REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy opodatkować w Polsce dochody z pracy wykonywanej na terytorium Niemiec

REKLAMA

Prawidłowe jest stanowisko Podatniczki, zgodnie z którym dochód uzyskiwany z tytułu nauczania w uznanej placówce oświatowej w Niemczech przez okres przekraczający dwa lata, podlega w całości opodatkowaniu w Niemczech, na zasadach określonych w niemieckim prawie podatkowym. - Interpretacja Ministra Finansów z 5 stycznia 2007 r., nr DD4/033-01609/06/JG/699

Jednocześnie w Polsce, dochód ten podlega opodatkowaniu zgodnie z tzw. metodą wyłączenia z progresją, zgodnie z którą dochód ten jest zwolniony w Polsce od opodatkowania, przy czym należy wziąć go pod uwagę dla potrzeb obliczenia stawki podatku od pozostałego dochodu uzyskiwanego w ciągu roku przez Podatniczkę (art. 24 ust. 2 pkt a) umowy oraz art. 27 ust. 8 updof). Ponieważ ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Podatniczka nie uzyskiwała żadnych dochodów na terytorium Polski w latach 2005-2006, nie spoczywa na niej obowiązek uwzględnienia dla potrzeb opodatkowania w Polsce dochodu uzyskanego na terytorium Niemiec. 

KOMENTARZ EKSPERTA
Należy zgodzić się ze stanowiskiem że dochody z pracy u pracodawcy w Niemczech podlegają tam opodatkowaniu. W Polsce są zwolnione od podatku, ale należy je uwzględnić przy ustalaniu stopy procentowej mającej zastosowanie do dochodów opodatkowanych w Polsce. Stanowi o tym art. 15 ust.1 i art. 24 ust. 2 lit. a umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r., Nr 224 poz. 1921).

Warto jednak wiedzieć że dla ustalenia dochodu z pracy w tych państwach zwolniona od podatku jest część dochodów ze stosunku pracy w wysokości nieprzekraczającej rocznie równowartość trzydziestu diet dla danego państwa (art. 21 ust.1 pkt 20 updof). I tak według stanu prawnego obowiązującego w 2007 r. zwolnieniem są objęte dochody w kwocie odpowiadającej 30% diety za każdy dzień pobytu za granicą w którym podatnik pozostawał w stosunku pracy.  Ponadto w celu ustalenia dochodów z pracy zagranicą przychody należy pomniejszyć o koszty jakie przysługiwałyby w Polsce z tytułu przychodów ze stosunku pracy. Dopiero tak ustalony dochód będzie brany pod uwagę przy ustaleniu stawki procentowej podatku w Polsce.

Trzeba też mieć na uwadze że stawka procentowa ma zastosowanie do dochodów opodatkowanych w Polsce na zasadach ogólnych np. z umów o dzieło bądź do dochodów z najmu opodatkowanego na zasadach ogólnych. Zasady jej ustalania i stosowania zostały określone w art. 27 ust. 8 updof.
I tak, aby ją ustalić:
1) do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku (z pracy Niemczech) i od sumy tych dochodów należy obliczyć podatek według skali,
2) ustalić stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
3) ustaloną stopę procentową zastosować do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Jednakże gdy za dany rok podatkowy podatnik nie osiągnie dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych to nie rozlicza on również dochodów z pracy w Niemczech. Nie osiągnie bowiem dochodów do których mogła być zastosowana  stawka procentowa.

A zatem jeżeli podatnik nie będzie w Polsce osiągnął dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych, a:
- będzie uzyskiwał dochody opodatkowane w sposób ryczałtowy np. z najmu opodatkowanym zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych, albo
- będzie uzyskiwał dochody z działalności gospodarczej opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, bądź według liniowej 19% stawki podatku dochodowego, albo
-  nie będzie uzyskiwał żadnych dochodów;
to nie będzie musiał ustalać procentowej stawki wynikającej z osiągniętych dochodów z pracy w Niemczech.

Interpretację skomentował
Krzysztof Rustecki
Ekspert w zakresie prawa podatkowego

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatniczka jest osobą posiadającą stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Głównym źródłem utrzymania Podatniczki w roku 2005 r. była praca w charakterze lektora języka polskiego w szkole w Pasewalku w Niemczech. Ponadto, Podatniczka uzyskiwała również dochody, na podstawie umowy zlecenia (umowy o honorarium), z tytułu nauczania w szkole w Niemczech. W 2005 r. Podatniczka nie uzyskała żadnych dochodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Polski. Podobnie, w 2006 r. Podatniczka nie przewiduje uzyskiwania dochodów na terytorium Polski. Podatniczka świadczy pracę na rzecz szkół, będących uznanymi placówkami oświatowymi w Niemczech. Podatniczka wykonuje pracę w Niemczech od maja 2004 r., zgodnie z harmonogramami poszczególnych kursów w ciągu całego roku, przy czym okres w jakim Podatniczka naucza języka polskiego w Niemczech przekroczył dwa lata.

W związku z powyższym, Podatniczka zwraca się z wnioskiem o wyjaśnienie zasad opodatkowania w Polsce jej dochodów uzyskiwanych z tytułu pracy na terytorium Niemiec w latach 2005 i 2006. Zdaniem Podatniczki, przysługuje jej prawo opodatkowania dochodów w całości w Niemczech, na zasadach określonych w prawie niemieckim, w związku z czym w Polsce nie spoczywa na niej obowiązek podatkowy.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90),
Minister Finansów uznał za prawidłowe stanowisko Podatniczki przedstawione we wniosku w sprawie zasad opodatkowania w Polsce dochodów uzyskiwanych z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Niemiec.

W uzasadnieniu swego postanowienia Minister Finansów stwierdził co następuje:
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm), według stanu prawnego obowiązującego w latach 2005 i 2006, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ustawy, art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska. Stosownie do art. 20 umowy z dnia 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, osoba fizyczna, która przebywa czasowo w jednym Umawiającym się Państwie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych na uniwersytecie, w szkole wyższej bądź innej uznanej placówce oświatowej tego Umawiającego się Państwa, a która ma lub bezpośrednio przed tym pobytem miała stałe miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, podlega zwolnieniu od opodatkowania w pierwszym wymienionym Państwie z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych przez okres nieprzekraczający dwóch lat, licząc od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu, pod warunkiem że będzie ona opodatkowana z tytułu takiego wynagrodzenia w drugim Umawiającym się Państwie.

Z powyższego wynika, iż dochód osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania w Polsce uzyskiwany z tytułu nauczania w uznanej placówce oświatowej w Niemczech, podlega zwolnieniu od opodatkowania w Niemczech przez okres pierwszych dwóch lat licząc od dnia przyjazdu Podatnika do Niemiec w tym celu, pod warunkiem, iż dochód ten podlega opodatkowaniu w państwie rezydencji, tj. w Polsce. Jeżeli natomiast okres nauczania przekroczył dwa lata, dochód uzyskiwany w Niemczech podlega opodatkowaniu zarówno w państwie świadczenia pracy, tj. w Niemczech jak w państwie rezydencji, tj. w Polsce. Jednocześnie w Polsce, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować określoną w umowie metodę zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, tzw. metodę wyłączenia z progresją.

Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt a) umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami umowy może być opodatkowany w Republice Federalnej Niemiec, wówczas Rzeczpospolita Polska zwolni z uwzględnieniem postanowień litery b) taki dochód lub majątek od opodatkowania. Rzeczpospolita Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania nie podlegał takiemu zwolnieniu. Metoda ta podlega zastosowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż prawidłowe jest stanowisko Podatniczki, zgodnie z którym dochód uzyskiwany z tytułu nauczania w uznanej placówce oświatowej w Niemczech przez okres przekraczający dwa lata, podlega w całości opodatkowaniu w Niemczech, na zasadach określonych w niemieckim prawie podatkowym.
Jednocześnie w Polsce, dochód ten podlega opodatkowaniu zgodnie z tzw. metodą wyłączenia z progresją, zgodnie z którą dochód ten jest zwolniony w Polsce od opodatkowania, przy czym należy wziąć go pod uwagę dla potrzeb obliczenia stawki podatku od pozostałego dochodu uzyskiwanego w ciągu roku przez Podatniczkę (art. 24 ust. 2 pkt a) umowy oraz art. 27 ust. 8 ustawy). Ponieważ ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Podatniczka nie uzyskiwała żadnych dochodów na terytorium Polski w latach 2005-2006, nie spoczywa na niej obowiązek uwzględnienia dla potrzeb opodatkowania w Polsce dochodu uzyskanego na terytorium Niemiec.

Minister Finansów poinformował, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.  Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA