REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT dla usług związanych z organizacją imprez rozrywkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim z 31 stycznia 2007 r., nr US.III/2-443/20/171/60/I/2006

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA


1. Usług kompleksowej organizacji i obsługi imprez rozrywkowych, które zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00- "usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane" ustawodawca w poz. 11 załącznika nr 4 ustawy nie wymienił jako usług wyłączonych ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zatem świadczenie tych usług podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku VAT.(Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim z 31 stycznia 2007 r., nr US.III/2-443/20/171/60/I/2006)

2. Oddzielnie świadczone usługi związane z organizacją imprez rozrywkowych są opodatkowane VAT następująco (Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim z 31 stycznia 2007 r., nr US.III/2-443/21/171/60/I/2006):
Usługa organizowania imprezy rozrywkowej, została sklasyfikowana przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00- "usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane". Ustawodawca w poz. 11 załącznika nr 4 ustawy nie wymienił jej jako usługi wyłączonej ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zatem świadczenie takich usług podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku VAT.

Usługi cateringu jako usługi zapewnienia posiłków podczas imprezy rozrywkowej, sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 55.52.13-00.00 "Usługi cateringowe dla pozostałych przedsiębiorstw i instytucji", podlegają w okresie do 31 grudnia 2007 r. opodatkowaniu podatkiem VAT wg obniżonej stawki w wysokości 7 %.

Usługi wynajmu sprzętu lub infrastruktury sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 71.34.10-00.00 - "Usługi dzierżawy lub wynajmu pozostałych maszyn i urządzeń, bez obsługi", podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22 %.

KOMENTARZ EKSPERTA

Stanowisko organów podatkowych jest prawidłowe. Mimo, że przedmiotem zapytania w obu przypadkach jest organizacja przyjęć, to ze względu na sformułowanie umowy, usługi te w każdym przypadku klasyfikowane są odrębnie. W pierwszym przypadku przedmiotem umowy jest świadczenie usługi kompleksowej, natomiast w drugim przypadku są to poszczególne usługi. Dlatego w drugim  przypadku usługi, które są przedmiotem umowy muszą być opodatkowane według stawek właściwych dla nich.

W przypadku świadczenia usług kompleksowych decyduje treść umowy. Dlatego sposób fakturowania i opodatkowania świadczonych usług kompleksowych będzie zależał od warunków umowy na wykonanie tych usług, jakie zostały ustalone ze zleceniodawcą.  Sformułowanie umowy ma decydujący wpływ na wysokość stawki VAT.

Taki sposób klasyfikowania usług jest stosowany również w przypadku usług budowlanych, gdy podmiot świadczący usługę zakupuje towary, które są następnie wykorzystywane do świadczonej usługi. Dlatego w takim przypadku stawka VAT na świadczone usługi zależy od zapisów w umowie.

Interpretację skomentowała
Olga Jasielska
Ekspert z zakresu VAT

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA

1. W dniu 11.12.2006 r. do tutejszego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Spółki, w sprawie interpretacji przepisów podatkowych w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług dla wykonywanych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie kompleksowej organizacji i obsługi imprez rozrywkowych. Do wniosku dołączono opinię Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, który sklasyfikował wymienione w piśmie kompleksowe usługi organizacji i obsługi imprez rozrywkowych w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00 - "usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na kompleksowej organizacji i obsłudze imprez rozrywkowych. Zamawiane przez klienta kompleksowe usługi organizacji imprez rozrywkowych obejmują:
- organizację i przygotowanie miejsca, w którym odbywa się impreza,
- zabezpieczenie posiłków oraz napojów dla uczestników imprezy,
- zorganizowanie spływu kajakowego dla uczestników imprezy,
- występ zaproszonego artysty,
- oprawę muzyczną - zespołu muzycznego lub prezentera,
- zapewnienie bezpieczeństwa w czasie imprezy,- inne elementy rozrywkowe, jak ustawienie w miejscu gdzie odbywa się impreza urządzeń do zabawy wypełnionych powietrzem. Zakres i kompleksowość takiej usługi zależy od indywidualnych potrzeb klienta. Ponadto Spółka nadmienia, że usługa organizacji imprezy rozrywkowej obejmuje wszystkie lub tylko niektóre z powyżej opisanych czynności. Większość w/w czynności wykonywana jest przez podwykonawców, którzy za świadczone przez nich usługi wystawiają faktury VAT lub rachunki w zależności od formy opodatkowania stosując właściwe dla tych usług stawki podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Spółka zapytuje czy w przypadku świadczenia usługi obejmującej powyższy zakres rzeczowy powinna stosować dla całej wartości usługi zwolnienie z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Spółki powyższa usługa jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zarówno towary jak i usługi dla potrzeb VAT identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Mając powyższe na uwadze - wraz z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji Spółka złożyła opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi, z której wynika że usługi organizacji i obsługi imprez rozrywkowych mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 92.34.13-00.00 "Usługi rozrywkowe pozostałe gdzie nie sklasyfikowane".

2. W dniu 11.12.2006 r. do tutejszego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Spółki, w sprawie interpretacji przepisów podatkowych w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług dla wykonywanych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie:
- usług organizowania imprezy rozrywkowej,
- usług cateringu,
- usług wynajmu sprzętu lub infrastruktury.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez Spółkę wynika, że Spółka zawiera umowy w których usługobiorca zamawia oddzielnie usługę organizacji imprezy, oddzielnie posiłki i napoje a także oddzielnie wynajem sprzętu do zabaw lub innej infrastruktury.
Zdaniem Spółki w przypadku zamówienia przez zleceniodawcę odrębnie poszczególnych usług będą miały zastosowanie odpowiednie stawki podatkowe, tj.:
- usług organizowania imprezy rozrywkowej - zwolnione z podatku od towarów i usług,
- usług cateringu - 7 %,
- usług wynajmu sprzętu lub infrastruktury - 22 %.
Mając powyższe na uwadze Spółka zwraca się z zapytaniem: czy w świetle obowiązujących przepisów stanowisko Spółki jest słuszne.
Stosownie do art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zarówno towary jak i usługi dla potrzeb VAT identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Mając powyższe na uwadze - wraz z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji Spółka złożyła opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi, z której wynika, że w/w mieszczą się w grupowaniu:
- PKWiU 92.34.13-00.00 "Usługi rozrywkowe gdzie indziej nie sklasyfikowane",
- PKWiU 55.52.13-00.00 "Usługi cateringowe dla pozostałych przedsiębiorstw i instytucji",
- PKWiU 71.34.10-00.00" "Usługi dzierżawy lub wynajmu pozostałych maszyn i urządzeń, bez obsługi.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA

Ad.1.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Maz. odnosząc się do treści zapytania, stwierdza co następuje: Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwalnia się od podatku od towarów i usług, usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz.11 tego załącznika ustawodawca wymienił usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:
1/ usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2/ usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych promocyjnych,
3/ usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4/ wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11,92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5/ wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą (PKWiU 92.5),
5a/ usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b/ wstęp do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72.),
6/ działalności agencji informacyjnych,
7/ usług wydawniczych,
8/ usług radia i telewizji (PKWiU 92.2) z zastrzeżeniem poz.12.
Wyszczególnionych we wniosku usług kompleksowej organizacji i obsługi imprez rozrywkowych, które zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00- "usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane" ustawodawca w poz. 11 załącznika nr 4 ustawy nie wymienił jako usług wyłączonych ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zatem świadczenie tych usług podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku VAT.

Ad. 2. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Maz. odnosząc się do treści zapytania, stwierdza co następuje:
I. W świetle przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwalnia się od podatku od towarów i usług, usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 tego załącznika ustawodawca wymienił usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:
1/ usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2/ usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych promocyjnych,
3/ usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4/ wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11,92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5/ wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą (PKWiU 92.5),
5a/ usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b/ wstęp do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72.),
6/ działalności agencji informacyjnych,
7/ usług wydawniczych,
8/ usług radia i telewizji (PKWiU 92.2) z zastrzeżeniem poz. 12.
Wyszczególniona we wniosku usługa organizowania imprezy rozrywkowej, została sklasyfikowana przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00- "usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane". Ustawodawca w poz. 11 załącznika nr 4 ustawy nie wymienił jej jako usługi wyłączonej ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zatem świadczenie takich usług podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku VAT.
II. Zgodnie z przepisem § 40 z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w okresie do dnia 31 grudnia 2007 r. obniżoną do wysokości 7 % stawkę podatku stosuje się do usług związanych z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usług stołówkowych i usług dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:
1) sprzedaży napojów alkoholowych w zawartości alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %.
2) sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22 %.
W związku z tym tut. Organ podatkowy potwierdza, iż usługi cateringu jako usługi zapewnienia posiłków podczas imprezy rozrywkowej, sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 55.52.13-00.00 "Usługi cateringowe dla pozostałych przedsiębiorstw i instytucji", podlegają w okresie do 31 grudnia 2007 r.opodatkowaniu podatkiem VAT wg obniżonej stawki w wysokości 7 %.
III. Wprowadzając opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności dostawy i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, ustawodawca określił również definicję towarów i usług, które temu opodatkowaniu podlegają. Pojęcie świadczenia usług zostało zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.Usługi wymienione powyżej nie zostały wymienione w przepisach ustawy jak też przepisach wykonawczych do ustawy, jako usługi podlegające opodatkowaniu stawką obniżoną. Właściwą zatem stawką opodatkowania tych usług będzie stawka 22 % zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym tut. Organ podatkowy potwierdza, iż usługi wynajmu sprzętu lub infrastruktury sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 71.34.10-00.00 - "Usługi dzierżawy lub wynajmu pozostałych maszyn i urządzeń, bez obsługi", podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22 %.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA