REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne - zmiana ustawy

Patrycja Dzięgielewska
Marta Musioł
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Weszła w życie nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zmiana dotyczy kwestii związanych z wnoszeniem uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w postaci elektronicznej.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

W dniu 12 kwietnia 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2013 r., poz. 405)

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (dalej „mpzp”) jest aktem prawa miejscowego. Akty prawa miejscowego są aktami powszechnie obowiązującymi, jednak ich obowiązywanie jest ograniczone do obszaru działania organu, który wydał dany akt. Stąd należy wskazać, że mpzp jest aktem prawa miejscowego, wydawanym w formie uchwały rady gminy, obowiązującym jedynie na obszarze tej gminy. W mpzp ujmowane są ustalenia dotyczące przeznaczenia danego terenu, a także ustalenia w zakresie rozmieszczenia inwestycji celu publicznego. Ponadto, mpzp określa sposoby zagospodarowania i warunki zabudowy terenu.

Tereny położone w obrębie gminy mogą zostać przeznaczone na różne cele, np. rolne, budowlane, czy usługowe. Przeznaczenie danego terenu ujęte w mpzp, co do zasady przesądza o celach, dla jakich dany teren może zostać wykorzystany. Przeznaczenie terenu określone w mpzp ma zatem szczególne znaczenie zarówno dla właścicieli nieruchomości położonych na danym obszarze, jak również dla potencjalnych inwestorów. Jeśli w mpzp dany teren zostanie przeznaczony np. pod zabudowę jednorodzinną, na nieruchomościach gruntowych położonych w jego obrębie możliwe jest wybudowanie jedynie domów jednorodzinnych. Oczywistym jest zatem fakt, że mpzp może w pewien sposób ograniczyć możliwości wykorzystania danej nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Jakie warunki musi spełniać informacja handlowa

Zapraszamy do odwiedzenia forum Prawo gospodarcze

Instytucją mającą na celu ochronę interesów właścicieli nieruchomości lub potencjalnych inwestorów, w przypadku uchwalania przez radę gminy mpzp, jest możliwość zgłaszania uwag do projektu mpzp. W celu uchwalenia mpzp, w pierwszej kolejności konieczne jest przygotowanie stosownego projektu, a następnie udostępnienie go do publicznego wglądu. Udostępnienie projektu mpzp umożliwia zainteresowanym podmiotom zapoznanie się z projektowanymi w nim ustaleniami. W tym miejscu należy zaznaczyć, że prawo do składania uwag do projektu mpzp ma każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie mpzp, udostępnionym do publicznego wglądu. Jeśli zainteresowany podmiot: osoba fizyczna, osoba prawna, czy też jednostka organizacyjna, nie jest zadowolony z ustaleń projektu mpzp może zgłosić do niego swoje uwagi. W przypadku uwzględnienia uwag, do projektu mpzp zostają wprowadzone stosowne zmiany, odzwierciedlające interesy zgłoszone przez zainteresowanego.

 

W dotychczasowym stanie prawnym uwagi należało wnosić na piśmie, przy czym za wniesione na piśmie uznawano także uwagi wniesione w postaci elektronicznej, jeśli były one opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Na podstawie nowelizacji, wprowadzone zostały trzy alternatywne sposoby wnoszenia uwag w postaci elektronicznej. Po pierwsze uwagi wnoszone w postaci elektronicznej mogą być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Możliwe jest także wniesienie w postaci elektronicznej uwag opatrzonych podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP (profil na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej może posiadać każdy obywatel po dokonaniu stosownej rejestracji). Ponadto, za wniesione na piśmie uznaje się także uwagi wniesione w postaci elektronicznej za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej.

Podsumowując, zmienione przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym umożliwiają wnoszenie uwag do projektu mpzp za pośrednictwem wszystkich narzędzi elektronicznych udostępnionych przez administrację publiczną. Możliwość wnoszenia uwag do projektu mpzp za pośrednictwem profilu zaufanego ePUAP oraz za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej, pozwala na wykorzystanie nowych narzędzi elektronicznych, co może zdecydowanie ułatwić współdziałanie obywateli z organami administracji publicznej w zakresie opracowywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Skutki podatkowe przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę kapitałową

Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski
Marta Musioł, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA