REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy sprzedaż używanego samochodu nie spowoduje obowiązku korekty VAT naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
Ewa Leszczyńska

REKLAMA

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 16 lutego 2007 r., nr I USB III/436/69/2007/Br., wydane przez Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź Bałuty.

Stanowisko przedstawiane przez organy podatkowe w interpretacjach podatkowych jest jednoznaczne. Sprzedaż używanego samochodu, od którego podatnikowi przysługiwało częściowe odliczenie VAT, powoduje obowiązek korekty podatku naliczonego. Obowiązek korekty powstaje niezależnie od tego, czy podatnik wykonuje wyłącznie działalność opodatkowaną, czy też „mieszaną”, a więc opodatkowaną i zwolnioną. Należy jednak zauważyć, że obowiązek korekty powstaje tylko wtedy, gdy sprzedaż jest dokonywana w tzw. okresie korekty. Dla środków trwałych (majątek ruchomy) o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł okres ten wynosi 5 lat. Natomiast dla środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 000 zł obowiązuje roczny okres korekty. Oznacza to, że o obowiązku korekty podatku naliczonego zadecyduje również jego wartość początkowa. Informacja ta jest szczególnie ważna dla podatników wykupujących samochód po okresie leasingu. Oznacza bowiem dla nich krótszy okres obowiązkowej korekty podatku naliczonego. Postanowienie w tej sprawie wydał Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź Bałuty. Przedstawiamy fragment pisma w tej sprawie.

"(...) Jak wynika ze stanu faktycznego Podatnik dokonał dostawy przedmiotowego samochodu stanowiącego środek trwały o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 000 zł, korzystając na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Z tytułu nabycia tego samochodu Podatnikowi przysługiwało również prawo odliczenia podatku naliczonego w kwocie stanowiącej 60% kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej niż 6000 zł. W przypadku samochodów osobowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ww. ustawy, wykorzystanych do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, jest to pełna kwota odliczenia.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W konsekwencji powyższe spowodowało, że w przedmiotowej sprawie zastosowanie będą miały przepisy art. 91 ust. 1-5 w związku z art. 91 ust. 7 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Należy jednak zauważyć, że przedmiotowa dostawa dotyczyła środka trwałego, o wartości początkowej poniżej 15 tys. zł, dla którego przepisy ww. art. 91 ust. 2 przewidują jednorazową korektę, dokonywaną w ciągu jednego roku podatkowego, o ile dostawa nastąpi w tym samym roku co nabycie środka trwałego. Z uwagi na fakt, że dostawy dokonano w miesiącu lipcu 2006 r., tj. w następnym roku podatkowym niż jego nabycie, upłynął już ustawowy okres dla dokonania korekty.

Oznacza to, że Strona nie ma obowiązku w miesiącu dokonania dostawy zwolnionej z VAT, tj. w lipcu 2006 r., skorygowania podatku naliczonego odliczonego w pełnej wysokości w miesiącu nabycia, tj. w grudniu 2005 r., o ile wartość początkowa przedmiotowego pojazdu faktycznie nie przekracza 15 000 zł.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że stanowisko Podatnika w kwestii korekty podatku naliczonego - w związku z przedmiotową dostawą - należy uznać za prawidłowe. Podatnik w tym przypadku nie musi korygować podatku, jednakże nie z przyczyn określonych we wniosku. Brak obowiązku dokonania przedmiotowej korekty wynika - w myśl powołanych przepisów - z faktu, że dostawa środka trwałego (o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 tys. zł) nastąpiła w następnym roku podatkowym, niż jego nabycie (...)"

REKLAMA


oprac. Ewa Sławińska

Dalszy ciąg materiału pod wideo
 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA