REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT dla usług związanych z organizacją imprez rozrywkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim z 31 stycznia 2007 r., nr US.III/2-443/20/171/60/I/2006

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA


1. Usług kompleksowej organizacji i obsługi imprez rozrywkowych, które zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00- "usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane" ustawodawca w poz. 11 załącznika nr 4 ustawy nie wymienił jako usług wyłączonych ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zatem świadczenie tych usług podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku VAT.(Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim z 31 stycznia 2007 r., nr US.III/2-443/20/171/60/I/2006)

2. Oddzielnie świadczone usługi związane z organizacją imprez rozrywkowych są opodatkowane VAT następująco (Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim z 31 stycznia 2007 r., nr US.III/2-443/21/171/60/I/2006):
Usługa organizowania imprezy rozrywkowej, została sklasyfikowana przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00- "usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane". Ustawodawca w poz. 11 załącznika nr 4 ustawy nie wymienił jej jako usługi wyłączonej ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zatem świadczenie takich usług podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku VAT.

Usługi cateringu jako usługi zapewnienia posiłków podczas imprezy rozrywkowej, sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 55.52.13-00.00 "Usługi cateringowe dla pozostałych przedsiębiorstw i instytucji", podlegają w okresie do 31 grudnia 2007 r. opodatkowaniu podatkiem VAT wg obniżonej stawki w wysokości 7 %.

Usługi wynajmu sprzętu lub infrastruktury sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 71.34.10-00.00 - "Usługi dzierżawy lub wynajmu pozostałych maszyn i urządzeń, bez obsługi", podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22 %.

KOMENTARZ EKSPERTA

Stanowisko organów podatkowych jest prawidłowe. Mimo, że przedmiotem zapytania w obu przypadkach jest organizacja przyjęć, to ze względu na sformułowanie umowy, usługi te w każdym przypadku klasyfikowane są odrębnie. W pierwszym przypadku przedmiotem umowy jest świadczenie usługi kompleksowej, natomiast w drugim przypadku są to poszczególne usługi. Dlatego w drugim  przypadku usługi, które są przedmiotem umowy muszą być opodatkowane według stawek właściwych dla nich.

W przypadku świadczenia usług kompleksowych decyduje treść umowy. Dlatego sposób fakturowania i opodatkowania świadczonych usług kompleksowych będzie zależał od warunków umowy na wykonanie tych usług, jakie zostały ustalone ze zleceniodawcą.  Sformułowanie umowy ma decydujący wpływ na wysokość stawki VAT.

Taki sposób klasyfikowania usług jest stosowany również w przypadku usług budowlanych, gdy podmiot świadczący usługę zakupuje towary, które są następnie wykorzystywane do świadczonej usługi. Dlatego w takim przypadku stawka VAT na świadczone usługi zależy od zapisów w umowie.

Interpretację skomentowała
Olga Jasielska
Ekspert z zakresu VAT

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA

1. W dniu 11.12.2006 r. do tutejszego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Spółki, w sprawie interpretacji przepisów podatkowych w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług dla wykonywanych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie kompleksowej organizacji i obsługi imprez rozrywkowych. Do wniosku dołączono opinię Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, który sklasyfikował wymienione w piśmie kompleksowe usługi organizacji i obsługi imprez rozrywkowych w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00 - "usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na kompleksowej organizacji i obsłudze imprez rozrywkowych. Zamawiane przez klienta kompleksowe usługi organizacji imprez rozrywkowych obejmują:
- organizację i przygotowanie miejsca, w którym odbywa się impreza,
- zabezpieczenie posiłków oraz napojów dla uczestników imprezy,
- zorganizowanie spływu kajakowego dla uczestników imprezy,
- występ zaproszonego artysty,
- oprawę muzyczną - zespołu muzycznego lub prezentera,
- zapewnienie bezpieczeństwa w czasie imprezy,- inne elementy rozrywkowe, jak ustawienie w miejscu gdzie odbywa się impreza urządzeń do zabawy wypełnionych powietrzem. Zakres i kompleksowość takiej usługi zależy od indywidualnych potrzeb klienta. Ponadto Spółka nadmienia, że usługa organizacji imprezy rozrywkowej obejmuje wszystkie lub tylko niektóre z powyżej opisanych czynności. Większość w/w czynności wykonywana jest przez podwykonawców, którzy za świadczone przez nich usługi wystawiają faktury VAT lub rachunki w zależności od formy opodatkowania stosując właściwe dla tych usług stawki podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Spółka zapytuje czy w przypadku świadczenia usługi obejmującej powyższy zakres rzeczowy powinna stosować dla całej wartości usługi zwolnienie z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Spółki powyższa usługa jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zarówno towary jak i usługi dla potrzeb VAT identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Mając powyższe na uwadze - wraz z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji Spółka złożyła opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi, z której wynika że usługi organizacji i obsługi imprez rozrywkowych mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 92.34.13-00.00 "Usługi rozrywkowe pozostałe gdzie nie sklasyfikowane".

2. W dniu 11.12.2006 r. do tutejszego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Spółki, w sprawie interpretacji przepisów podatkowych w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług dla wykonywanych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie:
- usług organizowania imprezy rozrywkowej,
- usług cateringu,
- usług wynajmu sprzętu lub infrastruktury.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez Spółkę wynika, że Spółka zawiera umowy w których usługobiorca zamawia oddzielnie usługę organizacji imprezy, oddzielnie posiłki i napoje a także oddzielnie wynajem sprzętu do zabaw lub innej infrastruktury.
Zdaniem Spółki w przypadku zamówienia przez zleceniodawcę odrębnie poszczególnych usług będą miały zastosowanie odpowiednie stawki podatkowe, tj.:
- usług organizowania imprezy rozrywkowej - zwolnione z podatku od towarów i usług,
- usług cateringu - 7 %,
- usług wynajmu sprzętu lub infrastruktury - 22 %.
Mając powyższe na uwadze Spółka zwraca się z zapytaniem: czy w świetle obowiązujących przepisów stanowisko Spółki jest słuszne.
Stosownie do art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zarówno towary jak i usługi dla potrzeb VAT identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Mając powyższe na uwadze - wraz z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji Spółka złożyła opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi, z której wynika, że w/w mieszczą się w grupowaniu:
- PKWiU 92.34.13-00.00 "Usługi rozrywkowe gdzie indziej nie sklasyfikowane",
- PKWiU 55.52.13-00.00 "Usługi cateringowe dla pozostałych przedsiębiorstw i instytucji",
- PKWiU 71.34.10-00.00" "Usługi dzierżawy lub wynajmu pozostałych maszyn i urządzeń, bez obsługi.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA

Ad.1.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Maz. odnosząc się do treści zapytania, stwierdza co następuje: Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwalnia się od podatku od towarów i usług, usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz.11 tego załącznika ustawodawca wymienił usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:
1/ usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2/ usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych promocyjnych,
3/ usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4/ wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11,92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5/ wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą (PKWiU 92.5),
5a/ usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b/ wstęp do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72.),
6/ działalności agencji informacyjnych,
7/ usług wydawniczych,
8/ usług radia i telewizji (PKWiU 92.2) z zastrzeżeniem poz.12.
Wyszczególnionych we wniosku usług kompleksowej organizacji i obsługi imprez rozrywkowych, które zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00- "usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane" ustawodawca w poz. 11 załącznika nr 4 ustawy nie wymienił jako usług wyłączonych ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zatem świadczenie tych usług podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku VAT.

Ad. 2. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Maz. odnosząc się do treści zapytania, stwierdza co następuje:
I. W świetle przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwalnia się od podatku od towarów i usług, usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 tego załącznika ustawodawca wymienił usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:
1/ usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2/ usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych promocyjnych,
3/ usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4/ wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11,92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5/ wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą (PKWiU 92.5),
5a/ usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b/ wstęp do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72.),
6/ działalności agencji informacyjnych,
7/ usług wydawniczych,
8/ usług radia i telewizji (PKWiU 92.2) z zastrzeżeniem poz. 12.
Wyszczególniona we wniosku usługa organizowania imprezy rozrywkowej, została sklasyfikowana przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00- "usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane". Ustawodawca w poz. 11 załącznika nr 4 ustawy nie wymienił jej jako usługi wyłączonej ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zatem świadczenie takich usług podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku VAT.
II. Zgodnie z przepisem § 40 z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w okresie do dnia 31 grudnia 2007 r. obniżoną do wysokości 7 % stawkę podatku stosuje się do usług związanych z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usług stołówkowych i usług dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:
1) sprzedaży napojów alkoholowych w zawartości alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %.
2) sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22 %.
W związku z tym tut. Organ podatkowy potwierdza, iż usługi cateringu jako usługi zapewnienia posiłków podczas imprezy rozrywkowej, sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 55.52.13-00.00 "Usługi cateringowe dla pozostałych przedsiębiorstw i instytucji", podlegają w okresie do 31 grudnia 2007 r.opodatkowaniu podatkiem VAT wg obniżonej stawki w wysokości 7 %.
III. Wprowadzając opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności dostawy i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, ustawodawca określił również definicję towarów i usług, które temu opodatkowaniu podlegają. Pojęcie świadczenia usług zostało zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.Usługi wymienione powyżej nie zostały wymienione w przepisach ustawy jak też przepisach wykonawczych do ustawy, jako usługi podlegające opodatkowaniu stawką obniżoną. Właściwą zatem stawką opodatkowania tych usług będzie stawka 22 % zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym tut. Organ podatkowy potwierdza, iż usługi wynajmu sprzętu lub infrastruktury sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 71.34.10-00.00 - "Usługi dzierżawy lub wynajmu pozostałych maszyn i urządzeń, bez obsługi", podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22 %.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA