REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT w przypadku przekazania zakupionego mieszkania na potrzeby działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie (Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu) z 26 stycznia 2007 r., nr PP/E/449-2/07

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA

Prawidłowe jest stanowisko Podatnika, zgodnie z którym posiada on prawo do:
1. zakupu mieszkania i przeznaczenia jego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej,
2. odliczenia 7% podatku VAT naliczonego na fakturze dokumentującej zakup lokalu mieszkalnego przeznaczonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

KOMENTARZ EKSPERTA
Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej jest prawidłowe, ponieważ o przysługiwaniu prawa do odliczenia VAT decydują 2 warunki:
- wykorzystywanie zakupionego towaru do działalności opodatkowanej, 
- możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, chyba że brak możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów, związana jest ze zwolnieniem z podatku dochodowego; w takim przypadku nie zaliczenie wydatków. Również w przypadku zakupu towarów i usług, które zaliczane są środków trwałych podlegających amortyzacji warunek  ten nie jest wymagany.
Gdy te 2 warunki są spełnione prawo do odliczenia przysługuje chyba, że dokonany zakup został wymieniony w art. 88  ustawy o VAT, jako zakup od którego nie możemy odliczyć podatku. Gdy poniesionego wydatku nie możemy zakwalifikować do jednego z wyłączeń odliczenia VAT i 2 podstawowe warunki są spełnione to przysługuje prawo do odliczenia.

Ponadto w przypadku nabycia towarów i usług, znaczenie ma ich faktyczne wykorzystanie do wykonywania czynności opodatkowanych, a nie pierwotne przeznaczenie. W przypadku gdyby podatnik nabył lokal użytkowy  i wykorzystywał go do celów prywatnych, prawo do odliczenia by nie przysługiwało mimo pierwotnego przeznaczenia lokalu. 

Interpretację skomentowała
Olga Jasielska
Ekspert z zakresu VAT

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
W skierowanym do organu podatkowego piśmie z dnia 29 maja 2006r. Podatnik Tadeusz M. zwrócił się z wnioskiem o dokonanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Podatnik informuje, że zamierza zakupić jako firma, której jest właścicielem  - mieszkanie w nowobudowanym budynku i przeznaczyć je na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, polegającej na projektowaniu budowlanym sieci elektroenergetycznych. Wykonawca budynku nie sprzeciwia się wykorzystaniu lokalu mieszkalnego na biuro. Sprzedawca, z uwagi na fakt iż, przedmiotem sprzedaży jest lokal mieszkalny nalicza 7% podatek VAT. Podatnik uważa, że ma prawo odliczyć podatek VAT wykazany na fakturze.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Iławie postanowieniem Nr PP/443-14/06 z dnia 29.08.2006r. stwierdził, że stanowisko przedstawione przez Podatnika Tadeusza M., jest prawidłowe w części dotyczącej prawa do zakupu mieszkania i przeznaczenia jego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, a nieprawidłowe w części prawa do odliczenia 7% podatku VAT naliczonego na fakturze dokumentującej zakup lokalu mieszkalnego przeznaczonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

Organ podatkowy, powołując się na art. 146 ust. 1 pkt 2 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stwierdził, iż w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polski do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% w odniesieniu do sprzedaży lokali mieszkalnych a stawkę podatku VAT w wysokości 22% w odniesieniu do sprzedaży lokali użytkowych.

Zaliczenie określonego produktu do właściwego ugrupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu, ponieważ podmiot ten posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju zużytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi (pkt 7.3 Zasad). Zdaniem organu podatkowego, sprzedawca produktu nie ma obowiązku egzekwowania od nabywcy wykorzystania sprzedanego lokalu zgodnie z przeznaczeniem określonym w dokumencie sprzedaży - fakturze VAT, jednak klasyfikacja przez sprzedawcę lokalu - "lokal mieszkalny" wyznacza, jego pierwsze przeznaczenie i sposób jego wykorzystania.

W niniejszej sprawie, wg faktury VAT Podatnik nabywa lokal mieszkalny, co oznacza, że nabywa lokal przeznaczony do celów mieszkalnych. Skoro Podatnik nabywa lokal mieszkalny, którego wykorzystanie będzie inne niż do celów mieszkaniowych, tj. do wykonywania czynności opodatkowanych w zakresie projektowania budowlanego sieci elektroenergetycznych", to w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie, w świetle przepisów art. 86 ust.1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, Podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stawce 7% na fakturze otrzymanej przez podatnika z tytułu nabycia lokalu mieszkalnego. Nie "dodaje" tego prawa fakt, iż faktura jest wystawiona nie na osobę fizyczną, a na firmę, której Podatnik jest właścicielem.
Nie do zaakceptowania byłaby sytuacja, w której z punktu widzenia sprzedawcy sprzedawany byłby lokal mieszkalny, a z punktu widzenia nabywcy lokal użytkowy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Iławie podzielił zatem stanowisko Podatnika w kwestii prawa do zakupu mieszkania i przeznaczenia jego tylko i wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
Organ podatkowy wskazuje, iż w kwestii wykorzystania lokalu mieszkalnego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Podatnik może skorzystać praw określonych w art. 22a. 1.1), art. 22c. 2), art. 22d 2. i art. 22g. 10. ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z 2000r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Działając, na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie zmienił z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie Nr PP/443-14/06 z dnia 29.08.2006r. dotyczące udzielenia Stronie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego uznające za prawidłowe stanowisko, że Podatnik ma prawo do zakupu mieszkania i przeznaczenia jego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej i za nieprawidłowe, że Podatnikowi nie przysługuje praw do odliczenia 7% podatku VAT naliczonego na fakturze dokumentującej zakup lokalu mieszkalnego przeznaczonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.
Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie stwierdził, że prawidłowe jest stanowisko Podatnika w zakresie:
1. prawa do zakupu mieszkania i przeznaczenia jego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej,
2. prawa do odliczenia 7% podatku VAT naliczonego na fakturze dokumentującej zakup lokalu mieszkalnego przeznaczonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie w uzasadnieniu swej decyzji stwierdził, co następuje.
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 ww. ustawy, jeżeli postanowienie, m.in. narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Pojęcie rażącego naruszenia prawa definiuje orzecznictwo sądów administracyjnych, zgodnie z którym przyjmuje się, iż rażące naruszenie prawa występuje wtedy, gdy treść rozstrzygnięcia pozostaje w wyraźnej i oczywistej sprzeczności z treścią przepisu prawa igdy charakter naruszenia powoduje, że nie może być ono zaakceptowane jako akt wydany przez organ praworządnego państwa.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego, w myśl postanowień art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ustęp 10 tego przepisu prawa określa, kiedy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje. Przepisy art. 88 ustawy o podatku VAT przewidują sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalnie przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W przypadku, gdy występują okoliczności określone brzmieniem powołanej normy, podatnik w zasadzie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Ponieważ prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika a także fundamentalnym elementem systemu VAT, który umożliwia zachowanie zasady neutralności tego podatku, stąd regulacje prawne zawarte w art. 88 ustawy, należy uznać za przepisy szczególne i muszą one być interpretowane ściśle.

Zdaniem organu podatkowego, jeżeli podatnik nabywa lokal mieszkalny opodatkowany na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stawką 7% VAT a jego wykorzystanie jest inne, tj. do wykonywania czynności opodatkowanych (usługi projektowania budowlanego sieci elektroenergetycznych), to Podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia.

Organ pierwszej instancji wypowiadając się co do istnienia zakazu prawa do odliczenia podatku w opisanym stanie faktycznym nie powołał normy prawnej, z której wynikałoby takie ograniczenie. Również organ odwoławczy weryfikując, w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, prawidłowość podjętego rozstrzygnięcia, nie dopatrzył się, aby wśród wyłączeń wprowadzonych treścią art. 88 ustawy o podatku VAT, funkcjonowało te, o którym stanowi organ podatkowy w analizowanej sprawie.

W ocenie organu odwoławczego, tylko wystąpienie okoliczności określonych w tym przepisie uprawniałoby do stwierdzenia, iż wyłączenie z prawa do odliczenia jest tu zasadne. Brak takiej regulacji powoduje, że pytający, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej zakup mieszkania, które będzie przeznaczone na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której realizowane są czynności opodatkowane podatkiem VAT.

W ustalonym stanie w sprawie zasadne jest stwierdzenie, iż weryfikowane postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie Nr PP/443-14/06 z dnia 29.08.2006r. rażąco narusza przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, stanowiący o prawie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, w warunkach nie występowania zdarzeń określonych w art. 88 tej ustawy.

Wskazać należy, iż aby skorzystać z prawa określonego w ww. przepisie prawa, podatnik musi być zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT (art. 96 ust. 1), posiadać prawidłowo wystawioną fakturę VAT (art. 106) i dokonać rozliczenia w terminie określonym ustawą (art. 86 ust. 10).

Mając, na uwadze zapis art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa istnieje konieczność zmiany z urzędu postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie Nr PP/443-14/06 z dnia 29.08.2006r. dotyczącego udzielenia Stronie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie prawa do odliczenia 7% podatku VAT naliczonego na fakturze dokumentującej zakup lokalu mieszkalnego przeznaczonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej - uznającym stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Natomiast zaprezentowane we wniosku stanowisko Podatnika o przysługującym mu prawie do zakupu mieszkania i przeznaczenia jego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej - należy uznać za prawidłowe.

Stosownie do art. 14b ust. 5 ustawy Ordynacja podatkowa zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi. Na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zami ejscowy w Elblągu, Plac Jagiellończyka 5, 82-300 Elbląg). Zgodnie z art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa, odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać na dowody uzasadniające to żądanie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA