REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dochody osiągane przy realizowaniu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej są zwolnione

REKLAMA

Czy osoby uzyskujące dochody z tytułu zatrudnienia na umowę o pracę lub umowę zlecenia, bezpośrednio realizujące cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego? - Pismo z 21 lutego 2006 r. nr D-2/415/5/2006
ODPOWIEDŹ US – SKRÓT
Tak. Dochody osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę czy umowy zlecenia, bezpośrednio realizujących cele projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast dochody osób bezpośrednio realizujących cel projektu w części finansowanej ze środków pochodzących z budżetu państwa nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

KOMENTARZ EKSPERTA
Zastosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do pracowników, podwykonawców biorących udział w realizowaniu projektów objętych dofinansowaniem niejednokrotnie budziło wątpliwości. W analizowanym przypadku organ podatkowy słusznie zauważył, że beneficjentami tej pomocy są bezrobotni zatrudnieni w ramach programu, bezpośrednio realizujący cele projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej i to oni mają prawo skorzystać z tego zwolnienia. Ważne jest również ustalenie pochodzenia środków, ponieważ z omawianego zwolnienia korzystają jedynie środki pomocy zagranicznej.

ODPOWIEDŹ US – WYCIĄG
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie informuje:
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
• pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
• podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z przedłożonych dokumentów wynika, że Komitet jest administratorem realizującym projekt na rzecz bezrobotnych, osób samotnie wychowujących dzieci, który jest Programem Inicjatywy Wspólnotowej. Środki na realizację tego programu przekazuje Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej w drodze dotacji na specjalnie wyodrębnione konto. Środki te mają charakter bezzwrotnej pomocy i są kwalifikowane jako publiczne środki wspólnotowe w 75% i publiczne środki krajowe w 25%.
Na pokrycie kosztów realizacji projektu środki pieniężne przekazywane są w transzach na wyodrębniony dla tego projektu rachunek bankowy, z którego między innymi finansowane są wypłaty wynagrodzeń dla pracowników. Od tych wynagrodzeń nie są naliczane zaliczki na podatek dochodowy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W złożonym wniosku strona pyta, czy wynagrodzenia dla pracowników bezpośrednio realizujących projekt, zatrudnionych na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 wynika, że istotne jest pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł.
WAŻNE!
Zwolnienie od podatku dochodowego adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy, jeżeli umowa została zawarta z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki objęte tym zwolnieniem, oraz w przypadku, gdy otrzymał środki pomocowe za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków.
Z tego względu istotna jest treść umowy, na podstawie której podatnik otrzymuje przedmiotowe przychody.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść załączonej do wniosku umowy, należy stwierdzić, że Komitet jest beneficjentem środków pomocowych w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej dla Polski 2004–2006. Zatem dochody osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę czy umowy zlecenia, bezpośrednio realizujących cele ww. programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast dochody osób bezpośrednio realizujących cel projektu, w części finansowanej ze środków pochodzących z budżetu państwa, nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• D-2/415/5/2006

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA