REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt zmian UKS i KKS

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rezygnację z broni palnej przez pracowników kontroli skarbowej przewiduje skierowany do konsultacji projekt noweli ustawy o kontroli skarbowej i kodeksu karnego skarbowego. Projekt umożliwia też dokonywanie transakcji mających ujawnić przestępstwa skarbowe oraz uzyskanie informacji o posiadaczach rachunków bankowych, którzy sami je ujawnili.

Jak podkreślono w uzasadnieniu do proponowanych zmian, w dotychczasowym stanie prawo do używania broni palnej w ograniczonym przedmiotowo zakresie kontroli skarbowej przysługiwało pracownikom zatrudnionym w wyodrębnionych komórkach kontroli skarbowej, zwanych komórkami realizacyjnymi oraz w wąskim zakresie pracownikom wywiadu skarbowego.

Proponowane uchylenie art. 2a ustawy o kontroli skarbowej oznacza rezygnację z zadania komórek realizacyjnych zapewniania ochrony fizycznej i technicznej inspektorom i pracownikom kontroli skarbowej. Z uwagi na fakt, że realizacja powyższego zadania niesie ze sobą bezpośrednie i znaczne zagrożenie życia i zdrowia pracowników i inspektorów kontroli skarbowej oraz podjętej decyzji o rezygnacji z broni palnej, konieczne jest wykreślenie obowiązku zapewniania tej pomocy. W przypadkach gdy konieczne będzie zapewnienie ochrony inspektorom i pracownikom kontroli skarbowej, będą oni mogli prosić m.in. policję czy Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego o udzielenie pomocy lub asysty.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejna propozycja ma na celu umożliwienie organom kontroli skarbowej nabywania towarów i usług w ramach tzw. transakcji celowej. Ma to doprowadzić do większej skuteczności ujawniania przestępstw i wykroczeń karnych skarbowych. Chodzi np. o przestępstwa i wykroczenia polegające na dokonaniu sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej. Transakcję celową przeprowadzaliby upoważnieni przez generalnego inspektora kontroli skarbowej lub dyrektora urzędu kontroli skarbowej inspektorzy lub pracownicy. Po zakończeniu transakcji celowej inspektor lub pracownik musiałby okazać osobie, z którą przeprowadzono transakcję celową, legitymację i znak identyfikacyjny. Legitymacji można by nie okazywać tylko w sytuacji, gdy byłoby to niezbędne dla zapewnienia skutecznego przeprowadzenia operacji. Z przeprowadzenia transakcji celowej inspektor lub pracownik sporządzałby protokół. Transakcja celowa nie miałaby zatem charakteru niejawnego. Osoba, w stosunku do której przeprowadzono transakcję celową, mogłaby w terminie 7 dni wnieść zastrzeżenia do protokołu. Kontrolę nad przeprowadzaniem transakcji celowej sprawowałby prokurator okręgowy.

Proponuje się uchylenie dwóch dotychczasowych uprawnień komórek realizacyjnych – do zatrzymywania i przeszukiwania osób, pomieszczeń, bagażu i ładunku czy do przeprowadzania kontroli rodzaju używanego paliwa. Uchylając te uprawnienia z ustawy o kontroli skarbowej, wzięto pod uwagę art. 288 Ordynacji podatkowej uprawniający kontrolujących do przeszukiwania lokali mieszkalnych i innych pomieszczeń. „Wychodząc z założenia, iż dublowanie uprawnień nie jest konieczne, podjęta została decyzja o wykreśleniu powyższego uprawnienia komórek realizacyjnych” – podkreślono w uzasadnieniu do projektu.

Bez zatrzymywania

W projekcie uchyla się uprawnienia kontroli skarbowej wynikające z przepisów kodeksu karnego skarbowego do zatrzymywania i przymusowego doprowadzania na rozprawę oskarżonego w razie jego nieusprawiedliwionego niestawiennictwa.

Proponowane zmiany mają na celu umożliwienie organom kontroli skarbowej uzyskania informacji o posiadaczu rachunku bankowego, który sam go ujawnił i w stosunku do którego z wcześniejszych ustaleń wynika, że nie zgłosił do opodatkowania działalności gospodarczej lub uzyskuje dochody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów. Zmieniono też regulację dotyczącą tajemnicy skarbowej poprzez umożliwienie organom kontroli skarbowej jej ujawnienia, w sytuacji gdy kontrolowany publicznie przedstawia zarzuty dotyczące prowadzonego postępowania lub gdy wyrazi zgodę na jej ujawnienie.

REKLAMA

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

REKLAMA

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia aż do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

REKLAMA

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA