REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot kosztów podróży członkom rady nadzorczej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 7 marca 2007 r. (nr DP/423-0204/06/AK)

Pytanie

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zwrot kosztów podróży związanej z dojazdem na posiedzenie rady nadzorczej, wypłacony członkom rady nadzorczej będącej organem statutowym spółki akcyjnej, a także wypłacony pracownikowi reprezentującemu spółkę akcyjną w radzie nadzorczej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której spółka akcyjna posiada udziały?

Odpowiedź

[...] Członkowie rady nadzorczej spółki akcyjnej zgodnie z regulaminem rady nadzorczej uchwalonym przez walne zgromadzenie akcjonariuszy otrzymują miesięczne wynagrodzenie. Równocześnie członkowie rady nadzorczej występują o zwrot kosztów podróży związanej z przyjazdem do spółki na posiedzenie jej rady nadzorczej. Spółka akcyjna pokrywa również wydatki związane z dojazdami na posiedzenia rady nadzorczej pracownika, który reprezentuje spółkę akcyjną w radzie nadzorczej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której spółka akcyjna posiada udziały, w sytuacji gdy wydatków tych z własnych środków nie zwraca spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. [...]

W ocenie podatnika, w obu przypadkach należności wypłacone z tytułu podróży związanej z przyjazdem na posiedzenie rady nadzorczej nie stanowią kosztu uzyskania przychodów spółki akcyjnej.

Stanowisko organu podatkowego

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje: Spółki kapitałowe jako osoby prawne podlegają nadzorowi sprawowanemu przez organy nadzorcze przewidziane w ustawie - Kodeks spółek handlowych. W spółkach z o.o. przewiduje się zarówno fakultatywne, jak i obligatoryjne powoływanie rad nadzorczych. Jak stanowi art. 213 k.s.h., umowa spółki może ustanowić radę nadzorczą lub komisję rewizyjną, albo oba te organy. W spółkach z o.o., w których kapitał zakładowy przewyższa kwotę 500 000 zł, a wspólników jest więcej niż dwudziestu pięciu, powinna być ustanowiona rada nadzorcza lub komisja rewizyjna. Zgodnie z art. 216 k.s.h. rada nadzorcza w spółce z o.o. składa się co najmniej z trzech członków powoływanych i odwoływanych uchwałą wspólników. Rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. W przeciwieństwie do spółek z o.o. w spółkach akcyjnych nadzór jest wykonywany wyłącznie przez rady nadzorcze. Rada nadzorcza w spółce akcyjnej składa się co najmniej z trzech, a w spółkach publicznych co najmniej z pięciu członków, powoływanych i odwoływanych przez walne zgromadzenie. Ostateczną ich liczbę, jednak nie mniejszą niż trzech, określa statut. Rada nadzorcza w spółce akcyjnej sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. Walne zgromadzenie może uchwalić regulamin rady nadzorczej, określający jej organizację i sposób wykonywania czynności. Członkom rady nadzorczej może być przyznane wynagrodzenie, które określa statut lub uchwała walnego zgromadzenia.

[...] Stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

A zatem wydatki ponoszone przez spółkę akcyjną na rzecz członków rady nadzorczej, które nie są wynagrodzeniem z tytułu pełnionej funkcji, w tym także koszty podróży związanej z przyjazdem na posiedzenie rady nadzorczej, będącej organem statutowym spółki akcyjnej, nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

Odnosząc się z kolei do ponoszonych przez spółkę akcyjną wydatków związanych z dojazdem na posiedzenia rady nadzorczej osoby reprezentującej spółkę w radzie nadzorczej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której spółka akcyjna objęła udziały, tut. organ podatkowy zauważa, iż osoba powołana do rady nadzorczej spółki z o.o. wypełnia powierzone jej obowiązki członka rady nadzorczej, a nie reprezentuje w radzie nadzorczej danego udziałowca. Jak wyżej stwierdzono, żadne wydatki na rzecz członka rady nadzorczej, poza wynagrodzeniem z tytułu pełnionych funkcji, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. A zatem pokrywane przez spółkę akcyjną wydatki związane z dojazdem na posiedzenia rady nadzorczej osoby reprezentującej spółkę w radzie nadzorczej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której spółka akcyjna objęła udziały, także nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA