REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek rejestracji jako podatnik VAT UE

REKLAMA

Pismo z 28 lutego 2005 r. nr PP/005w-1305/04/JS
PYTANIE DO US
Czy świadcząc usługi tłumaczeń na rzecz kontrahentów zagranicznych, należy dokonać rejestracji dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych?
ODPOWIEDŹ IS - SKRÓT
Obowiązek rejestracji jako podatnik VAT UE dotyczy podatników, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, zobowiązanych do zarejestrowania się jako podatnicy VAT czynni i mających zamiar dokonywać wewnątrzwspólnotowej dostawy lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
KOMENTARZ EKSPERTA
Stanowisko organu podatkowego jest prawidłowe. Obowiązek rejestracji jako podatników VAT UE nie dotyczy podatników świadczących usługi na rzecz podatników z innych krajów UE.
ODPOWIEDŹ IS - WYCIĄG
Na podstawie art. 14b § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu informuje:
W art. 97 ust. 1, 2 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) określono krąg podmiotów, które są zobligowane do dokonania rejestracji dla celów uczestnictwa w handlu wewnątrzwspólnotowym: wewnątrzwspólnotowej dostawie lub wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów.
Obowiązek ten dotyczy podatników, o których mowa w art. 15 tej ustawy, zobowiązanych do zarejestrowania się jako podatnicy VAT czynni i mających zamiar dokonywać wewnątrzwspólnotowej dostawy lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Podatnicy ci przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub wewnątrzwspólnotowego nabycia są obowiązani do zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.
Ponadto do rejestracji zobowiązani są:
• podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, którzy nie mają obowiązku rejestrowania się jako podatnicy VAT czynni, czyli podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 cyt. ustawy o VAT lub wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3 tej ustawy, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia przekroczyła kwotę wyrażoną w złotych, odpowiadającą równowartości 10 000 euro,
• osoby prawne niebędące podatnikami, prowadzące działalność gospodarczą, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów również przekroczyła ww. kwotę,
• podmioty, które zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6 tej ustawy, tj. chcą stosować opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia w sytuacji, gdy nie są do tego zobowiązane.
Również obowiązkowi rejestracji podlegają podmioty, które mają zamiar nabywać usługi świadczone przez podatników z innych państw członkowskich UE, jeżeli te usługi stanowiłyby u nich import usług (por. art. 97 ust. 3 cyt. ustawy). W tym przypadku chodzi o usługi wymienione w ust. 3, 4, 6, 7 art. 28 cyt. ustawy, tj. transportu, pomocnicze do usług transportu, pośrednictwa, spedycji, wyceny majątku rzeczowego ruchomego i na ruchomym majątku rzeczowym.
Wymienione podmioty obowiązane są także poinformować naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym o zamiarze rozpoczęcia dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Wobec powyższego podmiot świadczący usługi tłumaczenia i nauczania języka na rzecz podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty lub państwa trzeciego nie jest obowiązany dokonać rejestracji jako podatnik VAT UE.
Należy przy tym zauważyć, iż w przypadku świadczenia usług na rzecz ww. podmiotów istotne jest prawidłowe określenie miejsca świadczenia, wskazujące miejsce (kraj), w którym dochodzi do opodatkowania danej czynności.
W przypadku świadczenia usług w dziedzinie edukacji miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone (por. art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) cyt. ustawy o VAT).
Natomiast w przypadku świadczenia usług tłumaczeń miejsce świadczenia określa się w zależności od rodzaju nabywcy usług. Jeżeli jest nim podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, to miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności – stały adres lub miejsce zamieszkania (por. art. 27 ust. 3 pkt 2 i ust. 4 pkt 3 cyt. ustawy o VAT). Jeżeli nabywcą nie jest podatnik, to miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.
Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• US.X-443/93/04


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA