REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć otrzymywane w ratach wynagrodzenie za wykonane usługi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jakim momencie należy ująć w przychodach podatkowych wynagrodzenie otrzymywane, na podstawie zawartej ze spółką akcyjną umowy, za świadczenie usług wstępnych i usług rozruchu związanych z budową i eksploatacją autostrady. Wynagrodzenie za te usługi uzgodnione zostało w określonych kwotach, płatnych w trzech ratach, a terminy płatności poszczególnych rat wynagrodzenia ustalono w umowie poprzez odniesienie do planowanej daty otwarcia autostrady (np. pierwsza rata płatna na 60 dni przed otwarciem, druga - na 30 dni, trzecia - w dniu otwarcia). - Pismo z 24 marca 2006 r. nr BI/4218-0006/06
 ODPOWIEDŹ IS – SKRÓT
Ze względu na charakter i specyfikę świadczonych przez spółkę usług należy uznać, że wynagrodzenie zapłacone w określonych terminowo ratach (ustalonych w umowie poprzez odniesienie do planowanej daty otwarcia autostrady) stanowi zapłatę za ich wykonanie (częściowe wykonanie), a nie zaliczkę na poczet usług, które mają zostać wykonane w przyszłych okresach sprawozdawczych. Spółka winna zatem ustalić przychód na podstawie art. 12 ust. 3a pkt 2, stosownie do którego za datę powstania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury, nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym otrzymano zapłatę za wykonaną lub częściowo wykonaną usługę.

KOMENTARZ EKSPERTA
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stanowisko organu podatkowego jest prawidłowe. Skoro bowiem strony uzgodniły, iż płatność za wykonanie usługi odbywać się będzie w ratach, które nie będą zaliczkami na poczet usług wykonywanych w następnych okresach sprawozdawczych, to przychód powinien być wykazywany na podstawie art. 12 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na uwadze należy mieć jednak to, że gdyby przed dniem wystawienia faktury na poczet poszczególnych rat płatności podatnik faktycznie otrzymał należność, to na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy powinien wykazać przychód podatkowy.

ODPOWIEDŹ IS – WYCIĄG
Na podstawie art. 14b § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku informuje:
Stosownie do treści art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym co do zasady jest dochód, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem zaś jest, z pewnymi zastrzeżeniami, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.
Zgodnie z treścią art. 12 ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (...).
WAŻNE!
Za przychody z działalności gospodarczej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Z dniem 1 stycznia 2003 r. wprowadzony został przepis art. 12 ust. 3a, w którym ustawodawca ściśle określił datę powstania przychodu z działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 3 tego artykułu. Od 1 stycznia 2004 r. ustawodawca dokonał dalszego doprecyzowania brzmienia tego przepisu, stanowiąc, że za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c i 3d, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
1) wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
2) wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
3) otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia – w pozostałych przypadkach.
Odstępstwo od powyższej zasady unormowane zostało w art. 12 ust. 3c i 3d ustawy z 15 lutego 1992 r., które odnoszą się do przychodów z tytułu najmu, dzierżawy, leasingu lub innych o podobnym charakterze oraz do usług świadczonych w sposób ciągły.
WAŻNE!
Za datę powstania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym wydano rzecz lub wykonano usługę, lub w pozostałych przypadkach otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia.
Przychody niestanowiące podstawy ustalania dochodu podatnika, podlegającego opodatkowaniu, tzw. przychody neutralne podatkowo, wymienione zostały w art. 12 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. Zgodnie z treścią art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. do przychodów nie zalicza się m.in. pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.
Zgodnie z ugruntowaną linią orzecznictwa i doktryną prawa użyte w przytoczonym przepisie sformułowanie „pobrane wpłaty lub zarachowane należności” odnosi się do pobranych przez podatnika przedpłat i zaliczek na poczet dostaw towarów i usług, których wykonanie jest odroczone w czasie. W tej sytuacji dopiero po realizacji łączącej strony umowy występuje przychód podlegający opodatkowaniu.
O kwalifikacji zaś otrzymanej zapłaty jako przychodu lub jako zaliczki decyduje nie tylko treść umowy o wykonanie określonych usług zawartej między stronami. Każdorazowo należy bowiem ustalić również, czy w danym przypadku zapłata dotyczy (lub nie) usług wykonanych (lub częściowo wykonanych).
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że do zakresu usług świadczonych przez spółkę należy m.in.:
• w ramach usług wstępnych: opracowanie specyfikacji sprzętu do obsługi autostrady, weryfikacja dokumentacji projektowej, zgłaszanie propozycji usprawnienia projektu, udział w spotkaniach dotyczących budowy i eksploatacji autostrady, przygotowanie podręczników i kursów szkoleniowych dla personelu, wsparcie przy zawieraniu umów z Ministrem Obrony Narodowej, policją, strażą pożarną i pogotowiem ratunkowym oraz wsparcie przy uzyskiwaniu koniecznych zezwoleń na pobieranie opłat w walutach obcych;
• w ramach usług rozruchu: zatrudnianie i przeszkolenie personelu odpowiedzialnego za realizację usług, zakup materiałów koniecznych do eksploatacji autostrady oraz zapewnienie osiągnięcia gotowości do świadczenia usług eksploatacji i utrzymania autostrady.
Charakter realizowanych przez spółkę usług pozwala zatem stwierdzić, że dopiero przynajmniej ich częściowe wykonanie skutkuje możliwością dalszej realizacji kolejnych etapów budowy autostrady (lub poszczególnych jej odcinków). Tym samym ze względu na charakter i specyfikę świadczonych przez spółkę usług należy uznać, że wynagrodzenie zapłacone w określonych terminowo ratach (ustalonych w umowie poprzez odniesienie do planowanej daty otwarcia autostrady) stanowi zapłatę za ich wykonanie (częściowe wykonanie), a nie zaliczkę na poczet usług, które mają zostać wykonane w przyszłych okresach sprawozdawczych.
Należy przy tym zauważyć, że pełnomocnik spółki w złożonym wniosku zapytał: „czy kwoty otrzymane od spółki akcyjnej tytułem wynagrodzenia za usługi wstępne i usługi rozruchu należy wykazać jako przychód podatkowy w dacie zakończenia realizacji poszczególnych usług, w dacie zakończenia całości usług czy też w dacie wystawienia faktur za poszczególne raty?” – wskazując tym samym na częściowe wykonanie usług, do których świadczenia spółka została zobowiązana zawartą umową.
Ponadto zarówno we wniosku, jak i w zażaleniu na postanowienie pełnomocnik jednoznacznie wskazuje, iż „zgodnie z umową wynagrodzenie za usługi wstępne oraz za usługi rozruchu uzgodnione zostało w ściśle określonych kwotach, z których każda płatna będzie w trzech ratach”, a dopiero w późniejszych wywodach stwierdza, że „przyjąć zatem można, iż terminy płatności poszczególnych rat w żaden sposób nie odnoszą się do kwestii wykonania usług czy też częściowego wykonania usług”, i w konsekwencji wysuwa przypuszczenie, że raty wynagrodzenia należałoby postrzegać jako przedpłaty.
Stwierdzić zatem należy, że z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie wynika, żeby zapłata za usługi wstępne i usługi rozruchu miała charakter zaliczkowy. W ocenie dyrektora tutejszej izby skarbowej otrzymane wynagrodzenie nie stanowi pobranych wpłat na poczet usług, które mają być wykonane w przyszłych okresach sprawozdawczych w rozumieniu art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Spółka winna zatem ustalić przychód na podstawie art. 12 ust. 3a pkt 2, stosownie do którego za datę powstania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury, nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym otrzymano zapłatę za wykonaną lub częściowo wykonaną usługę.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA