REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w prawie we wrześniu 2013 r.

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zmiany w prawie, które weszły w życie we wrześniu 2013 r., z zakresu regulacji dotyczących ubezpieczeń społecznych, ewidencji instrumentów finansowych
i podatku akcyzowego, a także ostatnio publikowane orzecznictwo Sądu Najwyższego.

Zapraszamy na forum Księgowość

REKLAMA

REKLAMA


UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE

1 września 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 983), na podstawie której:

- przyjęto, że obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu oraz rentowym, na zasadach określonych w ustawie, podlegają osoby sprawujące opiekę nad dzieckiem i z tego powodu rezygnujące z dotychczasowej aktywności zawodowej, które: prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą lub inną działalność pozarolniczą, wykonywały pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, a także osoby współpracujące oraz duchowni;

REKLAMA

Zmiany w urlopach wychowawczych od 1 października 2013 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- objęto ubezpieczeniem emerytalnym osoby nieubezpieczone lub ze stażem ubezpieczeniowym krótszym niż 6-miesięczny, które złożą oświadczenie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zamiarze korzystania z prawa do ubezpieczenia w okresie wychowywania dziecka;

- przyjęto regulacje dotyczące objęcia ubezpieczeniem społecznym finansowanym ze środków publicznych osób wychowujących dzieci i ubezpieczonych w systemie rolniczym;

- przyjęto, że podstawowym warunkiem objęcia ubezpieczeniem w związku ze sprawowaniem opieki jest brak innego tytułu do ubezpieczenia;

- rozszerzono krąg osób, za które budżet państwa, za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, będzie opłacał składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe w związku ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem;

- ustalono, że bazową podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopach wychowawczych będzie stanowiło prognozowane przeciętne wynagrodzenie miesięczne;

- zmodyfikowano zakres prawa do zasiłku macierzyńskiego przysługującego rolnikom w związku z przysposobieniem dziecka, analogiczne do unormowań przyjętych dla osób podlegających ubezpieczeniom w systemie powszechnym.

Podatek od nieruchomości w 2014 r.

Kasy rejestrujące - nowe kryteria i warunki techniczne od 1 października 2013 r.


EWIDENCJA INSTRUMENTÓW FINANSOWYCH  

12 września 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 lipca 2013 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez Komisję Nadzoru Finansowego ewidencji instrumentów finansowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 987), na podstawie którego:

- określono sposób prowadzenia przez Komisję Nadzoru Finansowego ewidencji papierów wartościowych będących przedmiotem oferty publicznej, a także papierów wartościowych oraz instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu (dalej „ewidencja”);

- wskazano tryb udostępniania ewidencji do wiadomości publicznej;

- przyjęto zasadę, że ewidencja jest prowadzona w formie elektronicznej;

- określono wzory wskazanych w rozporządzeniu zawiadomień składanych do Komisji Nadzoru Finansowego.

Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 listopada 2013 r.

Opodatkowanie wypłat z IKZE ryczałtem

 


PODATEK AKCYZOWY

20 września 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 939), na podstawie której:

- wprowadzono pojęcie finalnego nabywcy węglowego, tj. podmiotu, który nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe lub też posiada wyroby węglowe uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia i który nie jest jednocześnie pośredniczącym podmiotem węglowym;

- przyjęto zasadę, że opodatkowanie wyrobów węglowych akcyzą będzie następować na ostatnim etapie obrotu tymi wyrobami, a zatem m.in. w przypadku ich nabycia lub użycia przez finalnego nabywcę węglowego;

- opodatkowano podatkiem akcyzowym także użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego w przypadku, gdy nie można ustalić podmiotu, który dokonał ich sprzedaży, a w wyniku przeprowadzonej kontroli podatkowej lub stosownych postępowań nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;

- zwolniono od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych w wymienionych w ustawie przypadkach, w tym m.in. w przypadku ich przeznaczenia na cele opałowe przez gospodarstwa domowe;

- zrezygnowano z obowiązku dokumentowania przemieszczania wyrobów węglowych na każdym etapie, na rzecz dokumentowania odpowiednio importu, nabycia wewnątrzwspólnotowego lub sprzedaży tych wyrobów na ostatnim etapie obrotu;

- zrezygnowano z opodatkowania wszystkich niedoborów wyrobów węglowych powstających w trakcie ich magazynowania przez nabywcę końcowego na rzecz opodatkowania tylko tych niedoborów, które zostały użyte do celów nieuprawniających do ich zwolnienia od akcyzy.

Nowelizacja ustawy o VAT i ordynacji podatkowej


ORZECZNICTWO SĄDU NAJWYŻSZEGO

16 maja 2012 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, w której stwierdził, że odwołanemu członkowi zarządu spółki kapitałowej będącemu pracownikiem spółki, z którym umowa o pracę została rozwiązana z naruszeniem prawa, przysługuje roszczenie o przywrócenie do pracy (sygn. akt III PZP 3/12, dalej „Uchwała”).

W Uchwale Sąd Najwyższy wskazał, że między członkiem zarządu będącym jednocześnie pracownikiem spółki a spółką występują dwa rodzaje stosunków prawnych. Pierwszy z nich jest stosunkiem korporacyjnym wynikającym z powołania danej osoby do organu spółki. Drugi zaś jest stosunkiem pracowniczym i wynika z nawiązania przez pracodawcę, czyli spółkę, z członkiem zarządu stosunku pracy na podstawie umowy o pracę. Jak zaznaczył Sąd Najwyższy stosunki te mają charakter odrębny, a zatem ewentualne zakończenie stosunku korporacyjnego nie wiąże się z automatycznym ustaniem stosunku pracy. Odwołanie członka zarządu nie pozbawia go zatem ochrony związanej z wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy o pracę. W świetle powyższego Sąd Najwyższy stwierdził, że odwołanemu członkowi zarządu, z którym w sposób wadliwy rozwiązano umowę o pracę, przysługuje roszczenie o przywrócenie do pracy. Sąd Najwyższy podkreślił przy tym, że w opisanej sytuacji przywrócenie do pracy oznacza tylko przywrócenie uprawnień pracowniczych. Przywrócony do pracy członek zarządu nie odzyska natomiast prawa do zarządu spółką.

 


ORZECZNICTWO SĄDU NAJWYŻSZEGO

17 stycznia 2013 r. Sąd Najwyższy podjął istotną uchwałę, zgodnie z którą podwyższenie kapitału zakładowego na podstawie dotychczasowych postanowień umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „sp. z o.o.”) może nastąpić przez podwyższenie wartości nominalnej udziałów już istniejących lub przez ustanowienie nowych udziałów. W uchwale tej Sąd Najwyższy zajął także stanowisko, zgodnie z którym nowe udziały w kapitale zakładowym podwyższonym na podstawie dotychczasowych postanowień umowy spółki mogą być objęte jedynie przez dotychczasowych wspólników w stosunku do ich dotychczasowych udziałów (sygn. akt III CZP 57/12, dalej „Uchwała”).

W Uchwale Sąd Najwyższy potwierdził jednoznacznie możliwość podwyższenia kapitału zakładowego w sp. z o.o. bez zmiany umowy spółki nie tylko w drodze utworzenia nowych udziałów, ale i podwyższenia wartości nominalnej udziałów już istniejących. Sąd Najwyższy stwierdził przy tym, że w przypadku ustanowienia nowych udziałów w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego bez zmiany umowy spółki, nowe udziały obejmować mogą jedynie dotychczasowi wspólnicy spółki w sposób proporcjonalny do udziałów już posiadanych. W konsekwencji Sąd Najwyższy stanął na stanowisku, że w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego bez zmiany umowy spółki, nowe udziały nie mogą być skierowane do zewnętrznych inwestorów, tzn. innych niż dotychczasowi wspólnicy.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA