REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot kosztów podróży członkom rady nadzorczej

REKLAMA

Postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 7 marca 2007 r. (nr DP/423-0204/06/AK)

Pytanie

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zwrot kosztów podróży związanej z dojazdem na posiedzenie rady nadzorczej, wypłacony członkom rady nadzorczej będącej organem statutowym spółki akcyjnej, a także wypłacony pracownikowi reprezentującemu spółkę akcyjną w radzie nadzorczej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której spółka akcyjna posiada udziały?

Odpowiedź

[...] Członkowie rady nadzorczej spółki akcyjnej zgodnie z regulaminem rady nadzorczej uchwalonym przez walne zgromadzenie akcjonariuszy otrzymują miesięczne wynagrodzenie. Równocześnie członkowie rady nadzorczej występują o zwrot kosztów podróży związanej z przyjazdem do spółki na posiedzenie jej rady nadzorczej. Spółka akcyjna pokrywa również wydatki związane z dojazdami na posiedzenia rady nadzorczej pracownika, który reprezentuje spółkę akcyjną w radzie nadzorczej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której spółka akcyjna posiada udziały, w sytuacji gdy wydatków tych z własnych środków nie zwraca spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. [...]

W ocenie podatnika, w obu przypadkach należności wypłacone z tytułu podróży związanej z przyjazdem na posiedzenie rady nadzorczej nie stanowią kosztu uzyskania przychodów spółki akcyjnej.

Stanowisko organu podatkowego

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje: Spółki kapitałowe jako osoby prawne podlegają nadzorowi sprawowanemu przez organy nadzorcze przewidziane w ustawie - Kodeks spółek handlowych. W spółkach z o.o. przewiduje się zarówno fakultatywne, jak i obligatoryjne powoływanie rad nadzorczych. Jak stanowi art. 213 k.s.h., umowa spółki może ustanowić radę nadzorczą lub komisję rewizyjną, albo oba te organy. W spółkach z o.o., w których kapitał zakładowy przewyższa kwotę 500 000 zł, a wspólników jest więcej niż dwudziestu pięciu, powinna być ustanowiona rada nadzorcza lub komisja rewizyjna. Zgodnie z art. 216 k.s.h. rada nadzorcza w spółce z o.o. składa się co najmniej z trzech członków powoływanych i odwoływanych uchwałą wspólników. Rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. W przeciwieństwie do spółek z o.o. w spółkach akcyjnych nadzór jest wykonywany wyłącznie przez rady nadzorcze. Rada nadzorcza w spółce akcyjnej składa się co najmniej z trzech, a w spółkach publicznych co najmniej z pięciu członków, powoływanych i odwoływanych przez walne zgromadzenie. Ostateczną ich liczbę, jednak nie mniejszą niż trzech, określa statut. Rada nadzorcza w spółce akcyjnej sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. Walne zgromadzenie może uchwalić regulamin rady nadzorczej, określający jej organizację i sposób wykonywania czynności. Członkom rady nadzorczej może być przyznane wynagrodzenie, które określa statut lub uchwała walnego zgromadzenia.

[...] Stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

A zatem wydatki ponoszone przez spółkę akcyjną na rzecz członków rady nadzorczej, które nie są wynagrodzeniem z tytułu pełnionej funkcji, w tym także koszty podróży związanej z przyjazdem na posiedzenie rady nadzorczej, będącej organem statutowym spółki akcyjnej, nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

Odnosząc się z kolei do ponoszonych przez spółkę akcyjną wydatków związanych z dojazdem na posiedzenia rady nadzorczej osoby reprezentującej spółkę w radzie nadzorczej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której spółka akcyjna objęła udziały, tut. organ podatkowy zauważa, iż osoba powołana do rady nadzorczej spółki z o.o. wypełnia powierzone jej obowiązki członka rady nadzorczej, a nie reprezentuje w radzie nadzorczej danego udziałowca. Jak wyżej stwierdzono, żadne wydatki na rzecz członka rady nadzorczej, poza wynagrodzeniem z tytułu pełnionych funkcji, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. A zatem pokrywane przez spółkę akcyjną wydatki związane z dojazdem na posiedzenia rady nadzorczej osoby reprezentującej spółkę w radzie nadzorczej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której spółka akcyjna objęła udziały, także nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA