REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozprawy podatkowe odbyły się 9 razy

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnicy i fiskus w ramach postępowania odwoławczego mogą przeprowadzić rozprawę podatkową. W całej Polsce od 1 stycznia 2007 r. przeprowadzono zaledwie dziewięć takich rozpraw. Zdaniem urzędników nie ma potrzeby korzystania z tej procedury, dlatego zainteresowanie nią jest nieduże.

Od 1 stycznia 2007 r. podatnicy w postępowaniu odwoławczym przed organami podatkowymi mogą korzystać z rozprawy podatkowej. Z jednej strony miała ona stworzyć możliwość czynnego udziału podatnika w konfrontacji z fiskusem, z drugiej zaś - pozwolić organom podatkowym przy podatniku rozstrzygnąć wątpliwości związane z prowadzonym postępowaniem. Niestety, praktyka pokazuje, że podatnicy nie chcą czynnie uczestniczyć w rozprawie, a fiskus nie ma czego wyjaśniać. Przez prawie dwa lata obowiązywania nowej procedury w całym kraju przeprowadzono zaledwie dziewięć rozpraw podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Co ciekawe, większość wniosków złożonych przez podatników o przeprowadzenie rozprawy spotkała się z odmową, a urzędy nie wnioskowały o wszczęcie tej procedury. Takie wnioski płyną z sondy przeprowadzonej przez Gazetę Prawną w izbach skarbowych.

Niepopularna procedura

Rozprawa podatkowa może być przeprowadzona zarówno z urzędu, jak i na wniosek podatnika. Z sondy GP przeprowadzonej w izbach skarbowych wynika, że do tej pory zainteresowanie przeprowadzeniem rozprawy podatkowej było znikome. Jeżeli już, to inicjowali ją podatnicy, składając wnioski o jej przeprowadzenie. Niestety, w zdecydowanej większości wnioski podatników były odrzucane.

Żadna rozprawa nie odbyła się jeszcze w: Lublinie, Zielonej Górze, Opolu, Olsztynie, Bydgoszczy i we Wrocławiu. W Łodzi także nie było żadnej rozprawy, choć wpłynęło sześć wniosków o jej przeprowadzenie. Podobnie w Szczecinie - tam złożono trzy wnioski. Izba Skarbowa w Rzeszowie nie odpowiedziała na sondę GP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po jednej rozprawie przeprowadzono natomiast w izbach skarbowych w: Katowicach, Białymstoku, Warszawie, Kielcach, Krakowie. Po dwie rozprawy odbyły się już w Poznaniu i w Gdańsku.

- W Izbie Skarbowej w Katowicach odbyła się dotychczas jedna rozprawa podatkowa z urzędu. Przebiegała ona bez problemów i przyczyniła się do wyjaśnienia sprawy, której dotyczyła. Odbywała się w udziałem strony i jej pełnomocnika - wyjaśniła nam Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach.

Z informacji Radosława Hancewicza z Izby Skarbowej w Białymstoku wynika, że w wyniku jednej rozprawy przeprowadzonej z urzędu, która przebiegała bez zakłóceń, utrzymano w mocy decyzję organu I instancji, podatnik nie złożył skargi do WSA i był na rozprawie z doradcą.

- W Izbie Skarbowej w Łodzi złożono dotychczas cztery wnioski o przeprowadzenie rozprawy podatkowej, z czego trzy zostały oddalone i do rozprawy nie doszło. Przyczyną odmowy była konieczność uzupełnienia materiału dowodowego w znacznej części i przekazanie spraw do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji - podaje Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi.

Jednocześnie zauważa, że w toku postępowania odwoławczego w 2007 roku pełnomocnicy stron toczących się postępowań złożyli jeszcze dwa wnioski o przeprowadzenie rozprawy. Nie zostały one jednak przeprowadzone z uwagi na uchylenie decyzji wydanych przez organy I instancji i przekazanie spraw do ponownego rozpatrzenia.

- W 2008 roku do Izby Skarbowej w Łodzi nie wpłynęły żadne wnioski o przeprowadzenie rozprawy podatkowej - dodaje Agnieszka Pawlak.

Przebieg rozprawy

REKLAMA

W tych izbach, w których rozprawy zostały przeprowadzone, nasi rozmówcy opisują ich przebieg. Dorota Spyra-Maslinkow z Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, że w tamtejszej izbie skarbowej przeprowadzono dwie rozprawy, o które wnioskowali pełnomocnicy stron i w nich uczestniczyli. W sześciu przypadkach odmówiono przeprowadzenia rozpraw. Protokoły z przeprowadzonych rozpraw były włączane do materiału dowodowego. Dwie sprawy, w których zostały złożone wnioski o rozprawy, zostały przekazane do WSA w Gdańsku (w wyniku złożenia skarg przez strony). Sąd oddalił skargi podatników.

Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach podaje, że w jednej dotąd przeprowadzonej na wniosek podatnika rozprawie brali udział świadkowie wskazani przez stronę, strona i jej pełnomocnik, upoważniony do przeprowadzenia rozprawy pracownik organu odwoławczego, protokolant oraz upoważniony pracownik organu I instancji, do którego decyzji wniesiono odwołanie.

- Podczas tej rozprawy, po przesłuchaniu świadka, pełnomocnik strony wycofał wniosek o przesłuchanie strony. Przeprowadzona rozprawa administracyjna nie wniosła nowych okoliczności faktycznych do rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie - podsumowuje Maria Bojczuk.

 

Nie wszędzie jednak wszystko szło gładko. Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu zwraca uwagę, że trudności w prowadzonych rozprawach pojawiły się przede wszystkim w odniesieniu do procedury prawnej, jaką należało zastosować, aby przygotować i prowadzić rozprawę. Chodzi o ograniczone regulacje prawne zawarte w Ordynacji podatkowej.

- Przeprowadzone rozprawy podatkowe wzbogaciły materiał dowodowy w sprawie, przyczyniły się do wyjaśnienia wątpliwości dotyczących stanu faktycznego - stwierdza Małgorzata Spychała-Szuszczyńska.

Korzyści dla podatników

Przeprowadzenie rozprawy jest uzasadnione szczególnie wtedy, gdy zachodzi potrzeba wyjaśnienia istotnych dla sprawy okoliczności faktycznych, np. z udziałem biegłego, świadków albo dokonania oględzin, jednak rozprawa sama w sobie nie jest aktem administracyjnym kończącym postępowanie odwoławcze. Według Moniki Sali-Szczypińskiej z Izby Skarbowej w Krakowie ostateczny wynik postępowania odwoławczego znajduje swoje odzwierciedlenie dopiero w decyzji dyrektora izby skarbowej, natomiast wynik rozprawy może mieć wpływ na tę decyzję.

- Jak pokazuje statystyka, rozprawa nie jest często wykorzystywaną instytucją - dodaje Monika Sala-Szczypińska.

Marta Szpakowska z Izby Skarbowej w Lublinie podaje, że w lubelskiej izbie nie odbyła się dotychczas żadna rozprawa. Wynika to z faktu, że podatnicy nie wnieśli wniosku w tym zakresie, a dotychczasowe sprawy odwoławcze nie wymagały zastosowania tej procedury z urzędu. Również z danych Małgorzaty Brzozy z Izby Skarbowej w Szczecinie wynika, że podatnicy wykazują znikome zainteresowanie możliwością przeprowadzenia rozpraw.

- W Izbie Skarbowej w Bydgoszczy nie zaistniała potrzeba prowadzenia postępowania dowodowego w formie rozprawy podatkowej - dodaje Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Czy w takim razie rozprawa podatkowa jest w ogóle potrzebna, skoro praktycznie nikt z niej nie korzysta? Maria Bojczuk z kieleckiej izby skarbowej odpowiada, że rozprawa jest dla podatników bardzo dobrą okazją do wyjaśnienia i wytłumaczenia motywów ich działania, które przez organ I instancji zostały uznane za nieprawidłowe. Rozprawa daje im możliwość powiedzenia tego, czego na piśmie z różnych powodów nie wyrazili, jest też okazją do wysłuchania stanowiska organu I instancji, zadania pytań do niezrozumiałych kwestii. Podatnicy mogą ponadto wyjaśnić zasadność przeprowadzonych transakcji, dokonanych zapisów, podjętych decyzji.

- Warto pamiętać, że to właśnie podatnik jest tym, który posiada obszerną wiedzę na temat specyfiki prowadzonej przez niego działalności: handlowej, usługowej, produkcyjnej, i wiedza ta przy rozstrzygnięciu sprawy może być pomocna przedstawicielom organu podatkowego. Niestety, na razie podatnicy nie wykazują zainteresowania rozprawą podatkową - argumentuje Maria Bojczuk.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak przebiega rozprawa podatkowa

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędy skarbowe kontrolują konta bankowe obywateli i firm. Nadmiernie. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

REKLAMA