REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt zmian UKS i KKS

REKLAMA

Rezygnację z broni palnej przez pracowników kontroli skarbowej przewiduje skierowany do konsultacji projekt noweli ustawy o kontroli skarbowej i kodeksu karnego skarbowego. Projekt umożliwia też dokonywanie transakcji mających ujawnić przestępstwa skarbowe oraz uzyskanie informacji o posiadaczach rachunków bankowych, którzy sami je ujawnili.

Jak podkreślono w uzasadnieniu do proponowanych zmian, w dotychczasowym stanie prawo do używania broni palnej w ograniczonym przedmiotowo zakresie kontroli skarbowej przysługiwało pracownikom zatrudnionym w wyodrębnionych komórkach kontroli skarbowej, zwanych komórkami realizacyjnymi oraz w wąskim zakresie pracownikom wywiadu skarbowego.

Proponowane uchylenie art. 2a ustawy o kontroli skarbowej oznacza rezygnację z zadania komórek realizacyjnych zapewniania ochrony fizycznej i technicznej inspektorom i pracownikom kontroli skarbowej. Z uwagi na fakt, że realizacja powyższego zadania niesie ze sobą bezpośrednie i znaczne zagrożenie życia i zdrowia pracowników i inspektorów kontroli skarbowej oraz podjętej decyzji o rezygnacji z broni palnej, konieczne jest wykreślenie obowiązku zapewniania tej pomocy. W przypadkach gdy konieczne będzie zapewnienie ochrony inspektorom i pracownikom kontroli skarbowej, będą oni mogli prosić m.in. policję czy Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego o udzielenie pomocy lub asysty.

Autopromocja

Kolejna propozycja ma na celu umożliwienie organom kontroli skarbowej nabywania towarów i usług w ramach tzw. transakcji celowej. Ma to doprowadzić do większej skuteczności ujawniania przestępstw i wykroczeń karnych skarbowych. Chodzi np. o przestępstwa i wykroczenia polegające na dokonaniu sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej. Transakcję celową przeprowadzaliby upoważnieni przez generalnego inspektora kontroli skarbowej lub dyrektora urzędu kontroli skarbowej inspektorzy lub pracownicy. Po zakończeniu transakcji celowej inspektor lub pracownik musiałby okazać osobie, z którą przeprowadzono transakcję celową, legitymację i znak identyfikacyjny. Legitymacji można by nie okazywać tylko w sytuacji, gdy byłoby to niezbędne dla zapewnienia skutecznego przeprowadzenia operacji. Z przeprowadzenia transakcji celowej inspektor lub pracownik sporządzałby protokół. Transakcja celowa nie miałaby zatem charakteru niejawnego. Osoba, w stosunku do której przeprowadzono transakcję celową, mogłaby w terminie 7 dni wnieść zastrzeżenia do protokołu. Kontrolę nad przeprowadzaniem transakcji celowej sprawowałby prokurator okręgowy.

Proponuje się uchylenie dwóch dotychczasowych uprawnień komórek realizacyjnych – do zatrzymywania i przeszukiwania osób, pomieszczeń, bagażu i ładunku czy do przeprowadzania kontroli rodzaju używanego paliwa. Uchylając te uprawnienia z ustawy o kontroli skarbowej, wzięto pod uwagę art. 288 Ordynacji podatkowej uprawniający kontrolujących do przeszukiwania lokali mieszkalnych i innych pomieszczeń. „Wychodząc z założenia, iż dublowanie uprawnień nie jest konieczne, podjęta została decyzja o wykreśleniu powyższego uprawnienia komórek realizacyjnych” – podkreślono w uzasadnieniu do projektu.

Bez zatrzymywania

W projekcie uchyla się uprawnienia kontroli skarbowej wynikające z przepisów kodeksu karnego skarbowego do zatrzymywania i przymusowego doprowadzania na rozprawę oskarżonego w razie jego nieusprawiedliwionego niestawiennictwa.

Proponowane zmiany mają na celu umożliwienie organom kontroli skarbowej uzyskania informacji o posiadaczu rachunku bankowego, który sam go ujawnił i w stosunku do którego z wcześniejszych ustaleń wynika, że nie zgłosił do opodatkowania działalności gospodarczej lub uzyskuje dochody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów. Zmieniono też regulację dotyczącą tajemnicy skarbowej poprzez umożliwienie organom kontroli skarbowej jej ujawnienia, w sytuacji gdy kontrolowany publicznie przedstawia zarzuty dotyczące prowadzonego postępowania lub gdy wyrazi zgodę na jej ujawnienie.

Krzysztof Tomaszewski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dlaczego gospodarka strefy euro słabnie wobec USA od czasu wprowadzenia waluty euro?

    W ciągu 25 lat od wprowadzenia euro przewaga gospodarcza Stanów Zjednoczonych nad strefą euro zwiększyła się niemal trzykrotnie. W 1999 r. roku, kiedy wprowadzono walutę euro, gospodarka USA była o 11% większa niż gospodarka strefy euro pod względem parytetu siły nabywczej. Od tego czasu różnica ta wzrosła do 30% - piszą eksperci Allianz Trade w obszernym opracowaniu Allianz Research: „Europa wydaje się pozostawać w tyle za Stanami Zjednoczonymi na wielu frontach” w lutym 2024 r.

    Masz czteroletnie obligacje skarbowe indeksowane inflacją? Opłaca się teraz sprzedać i kupić nowe takie same

    Czteroletnie obligacje indeksowane inflacją otrzymają w marcu 2024 r. oprocentowanie niższe niż Ministerstwo Finansów oferuje za nowe papiery tego samego typu. Ze strony inwestorów racjonalnym działaniem byłoby umorzenie starszych serii i zakup nowych papierów. Konwersja może dotyczyć papierów o wartości około…  84 mld zł. Tak radzi w komentarzu z 23 lutego 2024 r. Emil Szweda z Obligacje.pl,

    Zakup startupu - jak nie kupić kota w worku? Kluczowe: due dilligence. Poradnik dla inwestora

    Akwizycja firmy jest inwestycją, która ma się opłacać. To oczywiste twierdzenie staje się jeszcze bardziej prawdziwe w przypadku nabycia startupu, który kupuje się po to, by rozwijać biznes z pomysłem, mający duży potencjał. Zakup startupu zazwyczaj jest łatwiejszy niż założenie firmy od zera, szczególnie takiej, która ma się okazać jednorożcem w świecie biznesu. Jednak podjęcie takiego kroku jest obarczone sporym ryzykiem. Aż 9 na 10 nowo tworzonych startupów upada, z czego 20 proc. kończy działalność w ciągu pierwszego roku, a kolejne 50 proc. nie utrzymuje się na rynku dłużej niż 5 lat [Źródło: Startup Genome]. Można dyskutować z tymi statystykami, ale jeżeli nawet są prawdziwie tylko w połowie, to i tak wskazują na pewne negatywne zjawisko. Ryzyka biznesowego przy zakupie startupu nie da się zupełnie wyeliminować, ale można zadbać o to, by ograniczyć je do minimum. 

    Żądanie zmniejszenia kary umownej – sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania. Orzeczenie Sądu Najwyższego

    Występując o zmniejszenie kary umownej dłużnik jest zobligowany wskazać, do jakiej wysokości zmniejszenia żąda. Wyinterpretować to może również sąd, pod warunkiem, że taką możliwość daje całokształt działań procesowych dłużnika. Sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania, jeśli z działań strony nie wynika chęć zgłoszenia żądania o to - orzekł w wyroku z 16 listopada 2022 r. Sąd Najwyższy (sygn. akt II CSKP 578/22).

    Przekształcenie, połączenie, wniesienie aportu a możliwość stosowania estońskiego CIT

    Estoński CIT staje się coraz bardziej popularną formą opodatkowania spółek. Warto jednak wskazać, że wiąże się z nią szereg ograniczeń i warunków, jakie musi spełnić spółka, aby móc korzystać z dobrodziejstw estońskiego CIT.

    MF: Kasowy PIT od 2025 roku. Niedługo pojawi się projekt

    W Ministerstwie Finansów toczą się już prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. wdrożenia w polskim systemie podatkowym kasowego PIT. W najbliższych dniach projekt ten ma zostać wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Takie informacje przekazał 22 lutego 2024 r. w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman. Ale te nowe przepisy wejdą w życie nie wcześniej niż od 2025 roku.

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe?

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe w 2024 roku? Od czego zależy wysokość kary?

    Składka zdrowotna na ryczałcie - progi przychodów w 2024 roku

    O wysokości składki zdrowotnej dla podatników na ryczałcie decydują progi osiąganych przychodów oraz wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Jak prawidłowo obliczyć składkę zdrowotną dla ryczałtu w 2024 roku?

    Ulga dla seniorów przed otrzymaniem emerytury - co mówi prawo?

    Czy seniorzy mogą korzystać z ulgi podatkowej w PIT przed otrzymaniem emerytury, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego? Chodzi o zwolnienie w podatku dochodowym nazywane „ulgą dla pracujących seniorów”.

    Niestaranny pracodawca zapłaci podatek za oszustwo pracownika. Wyrok TSUE nie usuwa wszystkich wątpliwości i nie daje wytycznych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 30 stycznia 2024 r. orzekł, że pracownik wykorzystujący dane swego pracodawcy do wystawiania fałszywych faktur jest zobowiązany do zapłaty wskazanej w nich kwoty podatku  Ale takie konsekwencje powinny dotknąć pracownika pod warunkiem, że pracodawca (podatnik VAT) dochował należytej staranności, rozsądnie wymaganej w celu kontrolowania działań swojego pracownika. Jeżeli pracodawca takiej staranności nie dochował, to poniesie konsekwencje sam i będzie musiał zapłacić podatek.

    REKLAMA