REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinno rozliczać się z VAT przedstawicielstwo spółki za granicą

REKLAMA

Interpretacja Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 25 stycznia 2007 r., nr PUS.II/443-15/2007/MWP

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA

1. Dokonywane pomiędzy Podatnikiem, a jego przedstawicielstwem rozliczanie kosztów funkcjonowania tego przedstawicielstwa polegające na obciążaniu Spółki kosztami poniesionymi przez ten podmiot nie stanowi dostawy towarów, czynności zrównanych ani świadczenia usług. Rozliczenie powyższe dokonywane jest w ramach jednej osoby. W konsekwencji czynność ta nie stanowi również importu usług. Dlatego też rozliczanie kosztów funkcjonowania przedstawicielstwa. tj. obciążanie tymi kosztami Spółki nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

2. Przedstawicielstwo będzie płatnikiem podatku na terytorium Rosji zatem miejscem świadczenia usług niematerialnych określonych w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT będzie terytorium Rosji. Z tego względu z tytułu takich transakcji nie wystąpi u Podatnika import usług. Nie wystąpi zatem konieczność opodatkowania tych usług przez Podatnika (jak również nie wystąpi prawo do odliczenia podatku naliczonego), dokumentowania ich zakupu fakturą wewnętrzną VAT oraz wykazywania w deklaracji VAT-7 jako importu usług.

KOMENTARZ EKSPERTA

Stanowiska organu podatkowego są prawidłowe. Należy pamiętać, że według przepisów unijnych oraz polskiej ustawy o VAT oddziały przedsiębiorców (np. spółki z o.o.) nie stanowią odrębnych od nich podatników VAT. Tak samo na gruncie VAT są traktowane przedstawicielstwa mające węższy niż oddział zakres działania (czynności reprezentacyjne, reklamowe i informacyjne). W konsekwencji, czynności wykonywane przez oddział spółki są z punktu widzenia VAT czynnościami wykonywanymi przez spółkę.

Dlatego podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terenie innego kraju w formie oddziału i zarejestrowany dla celów podatku od towarów usług traktowany jest jako jeden podatnik - przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału dla celów podatku od towarów usług jest równoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego. Zagraniczna jednostka macierzysta i utworzony przez nią oddział traktowani są jako ten sam podmiot i jeden podatnik dla celów podatku od towarów i usług.

W związku z tym czynności wykonywane pomiędzy oddziałem (również przedstawicielstwem) osoby prawnej a centralą, nie są czynnościami wykonywanymi na rzecz innej osoby prawnej, nawet w przypadku rozliczeń finansowych pomiędzy spółką, a oddziałem z tytułu wykonania tych czynności. Również rozliczenie VAT przez oddział zwalnia centralę z rozliczenia VAT z tytułu importu usług.

Interpretację skomentowała
Olga Jasielska
Ekspert z zakresu VAT

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
W dniu 2.11.2006r. Spółka w tut. Urzędzie złożyła dwa wnioski o interpretację przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług. Spółka zamierza zarejestrować swoje przedstawicielstwo na terytorium Federacji Rosyjskiej, które będzie posiadało swoją nazwę, siedzibę i konto bankowe, a także NIP oraz REGON.  Podmiot ten będzie płatnikiem podatku VAT na terytorium Rosji. Przedstawicielstwo nie będzie prowadzić działalności gospodarczej wykonując jedynie czynności związane z reklamą, marketingiem, badaniem rynku oraz poszukiwaniem klientów dla Z. S.A. Dyrektor przedstawicielstwa lub inna osoba będzie miała prawo zawierania umów handlowych w imieniu Podatnika. Faktury VAT z tytułu świadczenia powyższych usług wystawiane będą bezpośrednio na Przedstawicielstwo Spółki, które będzie ponosić koszty nabycia tych usług. Z. S.A. będzie z kolei przekazywał środki na pokrycie kosztów związanych z tymi usługami.
Przedstawicielstwo Podatnika ponosić będzie koszty funkcjonowania na terytorium Rosji związane przykładowo z wynagrodzeniami pracowników, usługami telekomunikacyjnymi, pocztowymi, transportowymi oraz innymi związanymi z działalnością reprezentacyjną prowadzoną na terenie Rosji. Z. S.A. będzie przekazywać środki na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem przedstawicielstwa w wysokości brutto faktury wystawionej przez podmioty zewnętrzne na przedstawicielstwo.

Pierwsze pytanie Podatnika brzmiało: czy ponoszone przez przedstawicielstwo koszty funkcjonowania związane z działalnością na terenie Rosji finansowane przez Spółkę stanowią dla Z. S.A. import usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem na terytorium RP ?

Drugie pytanie dotyczyło kwestii: czy zakup przez przedstawicielstwo od zewnętrznych podmiotów usług zdefiniowanych w art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oznacza konieczność opodatkowania tych usług przez Spółkę, wystawienia z tego tytułu faktury wewnętrznej VAT i ujęcia tych transakcji w deklaracji VAT-7 jako importu usług.

Zdaniem Podatnika (pytanie 1) obciążenie Spółki przez przedstawicielstwo kosztami jego funkcjonowania pozostanie poza systemem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Spółki (pytanie 2) z uwagi na fakt, iż przedstawicielstwo będzie płatnikiem podatku na terytorium Federacji Rosyjskiej to miejscem świadczenia usług niematerialnych określonych w art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług będzie terytorium Rosji. Wg Podatnika z uwagi na to, iż koszty Spółki będą obciążone wartością brutto faktury wystawionej przez podmioty zewnętrzne na przedstawicielstwo, które jest bezpośrednim nabywcą zakupywanych usług Z. S.A. nie jest zobowiązany do rozliczenia importu usług.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.), art. 2 pkt 9, art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - w odpowiedzi na pytania Podatnika, dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług ponoszonych przez przedstawicielstwo Spółki kosztów działalności na terytorium Rosji finansowanych przez Podatnika (oraz w kwestii zakupu przez przedstawicielstwo Spółki usług zdefiniowanych w art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług), Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanowił uznać stanowiska Podatnika zawarte w przedmiotowych sprawach za prawidłowe.

W uzasadnieniu swego postanowienia Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie wyjaśnił, co następuje:

(Odnośnie pytania nr 1) Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Dostawa towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy oznacza wg ustawodawcy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie z kolei do art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług, jest to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powyższe przepisy oznaczają, iż zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszelkie transakcje (realizowane przez "Podatników" w rozumieniu ustawy) wykonywane w ramach działalności gospodarczej chyba, że wyjątkowo ze względu na specyfikę danej czynności nie można jej określić jako dostawy towarów, "czynności zrównanych z dostawą towarów" lub też świadczenia usług.

Dokonywane pomiędzy Podatnikiem, a jego przedstawicielstwem rozliczanie kosztów funkcjonowania tego przedstawicielstwa polegające na obciążaniu Spółki kosztami poniesionymi przez ten podmiot nie stanowi oczywiście dostawy towarów, ani też czynności zrównanych z dostawą towarów (art. 7 ustawy). Ze względu na specyfikę tej czynności nie stanowi ono również świadczenia usług. Rozliczenie powyższe dokonywane jest w ramach jednej osoby prawnej tj. Przedsiębiorstwa Podatnika (przedstawicielstwo nie jest odrębnym od Z. S.A. bytem prawnym), nie stanowi zatem świadczenia usług na rzecz osoby fizycznej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej tym samym nie wypełnia definicji świadczenia usług określonej w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji czynność ta nie stanowi również importu usług o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy.

Powyższe oznacza zatem, iż rozliczanie kosztów funkcjonowania przedstawicielstwa. tj. obciążanie tymi kosztami Spółki nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

(Odnośnie pytania nr 2) Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej - ustawą, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 (czyli osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna, będąca usługobiorcą usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju). Aby określić zatem czy doszło do importu usług należy ustalić miejsce ich świadczenia, które nie zawsze będzie tożsame z miejscem faktycznego wykonania usług. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają bowiem jedynie usługi, dla których miejscem świadczenia jest terytorium kraju (Polski).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedstawicielstwo Spółki nabywać będzie usługi niematerialne, tj. usługi reklamowe, prawne, marketingowe od usługodawców na terytorium Federacji Rosyjskiej.
Zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy, w przypadku, gdy usługi, o których mowa w ust. 4 (m.in. usługi świadczone przez przedstawicielstwo Spółki), są świadczone na rzecz:
1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Brzmienie powyższego przepisu wskazuje, iż pierwszym w kolejności kryterium, jakie należy brać pod uwagę przy ustalaniu miejsca świadczenia usługi, jest miejsce gdzie nabywca, na rzecz którego świadczone są usługi, posiada siedzibę. Dopiero na drugim miejscu wymienia się stałe miejsce prowadzenia działalności.

Przedstawicielstwo nie jest odrębnym od Spółki bytem prawnym, nie posiada ono osobowości prawnej, a jego działalność ma mieć ograniczony charakter. Jednakże ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż przedstawicielstwo Podatnika będzie posiadało na terytorium Federacji Rosyjskiej swoją siedzibę, odrębną nazwę, NIP oraz REGON, będzie prowadzić działalność wymagającą rejestracji dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium Federacji Rosyjskiej, ponadto faktury z tytułu zakupu usług będą wystawiane bezpośrednio na ten podmiot, dlatego też przedstawicielstwo to (nabywca usługi) będzie stałym miejscem prowadzenia działalności, które w tym przypadku determinować będzie miejsce świadczenia zakupywanych usług.

Mając zatem na względzie przytoczone powyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż miejscem świadczenia usług opisanych w zapytaniu będzie terytorium Federacji Rosyjskiej, a to z kolei oznacza, iż z tytułu powyższych transakcji nie wystąpi u Podatnika import usług. Nie wystąpi zatem konieczność opodatkowania tych usług przez Z. S.A., (jak również nie wystąpi prawo do odliczenia podatku naliczonego) dokumentowania ich zakupu fakturą wewnętrzną VAT oraz wykazywania w deklaracji VAT-7 jako importu usług.

1. Interpretacja Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 25 stycznia 2007 r., nr PUS.II/443-15/2007/MWP
2. Interpretacja Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 25 stycznia 2007 r., nr PUS.II/443/14/2007/MWP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA