Gdzie są opodatkowane dochody za udostępnienie podmiotom zagranicznym powierzchni reklamowej na stronie internetowej
REKLAMA
INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
Udostępnianie miejsca reklamowego na stronie internetowej, należy traktować jako świadczenie usług na rzecz kontrahenta amerykańskiego. Dochód, który Podatnik uzyskuje z tego tytułu ze Stanów Zjednoczonych jest dochodem uzyskiwanym z tytułu działalności wykonywanej osobiście i opodatkowanym na zasadach określonych w art. 15 polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Dochód ten jest więc opodatkowany wyłącznie w Polsce.
KOMENTARZ EKSPERTA
Coraz więcej Polaków nieprowadzących działalności gospodarczych zarabia pieniądze udostępniając reklamy na swoich stronach www. Ich wynagrodzenie zależne jest od liczby kliknięć na reklamę lub jej wyświetleń. Udostępnianie poza działalnością gospodarczą miejsca na swojej stronie www takim amerykańskim firmom, jak np. Google jest traktowane jako świadczenie usług na rzecz kontrahenta, którym w tym przypadku jest amerykańska firma X. Dochód uzyskiwany w ten sposób ze Stanów Zjednoczonych jest dochodem uzyskiwanym z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Podlega on opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Dlatego Minister Finansów postąpił prawidłowo, uznając że tego rodzaju dochód jako uzyskiwany z tytułu działalności wykonywanej osobiście na rzecz amerykańskiego podmiotu podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce. Trzeba o tym pamiętać, gdyż wielu podatników błędnie sądzi, że tego rodzaju dochód podlega opodatkowaniu tylko w Stanach Zjednoczonych. W rezultacie nie jest on wykazywany przez nich do opodatkowania w Polsce, co w razie kontroli może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi. Przepisy przywołane w niniejszej interpretacji nie uległy zmianie, zatem zachowuje ona swoją aktualność również w 2007 r.
Interpretację skomentowała
Anna Welsyng
radca prawny, doradca podatkowy
STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
Podatnik jest uczestnikiem programu amerykańskiej firmy X. W programie tym mogą uczestniczyć osoby prowadzące strony internetowe o charakterze hobbystycznym oraz posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Uczestnik programu firmy X po zarejestrowaniu przez amerykańską stronę internetową i umieszczeniu specjalnego kodu na własnej stronie internetowej może generować dochody. Umieszczony kod powoduje wyświetlanie się w specjalnym panelu reklam, które są zliczane po każdym kliknięciu. W przypadku jeżeli suma kliknięć osiągnie 100 dolarów amerykańska firma wysyła czek dla posiadacza strony internetowej.
Zgodnie z oświadczeniem Podatnika, jego strona internetowa zamieszczona jest na serwerze znajdującym się na terytorium Polski, jednakże serwer ten nie jest własnością Podatnika. Podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej ani na terytorium Polski, ani na terytorium Stanów Zjednoczonych.
Podatnik zapytuje, na jakich zasadach tak uzyskiwany przez niego dochód podlega opodatkowaniu. Zdaniem Podatnika dochód uzyskiwany przez niego z tytułu uczestnictwa w specjalnym programie amerykańskiej firmy podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami dotyczącymi działalności wykonywanej osobiście.
INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 8 października 1974 r. zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz.U. z 1976 r., Nr 31, poz. 178), Minister Finansów uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku Podatnika dotyczącym zasad opodatkowania dochodu uzyskanego ze Stanów Zjednoczonych z tytułu umieszczania reklam na stronie internetowej osoby mającej miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski. W uzasadnieniu Minister Finansów stwierdził co następuje.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). Zgodnie z art. 4a ustawy przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.
Działalność, jaką prowadzi Podatnik, udostępnianie miejsca reklamowego na stronie internetowej, należy traktować jako świadczenie usług na rzecz kontrahenta. W tym przypadku jest to amerykańska firma X. Jednocześnie Podatnik nie prowadzi, zarówno na terytorium Polski, jak i Stanów Zjednoczonych żadnej działalności gospodarczej. Ponadto czynność, którą należy wykonać, aby reklama pojawiała się na stronie internetowej, umieszczenie specjalnego kodu, Podatnik wykonuje osobiście.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powyższą analizę Minister Finansów stwierdza, iż dochód, który Podatnik uzyskuje ze Stanów Zjednoczonych jest dochodem uzyskiwanym z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Oznacza to, iż dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Stosownie do art. 15 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dochód osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z wykonywania wolnego zawodu lub innej samodzielnej działalności może być opodatkowany przez to Umawiające się Państwo. Poza wyjątkami przewidzianymi w ustępie 2 taki dochód będzie zwolniony od opodatkowania przez drugie Umawiające się Państwo. Zatem dochód uzyskiwany przez Podatnika z tytułu działalności wykonywanej osobiście na rzecz amerykańskiego podmiotu podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.
Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak w sentencji. Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia zdarzenia. Odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat