REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o VAT nie zlikwiduje niezgodności z dyrektywą

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Niektóre znowelizowane przepisy o VAT będą naruszały prawo unijne. Dotyczy to odbioru korekty faktury i zwolnienia darowanej żywności. Nowelizacja nie obejmie przepisów dotyczących odliczeń VAT od paliwa.

Nowelizacja ustawy o VAT (obecnie w Sejmie po poprawkach Senatu), która ma wejść w życie 1 grudnia, nie likwiduje wszystkich przepisów, które są niezgodne z prawem wspólnotowym i orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS). Chodzi przede wszystkim o przeniesienie z rozporządzenia do ustawy o VAT wymogu posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej w przypadku udzielenia rabatów kontrahentowi. Winni tej sytuacji są m.in. posłowie, którzy nie wzięli pod uwagę stanowiska Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej (UKIE).

REKLAMA

Autopromocja

Łukasz Postrzech, senior konsultant w Accreo Taxand, przyznaje, że analiza nowelizacji ustawy o VAT może budzić pewne zastrzeżenia z punktu widzenia zgodności zaproponowanych rozwiązań z przepisami Dyrektywy 112 oraz orzecznictwem ETS.

Kłopotliwe potwierdzenie

Jedną z przyczyn nowelizacji ustawy o VAT jest konieczność jej dostosowania do przepisów dyrektyw oraz orzecznictwa ETS, co w dużej mierze się udało. W nowelizacji pozostały jednak przepisy, które są niezgodne z dyrektywą, czego przykładem jest konieczność potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Chodzi o sytuację, kiedy podatnik udziela rabatu swojemu kontrahentowi. Musi więc wystawić fakturę korygującą i przesłać ją kontrahentowi. Zgodnie z nowelizacją, aby podatnik mógł odliczyć VAT z takiej faktury, będzie musiał posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez kontrahenta. Dotychczas wymóg taki był określony w rozporządzeniu, ale Trybunał Konstytucyjny uznał, że przepisy dotyczące elementów konstrukcyjnych podatku (odliczenia VAT) muszą być umieszczone w ustawie.

Zdaniem Łukasza Postrzecha nie ulega wątpliwości, że przeniesienie dotychczas kwestionowanych przepisów z rozporządzenia do ustawy z minimalną ich modyfikacją, należy uznać za sprzeczne z podstawowymi zasadami VAT wyrażonymi w orzeczeniu ETS w sprawie C-317/94 Elida Gibbs.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Regulacje nakazujące posiadanie odbioru korekty faktury mogą prowadzić do sytuacji, gdy podatnicy wobec niezawinionego przez nich braku potwierdzeń nie będą uprawnieni do obniżenia kwoty podatku należnego, czyli ustalenia podstawy opodatkowania na poziomie kwoty efektywnie otrzymanego wynagrodzenia - stwierdza Łukasz Postrzech.

Dodaje, że tego rodzaju niezgodność godzi w zasadę neutralności VAT, a nakładanie na podatników nadmiernych obciążeń formalnych związanych z obniżaniem obrotu jest sprzeczne z wielokrotnie potwierdzaną przez ETS zasadą współmierności.

REKLAMA

Z kolei Michał Bernat, prawnik i doradca podatkowy w Kancelarii Wardyński i Wspólnicy, wyjaśnia, że mimo że naruszenie proceduralnych warunków w zakresie prawidłowego dokumentowania dokonywanych transakcji może być w różny sposób sankcjonowane przez państwa członkowskie, to jednak sankcje takie nie mogą naruszać fundamentalnych zasad opodatkowania VAT.

Zdaniem Marka Kamińskiego, senior menedżera i doradcy podatkowego w ITA Doradztwo Podatkowe, należy mieć także na uwadze, że przepis po przeniesieniu z rozporządzenia do ustawy zmienił się na niekorzyść podatników.

- Podatnik będzie musiał ujmować korektę w deklaracji za miesiąc wystawienia faktury, a nie w bieżącej deklaracji (jak było w rozporządzeniu) - wyjaśnia Marek Kamiński.

Zabezpieczenie dla wszystkich

Kolejnym przykładem naruszenia przepisów wspólnotowych było zastąpienie kaucji gwarancyjnej zabezpieczeniem majątkowym w wysokości wnioskowanego zwrotu podatku stosowanym wobec podatników rozpoczynających działalność. Senatorowie przyjęli jednak poprawkę, która usunęła przepis, który wszyscy nasi rozmówcy uznali za niezgodny z wyrokiem ETS w sprawie C-25/07, Alicja Sosnowska przeciwko dyrektorowi Izby Skarbowej we Wrocławiu. W znowelizowanej ustawie pozostanie jednak przepis wprowadzający zabezpieczenie dla wszystkich podatników. Zabezpieczenie majątkowe w kwocie odpowiadającej kwocie wnioskowanego zwrotu podatku będą składali podatnicy, w przypadku gdy urząd uzna, że zasadność żądanego zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania. A zatem podatnik, który będzie chciał, aby urząd zwrócił mu podatek w terminie 60 dni, będzie musiał złożyć zabezpieczenie.

 

Zdaniem Michała Bernata rozwiązanie takie będzie zgodne z dyrektywą i powyższym orzeczeniem ETS. Z wyroku w sprawie Alicji Sosnowskiej wynika bowiem, że niedozwolone jest wprowadzanie przepisów, które traktują podatników z góry jak oszustów.

- Wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym dopiero po powzięciu wątpliwości urząd będzie mógł żądać zabezpieczenia majątkowego od podatnika, będzie zgodne z przepisami wspólnotowymi - stwierdza Michał Bernat.

Ma on nadzieję, że przepis ten będzie stosowany faktycznie w wyjątkowych sytuacjach.

Dobre naruszenie zasad

Senatorowie wprowadzili do nowelizacji ustawy o VAT także poprawkę (odrzuconą wcześniej przez posłów), na mocy której przekazywanie przez przedsiębiorców żywności darowanej organizacjom pożytku publicznego będzie zwolnione z VAT. Eksperci podatkowi, UKIE oraz Ministerstwo Finansów nie mają wątpliwości, że jest to przepis niezgodny z przepisami wspólnotowymi. Podobne regulacje funkcjonują jednak również w innych krajach UE, a co więcej wprowadzenie takiego zwolnienia - jak podkreślają eksperci - ma głębokie uzasadnienie społeczne i ekonomiczne. Dziś bowiem przedsiębiorcom bardziej opłaca się wyrzucać żywność do kosza, niż przekazywać ją głodnym.

Brak istotnych regulacji

Wojciech Śliż, starszy menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, uważa, iż mimo że większość zmian w nowelizacji ustawy o VAT należy ocenić pozytywnie, to ich zakres nie obejmuje wielu rozwiązań postulowanych przez przedsiębiorców, w tym m.in. odliczenia całości VAT od zakupu i użytkowania samochodów. Zgodność zakazu odliczenia takich wydatków z dyrektywami bada obecnie ETS. Być może resort finansów, który przygotowywał projekt nowelizacji, uznał, że ze zmianami trzeba poczekać do wyroku Trybunału, co nie oznacza, że nie można było tej sprawy uregulować w przepisach, które zaczną obowiązywać już 1 grudnia.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nowelizacja ustawy o VAT

1 grudnia 2008 r. wejdą w życie znowelizowane przepisy ustawy o VAT

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA