REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki kurs należy przyjąć przy przeliczaniu faktury eksportowej

REKLAMA

13 września 2005 r. firma XXX wystawiła fakturę eksportową, natomiast odprawa celna odbyła się 14 września 2005 r. Wywóz towarów do Mołdawii nastąpił transportem zapewnionym przez nabywcę. Z jakiego dnia zastosować średni kurs NBP do przeliczenia faktury eksportowej? Jakie dokumenty uprawniają do zastosowania stawki 0% przy eksporcie towarów? - Pismo z 7 października 2005 r. nr 1419/UPO-443-114/05/DC
ODPOWIEDŹ US – SKRÓT
Jeżeli wystawiliście Państwo fakturę przed powstaniem obowiazku podatkowego, powinniście stosować do przeliczenia tej faktury kurs z dnia powstania obowiązku podatkowego w eksporcie towarów. Stawkę 0% można stosować, gdy przed złożeniem deklaracji podatkowej będziecie Państwo mieli dokument potwierdzający wywóz towaru poza Wspólnotę.

KOMENTARZ EKSPERTA
Stanowisko organu podatkowego co do sposobu przeliczania faktury eksportowej jest nieprawidłowe. Organ błędnie przyjął, że jeżeli faktura jest wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego, nie przyjmuje się do jej wyliczenia kursu z dnia jej wystawienia, ale kurs z dnia powstania obowiązku podatkowego. Organ podatkowy błędnie określił również możliwość zastosowania stawki 0% do tzw. eksportu pośredniego, z którym mamy do czynienia w pytaniu, gdy towar jest wywożony przez nabywcę. Z odpowiedzi wynika, że jeżeli dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza Wspólnotę nie dotrą przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres, podatnik może dokonać rozliczenia tej transakcji w następnej deklaracji, kiedy będzie już dysponował potrzebnymi dokumentami. Taki mechanizm rozliczenia jest prawidłowy, ale tylko w przypadku tzw. eksportu bezpośredniego, czyli gdyby towar wywoził pytający, a nie nabywca, tak jak ma to miejsce w przedstawionym stanie faktycznym. W opisanej sytuacji prawidłowe byłoby rozliczenie eksportu w deklaracji za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu, z zastosowaniem stawki 0%, jeżeli pytający miałby odpowiednie dokumenty. Jeżeli nie, to nie może on, tak jak to stwierdził organ podatkowy, przesunąć rozliczenia na następny miesiąc. Powinien wykazać eksport ze stawką krajową, a po otrzymaniu dokumentów skorygować deklarację.

ODPOWIEDŹ US – WYCIĄG
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku informuje:
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 2 pkt 8, art. 41 ust. 4, 6, 7, 8, 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798).
Przepis art. 106 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi delegację dla Ministra Finansów do określenia, w drodze rozporządzenia, sposobu przeliczania kwot wykazanych w fakturach, jeżeli na fakturach wykazywane są kwoty w walutach obcych, z uwzględnieniem przepisów określających moment powstania obowiązku podatkowego. Wykonaniem tej delegacji jest § 37 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
WAŻNE!
Kwoty wyrażone w walucie obcej, wykazane na fakturze, przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia.
Jeżeli na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony. Zgodnie z ust. 3 w przypadku niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie z art. 19 ust. 6 ustawy obowiązek podatkowy w eksporcie towarów powstaje z chwilą potwierdzenia przez urząd celny, określony w przepisach celnych, wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty.
Ustawodawca nie wskazał szczególnego terminu wystawienia faktury dokumentującej eksport towarów, dlatego w sprawie znajduje zastosowanie przepis ogólny, tj. art. 106 ust. 1 ustawy, który nakazuje wystawić fakturę potwierdzającą sprzedaż, w zw. z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798), nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Jak z powyższego wynika, przepisy § 37 ust. 1–3 ww. rozporządzenia ustanawiają ogólne zasady przeliczania kwot wykazanych na fakturach, gdy kwoty te wykazywane są w walutach obcych, w tym m.in. z tytułu eksportu towarów.
Jeśli więc podatnik wystawił fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego, winien stosować do przeliczenia przedmiotowej faktury kurs z dnia powstania obowiązku podatkowego w eksporcie towarów.
WAŻNE!
Eksportem jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1–4, jeżeli wywóz jest dokonany przez dostawcę lub na jego rzecz albo nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje, w jaki sposób wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty powinien być dokumentowany. Zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy stawkę VAT w wysokości 0% stosuje się w eksporcie towarów pod warunkiem, że przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc podatnik otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza granicę Wspólnoty. Należy jednak zauważyć, że w praktyce nie ma możliwości legalnego wywozu towaru bez potwierdzenia tego faktu na formularzu SAD. W związku z tym podstemplowany dokument SAD (gdy wywozu dokonuje nabywca lub inny podmiot w jego imieniu) lub SAD potwierdzający objęcie towaru procedurą wywozu (gdy wywozu dokonuje dostawca lub inny podmiot w jego imieniu) będzie wystarczającym potwierdzeniem wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty. Jeżeli wywozu dokonuje nabywca (lub inny podmiot w jego imieniu), to zgodnie z art. 41 ust. 11 ustawy z dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.
W przypadku gdy firma do 25 października 2005 r., tj. do dnia złożenia deklaracji podatkowej za wrzesień, nie otrzyma dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty – podatnik nie ewidencjonuje tej dostawy w ewidencji za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0% pod warunkiem otrzymania – przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres – dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. W razie nieotrzymania tego dokumentu w określonym terminie należy zaewidencjonować daną fakturę z zastosowaniem stawki VAT właściwej dla dostawy tego towaru na terytorium kraju. W przedstawionym stanie faktycznym należy to uczynić w październiku, przy czym warunkiem zastosowania stawki 0% będzie otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz do 25 listopada 2005 r. (art. 41 ust. 6 i 7 ustawy).
Trzeba też zaznaczyć, że otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym upoważnia go do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał dokument (art. 41 ust. 9 ustawy).

Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• PSUS/PPOI/443/291/05/AD


Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA