REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki kurs należy przyjąć przy przeliczaniu faktury eksportowej

13 września 2005 r. firma XXX wystawiła fakturę eksportową, natomiast odprawa celna odbyła się 14 września 2005 r. Wywóz towarów do Mołdawii nastąpił transportem zapewnionym przez nabywcę. Z jakiego dnia zastosować średni kurs NBP do przeliczenia faktury eksportowej? Jakie dokumenty uprawniają do zastosowania stawki 0% przy eksporcie towarów? - Pismo z 7 października 2005 r. nr 1419/UPO-443-114/05/DC
ODPOWIEDŹ US – SKRÓT
Jeżeli wystawiliście Państwo fakturę przed powstaniem obowiazku podatkowego, powinniście stosować do przeliczenia tej faktury kurs z dnia powstania obowiązku podatkowego w eksporcie towarów. Stawkę 0% można stosować, gdy przed złożeniem deklaracji podatkowej będziecie Państwo mieli dokument potwierdzający wywóz towaru poza Wspólnotę.

KOMENTARZ EKSPERTA
Stanowisko organu podatkowego co do sposobu przeliczania faktury eksportowej jest nieprawidłowe. Organ błędnie przyjął, że jeżeli faktura jest wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego, nie przyjmuje się do jej wyliczenia kursu z dnia jej wystawienia, ale kurs z dnia powstania obowiązku podatkowego. Organ podatkowy błędnie określił również możliwość zastosowania stawki 0% do tzw. eksportu pośredniego, z którym mamy do czynienia w pytaniu, gdy towar jest wywożony przez nabywcę. Z odpowiedzi wynika, że jeżeli dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza Wspólnotę nie dotrą przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres, podatnik może dokonać rozliczenia tej transakcji w następnej deklaracji, kiedy będzie już dysponował potrzebnymi dokumentami. Taki mechanizm rozliczenia jest prawidłowy, ale tylko w przypadku tzw. eksportu bezpośredniego, czyli gdyby towar wywoził pytający, a nie nabywca, tak jak ma to miejsce w przedstawionym stanie faktycznym. W opisanej sytuacji prawidłowe byłoby rozliczenie eksportu w deklaracji za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu, z zastosowaniem stawki 0%, jeżeli pytający miałby odpowiednie dokumenty. Jeżeli nie, to nie może on, tak jak to stwierdził organ podatkowy, przesunąć rozliczenia na następny miesiąc. Powinien wykazać eksport ze stawką krajową, a po otrzymaniu dokumentów skorygować deklarację.

ODPOWIEDŹ US – WYCIĄG
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku informuje:
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 2 pkt 8, art. 41 ust. 4, 6, 7, 8, 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798).
Przepis art. 106 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi delegację dla Ministra Finansów do określenia, w drodze rozporządzenia, sposobu przeliczania kwot wykazanych w fakturach, jeżeli na fakturach wykazywane są kwoty w walutach obcych, z uwzględnieniem przepisów określających moment powstania obowiązku podatkowego. Wykonaniem tej delegacji jest § 37 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
WAŻNE!
Kwoty wyrażone w walucie obcej, wykazane na fakturze, przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia.
Jeżeli na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony. Zgodnie z ust. 3 w przypadku niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie z art. 19 ust. 6 ustawy obowiązek podatkowy w eksporcie towarów powstaje z chwilą potwierdzenia przez urząd celny, określony w przepisach celnych, wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty.
Ustawodawca nie wskazał szczególnego terminu wystawienia faktury dokumentującej eksport towarów, dlatego w sprawie znajduje zastosowanie przepis ogólny, tj. art. 106 ust. 1 ustawy, który nakazuje wystawić fakturę potwierdzającą sprzedaż, w zw. z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798), nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Jak z powyższego wynika, przepisy § 37 ust. 1–3 ww. rozporządzenia ustanawiają ogólne zasady przeliczania kwot wykazanych na fakturach, gdy kwoty te wykazywane są w walutach obcych, w tym m.in. z tytułu eksportu towarów.
Jeśli więc podatnik wystawił fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego, winien stosować do przeliczenia przedmiotowej faktury kurs z dnia powstania obowiązku podatkowego w eksporcie towarów.
WAŻNE!
Eksportem jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1–4, jeżeli wywóz jest dokonany przez dostawcę lub na jego rzecz albo nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje, w jaki sposób wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty powinien być dokumentowany. Zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy stawkę VAT w wysokości 0% stosuje się w eksporcie towarów pod warunkiem, że przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc podatnik otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza granicę Wspólnoty. Należy jednak zauważyć, że w praktyce nie ma możliwości legalnego wywozu towaru bez potwierdzenia tego faktu na formularzu SAD. W związku z tym podstemplowany dokument SAD (gdy wywozu dokonuje nabywca lub inny podmiot w jego imieniu) lub SAD potwierdzający objęcie towaru procedurą wywozu (gdy wywozu dokonuje dostawca lub inny podmiot w jego imieniu) będzie wystarczającym potwierdzeniem wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty. Jeżeli wywozu dokonuje nabywca (lub inny podmiot w jego imieniu), to zgodnie z art. 41 ust. 11 ustawy z dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.
W przypadku gdy firma do 25 października 2005 r., tj. do dnia złożenia deklaracji podatkowej za wrzesień, nie otrzyma dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty – podatnik nie ewidencjonuje tej dostawy w ewidencji za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0% pod warunkiem otrzymania – przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres – dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. W razie nieotrzymania tego dokumentu w określonym terminie należy zaewidencjonować daną fakturę z zastosowaniem stawki VAT właściwej dla dostawy tego towaru na terytorium kraju. W przedstawionym stanie faktycznym należy to uczynić w październiku, przy czym warunkiem zastosowania stawki 0% będzie otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz do 25 listopada 2005 r. (art. 41 ust. 6 i 7 ustawy).
Trzeba też zaznaczyć, że otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym upoważnia go do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał dokument (art. 41 ust. 9 ustawy).

Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• PSUS/PPOI/443/291/05/AD


Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Szef KAS zmienia interpretację! VAT zapłacony przy aporcie nie jest przychodem podatkowym

    Szef KAS z urzędu zmienił nieprawidłową interpretację. Wnoszący aport nie zapłaci podatku dochodowego od kwoty  podatku VAT zapłaconego przez spółkę, do której wniesiono aport.

    Tabela kursów średnich NBP nr 189/A/NBP/2023 - z 29 września 2023

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 29 września 2023 roku. NBP nr 189/A/NBP/2023. Średni kurs euro w tym dniu to 4,6356 zł.

    MF: w e-US można złożyć wniosek o zwrot kosztów zakupu kasy fiskalnej

    W e-Urzędzie Skarbowym można już złożyć wniosek o zwrot kosztów za zakup kasy fiskalnej – podało MF w komunikacie.

    Umorzenie zaległości podatkowej. Co warto wiedzieć?

    Zaległości podatkowe to problem, z którym boryka się wielu podatników. Czasami z powodu nieprzewidzianych okoliczności nie jesteśmy w stanie uregulować zobowiązań w terminie. Dla takich sytuacji istnieje procedura umorzenia zaległości podatkowych. W tym artykule przyjrzymy się dokładnie, jak działa ten proces, kto może z niego skorzystać i jakie kroki należy podjąć.

    KAS: międzynarodowa spółka zaniżyła podatek na ponad 1,2 mln zł

    Kontrola przeprowadzona w międzynarodowej spółce przez pracowników dolnośląskiej Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) wykazała zaniżenie podatku na ponad 1,2 mln zł – podała w piątek KAS.

    Projekt ustawy budżetowej na 2024 rok. Kluczowe wskaźniki i strategia zarządzania długiem

    Rząd przedstawił projekt ustawy budżetowej na 2024 rok, który ma na celu zapewnienie stabilności finansowej kraju. Głównymi filarami tego projektu są bezpieczeństwo, wsparcie programów społecznych, ochrona zdrowia oraz strategie minimalizujące koszty obsługi długu Skarbu Państwa. W kontekście globalnych wyzwań, takich jak konflikt na Ukrainie, jakie kluczowe wskaźniki gospodarcze i założenia zostały uwzględnione w tym projekcie? Oto przegląd najważniejszych informacji.

    KSeF jest już w innych krajach. I to nie tylko Europy. Jak e-faktury działają na całym świecie?

    E-faktury okazały się skutecznym narzędziem również w takich krajach jak np. Australia, Chiny, Hongkong, Tajwan, Japonia, Korea Południowa, Indie, Brazylia, Chile i Meksyk.

    Prawo do błędu. Kiedy przedsiębiorca uniknie kary za naruszenie przepisów?

    Każdy nowy przedsiębiorca stawia czoła wyzwaniom związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jednym z największych obaw jest nieświadome naruszenie przepisów i związane z tym konsekwencje. Na szczęście, polski system prawny wprowadził "prawo do błędu", które chroni nowych przedsiębiorców przed karami za pewne nieumyślne naruszenia. Ale jakie są zasady tego prawa i kto może z niego skorzystać?

    Podatkowe pomysły wyborcze. Co ciekawego proponują partie?

    W nadchodzących wyborach podatkowe obietnice stają się kluczowym elementem programów wyborczych największych partii w Polsce. Czy obietnice te są realne? Czy mogą przynieść korzyści dla polskich przedsiębiorców i obywateli? W poniższym artykule przyjrzymy się propozycjom podatkowym trzech komitetów wyborczych: Konfederacji, Polski 2050 oraz Prawa i Sprawiedliwości. Eksperci dokładnie przeanalizowali te propozycje, aby dać czytelnikom klarowny obraz tego, co mogą oczekiwać po ewentualnym wyborze każdej z tych partii. Zapraszamy do lektury!

    Co czeka polską gospodarkę? Znamy już odczyt ważnego wskaźnika

    Wskaźnik Wyprzedzający Koniunktury we wrześniu br. nie zmienił się istotnie - poinformowało Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych. W ocenie ekspertów konsumpcja jest słabym motorem wzrostu, a ciągłe jej stymulowanie oddala perspektywę ożywienia po stronie inwestycji.

    REKLAMA