REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawne podsumowanie stycznia 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w prawie w styczniu 2013 r. z zakresu regulacji dotyczących emerytur i rent, podatku dochodowego od osób fizycznych, redukcji obciążeń administracyjnych, dokumentów paszportowych, kierujących pojazdami i prawa pocztowego, jak również ostatnio opublikowane orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego.

RENTY I EMERYTURY

REKLAMA

Autopromocja


1 stycznia 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (tekst jednolity: Dz. U. z 2012, poz. 637), na podstawie której:

- wprowadzono przepisy mające na celu stopniowe podwyższanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn do jednakowego dla obu płci poziomu 67 lat;

- umożliwiono wcześniejsze przejście na emeryturę (tzw. emerytura częściowa);

- wskazano, że wysokość emerytury częściowej będzie wynosić 50% pełnej kwoty emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i nie będzie podlegać podwyższeniu do najniższej emerytury;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- określono, że prawo do częściowej emerytury będą miały kobiety, które osiągnęły 62 rok życia i mają co najmniej 35-letni staż ubezpieczeniowy (okresy składkowe i nieskładkowe) oraz mężczyźni, którzy osiągnęli 65 rok życia i mają co najmniej 40-letni staż ubezpieczeniowy.


PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB FIZYCZNYCH


1 stycznia 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1278), na podstawie której:

- określono, że ulga internetowa będzie przysługiwać podatnikowi w dotychczasowej wysokości jedynie w dwóch kolejno po sobie następujących latach podatkowych, jeżeli w okresie poprzedzającym te lata podatnik z ulgi nie skorzystał;

- wskazano, że osoby, które po raz pierwszy skorzystają z ulgi internetowej w rozliczeniu podatkowym za rok 2012, będą mogły skorzystać z tej ulgi także w roku 2013;

- przewidziano, że małżeństwa i osoby samotnie wychowujące jedno dziecko nie będą mogły skorzystać z ulgi prorodzinnej, jeśli suma ich rocznych dochodów przekroczy kwotę 112 tys. zł.;

- określono, że osoby, które nie są małżeństwem, lecz wychowują jedno dziecko, odliczą ulgę jedynie wtedy, gdy ich roczny dochód nie będzie większy niż 56 tys. zł.;

- wskazano, że ulga na trzecie dziecko zostanie podwyższona o 50 %, a na czwarte i każde kolejne z dzieci o 100 %, bez względu na dochód rodziców;

- wprowadzono limitu stosowania 50 % kosztów uzyskania przychodów w stosunku do dochodów uzyskiwanych przez twórców z zachowaniem prawa do odliczenia kosztów faktycznie poniesionych, jeżeli zostaną one należycie udowodnione;

- określono, że łączne koszty uzyskania przychodów twórców nie będą mogły w roku podatkowym przekroczyć kwoty 42.764 zł.


REDUKCJA OBCIĄŻEŃ ADMINISTRACYJNYCH W GOSPODARCE


1 stycznia 2013 r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r., poz. 1342), na podstawie której:

- określono, że podatnicy podatku od towarów i usług, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym, wyrażonej w złotych, kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro (tzw. mali podatnicy), będą mogli rozliczać podatek VAT za dostawy towarów i świadczenie usług na rzecz podatnika VAT czynnego z dniem otrzymania całości lub części zapłaty;

- wskazano, że w razie dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz innego podmiotu niż podatnik VAT czynny, mali podatnicy będą mogli rozliczać podatek VAT z tego tytułu, z dniem otrzymania całości lub części zapłaty;

- skrócono, ze 180 na 150 dni od dnia terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze, czas, w ciągu którego nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną;

REKLAMA

- nałożono na podatnika obowiązek zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z faktury (rachunku, umowy lub innego dokumentu) w przypadku zaliczenia tej kwoty do kosztów i nieuregulowania jej w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności;

- określono, że w przypadku, gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z faktury (lub innych dokumentów), dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie;

- wprowadzono obowiązek po stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Narodowego Funduszu Zdrowia publikowania wydawanych interpretacji indywidualnych, ze wskazaniem ich zakresu przedmiotowego.

 


PRAWO POCZTOWE


1 stycznia 2013 r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (
Dz. U. z 2012, poz. 1529), na podstawie której:

- zlikwidowano tzw. obszar zastrzeżony dla Poczty Polskiej, którym była objęta usługa przyjmowania i doręczania przesyłek o masie do 50 g;

- określono, że uprawnienia w zakresie świadczenia usług pocztowych będą uzyskiwane wyłącznie na podstawie wpisu do rejestru operatów pocztowych, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej;

- Poczta Polska utraciła statusu operatora publicznego;

- wprowadzono definicję operatora wyznaczonego, obowiązanego do świadczenia tzw. powszechnych usług pocztowych (tzn. najpowszechniejszych usług pocztowych, świadczonych na terytorium całego kraju w sposób jednolity i po przystępnych cenach);

- wskazano, że operator wyznaczony będzie wybierany w drodze konkursu (w którym będzie mógł wziąć udział każdy operator wpisany do rejestru) na okres 10 lat przez Prezesa UKE;

- rozszerzono definicję usług pocztowych.


DOKUMENTY PASZPORTOWE


17 stycznia 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1415), na podstawie której:

- wprowadzono możliwość składania wniosków o paszport i paszport tymczasowy w dowolnym urzędzie wojewódzkim na terytorium całego kraju, bez względu na miejsce stałego pobytu wnioskodawcy;

- wskazano, że wniosek o wydanie drugiego paszportu będzie można złożyć do dowolnie wybranego urzędu wojewódzkiego, a za granicą do konsula;

- określono, że minister właściwy do spraw wewnętrznych będzie od tej pory jedynie organem właściwym do wydania decyzji w przedmiocie wyrażenia zgody lub odmowy wyrażenia zgody na wydanie drugiego paszportu;

- przewidziano, że decyzja ministra właściwego do spraw wewnętrznych o zgodzie na wydanie drugiego paszportu wygaśnie, jeżeli wniosek o wydanie paszportu nie zostanie złożony w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania tej decyzji;

- wydanie paszportu tymczasowego będzie także możliwe w udokumentowanych nagłych przypadkach związanych z prowadzeniem działalności zawodowej.


KIERUJĄCY POJAZDAMI


19 stycznia 2013 r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2011 r. Nr 30, poz. 151 ze zm.), na podstawie której:

- określono, że część teoretyczna egzaminu na prawo jazdy składa się z 20 pytań z wiedzy podstawowej oraz 12 pytań z wiedzy specjalistycznej o wysokim, średnim lub niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;

- przewidziano 15 sekund na udzielenie odpowiedzi w przypadku pytań z wiedzy podstawowej oraz 50 sekund na przeczytanie i udzielenie odpowiedzi na pytania z wiedzy specjalistycznej, bez możliwość powrotu do poprzednich pytań;

- wskazano, że suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu to 74, a uzyskanie powyżej 68 punktów z części teoretycznej uprawnia egzaminowanego do przystąpienie do części praktycznej egzaminu;

REKLAMA

- wprowadzono tzw. okres próbny dla kierowców, którzy uzyskali uprawnienia do kierowania pojazdami po raz pierwszy, który będzie trwał 2 lata, co ważne przepisy dotyczące tzw. okresu próbnego dla młodych kierowców wejdą w życie z dniem 4 stycznia 2016 r.;

- określono, że między 4 a 8 miesiącem okresu próbnego kierowca będzie zobowiązany do odbycia kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym;

- wskazano, że przed upływem 8 miesiąca okresu próbnego kierowcy zabrania się poruszania z prędkością powyżej 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej;

- przewidziano, że pojazd, którym porusza się kierowca przez okres pierwszych 8 miesięcy, powinien być oznakowany nakleją przedstawiającą „zielony listek”;

- podwyższono do 24 lat wiek wymagany do uzyskania uprawnień do prowadzenia motocykla, autobusu oraz zespołu pojazdów, o których mowa w ustawie o kierujących pojazdami tj. kategorie uprawnień A, D i D+E.


ORZECZENIE TK


W dniu 18 kwietnia 2012 r. Trybunał Konstytucyjny (dalej „TK”) wydał wyrok, w którym orzekł, że przepisy ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 204, poz. 1195), wprowadzające możliwość m.in. ograniczenia prawa do informacji publicznej ze względu na ochronę ważnego interesu gospodarczego państwa, są niezgodne z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej ze względów proceduralnych, dotyczących ich uchwalenia (sygn. akt K 33/11).

Przepisy, które zostały uznane przez TK za niekonstytucyjne zostały wprowadzone na ostatnim etapie prac legislacyjnych, w drodze poprawek uchwalonych przez Senat. W uzasadnieniu wyroku Trybunał wskazał, że poprawki Senatu mają wyraźnie ograniczony zakres i nie mogą dotyczyć spraw, które nie były przedtem rozpoznane przez Sejm. TK zaznaczył, że Senat może modyfikować rozwiązania przyjęte w ustawie uchwalonej przez Sejm oraz nadawać im nową treść, natomiast nie może w trybie poprawki dodawać do ustawy elementów całkowicie nowych.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

REKLAMA

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA