REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie są opodatkowane dochody za udostępnienie podmiotom zagranicznym powierzchni reklamowej na stronie internetowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Interpretacja Ministra Finansów z 18 grudnia 2006 r., nr DD4/033-01649/IDy/06/777

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
Udostępnianie miejsca reklamowego na stronie internetowej, należy traktować jako świadczenie usług na rzecz kontrahenta amerykańskiego. Dochód, który Podatnik uzyskuje z tego tytułu ze Stanów Zjednoczonych jest dochodem uzyskiwanym z tytułu działalności wykonywanej osobiście i opodatkowanym na zasadach określonych w art. 15 polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Dochód ten jest więc opodatkowany wyłącznie w Polsce.

KOMENTARZ EKSPERTA
Coraz więcej Polaków nieprowadzących działalności gospodarczych zarabia pieniądze udostępniając reklamy na swoich stronach www. Ich wynagrodzenie zależne jest od liczby kliknięć na reklamę lub jej wyświetleń. Udostępnianie poza działalnością gospodarczą miejsca na swojej stronie www takim amerykańskim firmom, jak np. Google jest traktowane jako świadczenie usług na rzecz kontrahenta, którym w tym przypadku jest amerykańska firma X. Dochód uzyskiwany w ten sposób ze Stanów Zjednoczonych jest dochodem uzyskiwanym z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Podlega on opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Dlatego Minister Finansów postąpił prawidłowo, uznając że tego rodzaju dochód jako uzyskiwany z tytułu działalności wykonywanej osobiście na rzecz amerykańskiego podmiotu podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce. Trzeba o tym pamiętać, gdyż wielu podatników błędnie sądzi, że tego rodzaju dochód podlega opodatkowaniu tylko w Stanach Zjednoczonych. W rezultacie nie jest on wykazywany przez nich do opodatkowania w Polsce, co w razie kontroli może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi. Przepisy przywołane w niniejszej interpretacji nie uległy zmianie, zatem zachowuje ona swoją aktualność również w 2007 r.

Interpretację skomentowała
Anna Welsyng
radca prawny, doradca podatkowy

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
Podatnik jest uczestnikiem programu amerykańskiej firmy X. W programie tym mogą uczestniczyć osoby prowadzące strony internetowe o charakterze hobbystycznym oraz posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Uczestnik programu firmy X po zarejestrowaniu przez amerykańską stronę internetową i umieszczeniu specjalnego kodu na własnej stronie internetowej może generować dochody. Umieszczony kod powoduje wyświetlanie się w specjalnym panelu reklam, które są zliczane po każdym kliknięciu. W przypadku jeżeli suma kliknięć osiągnie 100 dolarów amerykańska firma wysyła czek dla posiadacza strony internetowej.

Zgodnie z oświadczeniem Podatnika, jego strona internetowa zamieszczona jest na serwerze znajdującym się na terytorium Polski, jednakże serwer ten nie jest własnością Podatnika. Podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej ani na terytorium Polski, ani na terytorium Stanów Zjednoczonych.

Podatnik zapytuje, na jakich zasadach tak uzyskiwany przez niego dochód podlega opodatkowaniu. Zdaniem Podatnika dochód uzyskiwany przez niego z tytułu uczestnictwa w specjalnym programie amerykańskiej firmy podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami dotyczącymi działalności wykonywanej osobiście.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 8 października 1974 r. zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz.U. z 1976 r., Nr 31, poz. 178), Minister Finansów uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku Podatnika dotyczącym zasad opodatkowania dochodu uzyskanego ze Stanów Zjednoczonych z tytułu umieszczania reklam na stronie internetowej osoby mającej miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski. W uzasadnieniu Minister Finansów stwierdził co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). Zgodnie z art. 4a ustawy przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

Działalność, jaką prowadzi Podatnik, udostępnianie miejsca reklamowego na stronie internetowej, należy traktować jako świadczenie usług na rzecz kontrahenta. W tym przypadku jest to amerykańska firma X. Jednocześnie Podatnik nie prowadzi, zarówno na terytorium Polski, jak i Stanów Zjednoczonych żadnej działalności gospodarczej. Ponadto czynność, którą należy wykonać, aby reklama pojawiała się na stronie internetowej, umieszczenie specjalnego kodu, Podatnik wykonuje osobiście.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powyższą analizę Minister Finansów stwierdza, iż dochód, który Podatnik uzyskuje ze Stanów Zjednoczonych jest dochodem uzyskiwanym z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Oznacza to, iż dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Stosownie do art. 15 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dochód osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z wykonywania wolnego zawodu lub innej samodzielnej działalności może być opodatkowany przez to Umawiające się Państwo. Poza wyjątkami przewidzianymi w ustępie 2 taki dochód będzie zwolniony od opodatkowania przez drugie Umawiające się Państwo. Zatem dochód uzyskiwany przez Podatnika z tytułu działalności wykonywanej osobiście na rzecz amerykańskiego podmiotu podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak w sentencji. Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia zdarzenia. Odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA