REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT w przypadku przekazania zakupionego mieszkania na potrzeby działalności gospodarczej

REKLAMA

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie (Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu) z 26 stycznia 2007 r., nr PP/E/449-2/07

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA

Prawidłowe jest stanowisko Podatnika, zgodnie z którym posiada on prawo do:
1. zakupu mieszkania i przeznaczenia jego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej,
2. odliczenia 7% podatku VAT naliczonego na fakturze dokumentującej zakup lokalu mieszkalnego przeznaczonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

KOMENTARZ EKSPERTA
Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej jest prawidłowe, ponieważ o przysługiwaniu prawa do odliczenia VAT decydują 2 warunki:
- wykorzystywanie zakupionego towaru do działalności opodatkowanej, 
- możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, chyba że brak możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów, związana jest ze zwolnieniem z podatku dochodowego; w takim przypadku nie zaliczenie wydatków. Również w przypadku zakupu towarów i usług, które zaliczane są środków trwałych podlegających amortyzacji warunek  ten nie jest wymagany.
Gdy te 2 warunki są spełnione prawo do odliczenia przysługuje chyba, że dokonany zakup został wymieniony w art. 88  ustawy o VAT, jako zakup od którego nie możemy odliczyć podatku. Gdy poniesionego wydatku nie możemy zakwalifikować do jednego z wyłączeń odliczenia VAT i 2 podstawowe warunki są spełnione to przysługuje prawo do odliczenia.

Ponadto w przypadku nabycia towarów i usług, znaczenie ma ich faktyczne wykorzystanie do wykonywania czynności opodatkowanych, a nie pierwotne przeznaczenie. W przypadku gdyby podatnik nabył lokal użytkowy  i wykorzystywał go do celów prywatnych, prawo do odliczenia by nie przysługiwało mimo pierwotnego przeznaczenia lokalu. 

Interpretację skomentowała
Olga Jasielska
Ekspert z zakresu VAT

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
W skierowanym do organu podatkowego piśmie z dnia 29 maja 2006r. Podatnik Tadeusz M. zwrócił się z wnioskiem o dokonanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Podatnik informuje, że zamierza zakupić jako firma, której jest właścicielem  - mieszkanie w nowobudowanym budynku i przeznaczyć je na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, polegającej na projektowaniu budowlanym sieci elektroenergetycznych. Wykonawca budynku nie sprzeciwia się wykorzystaniu lokalu mieszkalnego na biuro. Sprzedawca, z uwagi na fakt iż, przedmiotem sprzedaży jest lokal mieszkalny nalicza 7% podatek VAT. Podatnik uważa, że ma prawo odliczyć podatek VAT wykazany na fakturze.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Iławie postanowieniem Nr PP/443-14/06 z dnia 29.08.2006r. stwierdził, że stanowisko przedstawione przez Podatnika Tadeusza M., jest prawidłowe w części dotyczącej prawa do zakupu mieszkania i przeznaczenia jego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, a nieprawidłowe w części prawa do odliczenia 7% podatku VAT naliczonego na fakturze dokumentującej zakup lokalu mieszkalnego przeznaczonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

Organ podatkowy, powołując się na art. 146 ust. 1 pkt 2 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stwierdził, iż w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polski do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% w odniesieniu do sprzedaży lokali mieszkalnych a stawkę podatku VAT w wysokości 22% w odniesieniu do sprzedaży lokali użytkowych.

Zaliczenie określonego produktu do właściwego ugrupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu, ponieważ podmiot ten posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju zużytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi (pkt 7.3 Zasad). Zdaniem organu podatkowego, sprzedawca produktu nie ma obowiązku egzekwowania od nabywcy wykorzystania sprzedanego lokalu zgodnie z przeznaczeniem określonym w dokumencie sprzedaży - fakturze VAT, jednak klasyfikacja przez sprzedawcę lokalu - "lokal mieszkalny" wyznacza, jego pierwsze przeznaczenie i sposób jego wykorzystania.

W niniejszej sprawie, wg faktury VAT Podatnik nabywa lokal mieszkalny, co oznacza, że nabywa lokal przeznaczony do celów mieszkalnych. Skoro Podatnik nabywa lokal mieszkalny, którego wykorzystanie będzie inne niż do celów mieszkaniowych, tj. do wykonywania czynności opodatkowanych w zakresie projektowania budowlanego sieci elektroenergetycznych", to w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie, w świetle przepisów art. 86 ust.1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, Podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stawce 7% na fakturze otrzymanej przez podatnika z tytułu nabycia lokalu mieszkalnego. Nie "dodaje" tego prawa fakt, iż faktura jest wystawiona nie na osobę fizyczną, a na firmę, której Podatnik jest właścicielem.
Nie do zaakceptowania byłaby sytuacja, w której z punktu widzenia sprzedawcy sprzedawany byłby lokal mieszkalny, a z punktu widzenia nabywcy lokal użytkowy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Iławie podzielił zatem stanowisko Podatnika w kwestii prawa do zakupu mieszkania i przeznaczenia jego tylko i wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
Organ podatkowy wskazuje, iż w kwestii wykorzystania lokalu mieszkalnego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Podatnik może skorzystać praw określonych w art. 22a. 1.1), art. 22c. 2), art. 22d 2. i art. 22g. 10. ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z 2000r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Działając, na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie zmienił z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie Nr PP/443-14/06 z dnia 29.08.2006r. dotyczące udzielenia Stronie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego uznające za prawidłowe stanowisko, że Podatnik ma prawo do zakupu mieszkania i przeznaczenia jego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej i za nieprawidłowe, że Podatnikowi nie przysługuje praw do odliczenia 7% podatku VAT naliczonego na fakturze dokumentującej zakup lokalu mieszkalnego przeznaczonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.
Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie stwierdził, że prawidłowe jest stanowisko Podatnika w zakresie:
1. prawa do zakupu mieszkania i przeznaczenia jego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej,
2. prawa do odliczenia 7% podatku VAT naliczonego na fakturze dokumentującej zakup lokalu mieszkalnego przeznaczonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie w uzasadnieniu swej decyzji stwierdził, co następuje.
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 ww. ustawy, jeżeli postanowienie, m.in. narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Pojęcie rażącego naruszenia prawa definiuje orzecznictwo sądów administracyjnych, zgodnie z którym przyjmuje się, iż rażące naruszenie prawa występuje wtedy, gdy treść rozstrzygnięcia pozostaje w wyraźnej i oczywistej sprzeczności z treścią przepisu prawa igdy charakter naruszenia powoduje, że nie może być ono zaakceptowane jako akt wydany przez organ praworządnego państwa.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego, w myśl postanowień art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ustęp 10 tego przepisu prawa określa, kiedy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje. Przepisy art. 88 ustawy o podatku VAT przewidują sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalnie przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W przypadku, gdy występują okoliczności określone brzmieniem powołanej normy, podatnik w zasadzie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Ponieważ prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika a także fundamentalnym elementem systemu VAT, który umożliwia zachowanie zasady neutralności tego podatku, stąd regulacje prawne zawarte w art. 88 ustawy, należy uznać za przepisy szczególne i muszą one być interpretowane ściśle.

Zdaniem organu podatkowego, jeżeli podatnik nabywa lokal mieszkalny opodatkowany na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stawką 7% VAT a jego wykorzystanie jest inne, tj. do wykonywania czynności opodatkowanych (usługi projektowania budowlanego sieci elektroenergetycznych), to Podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia.

Organ pierwszej instancji wypowiadając się co do istnienia zakazu prawa do odliczenia podatku w opisanym stanie faktycznym nie powołał normy prawnej, z której wynikałoby takie ograniczenie. Również organ odwoławczy weryfikując, w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, prawidłowość podjętego rozstrzygnięcia, nie dopatrzył się, aby wśród wyłączeń wprowadzonych treścią art. 88 ustawy o podatku VAT, funkcjonowało te, o którym stanowi organ podatkowy w analizowanej sprawie.

W ocenie organu odwoławczego, tylko wystąpienie okoliczności określonych w tym przepisie uprawniałoby do stwierdzenia, iż wyłączenie z prawa do odliczenia jest tu zasadne. Brak takiej regulacji powoduje, że pytający, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej zakup mieszkania, które będzie przeznaczone na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której realizowane są czynności opodatkowane podatkiem VAT.

W ustalonym stanie w sprawie zasadne jest stwierdzenie, iż weryfikowane postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie Nr PP/443-14/06 z dnia 29.08.2006r. rażąco narusza przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, stanowiący o prawie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, w warunkach nie występowania zdarzeń określonych w art. 88 tej ustawy.

Wskazać należy, iż aby skorzystać z prawa określonego w ww. przepisie prawa, podatnik musi być zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT (art. 96 ust. 1), posiadać prawidłowo wystawioną fakturę VAT (art. 106) i dokonać rozliczenia w terminie określonym ustawą (art. 86 ust. 10).

Mając, na uwadze zapis art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa istnieje konieczność zmiany z urzędu postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie Nr PP/443-14/06 z dnia 29.08.2006r. dotyczącego udzielenia Stronie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie prawa do odliczenia 7% podatku VAT naliczonego na fakturze dokumentującej zakup lokalu mieszkalnego przeznaczonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej - uznającym stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Natomiast zaprezentowane we wniosku stanowisko Podatnika o przysługującym mu prawie do zakupu mieszkania i przeznaczenia jego wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej - należy uznać za prawidłowe.

Stosownie do art. 14b ust. 5 ustawy Ordynacja podatkowa zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi. Na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zami ejscowy w Elblągu, Plac Jagiellończyka 5, 82-300 Elbląg). Zgodnie z art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa, odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać na dowody uzasadniające to żądanie.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA

QUIZ. Korpomowa. Czy rozumiesz język korporacji? 15/15 to wielki sukces
Korpomowa, czyli specyficzny język korporacji, stał się nieodłącznym elementem życia zawodowego wielu z nas. Z jednej strony jest obiektem żartów, z drugiej - niezbędnym narzędziem komunikacji w wielu firmach. Czy jesteś w stanie rozpoznać i zrozumieć najważniejsze pojęcia z tego języka? Czy potrafisz poruszać się w świecie korporacyjnych skrótów, terminów i zwrotów? Sprawdź się w naszym quizie!
Ile zwrotu z ulgi na dziecko w 2025 roku? Podstawowe warunki, limity oraz przykładowe wysokości zwrotu w rozliczeniu PIT

Ulga na dziecko to znaczące wsparcie podatkowe dla rodziców i opiekunów. W 2025 roku, podobnie jak w ubiegłych latach, rodzice mogą liczyć na konkretne kwoty ulgi w zależności od liczby dzieci. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyliczenia i warunki, które należy spełnić, aby skorzystać z przysługującego zwrotu w rozliczeniu PIT.

QUIZ. Zagadki księgowej. Czy potrafisz rozszyfrować te skróty? Zdobędziesz 15/15?
Księgowość to nie tylko suche cyfry i bilanse, ale przede wszystkim język, którym posługują się specjaliści tej dziedziny. Dla wielu przedsiębiorców i osób niezwiązanych z branżą finansową, terminologia księgowa może wydawać się skomplikowana i niezrozumiała. Skróty takie jak "WB", "RK" czy "US" to tylko wierzchołek góry lodowej, pod którą kryje się cały świat zasad, procedur i regulacji. Współczesna księgowość to dynamicznie rozwijająca się branża, w której pojawiają się nowe terminy i skróty, takie jak chociażby "MPP". Celem tego quizu jest przybliżenie Ci niektórych z tych terminów i sprawdzenie Twojej wiedzy na temat języka księgowości. Czy jesteś gotów na wyzwanie?
Darowizna od teściów po rozwodzie. Czy jest zwolnienie jak dla najbliższej rodziny z I grupy podatkowej?

Otrzymanie darowizny pieniężnej od teściów po rozwodzie - czy nadal obowiązuje zwolnienie z podatku od darowizn dla najbliższej rodziny? Sprawdźmy, jakie konsekwencje podatkowe wiążą się z darowizną od byłych teściów i czy wciąż można skorzystać z preferencji podatkowych po rozwodzie.

REKLAMA

Raportowanie JPK CIT od 2025 roku - co czeka przedsiębiorców?

Od stycznia 2025 roku wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące raportowania podatkowego JPK CIT. Nowe regulacje wprowadzą obowiązek dostarczania bardziej szczegółowych danych finansowych, co ma na celu usprawnienie nadzoru podatkowego. Firmy będą musiały dostosować swoje systemy księgowe, aby spełniać wymagania. Sprawdź, jakie zmiany będą obowiązywać oraz jak się do nich przygotować.

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców – zmiany 2025/2026. Wszystko już wiadomo

Od 2025 roku zasady naliczania składki zdrowotnej zmienią się w porównaniu do 2024 roku. Nastąpi ograniczenie podstawy naliczania składki do 75% minimalnego wynagrodzenia oraz likwidacja naliczania składki od środków trwałych. Natomiast od 1 stycznia 2026 r. zmiany będą już większe. W dniu 19 listopada 2024 r. Rada Ministrów przyjęła autopoprawkę do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (druk sejmowy nr 764), przedłożoną przez Ministra Finansów. Tego samego dnia rząd przyjął projekt kolejnej nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw dotyczący zmian w składce zdrowotnej od 2026 roku.

REKLAMA