REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenia wypłacone ze środków pomocowych zwolnione z podatku dochodowego

REKLAMA

Pismo Urzędu Skarbowego w Sanoku z 18 marca 2005 r. (nr US. PDa-406/2/05)
Czy wynagrodzenia zawarte w budżecie projektu „XV Międzynarodowe Spotkania Gitarowe, Sanok 2005” wypłacone ze środków pomocowych Unii Europejskiej są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?
(...) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku, po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego, postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
W dniu 7 lutego 2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego pisemny wniosek płatnika P. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca pyta: czy wynagrodzenia zawarte w budżecie projektu „XV Międzynarodowe Spotkania Gitarowe, Sanok 2005” wypłacone ze środków pomocowych Unii Europejskiej są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Składając zapytanie, płatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. (...)
Wśród osób zatrudnionych wymieniono: profesorów i wykładowców Akademii Muzycznych, Uniwersytetu, artystów, kierownika projektu, dyrektora artystycznego, księgową, osoby organizujące zakwaterowanie uczestników Spotkań. Szczegółowo przedstawiono cel projektu. Głównym celem „XV Międzynarodowych Spotkań Gitarowych, Sanok 2005” jest ożywienie życia muzycznego w obu regionach przygranicznych Polski i Słowacji poprzez organizację koncertów w wykonaniu uznanych artystów. Dzięki warsztatom metodycznym i lekcjom mistrzowskim podniesie się poziom nauczania w placówkach kształcących muzyków oraz wzbogaci się wiedzę i umiejętności młodych gitarzystów. Celem „XV MSG, Sanok 2005” jest rozwój stałej współpracy kulturalnej pomiędzy szkołami muzycznymi Podkarpacia i regionu Presov, opartej na wzajemnej wymianie młodzieży uzdolnionej muzycznie, prezentującej swoje umiejętności na koncertach oraz wymianie doświadczeń pedagogicznych, dydaktycznych i materiałów repertuarowych pomiędzy nauczycielami przedmiotu gitara. (...)
Środki finansowe otrzymywane w ramach ww. programu pochodzą z Unii Europejskiej, a zarządza nimi Komisja, której przedstawicielstwo mieści się w Warszawie. Środki finansowe Unii Europejskiej gromadzone są na koncie Ministerstwa Finansów. Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie rozdziela fundusze pomocowe i poprzez Władzę Wdrażającą Programu Współpracy Przygranicznej PHARE przekazuje je do Stowarzyszenia. Stowarzyszenie E. jest instytucją upoważnioną do przekazywania ww. środków. Stowarzyszenie E. zarządza funduszami projektów na podstawie umowy zlecającej realizację zadania państwowego, podpisanej z władzą wdrażającą Program Współpracy Przygranicznej PHARE. Podległa Ministerstwu Kultury P. jest jednostką budżetową, a środki własne (w wysokości 25% budżetu projektu) pochodzą z dotacji celowej Ministerstwa Kultury. Wszystkie wynagrodzenia osób biorących udział w realizacji projektu „XV Międzynarodowe Spotkania Gitarowe, Sanok 2005” wymienionych w piśmie P. z dnia 21 lutego 2005 r. (znak: L. dz. 1077/PSM/2005) będą wypłacone ze środków pochodzących z Programu Współpracy Przygranicznej PHARE, a stanowiących 75% budżetu projektu.
Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że P. jest realizatorem projektu ze środków Unii Europejskiej. Wykonanie konkretnych prac dot. realizacji projektu „XV Międzynarodowe Spotkania Gitarowe, Sanok 2005” nastąpi przez osoby fizyczne w oparciu o zawarte umowy zlecenia i o dzieło. Środki finansowe otrzymywane w ramach ww. programu pochodzą z Unii Europejskiej i gromadzone są na koncie Ministerstwa Finansów. Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie rozdziela fundusze pomocowe i poprzez władzę wdrażającą Program Współpracy Przygranicznej PHARE przekazuje je do Stowarzyszenia E., który jest instytucją upoważnioną do przekazywania ww. środków, oraz zarządza funduszami projektów. Zdaniem wnioskodawcy wynagrodzenia wypłacane osobom fizycznym, z którymi zawarto umowy zlecenia i o dzieło na realizację powyższego projektu, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy. Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
Zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
– pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Aby więc skorzystać w 2005 r. ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:
– środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, instytucji finansowych itd.,
– podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
W związku z powyższym dochody osób fizycznych, jeżeli spełniają powyższe kryteria, tj. związane są z bezpośrednią realizacją programu, finansowane są z ww. bezzwrotnych środków otrzymywanych przez osobę prawną – wypłacane zarówno pracownikom, jak i podatnikom realizującym powyższy cel w ramach innych umów zawartych z osobą prawną (np. umowy zlecenia, o dzieło), korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. przepisów. W związku ze zwolnieniem tych dochodów z opodatkowania na płatniku nie ciąży obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia na rachunek Urzędu Skarbowego zaliczki na podatek dochodowy. Jednakże przychody ww. osób sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej należy wykazać w informacji o dochodach PIT-11/8B – zgodnie z art. 42 ust. 5 ww. ustawy. (...)
Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia. Tutejszy organ podatkowy informuje, iż dołączonych do wniosku załączników nie poddawano ocenie, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.
Zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Niniejsza interpretacja – zgodnie z art. 14b § 2 ww. ustawy – jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.


Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA