REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na olej opałowy i gaz płynny

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rekompensatę z tytułu podwyżek akcyzy na lekki olej opałowy i gaz płynny propan-butan do ogrzewania powinno się otrzymywać już przy zakupie. Powinien to być system jak najbardziej uproszczony - uważają eksperci.

Jak informowaliśmy, premier Marek Belka polecił wstrzymać prace nad rozporządzeniem, które miałoby zrównać stawkę akcyzy na olej napędowy i lekki olej opałowy oraz objąć tym podatkiem gaz płynny propan-butan do ogrzewania.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Premier stwierdził, że takie zmiany nie mogą być wprowadzone, dopóki nie zostanie opracowany program osłonowy, który zrekompensowałby wyższe koszty ogrzewania ponoszone przez odbiorców, jakie byłyby skutkiem wzrostu cen na te nośniki energii (patrz „GP” z 11 kwietnia br.).

– Decyzja o wstrzymaniu prac nad rozporządzeniem, choć nie rozwiązuje problemu, to jednak jest bardzo ważna. Daje nadzieję, że zostaną opracowane racjonalne rozwiązania, które będą do zaakceptowania zarówno przez konsumentów, jak i firmy sprzedające lekki olej opałowy oraz gaz płynny propan-butan do ogrzewania – powiedziała „GP” Aurelia Kuran-Puszkarska, prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych. Jak poinformowała, Izba – zgodnie z wcześniej upowszechnionym stanowiskiem w tej sprawie – w piśmie do premiera zadeklarowala współudział w opracowaniu systemowo spójnych rozwiązań w ustawie o podatku akcyzowym, z uwzględnieniem pozycji wszystkich uczestników rynku oraz budżetu państwa. Poinformowano również o tym ministra finansów Mirosława Gronickiego.

– Mamy nadzieję, że wkrótce zostanie powołany przy ministrze finansów zespół dla opracowania kompleksowego systemu, w którym będą przedstawiciele Polskiej Izby Paliw Płynnych – podkreśliła prezes Aurelia Kuran-Puszkarska. Jej zdaniem, rekompensatę z tytułu podwyżek akcyzy na lekki olej opałowy i gaz płynny propan-butan do ogrzewania powinno się otrzymywać już przy zakupie.

REKLAMA

– Powinien to być system jak najbardziej uproszczony. Nie powinno się wprowadzać zasad polegających np. na konieczności zbierania faktur, przedstawiania ich w urzędzie skarbowym i dopiero po jakimś czasie odbierania pieniędzy. Nie należy wprowadzać zbyt zawiłych, pracochłonnych i czasochłonnych procedur. Rekompensatę powinien otrzymywać ten, kto kupuje i to możliwie szybko. Chcę podkreślić, że Czesi wprowadzili skomplikowany system rekompensat, lecz się on nie sprawdził – podkreśliła prezes Aurelia Kuran-Puszkarska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak podano w komunikacie rzecznika rządu, premier przyjął do wiadomości informacje ministra finansów wskazujące na to, że celem dotychczasowych prac nad rozporządzeniem MF nie był cel fiskalny (gdyż wpływy w skali całego budżetu byłyby niewielkie), lecz zamiar wyeliminowania szarej strefy i strat wynikających z nieuczciwych praktyk wykorzystywania oleju opałowego o niższej akcyzie do celów, jakim powinien służyć olej napędowy. Premier wskazał, że konieczne wyeliminowanie patologii w obrocie tymi nośnikami energii nie może się jednak odbyć bez równoczesnego zabezpieczenia licznych grup społecznych przed wzrostem kosztów utrzymania.

– W celu zwalczenia patologii należy m.in. wzmóc kontrole paliwa wykorzystywanego przez samochody ciężarowe, aby się przekonać, czy nie korzystają z oleju objętego niższą akcyzą. Trzeba też rozważyć możliwość zwiększenia kar za nieuczciwe praktyki wykorzystywania oleju opałowego o niższej akcyzie do celów, jakim powinien służyć olej napędowy. Nie można natomiast po prostu podwyższać akcyzy na lekki olej opałowy oraz objąć tym podatkiem gaz płynny propan-butan do ogrzewania, gdyż w ten sposób za to, że ktoś oszukuje, zostaliby ukarani uczciwi odbiorcy.

Co planowano zmienić

Jak już informowaliśmy („GP” z 1 kwietnia br.), przygotowywany w Ministerstwie Finansów projekt zmiany rozporządzenia przewidywał zrównanie stawek akcyzy na olej opałowy (tzw. lekki) do poziomu stawki dla oleju napędowego z 233 zł za 1000 l do 1028 zł za 1000 l. Zamierzano również podnieść stawkę akcyzy na gaz płynny sprzedawany luzem przeznaczony na cele opałowe, jak i gaz w butlach do poziomu akcyzy dla gazu płynnego stosowanego do napędu pojazdów samochodowych. Stawka akcyzy miałaby wynieść 695 zł za 1000 kg.

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA