REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy sprzedaż używanego samochodu nie spowoduje obowiązku korekty VAT naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
Ewa Leszczyńska

REKLAMA

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 16 lutego 2007 r., nr I USB III/436/69/2007/Br., wydane przez Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź Bałuty.

Stanowisko przedstawiane przez organy podatkowe w interpretacjach podatkowych jest jednoznaczne. Sprzedaż używanego samochodu, od którego podatnikowi przysługiwało częściowe odliczenie VAT, powoduje obowiązek korekty podatku naliczonego. Obowiązek korekty powstaje niezależnie od tego, czy podatnik wykonuje wyłącznie działalność opodatkowaną, czy też „mieszaną”, a więc opodatkowaną i zwolnioną. Należy jednak zauważyć, że obowiązek korekty powstaje tylko wtedy, gdy sprzedaż jest dokonywana w tzw. okresie korekty. Dla środków trwałych (majątek ruchomy) o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł okres ten wynosi 5 lat. Natomiast dla środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 000 zł obowiązuje roczny okres korekty. Oznacza to, że o obowiązku korekty podatku naliczonego zadecyduje również jego wartość początkowa. Informacja ta jest szczególnie ważna dla podatników wykupujących samochód po okresie leasingu. Oznacza bowiem dla nich krótszy okres obowiązkowej korekty podatku naliczonego. Postanowienie w tej sprawie wydał Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź Bałuty. Przedstawiamy fragment pisma w tej sprawie.

"(...) Jak wynika ze stanu faktycznego Podatnik dokonał dostawy przedmiotowego samochodu stanowiącego środek trwały o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 000 zł, korzystając na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Z tytułu nabycia tego samochodu Podatnikowi przysługiwało również prawo odliczenia podatku naliczonego w kwocie stanowiącej 60% kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej niż 6000 zł. W przypadku samochodów osobowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ww. ustawy, wykorzystanych do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, jest to pełna kwota odliczenia.

 

REKLAMA

REKLAMA

W konsekwencji powyższe spowodowało, że w przedmiotowej sprawie zastosowanie będą miały przepisy art. 91 ust. 1-5 w związku z art. 91 ust. 7 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Należy jednak zauważyć, że przedmiotowa dostawa dotyczyła środka trwałego, o wartości początkowej poniżej 15 tys. zł, dla którego przepisy ww. art. 91 ust. 2 przewidują jednorazową korektę, dokonywaną w ciągu jednego roku podatkowego, o ile dostawa nastąpi w tym samym roku co nabycie środka trwałego. Z uwagi na fakt, że dostawy dokonano w miesiącu lipcu 2006 r., tj. w następnym roku podatkowym niż jego nabycie, upłynął już ustawowy okres dla dokonania korekty.

Oznacza to, że Strona nie ma obowiązku w miesiącu dokonania dostawy zwolnionej z VAT, tj. w lipcu 2006 r., skorygowania podatku naliczonego odliczonego w pełnej wysokości w miesiącu nabycia, tj. w grudniu 2005 r., o ile wartość początkowa przedmiotowego pojazdu faktycznie nie przekracza 15 000 zł.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że stanowisko Podatnika w kwestii korekty podatku naliczonego - w związku z przedmiotową dostawą - należy uznać za prawidłowe. Podatnik w tym przypadku nie musi korygować podatku, jednakże nie z przyczyn określonych we wniosku. Brak obowiązku dokonania przedmiotowej korekty wynika - w myśl powołanych przepisów - z faktu, że dostawa środka trwałego (o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 tys. zł) nastąpiła w następnym roku podatkowym, niż jego nabycie (...)"


oprac. Ewa Sławińska

Dalszy ciąg materiału pod wideo
 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA