REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady odliczeń przy zakupie samochodów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prawdopodobnie w sierpniu zmienią się zasady odliczania VAT od samochodów. Wszystko zależy od tego, kiedy nowelizacja VAT, która ma wejść w życie 1 czerwca, zostanie ogłoszona.

Zapewne na kolejnym posiedzeniu Sejm będzie głosował senackie poprawki do ustawy o VAT. Nowelizacja, która ma trafić jeszcze do podpisu przez prezydenta, zmienia zasady odliczania podatku od samochodów określone w tzw. wzorze Lisaka. Pełne odliczenie będzie przysługiwało w przypadku nabycia samochodów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony. W przypadku pojazdów osobowych oraz innych, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, odliczyć będzie można 60 proc. wartości podatku, nie więcej jednak niż 6 tys. zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowelizacja zakłada też możliwość skorzystania z pełnego odliczenia w kilku innych ścieśle określonych przypadkach. Chodzi mianowicie o samochody:

• z jednym rzędem siedzeń oddzielonym od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie prawa o ruchu drogowym do podrodzaju; wielozadaniowy, van;
• z otwartą częścią bagażową (pick up);
• które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
• specjalne w rozumieniu prawa o ruchu drogowym;
• konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą;
• gdy ich sprzedaż lub leasing są przedmiotem działalności podatnika.

Z pełnego odliczenia będą też mogły skorzystać samochody z dwoma rzędami siedzeń, których przestrzeń bagażowa przekracza swoją długością połowę długości pojazdu.

Przepis, który początkowo przyjął Sejm, okazał się jednak bublem legislacyjnym.

REKLAMA

Senat wprowadził więc do ustawy konsultowaną z resortem finansów poprawkę – skomplikowaną definicję pojazdu określającą kryteria, których spełnienie pozwoli na pełne odliczenie VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według art. 86 ust. 4 pkt 2 z pełnego odliczenia skorzysta auto, którego siedzenia będą oddzielone od części służącej do przewozu ładunków przegrodą.

Należy obliczyć długość części ładunkowej za siedzeniami (A). Mierzy się ją od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić ścianę między podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi. Potem obliczamy długość pojazdu (B). Będzie to odległość między dolną krawędzią przedniej szyby a tylną krawędzią podłogi części ładunkowej mierzona poziomo na wysokości krawędzi szyby. Jeżeli długość A przekracza 50 proc. długości B, to samochód skorzysta z pełnego odliczenia VAT.


VAT-owskie określenie pojazdu

Zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 2 z odliczenia będzie można skorzystać w przypadku zakupu samochodu, który ma „więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 proc. długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków”.

Problem w tym, że samochodów spełniających takie kryteria może w ogóle nie być. Nowelizacja może więc naruszać tzw. zasadę stand still (niepogarszania warunków odliczenia) wyrażoną w VI dyrektywie UE. Niewykluczone, że sprawa trafi do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości – jeśli któryś z importerów lub producentów uzna, że po zmianach mniej jego samochodów korzysta z odliczenia VAT.

Spełnienie wymagań ustawy uprawniających do pełnego odliczenia VAT mają potwierdzać okręgowe stacje kontroli pojazdów.

Senat wprowadził też do ustawy przepisy przejściowe. Zgodnie z nimi w przypadku umów dzierżawy lub leasingu samochodów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy będzie się stosować przepisy dotychczasowe.

Nowelizacja ustawy o VAT ma wejść w życie 1 czerwca. Przepisy dotyczące odliczenia podatku zwiazanego z zakupem samochodów zaczną obowiązywać po upływie 90 dni od ogłoszenia ustawy.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA