REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości w 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W stosunku do bieżącego roku w 2014 r. podatek od nieruchomości wzrośnie, ale skala podwyżki jest dużo mniejsza niż to miało miejsce w ubiegłym roku. To dzięki niższej inflacji podwyżka podatków lokalnych w 2014 r. nie będzie tak dotkliwa.

REKLAMA

REKLAMA

Przykładowo, w przypadku budynku wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej wzrost maksymalnych stawek wyniósł 0,92%  (w 2013 r. 4,28%), natomiast w przypadku budynków mieszkalnych 1,36% (w ubiegłym roku 4,28%).


Podatek od środków transportowych


Zobacz wskaźni: Podatek od nieruchomości

REKLAMA


Podatki i opłaty lokalne w 2014 r.


Wykaz stawek podatków lokalnych (np. podatek od nieruchomości, od środków transportu)  zawarty jest w ustawie. Są one co rok aktualizowane w obwieszczeniu Ministra Finansów. Zmiana stawek podatków uzależniona jest od rocznej inflacji, jaka była w pierwszym półroczu, a podstawą do ich przeliczenia jest komunikat prezesa GUS. W pierwszym półroczu 2013 r. wskaźnik cen towarów i usług w stosunku do pierwszego półrocza 2012 r. wyniósł 100,9 (wzrost cen o 0,9%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek od nieruchomości

Stawki w zł

2012

2013

2014

 - grunty

 

  • Związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (za  m.kw)

0,84

0,88

O,89

  • Pod jeziorami, zajęte na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych (za  ha)

4,33

4,51

4,56

  • Pozostałe (za  m.kw.)

0,43

0,45

0,46

 - od budynków lub ich części (za m. kw. powierzchni użytkowej)

 

  • Mieszkalnych

0,70

0,73

0,74

  • Związanych z prowadzeniem działalności oraz zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej budynków mieszkalnych lub ich części

21,94

22,82

23,03

  • Zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym

10,24

10,56

10,75

  • Związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń

4,45

4,63

4,68

  • Pozostałych

7,36

7,66

7,73

 

Podatek od środków transportu

Stawki w zł

2012

2013

2014

o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton:

 

  • powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie

779,68

810,87

818,17

  • powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie

1300,71

1352,74

1364,92

  • powyżej 9 ton ale poniżej 12 ton

1560,84

1623,28

1637,89

o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton 3097,68 zł.

2978,53

3097,68

3125,56

Przykładowe maksymalne stawki podatku od środków transportowych dla samochodów ciężarowych

 

Jak zapłacić podatek od psa?


Ale decyzja o podwyżce należy do gminy


Przyjęcie wysokości stawki zależy jednak od gminy. O ile nie ma możliwości wprowadzenia wyższej stawki niż opublikowanej w drodze obwieszczenia, o tyle nie ma przeszkód, by stosowane stawki były niższe. Przy określaniu wysokości stawek od gruntów rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności lokalizację, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie i sposób wykorzystywania gruntu.

Przy określaniu wysokości stawek od budynków rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, biorąc pod uwagę przede wszystkim  lokalizację, sposób wykorzystywania, rodzaj zabudowy, stan techniczny oraz wiek budynków.

Zapraszamy na forum o podatkach

 


Trzeba liczyć się z podwyżkami


Choć podwyżka maksymalnych stawek nie oznacza obowiązku podwyższenia obecnie obowiązujących stawek, to jednak trzeba się liczyć z tym, że w przyszłym roku przyjęte przez gminy stawki podatków lokalnych pójdą w górę. By sprawdzić, na jakie obciążenie należy przygotować się w przyszłym roku warto zapoznać się z uchwałą rady gminy (miasta) - najprawdopodobniej w najbliższych tygodniach w wielu miejscowościach uchwały na 2014 r. zostaną już wydane. W 2013 r. maksymalne wysokości stawek zostały przyjęte m. in. w Warszawie, Poznaniu, Łodzi.

Zestawiając podwyżki, jakie miały miejsce w 2013 r. w stawkach podatków lokalnych (w stosunku do roku 2012) i podwyżkę maksymalnych stawek na 2014 r. (w stosunku do 2013 r.) widać, że jest ona procentowo znacznie niższa - np. w przypadku budynku wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej wzrost maksymalnych stawek wyniósł 0,92% (w ubiegłym roku 4,28). Natomiast w przypadku budynków mieszkalnych 1,36% (w ubiegłym roku 4,28%). Podobnie jest w przypadku środków transportowych - w zeszłym roku przedsiębiorca uiszczający podatek według maksymalnych stawek od samochodu o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie, zapłacił wyższy podatek o 4% (w stosunku do roku 2012). Od 2014 r. przy tych samych założeniach jego obciążenie z tego tytułu wzrośnie o 0,9% .

Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych w 2014 roku

Nie oznacza to jednak, że faktyczna podwyżka w danej gminie nie będzie procentowo wyższa. Może się bowiem zdarzyć sytuacja, że w danej gminie stawki na 2013 r. zostały przyjęte z znacznie niższej wysokości niż obowiązujące maksymalne, a uchwała na 2014 r. przyjmie stawki maksymalne.

Przyjmując jednak dla przykładowego wyliczenia maksymalne stawki podatku od nieruchomości, przedsiębiorca, który prowadzi działalność na terenie hali magazynowej o powierzchni 1 tys. m.kw. zlokalizowanej na działce o powierzchni 2,5 tys. m.kw., zapłaci w przyszłym roku podatek o 235 zł wyższy w stosunku do zobowiązania z bieżącego roku. Porównując lata 2012 i 2013 różnica dla przedstawionego przykładu wyniosła 980 zł.


Szacunek kwoty podatku od nieruchomości

 

2012

2013

2014

Grunt związany z prowadzeniem działalności gospodarczej (2,5 tys. m.kw)

2100

2200

2225

Hala magazynowa (1 tys. m.kw)

21 940

22 820

23 030

razem

24 040

25 020

25 255

 

 

Zapraszamy na forum Księgowość

Katarzyna Rola-Stężycka

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA