REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy działalność gospodarcza może być uznana za samozatrudnienie

REKLAMA

Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach z 15 stycznia 2007 r., nr U.S.III-415/28/126/06

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
Z nowej definicji działalności gospodarczej (art. 5a pkt 6 i art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r.) wynika, że z zakresu tej działalności wyłączone są czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonywanie tych czynności,
2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Podatniczka świadczy zlecane przez szpital usługi medyczne, samodzielnie dobiera parametry i wykonuje dane zabiegi bez nadzoru zlecającego. Podatniczka ponosi także pełną odpowiedzialność cywilną wobec osób trzecich oraz ryzyko związane z prowadzoną działalnością. Nie ma więc przeszkód prawnych do zaliczenia działalności Podatniczki do działalności gospodarczej, prowadzonej w formie jednoosobowego podmiotu.

KOMENTARZ EKSPERTA
Od 1 stycznia 2007 r. wprowadzono nową definicję działalności gospodarczej wraz z kryteriami wyłączającymi osobę je spełniającą z zakresu tego pojęcia. Oznacza to, że przedsiębiorca, który jednocześnie spełni trzy kryteria zawarte w tej definicji zostanie przez urząd skarbowy uznany za osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej. W konsekwencji w takiej sytuacji będzie miało miejsce zakwalifikowanie osiągniętych przez taką osobę przychodów jako wynikających z umowy o pracę, o dzieło, bądź zlecenie.

Dla przedsiębiorców, którzy wybrali podatek liniowy oznacza to ryzyko: zapłaty podatku dochodowego nie według stawki 19%, a według stawki znacznie wyższej (30% lub 40%), utraty prawa do faktycznie poniesionych kosztów uzyskania przychodu na rzecz kosztów zryczałtowanych (ustalanych np. według zasad określonych dla umowy o pracę), zapłacenia wyższych, niż na ogół płacą przedsiębiorcy, składek ZUS. Uznanie przez urząd skarbowy, że przychody nie zostały osiągnięte przedsiębiorcę, a np. przez osobę wykonującą umowę o pracę, ma też negatywne konsekwencje dla kontrahentów takiej osoby. Wówczas bowiem stają się one płatnikami podatku od zawieranych z taką osobą umów. Oznacza to, że zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zostały odprowadzone nie tylko w niewłaściwej wysokości, ale i przez niewłaściwy podmiot.

Należy zauważyć, że praktyka urzędów skarbowych w zakresie interpretowania nowej definicji działalności gospodarczej dopiero się kształtuje. Jak na razie organy podatkowe zazwyczaj zajmują korzystne dla podatników stanowisko. Tak jest też w tym przypadku. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach oceniał wykonywanie zlecenia usługi medycznej przez szpital, gdy rehabilitant samodzielnie dobiera parametry i wykonuje dane zabiegi bez nadzoru zlecającego, a także ponosi pełną odpowiedzialność cywilną wobec osób trzecich oraz ryzyko związane z prowadzoną działalnością. W takiej sytuacji zdaniem organu podatkowego wykonanie zlecenia odbywa się w ramach prowadzonej przed podatnika działalności gospodarczej. Jest to rozstrzygnięcie zasługujące na aprobatę, gdyż świadczy o rzetelnej ocenie okoliczności faktycznych i niestosowaniu automatyzmu w interpretowaniu nowych regulacji.

Interpretację skomentowała
Anna Welsyng
radca  prawny, doradca podatkowy

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA 
Pismem z dnia 13 grudnia 2006 r. Podatniczka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Od dnia 30 marca 2006 r. Podatniczka ma zawartą umowę ze Szpitalem na świadczenie usług medycznych w zakresie:
- rehabilitacji dla pacjentów hospitalizowanych w oddziałach szpitala,
- jonoforezy dla pacjentów.

Zgodnie z umową udzielający zamówienia na określoną usługę medyczną zleca jedynie skierowanie na dany zabieg natomiast Podatniczka samodzielnie dobiera parametry i wykonuje dane zabiegi bez nadzoru zlecającego. Podatniczka ponosi także pełną odpowiedzialność cywilną wobec osób trzecich oraz ryzyko związane z prowadzoną działalnością.

W takim stanie faktycznym Podatniczka zwróciła się z pytaniem: Czy prowadzona działalność gospodarcza po zmianie definicji od 1 stycznia 2007r. nie będzie uważana za samozatrudnienie?
Podatniczka sformułowała też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że po zmianie przepisów od dnia 1 stycznia 2007r. wykonywane czynności nadal będą zaliczane do działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
 
Działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13 grudnia 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach postanowił uznać, iż w związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2007r. nowej definicji działalności gospodarczej (pozarolniczej działalności gospodarczej) Podatniczka nie utraci prawa do opodatkowania uzyskanych przychodów z tytułu świadczenia usług medycznych na rzecz szpitala według zasad przewidzianych dla źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W uzasadnieniu tego postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach stwierdził co następuje. Celem modyfikacji definicji pozarolniczej działalności gospodarczej jest wykluczenie sytuacji, w których pracodawcy zmuszaliby pracowników do zakładania działalności gospodarczej jedynie ze względu na chęć obniżenia kosztów pracy, pomimo, że w rzeczywistości charakter świadczonej pracy na rzecz dotychczasowego pracodawcy nie uległ zmianie. Przyjęta nowelizacja nie odbiera możliwości wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadzie tzw. samozatrudnienia, czyli prowadzonej w formie jednoosobowych podmiotów gospodarczych (szerzej Komunikat Ministra Finansów z dnia 16 listopada 2006r. - opubl. www. mf.gov.pl).

Z nowej definicji działalności gospodarczej (art. 5a pkt 6 i art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r.) wynika, że z zakresu przedmiotowego wyłączone są czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonywanie tych czynności,
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że nie występują warunki, o których mowa w art. 5 b ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma więc przeszkód prawnych do zaliczenia działalności Podatniczki do działalności gospodarczej, prowadzonej w formie jednoosobowego podmiotu. W świetle powyższego stanowisko Podatniczki wyrażone w zapytaniu należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy.
Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy - art. 14 b § 2 w/ w. ustawy. Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany prawa, które było przedmiotem interpretacji. Na niniejsze postanowienie służy Podatnikowi prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia ( art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej ).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA