Wydatki na materiały z logo firmy to koszt
REKLAMA
Od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się zasady rozliczania reprezentacji i reklamy. Nowe przepisy przewidują m.in., że wydatki na reprezentację kosztem podatkowym już być nie mogą. Niestety, zmiana zasad rozliczania tych wydatków spowodowała rozbieżności interpretacyjne. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna w interpretacji z 8 lutego 2007 r. (nr I-415/01/07) uznał, że wydatki na materiały z logo firmy nie mogą być kosztem uzyskania przychodów, gdyż związane są z celami reprezentacyjnymi. Inną interpretację, ale w podobnej sprawie, wydał naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego.
Spółka sprzedaje nowe pojazdy ciężarowe oraz dokonuje ich napraw. Klientom spółki wręczane są gadżety opatrzone logo. Są to np. czapki, kurtki, ręczniki, długopisy itp. Spółka nie wie, czy wydatki na nabycie tych przedmiotów stanowią koszt uzyskania przychodów jako wydatki związane z reklamą. Zdaniem Podlaskiego Urzędu Skarbowego takie wydatki mogą być kosztem.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.; dalej ustawa o CIT) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są m.in. koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W katalogu tych wyłączeń nie wymieniono wydatków związanych z reklamą produktów lub usług. Z tego względu wydatki te mogą być zaliczone do kosztów w pełnej wysokości, pod warunkiem że spełnione są przesłanki wymienione w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Reprezentacja to, zgodnie z pojęciem słownikowym, grupa osób, instytucja występująca w czyimś imieniu, reprezentująca czyjeś interesy, przedstawicielstwo; okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Natomiast reklama to działanie polegające na zachęceniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług, napis, rysunek, film, plakat itp., służące temu celowi; efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia).
Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Prowadzona być może poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś.
Odnosząc prezentowane przepisy do przykładu spółki, jeżeli przekazanie przez nią gadżetów spełnia opisane znamiona reklamy, to wydatki poniesione na nabycie tych gadżetów stanowią koszty uzyskania przychodów podatnika, oczywiście pod warunkiem że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Ewa Matyszewska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat