REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenia wypłacone ze środków pomocowych zwolnione z podatku dochodowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pismo Urzędu Skarbowego w Sanoku z 18 marca 2005 r. (nr US. PDa-406/2/05)
Czy wynagrodzenia zawarte w budżecie projektu „XV Międzynarodowe Spotkania Gitarowe, Sanok 2005” wypłacone ze środków pomocowych Unii Europejskiej są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?
(...) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku, po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego, postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
W dniu 7 lutego 2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego pisemny wniosek płatnika P. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca pyta: czy wynagrodzenia zawarte w budżecie projektu „XV Międzynarodowe Spotkania Gitarowe, Sanok 2005” wypłacone ze środków pomocowych Unii Europejskiej są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Składając zapytanie, płatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. (...)
Wśród osób zatrudnionych wymieniono: profesorów i wykładowców Akademii Muzycznych, Uniwersytetu, artystów, kierownika projektu, dyrektora artystycznego, księgową, osoby organizujące zakwaterowanie uczestników Spotkań. Szczegółowo przedstawiono cel projektu. Głównym celem „XV Międzynarodowych Spotkań Gitarowych, Sanok 2005” jest ożywienie życia muzycznego w obu regionach przygranicznych Polski i Słowacji poprzez organizację koncertów w wykonaniu uznanych artystów. Dzięki warsztatom metodycznym i lekcjom mistrzowskim podniesie się poziom nauczania w placówkach kształcących muzyków oraz wzbogaci się wiedzę i umiejętności młodych gitarzystów. Celem „XV MSG, Sanok 2005” jest rozwój stałej współpracy kulturalnej pomiędzy szkołami muzycznymi Podkarpacia i regionu Presov, opartej na wzajemnej wymianie młodzieży uzdolnionej muzycznie, prezentującej swoje umiejętności na koncertach oraz wymianie doświadczeń pedagogicznych, dydaktycznych i materiałów repertuarowych pomiędzy nauczycielami przedmiotu gitara. (...)
Środki finansowe otrzymywane w ramach ww. programu pochodzą z Unii Europejskiej, a zarządza nimi Komisja, której przedstawicielstwo mieści się w Warszawie. Środki finansowe Unii Europejskiej gromadzone są na koncie Ministerstwa Finansów. Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie rozdziela fundusze pomocowe i poprzez Władzę Wdrażającą Programu Współpracy Przygranicznej PHARE przekazuje je do Stowarzyszenia. Stowarzyszenie E. jest instytucją upoważnioną do przekazywania ww. środków. Stowarzyszenie E. zarządza funduszami projektów na podstawie umowy zlecającej realizację zadania państwowego, podpisanej z władzą wdrażającą Program Współpracy Przygranicznej PHARE. Podległa Ministerstwu Kultury P. jest jednostką budżetową, a środki własne (w wysokości 25% budżetu projektu) pochodzą z dotacji celowej Ministerstwa Kultury. Wszystkie wynagrodzenia osób biorących udział w realizacji projektu „XV Międzynarodowe Spotkania Gitarowe, Sanok 2005” wymienionych w piśmie P. z dnia 21 lutego 2005 r. (znak: L. dz. 1077/PSM/2005) będą wypłacone ze środków pochodzących z Programu Współpracy Przygranicznej PHARE, a stanowiących 75% budżetu projektu.
Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że P. jest realizatorem projektu ze środków Unii Europejskiej. Wykonanie konkretnych prac dot. realizacji projektu „XV Międzynarodowe Spotkania Gitarowe, Sanok 2005” nastąpi przez osoby fizyczne w oparciu o zawarte umowy zlecenia i o dzieło. Środki finansowe otrzymywane w ramach ww. programu pochodzą z Unii Europejskiej i gromadzone są na koncie Ministerstwa Finansów. Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie rozdziela fundusze pomocowe i poprzez władzę wdrażającą Program Współpracy Przygranicznej PHARE przekazuje je do Stowarzyszenia E., który jest instytucją upoważnioną do przekazywania ww. środków, oraz zarządza funduszami projektów. Zdaniem wnioskodawcy wynagrodzenia wypłacane osobom fizycznym, z którymi zawarto umowy zlecenia i o dzieło na realizację powyższego projektu, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy. Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
Zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
– pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Aby więc skorzystać w 2005 r. ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:
– środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, instytucji finansowych itd.,
– podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
W związku z powyższym dochody osób fizycznych, jeżeli spełniają powyższe kryteria, tj. związane są z bezpośrednią realizacją programu, finansowane są z ww. bezzwrotnych środków otrzymywanych przez osobę prawną – wypłacane zarówno pracownikom, jak i podatnikom realizującym powyższy cel w ramach innych umów zawartych z osobą prawną (np. umowy zlecenia, o dzieło), korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. przepisów. W związku ze zwolnieniem tych dochodów z opodatkowania na płatniku nie ciąży obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia na rachunek Urzędu Skarbowego zaliczki na podatek dochodowy. Jednakże przychody ww. osób sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej należy wykazać w informacji o dochodach PIT-11/8B – zgodnie z art. 42 ust. 5 ww. ustawy. (...)
Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia. Tutejszy organ podatkowy informuje, iż dołączonych do wniosku załączników nie poddawano ocenie, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.
Zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Niniejsza interpretacja – zgodnie z art. 14b § 2 ww. ustawy – jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA