REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie są opodatkowane dochody za udostępnienie podmiotom zagranicznym powierzchni reklamowej na stronie internetowej

REKLAMA

Interpretacja Ministra Finansów z 18 grudnia 2006 r., nr DD4/033-01649/IDy/06/777

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
Udostępnianie miejsca reklamowego na stronie internetowej, należy traktować jako świadczenie usług na rzecz kontrahenta amerykańskiego. Dochód, który Podatnik uzyskuje z tego tytułu ze Stanów Zjednoczonych jest dochodem uzyskiwanym z tytułu działalności wykonywanej osobiście i opodatkowanym na zasadach określonych w art. 15 polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Dochód ten jest więc opodatkowany wyłącznie w Polsce.

KOMENTARZ EKSPERTA
Coraz więcej Polaków nieprowadzących działalności gospodarczych zarabia pieniądze udostępniając reklamy na swoich stronach www. Ich wynagrodzenie zależne jest od liczby kliknięć na reklamę lub jej wyświetleń. Udostępnianie poza działalnością gospodarczą miejsca na swojej stronie www takim amerykańskim firmom, jak np. Google jest traktowane jako świadczenie usług na rzecz kontrahenta, którym w tym przypadku jest amerykańska firma X. Dochód uzyskiwany w ten sposób ze Stanów Zjednoczonych jest dochodem uzyskiwanym z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Podlega on opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Dlatego Minister Finansów postąpił prawidłowo, uznając że tego rodzaju dochód jako uzyskiwany z tytułu działalności wykonywanej osobiście na rzecz amerykańskiego podmiotu podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce. Trzeba o tym pamiętać, gdyż wielu podatników błędnie sądzi, że tego rodzaju dochód podlega opodatkowaniu tylko w Stanach Zjednoczonych. W rezultacie nie jest on wykazywany przez nich do opodatkowania w Polsce, co w razie kontroli może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi. Przepisy przywołane w niniejszej interpretacji nie uległy zmianie, zatem zachowuje ona swoją aktualność również w 2007 r.

Interpretację skomentowała
Anna Welsyng
radca prawny, doradca podatkowy

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
Podatnik jest uczestnikiem programu amerykańskiej firmy X. W programie tym mogą uczestniczyć osoby prowadzące strony internetowe o charakterze hobbystycznym oraz posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Uczestnik programu firmy X po zarejestrowaniu przez amerykańską stronę internetową i umieszczeniu specjalnego kodu na własnej stronie internetowej może generować dochody. Umieszczony kod powoduje wyświetlanie się w specjalnym panelu reklam, które są zliczane po każdym kliknięciu. W przypadku jeżeli suma kliknięć osiągnie 100 dolarów amerykańska firma wysyła czek dla posiadacza strony internetowej.

Zgodnie z oświadczeniem Podatnika, jego strona internetowa zamieszczona jest na serwerze znajdującym się na terytorium Polski, jednakże serwer ten nie jest własnością Podatnika. Podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej ani na terytorium Polski, ani na terytorium Stanów Zjednoczonych.

Podatnik zapytuje, na jakich zasadach tak uzyskiwany przez niego dochód podlega opodatkowaniu. Zdaniem Podatnika dochód uzyskiwany przez niego z tytułu uczestnictwa w specjalnym programie amerykańskiej firmy podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami dotyczącymi działalności wykonywanej osobiście.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 8 października 1974 r. zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz.U. z 1976 r., Nr 31, poz. 178), Minister Finansów uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku Podatnika dotyczącym zasad opodatkowania dochodu uzyskanego ze Stanów Zjednoczonych z tytułu umieszczania reklam na stronie internetowej osoby mającej miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski. W uzasadnieniu Minister Finansów stwierdził co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). Zgodnie z art. 4a ustawy przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

Działalność, jaką prowadzi Podatnik, udostępnianie miejsca reklamowego na stronie internetowej, należy traktować jako świadczenie usług na rzecz kontrahenta. W tym przypadku jest to amerykańska firma X. Jednocześnie Podatnik nie prowadzi, zarówno na terytorium Polski, jak i Stanów Zjednoczonych żadnej działalności gospodarczej. Ponadto czynność, którą należy wykonać, aby reklama pojawiała się na stronie internetowej, umieszczenie specjalnego kodu, Podatnik wykonuje osobiście.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powyższą analizę Minister Finansów stwierdza, iż dochód, który Podatnik uzyskuje ze Stanów Zjednoczonych jest dochodem uzyskiwanym z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Oznacza to, iż dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Stosownie do art. 15 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dochód osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z wykonywania wolnego zawodu lub innej samodzielnej działalności może być opodatkowany przez to Umawiające się Państwo. Poza wyjątkami przewidzianymi w ustępie 2 taki dochód będzie zwolniony od opodatkowania przez drugie Umawiające się Państwo. Zatem dochód uzyskiwany przez Podatnika z tytułu działalności wykonywanej osobiście na rzecz amerykańskiego podmiotu podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak w sentencji. Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia zdarzenia. Odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA