REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badanie sprawozdań finansowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dziś wiem, że podczas ostatnich prac nad ustawą o rachunkowości powinniśmy obniżyć progi stanowiące kryteria do badania sprawozdań finansowych. Trzeba to naprawić ze względu na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego - stwierdził Andrzej Jacaszek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów na spotkaniu z biegłymi rewidentami.

Andrzej Jacaszek wskazał na konieczność nowelizacji ustawy o rachunkowości i przekonania posłów o korzyściach płynących dla gospodarki z obniżenia progów. Powinny być one obniżone przynajmniej o połowę, żeby uzyskać ten sam wskaźnik określający procent badanego produktu PKB co w Unii.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jesteśmy jednym z ostatnich krajów w Europie, jeśli chodzi o ten wskaźnik. Obecnie badaniu podlegają sprawozdania jednostek, które w roku poprzedzającym rok, za który badane jest sprawozdanie, osiągnęły sumę bilansową co najmniej 2,5 mln euro oraz przychody ze sprzedaży 5 mln euro. – Sprawa progów to nie nasz interes a interes budżetu, trafionych kredytów i wiarygodności kontrahentów, czyli bezpiecznego obrotu – podkreślił Albin Bombik, przewodniczący Zarządu Regionalnego Oddziału KIBR.

Przedmiotem dyskusji stała się też VIII Dyrektywa UE. Dyrektywa ta poświęcona jest wymogom, jakim powinni odpowiadać biegli rewidenci i podmioty uprawnione do przeprowadzania obowiązkowych badań sprawozdań finansowych.

Termin wdrożenia dyrektywy to dwa lata od jej wejścia w życie. Pełna standaryzacja zasad dotyczących biegłych rewidentów w Unii Europejskiej – zdaniem Andrzeja Jacaszka -- powinna nastąpić dopiero około 2009 r. Dyskusja jest trudna, bo jak wiadomo wyniki spółek publicznych przekładają się na wyniki narodowe, a te z kolei mają wpływ na wskaźniki makroekonomiczne. Niezależność i obiektywizm ponad wszystko to założenia VIII Dyrektywy – podkreślił Andrzej Jacaszek.

REKLAMA

Dyskusja tocząca się wokół VIII Dyrektywy stała się okazją do przedstawienia przez biorących w niej udział biegłych rewidentów zastrzeżeń, jakie mają oni pod adresem Ministerstwa Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Straciliśmy wiarę w ministerstwo jako naszego regulatora i wiarę w nasz samorząd – stwierdził Edward Karwowski. Podkreślił on, że nowelizacja dyrektywy dotyczącej biegłych rewidentów jest okazją do naprawienia błędów, jakie popełniono na niekorzyść nie tylko całego środowiska zawodowego, ale i gospodarki. Nowelizacja ta skutkować będzie lawiną nowych regulacji dla biegłych rewidentów. – Chcemy mieć ważny, jeśli nie decydujący głos w sprawach, które nas dotyczą – podkreślił Albin Bombik.

Antoni Reczek, szef PricewaterhouseCoopers apelował o aktywność Ministerstwa Finansów na arenie unijnych władz tworzących nowe regulacje w zakresie rachunkowości. Biegli rewidenci zaapelowali do ministra o stworzenie gorącej linii i złożenie skrzynki mailowej, tak by mogli na bieżąco przedstawiać nurtujące ich problemy. Andrzej Jacaszek obiecał zrealizować te prośby. Podkreślił jednak, że Polska musi mieć nowoczesny samorząd biegłych rewidentów i wiele zależy od samych biegłych. – Jestem tylko regulatorem i nie będę ingerował w wewnętrzne sprawy Krajowej Izby Biegłych Rewidentów – podkreślił Andrzej Jacaszek.

Wiesława Moczydłowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA