REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy powstanie przychód z nieważnej decyzji?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy zasądzona na rzecz podatnika kwota w związku ze stwierdzeniem nieważności decyzji o przekazaniu na jego rzecz nieruchomości stanowi przychód z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, a więc nie podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Odpowiedź organu podatkowego
(...)
Decyzją z 10 grudnia 1989 r. nr G.IV.8226/16/132/A/89 kierownik Wydziału Geodezji i Gospodarki Gruntami Urzędu Miejskiego zezwolił Wojewódzkiemu Przedsiębiorstwu Rolno-Przemysłowemu (WPRP – PZZ) na przekazanie nieruchomości na rzecz podatnika.
W dniu 11 grudnia 1989 r. podatnik protokołem zdawczo-odbiorczym przejął w zarząd ww. nieruchomość. Poza tym podatnik jako przejmujący i WPRP – PZZ jako przekazujący zawarli w dniu 11 grudnia 1989 r. umowę przekazania nieruchomości, w której wartość przedmiotu przekazania ustalono na kwotę 231 600 000 starych złotych (po denominacji 23 160 zł).
Następnie wojewoda decyzją z 26 czerwca 1991 r., nr G.IV.7222/26-V/91, stwierdził, że z dniem 5 grudnia 1990 r. podatnik z mocy prawa nabył prawo użytkowania wieczystego gruntu i prawo własności zlokalizowanych na tym gruncie budynków.
W sądzie rejonowym została założona księga wieczysta na rzecz podatnika o numerze 4807.
Po kilkuletnim okresie użytkowania przez podatnika ww. nieruchomości i ponoszeniu na ten cel nakładów Minister Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa decyzją z 28 lutego 1994 r., nr PO3-053-R-1455/93, stwierdził nieważność z mocy prawa decyzji wojewody nr G.IV.7222/26-V/91 z 26 czerwca 1991 r. przyznającej podatnikowi prawo wieczystego użytkowania gruntów i prawo własności zlokalizowanych tam budynków.
Skarga złożona przez podatnika na ww. decyzję do NSA została wyrokiem tego sądu z 6 czerwca 1995 r. oddalona.
Po rozstrzygnięciu NSA wojewoda decyzją nr G.IV.7222-26/V/91-95 z 18 grudnia 1995 r. stwierdził nieważność decyzji kierownika Wydziału Geodezji i Gospodarki Urzędu Miejskiego z dnia 10 grudnia 1989 r. zezwalającej na przekazanie podatnikowi nieruchomości.
Postępowanie administracyjne w tej sprawie toczyło się aż do kwietnia 1997 r., kiedy to Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast w Warszawie decyzją ORZ.4.053-O-87/97 z 11 kwietnia 1997 r. utrzymał w mocy decyzję wojewody z 18 grudnia 1995 r. stwierdzającą nieważność decyzji kierownika Wydziału Geodezji Urzędu Miejskiego.
W dniu 17 sierpnia 1997 r. protokołem zdawczo-odbiorczym podatnik oddał ww. nieruchomość następcy prawnemu WPRP – PZZ Polskim Zakładom Zbożowym Spółce z o.o.
W związku z ostatecznym zakończeniem postępowań administracyjnych stwierdzających nieważność z mocy prawa wydanych decyzji podatnik wystąpił w dniu 31 lipca 1997 r. do Prezesa Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast w Warszawie o przyznanie mu odszkodowania z tytułu rzeczywistej szkody, jaką poniósł w oparciu o decyzje, które uznane zostały za nieważne.
Decyzją z 17 sierpnia 1998 r. nr ORZ.M-87/97 Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast odmówił podatnikowi odszkodowania, w związku z czym wystąpił on na drogę sądową.
Ostatecznie sąd apelacyjny zasądził dla podatnika kwotę 309 620 zł wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od 13 listopada 2002 r.
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zasądzoną kwotę podatnik wyłączył z przychodów, do których stosuje się przepisy tej ustawy. Natomiast podstawę opodatkowania tym podatkiem zwiększył o zasądzone i otrzymane odsetki.
Podatnik zwrócił się o potwierdzenie prawidłowości postępowania w powyższym zakresie.
W dniu 28 czerwca 2005 r. naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile wydał postanowienie PD423-6/05, w którym uznał stanowisko podatnika przedstawione w zapytaniu za nieprawidłowe w części dotyczącej wyłączenia z przychodów zwaloryzowanej kwoty otrzymanej na skutek unieważnienia przekazania w użytkowanie wieczyste gruntów i prawa własności zlokalizowanych na tym gruncie budynków, uznał natomiast za prawidłowe stanowisko podatnika wyrażone odnośnie do otrzymanych odsetek.
(...)
Po rozpatrzeniu zażalenia dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
(...)
...przedmiotem prawnie skutecznej umowy, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie mogą być zachowania, które ze swej istoty są sprzeczne z prawami przyrody, ustawą lub zasadami współżycia społecznego, i w konsekwencji w ogóle nie mogą być określone w treści ważnej i wywołującej zamierzone skutki umowy. Chodzi tu o czynności, które w żadnych okolicznościach i warunkach, jakie przepisy prawa przewidują dla zawarcia wolnej od wad umowy, nie mogą być przedmiotem stosunku cywilnoprawnego, nawet hipotetycznie. Tylko przychody wynikające z zachowań, które w żadnych okolicznościach nie mogą być zaakceptowane przez obowiązujący porządek prawny, zostały wyłączone przez ustawodawcę spod działania ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3. Przykładem mogą tu być m.in. przychody z prostytucji czy też zachowań o znamionach czynu zabronionego określonych w kodeksie karnym, np. z kradzieży.
W zakresie tym nie mieszczą się natomiast osiągnięte przez podatnika przychody w związku z zasądzeniem na jego rzecz zwaloryzowanej kwoty w następstwie stwierdzenia nieważności opisanych wyżej decyzji. Zasądzona przez sąd na rzecz podatnika kwota jest przychodem uzyskanym w następstwie stwierdzenia nieważności decyzji o przekazaniu nieruchomości, nie jest natomiast przychodem wynikającym bezpośrednio z nieważnej decyzji. Tytułem prawnym do jej otrzymania jest wyrok sądu apelacyjnego, a nie nieważna decyzja, na mocy której podatnik nabył prawo użytkowania wieczystego gruntu i prawo własności zlokalizowanych na tym gruncie budynków.
(...)

Pismo Izby Skarbowej w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Pile z 31 sierpnia 2005 r. (sygn. akt P1-D-4218-2/05)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA