REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na olej opałowy i gaz płynny

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rekompensatę z tytułu podwyżek akcyzy na lekki olej opałowy i gaz płynny propan-butan do ogrzewania powinno się otrzymywać już przy zakupie. Powinien to być system jak najbardziej uproszczony - uważają eksperci.

Jak informowaliśmy, premier Marek Belka polecił wstrzymać prace nad rozporządzeniem, które miałoby zrównać stawkę akcyzy na olej napędowy i lekki olej opałowy oraz objąć tym podatkiem gaz płynny propan-butan do ogrzewania.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Premier stwierdził, że takie zmiany nie mogą być wprowadzone, dopóki nie zostanie opracowany program osłonowy, który zrekompensowałby wyższe koszty ogrzewania ponoszone przez odbiorców, jakie byłyby skutkiem wzrostu cen na te nośniki energii (patrz „GP” z 11 kwietnia br.).

– Decyzja o wstrzymaniu prac nad rozporządzeniem, choć nie rozwiązuje problemu, to jednak jest bardzo ważna. Daje nadzieję, że zostaną opracowane racjonalne rozwiązania, które będą do zaakceptowania zarówno przez konsumentów, jak i firmy sprzedające lekki olej opałowy oraz gaz płynny propan-butan do ogrzewania – powiedziała „GP” Aurelia Kuran-Puszkarska, prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych. Jak poinformowała, Izba – zgodnie z wcześniej upowszechnionym stanowiskiem w tej sprawie – w piśmie do premiera zadeklarowala współudział w opracowaniu systemowo spójnych rozwiązań w ustawie o podatku akcyzowym, z uwzględnieniem pozycji wszystkich uczestników rynku oraz budżetu państwa. Poinformowano również o tym ministra finansów Mirosława Gronickiego.

– Mamy nadzieję, że wkrótce zostanie powołany przy ministrze finansów zespół dla opracowania kompleksowego systemu, w którym będą przedstawiciele Polskiej Izby Paliw Płynnych – podkreśliła prezes Aurelia Kuran-Puszkarska. Jej zdaniem, rekompensatę z tytułu podwyżek akcyzy na lekki olej opałowy i gaz płynny propan-butan do ogrzewania powinno się otrzymywać już przy zakupie.

REKLAMA

– Powinien to być system jak najbardziej uproszczony. Nie powinno się wprowadzać zasad polegających np. na konieczności zbierania faktur, przedstawiania ich w urzędzie skarbowym i dopiero po jakimś czasie odbierania pieniędzy. Nie należy wprowadzać zbyt zawiłych, pracochłonnych i czasochłonnych procedur. Rekompensatę powinien otrzymywać ten, kto kupuje i to możliwie szybko. Chcę podkreślić, że Czesi wprowadzili skomplikowany system rekompensat, lecz się on nie sprawdził – podkreśliła prezes Aurelia Kuran-Puszkarska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak podano w komunikacie rzecznika rządu, premier przyjął do wiadomości informacje ministra finansów wskazujące na to, że celem dotychczasowych prac nad rozporządzeniem MF nie był cel fiskalny (gdyż wpływy w skali całego budżetu byłyby niewielkie), lecz zamiar wyeliminowania szarej strefy i strat wynikających z nieuczciwych praktyk wykorzystywania oleju opałowego o niższej akcyzie do celów, jakim powinien służyć olej napędowy. Premier wskazał, że konieczne wyeliminowanie patologii w obrocie tymi nośnikami energii nie może się jednak odbyć bez równoczesnego zabezpieczenia licznych grup społecznych przed wzrostem kosztów utrzymania.

– W celu zwalczenia patologii należy m.in. wzmóc kontrole paliwa wykorzystywanego przez samochody ciężarowe, aby się przekonać, czy nie korzystają z oleju objętego niższą akcyzą. Trzeba też rozważyć możliwość zwiększenia kar za nieuczciwe praktyki wykorzystywania oleju opałowego o niższej akcyzie do celów, jakim powinien służyć olej napędowy. Nie można natomiast po prostu podwyższać akcyzy na lekki olej opałowy oraz objąć tym podatkiem gaz płynny propan-butan do ogrzewania, gdyż w ten sposób za to, że ktoś oszukuje, zostaliby ukarani uczciwi odbiorcy.

Co planowano zmienić

Jak już informowaliśmy („GP” z 1 kwietnia br.), przygotowywany w Ministerstwie Finansów projekt zmiany rozporządzenia przewidywał zrównanie stawek akcyzy na olej opałowy (tzw. lekki) do poziomu stawki dla oleju napędowego z 233 zł za 1000 l do 1028 zł za 1000 l. Zamierzano również podnieść stawkę akcyzy na gaz płynny sprzedawany luzem przeznaczony na cele opałowe, jak i gaz w butlach do poziomu akcyzy dla gazu płynnego stosowanego do napędu pojazdów samochodowych. Stawka akcyzy miałaby wynieść 695 zł za 1000 kg.

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA