REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozprawy podatkowe odbyły się 9 razy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnicy i fiskus w ramach postępowania odwoławczego mogą przeprowadzić rozprawę podatkową. W całej Polsce od 1 stycznia 2007 r. przeprowadzono zaledwie dziewięć takich rozpraw. Zdaniem urzędników nie ma potrzeby korzystania z tej procedury, dlatego zainteresowanie nią jest nieduże.

Od 1 stycznia 2007 r. podatnicy w postępowaniu odwoławczym przed organami podatkowymi mogą korzystać z rozprawy podatkowej. Z jednej strony miała ona stworzyć możliwość czynnego udziału podatnika w konfrontacji z fiskusem, z drugiej zaś - pozwolić organom podatkowym przy podatniku rozstrzygnąć wątpliwości związane z prowadzonym postępowaniem. Niestety, praktyka pokazuje, że podatnicy nie chcą czynnie uczestniczyć w rozprawie, a fiskus nie ma czego wyjaśniać. Przez prawie dwa lata obowiązywania nowej procedury w całym kraju przeprowadzono zaledwie dziewięć rozpraw podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Co ciekawe, większość wniosków złożonych przez podatników o przeprowadzenie rozprawy spotkała się z odmową, a urzędy nie wnioskowały o wszczęcie tej procedury. Takie wnioski płyną z sondy przeprowadzonej przez Gazetę Prawną w izbach skarbowych.

Niepopularna procedura

Rozprawa podatkowa może być przeprowadzona zarówno z urzędu, jak i na wniosek podatnika. Z sondy GP przeprowadzonej w izbach skarbowych wynika, że do tej pory zainteresowanie przeprowadzeniem rozprawy podatkowej było znikome. Jeżeli już, to inicjowali ją podatnicy, składając wnioski o jej przeprowadzenie. Niestety, w zdecydowanej większości wnioski podatników były odrzucane.

Żadna rozprawa nie odbyła się jeszcze w: Lublinie, Zielonej Górze, Opolu, Olsztynie, Bydgoszczy i we Wrocławiu. W Łodzi także nie było żadnej rozprawy, choć wpłynęło sześć wniosków o jej przeprowadzenie. Podobnie w Szczecinie - tam złożono trzy wnioski. Izba Skarbowa w Rzeszowie nie odpowiedziała na sondę GP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po jednej rozprawie przeprowadzono natomiast w izbach skarbowych w: Katowicach, Białymstoku, Warszawie, Kielcach, Krakowie. Po dwie rozprawy odbyły się już w Poznaniu i w Gdańsku.

REKLAMA

- W Izbie Skarbowej w Katowicach odbyła się dotychczas jedna rozprawa podatkowa z urzędu. Przebiegała ona bez problemów i przyczyniła się do wyjaśnienia sprawy, której dotyczyła. Odbywała się w udziałem strony i jej pełnomocnika - wyjaśniła nam Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach.

Z informacji Radosława Hancewicza z Izby Skarbowej w Białymstoku wynika, że w wyniku jednej rozprawy przeprowadzonej z urzędu, która przebiegała bez zakłóceń, utrzymano w mocy decyzję organu I instancji, podatnik nie złożył skargi do WSA i był na rozprawie z doradcą.

- W Izbie Skarbowej w Łodzi złożono dotychczas cztery wnioski o przeprowadzenie rozprawy podatkowej, z czego trzy zostały oddalone i do rozprawy nie doszło. Przyczyną odmowy była konieczność uzupełnienia materiału dowodowego w znacznej części i przekazanie spraw do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji - podaje Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi.

Jednocześnie zauważa, że w toku postępowania odwoławczego w 2007 roku pełnomocnicy stron toczących się postępowań złożyli jeszcze dwa wnioski o przeprowadzenie rozprawy. Nie zostały one jednak przeprowadzone z uwagi na uchylenie decyzji wydanych przez organy I instancji i przekazanie spraw do ponownego rozpatrzenia.

- W 2008 roku do Izby Skarbowej w Łodzi nie wpłynęły żadne wnioski o przeprowadzenie rozprawy podatkowej - dodaje Agnieszka Pawlak.

Przebieg rozprawy

REKLAMA

W tych izbach, w których rozprawy zostały przeprowadzone, nasi rozmówcy opisują ich przebieg. Dorota Spyra-Maslinkow z Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, że w tamtejszej izbie skarbowej przeprowadzono dwie rozprawy, o które wnioskowali pełnomocnicy stron i w nich uczestniczyli. W sześciu przypadkach odmówiono przeprowadzenia rozpraw. Protokoły z przeprowadzonych rozpraw były włączane do materiału dowodowego. Dwie sprawy, w których zostały złożone wnioski o rozprawy, zostały przekazane do WSA w Gdańsku (w wyniku złożenia skarg przez strony). Sąd oddalił skargi podatników.

Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach podaje, że w jednej dotąd przeprowadzonej na wniosek podatnika rozprawie brali udział świadkowie wskazani przez stronę, strona i jej pełnomocnik, upoważniony do przeprowadzenia rozprawy pracownik organu odwoławczego, protokolant oraz upoważniony pracownik organu I instancji, do którego decyzji wniesiono odwołanie.

- Podczas tej rozprawy, po przesłuchaniu świadka, pełnomocnik strony wycofał wniosek o przesłuchanie strony. Przeprowadzona rozprawa administracyjna nie wniosła nowych okoliczności faktycznych do rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie - podsumowuje Maria Bojczuk.

 

Nie wszędzie jednak wszystko szło gładko. Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu zwraca uwagę, że trudności w prowadzonych rozprawach pojawiły się przede wszystkim w odniesieniu do procedury prawnej, jaką należało zastosować, aby przygotować i prowadzić rozprawę. Chodzi o ograniczone regulacje prawne zawarte w Ordynacji podatkowej.

- Przeprowadzone rozprawy podatkowe wzbogaciły materiał dowodowy w sprawie, przyczyniły się do wyjaśnienia wątpliwości dotyczących stanu faktycznego - stwierdza Małgorzata Spychała-Szuszczyńska.

Korzyści dla podatników

Przeprowadzenie rozprawy jest uzasadnione szczególnie wtedy, gdy zachodzi potrzeba wyjaśnienia istotnych dla sprawy okoliczności faktycznych, np. z udziałem biegłego, świadków albo dokonania oględzin, jednak rozprawa sama w sobie nie jest aktem administracyjnym kończącym postępowanie odwoławcze. Według Moniki Sali-Szczypińskiej z Izby Skarbowej w Krakowie ostateczny wynik postępowania odwoławczego znajduje swoje odzwierciedlenie dopiero w decyzji dyrektora izby skarbowej, natomiast wynik rozprawy może mieć wpływ na tę decyzję.

- Jak pokazuje statystyka, rozprawa nie jest często wykorzystywaną instytucją - dodaje Monika Sala-Szczypińska.

Marta Szpakowska z Izby Skarbowej w Lublinie podaje, że w lubelskiej izbie nie odbyła się dotychczas żadna rozprawa. Wynika to z faktu, że podatnicy nie wnieśli wniosku w tym zakresie, a dotychczasowe sprawy odwoławcze nie wymagały zastosowania tej procedury z urzędu. Również z danych Małgorzaty Brzozy z Izby Skarbowej w Szczecinie wynika, że podatnicy wykazują znikome zainteresowanie możliwością przeprowadzenia rozpraw.

- W Izbie Skarbowej w Bydgoszczy nie zaistniała potrzeba prowadzenia postępowania dowodowego w formie rozprawy podatkowej - dodaje Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Czy w takim razie rozprawa podatkowa jest w ogóle potrzebna, skoro praktycznie nikt z niej nie korzysta? Maria Bojczuk z kieleckiej izby skarbowej odpowiada, że rozprawa jest dla podatników bardzo dobrą okazją do wyjaśnienia i wytłumaczenia motywów ich działania, które przez organ I instancji zostały uznane za nieprawidłowe. Rozprawa daje im możliwość powiedzenia tego, czego na piśmie z różnych powodów nie wyrazili, jest też okazją do wysłuchania stanowiska organu I instancji, zadania pytań do niezrozumiałych kwestii. Podatnicy mogą ponadto wyjaśnić zasadność przeprowadzonych transakcji, dokonanych zapisów, podjętych decyzji.

- Warto pamiętać, że to właśnie podatnik jest tym, który posiada obszerną wiedzę na temat specyfiki prowadzonej przez niego działalności: handlowej, usługowej, produkcyjnej, i wiedza ta przy rozstrzygnięciu sprawy może być pomocna przedstawicielom organu podatkowego. Niestety, na razie podatnicy nie wykazują zainteresowania rozprawą podatkową - argumentuje Maria Bojczuk.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak przebiega rozprawa podatkowa

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA