REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne - zmiana ustawy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Dzięgielewska
Marta Musioł
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Weszła w życie nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zmiana dotyczy kwestii związanych z wnoszeniem uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w postaci elektronicznej.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

W dniu 12 kwietnia 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2013 r., poz. 405)

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (dalej „mpzp”) jest aktem prawa miejscowego. Akty prawa miejscowego są aktami powszechnie obowiązującymi, jednak ich obowiązywanie jest ograniczone do obszaru działania organu, który wydał dany akt. Stąd należy wskazać, że mpzp jest aktem prawa miejscowego, wydawanym w formie uchwały rady gminy, obowiązującym jedynie na obszarze tej gminy. W mpzp ujmowane są ustalenia dotyczące przeznaczenia danego terenu, a także ustalenia w zakresie rozmieszczenia inwestycji celu publicznego. Ponadto, mpzp określa sposoby zagospodarowania i warunki zabudowy terenu.

Tereny położone w obrębie gminy mogą zostać przeznaczone na różne cele, np. rolne, budowlane, czy usługowe. Przeznaczenie danego terenu ujęte w mpzp, co do zasady przesądza o celach, dla jakich dany teren może zostać wykorzystany. Przeznaczenie terenu określone w mpzp ma zatem szczególne znaczenie zarówno dla właścicieli nieruchomości położonych na danym obszarze, jak również dla potencjalnych inwestorów. Jeśli w mpzp dany teren zostanie przeznaczony np. pod zabudowę jednorodzinną, na nieruchomościach gruntowych położonych w jego obrębie możliwe jest wybudowanie jedynie domów jednorodzinnych. Oczywistym jest zatem fakt, że mpzp może w pewien sposób ograniczyć możliwości wykorzystania danej nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Jakie warunki musi spełniać informacja handlowa

Zapraszamy do odwiedzenia forum Prawo gospodarcze

Instytucją mającą na celu ochronę interesów właścicieli nieruchomości lub potencjalnych inwestorów, w przypadku uchwalania przez radę gminy mpzp, jest możliwość zgłaszania uwag do projektu mpzp. W celu uchwalenia mpzp, w pierwszej kolejności konieczne jest przygotowanie stosownego projektu, a następnie udostępnienie go do publicznego wglądu. Udostępnienie projektu mpzp umożliwia zainteresowanym podmiotom zapoznanie się z projektowanymi w nim ustaleniami. W tym miejscu należy zaznaczyć, że prawo do składania uwag do projektu mpzp ma każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie mpzp, udostępnionym do publicznego wglądu. Jeśli zainteresowany podmiot: osoba fizyczna, osoba prawna, czy też jednostka organizacyjna, nie jest zadowolony z ustaleń projektu mpzp może zgłosić do niego swoje uwagi. W przypadku uwzględnienia uwag, do projektu mpzp zostają wprowadzone stosowne zmiany, odzwierciedlające interesy zgłoszone przez zainteresowanego.

 

W dotychczasowym stanie prawnym uwagi należało wnosić na piśmie, przy czym za wniesione na piśmie uznawano także uwagi wniesione w postaci elektronicznej, jeśli były one opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Na podstawie nowelizacji, wprowadzone zostały trzy alternatywne sposoby wnoszenia uwag w postaci elektronicznej. Po pierwsze uwagi wnoszone w postaci elektronicznej mogą być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Możliwe jest także wniesienie w postaci elektronicznej uwag opatrzonych podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP (profil na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej może posiadać każdy obywatel po dokonaniu stosownej rejestracji). Ponadto, za wniesione na piśmie uznaje się także uwagi wniesione w postaci elektronicznej za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej.

Podsumowując, zmienione przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym umożliwiają wnoszenie uwag do projektu mpzp za pośrednictwem wszystkich narzędzi elektronicznych udostępnionych przez administrację publiczną. Możliwość wnoszenia uwag do projektu mpzp za pośrednictwem profilu zaufanego ePUAP oraz za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej, pozwala na wykorzystanie nowych narzędzi elektronicznych, co może zdecydowanie ułatwić współdziałanie obywateli z organami administracji publicznej w zakresie opracowywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Skutki podatkowe przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę kapitałową

Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski
Marta Musioł, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA