REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy złożenie zgłoszenia rejestracyjnego uprawnia do odliczenia VAT naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pismo z 29 listopada 2004 r. nr US-VII-443/69/04
PYTANIE DO US
22 września 2004 r. zostało złożone przez podatnika zgłoszenie rejestracyjne dla celów podatku od towarów i usług (VAT-R). 5 października 2004 r. uiszczona została opłata skarbowa z tytułu rejestracji, a także odebrane potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika podatku VAT czynnego na formularzu VAT-5. Od którego dnia podmiot składający zgłoszenie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i czy prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonywanych zakupów przysługuje mu od dnia złożenia ww. zgłoszenia rejestracyjnego, czy też od dnia wydania przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzenia zarejestrowania na druku VAT-5.
ODPOWIEDŹ US - SKRÓT
Tak. Odwołując się do regulacji zawartych w art. 96 ust. 4 ustawy o VAT, w której zapisano, że naczelnik rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie, wnioskować należy, że rejestracja następuje w momencie złożenia zgłoszenia w urzędzie skarbowym. Tak więc datę rejestracji podmiotu dla potrzeb podatku od towarów i usług wyznacza dzień złożenia zgłoszenia.
KOMENTARZ EKSPERTA
Przedstawione w pytaniu zagadnienie od dawna budziło wątpliwości. Wydaje się jednak, że stanowisko organu podatkowego, w którym wskazał on, że podmiot dokonujący zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku od towarów i usług staje się podatnikiem z momentem złożenia tego zgłoszenia, a nie dopiero w chwili otrzymania potwierdzenia tego zgłoszenia na formularzu VAT-5, zasługuje na aprobatę.
ODPOWIEDŹ US - WYCIĄG
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu informuje:
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. W myśl ust. 3 tego artykułu podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3, jako podatnika VAT zwolnionego (art. 96 ust. 4).
Ustawodawca nie określił wprost, od jakiego momentu podmiot składający druk VAT-R staje się zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Z zapisu art. 96 ust. 4, który stanowi, iż naczelnik rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie, wnioskować należy, że rejestracja następuje w momencie złożenia zgłoszenia w urzędzie skarbowym. Datę rejestracji podmiotu dla potrzeb podatku od towarów i usług wyznacza zatem dzień złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na formularzu VAT-R, a nie dzień otrzymania potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT na druku VAT-5. Potwierdzenie takie nie ma charakteru konstytutywnego dla nabycia statusu podatnika podatku VAT. Potwierdza jedynie fakt dokonanego wcześniej zgłoszenia i rejestracji podatnika. Od momentu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podmiot staje się zarejestrowanym podatnikiem VAT: czynnym lub zwolnionym. Podatnik VAT czynny od dnia rejestracji ma prawo do pomniejszenia podatku należnego ze sprzedaży towarów i usług o podatek naliczony od dokonanych zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną. W myśl art. 88 ust. 4 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96.
Organ podatkowy na podstawie złożonego przez wnioskodawcę zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R ustalił, że podatnik zadeklarował rezygnację ze zwolnienia od VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy z 23 września 2004 r. Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu stwierdza, iż w przypadku strony za datę rejestracji dla celów podatku od towarów i usług przyjmuje się 22 września 2004 r. Z uwagi jednak na fakt, że podatnik zaznaczył w zgłoszeniu rejestracyjnym, iż rezygnuje ze zwolnienia od VAT 23 września 2004 r., staje się on podatnikiem VAT czynnym dopiero od 23 września 2004 r. Od tego też dnia przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT dokumentujących zakupy dokonane od 23 września 2004 r., związane ze sprzedażą opodatkowaną.
Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• PP-443/38/2004


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA