REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi płatnicze - zmiany od 7 października 2013 r.

Patrycja Dzięgielewska
Magdalena Suwińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

7 października 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o usługach płatniczych, która wprowadziła nowe regulacje dotyczące wydawania, wykupu i dystrybucji pieniądza elektronicznego. Zmiany obejmują również zasady tworzenia, organizacji i działalności instytucji pieniądza elektronicznego oraz nadzoru nad tymi instytucjami.

 

Autopromocja

Nowelizacja ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 1036)

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na wstępie należy zaznaczyć, że zmiany przyjęte nowelizacją służą zasadniczo dwóm celom. Pierwszy z nich to dokonanie wdrożenia odpowiednich przepisów prawa Unii Europejskiej. Drugim zadaniem nowelizacji jest natomiast wprowadzenie rozwiązań, mających uprościć dotychczasowe regulacje odnoszące się do rynku płatniczego.

Realizując powyższe założenia, ustawodawca zdecydował się zgromadzić wszystkie najistotniejsze przepisy dotyczące usług płatniczych w jednym akcie prawnym, tj. w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2011 r. Nr 199, poz. 1175 ze zm., dalej „ustawa o usługach płatniczych”). Z tej przyczyny, na mocy nowelizacji uchylono obowiązującą dotychczas ustawę z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1232). Całość zawartych w tym akcie zagadnień związanych z wydawaniem pieniądza elektronicznego, działalnością instytucji pieniądza elektronicznego i świadczeniem przez nie usług płatniczych została przeniesiona do ustawy o usługach płatniczych. Nowelizacja wprowadza także szereg nowych uregulowań.

Jedna z najistotniejszych zmian przyjętych w drodze nowelizacji polega na wprowadzeniu zamkniętego katalogu wydawców pieniądza elektronicznego. W katalogu tym uwzględniono m.in. kasy oszczędnościowo-kredytowe oraz Pocztę Polską S.A. Należy jednak wskazać, że podmioty te będą mogły wydawać pieniądz elektroniczny tylko w związku z upoważnieniem zawartym w ustawach szczegółowo regulujących ich działalność. Warto dodać, że do wydawców pieniądza elektronicznego zaliczono także oddziały zagranicznych instytucji pieniądza elektronicznego.

Kolejną z doniosłych zmian jest wprowadzenie uprawnienia do wydawania pieniądza elektronicznego, na określonych w nowelizacji zasadach, przez krajowe instytucje płatnicze. Aby świadczyć tego typu usługi, instytucje te muszą jednak posiadać kapitał założycielski w wysokości nie niższej niż 125 000 euro. Podjęcie przez krajową instytucję płatniczą działalności polegającej na wydawaniu pieniądza elektronicznego będzie możliwe na podstawie zgody udzielonej przez Komisję Nadzoru Finansowego (dalej „KNF”).


Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 listopada 2013 r.


Nowelizacja ustawy o VAT i ordynacji podatkowej


Znaczące zmiany wprowadzone na mocy nowelizacji dotyczą dystrybucji świadczeń emerytalnych i rentowych
. Zgodnie z nowymi przepisami wymienione świadczenia mogą być wpłacane także na rachunki płatnicze prowadzone przez innych dostawców niż banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, w tym instytucje płatnicze i instytucje pieniądza elektronicznego. Ponadto stworzono możliwość wpłacania emerytur i rent na wskazany przez osobę uprawnioną instrument płatniczy, na którym przechowywany jest pieniądz elektroniczny.

Nowelizacja nałożyła także nowe obowiązki na wydawców kart płatniczych. Podmioty te zostały zobligowane do podawania użytkownikom kart płatniczych pełnej informacji o miejscach, w których mogą być dokonywane transakcje płatnicze przy użyciu tychże kart. Zgodnie z nowelizacją, informacja ta powinna obejmować m.in. oznaczenie bankomatów oraz akceptantów, czyli podmiotów innych niż konsumenci, przyjmujących płatności bezgotówkowe.

 

Z dniem wejścia w życie nowelizacji, określone obowiązki spoczęły także na agentach rozliczeniowych. Upraszczając znacznie definicję agenta rozliczeniowego można powiedzieć, że jest to instytucja pośrednicząca pomiędzy akceptantem a bankiem lub innym wydawcą karty płatniczej. W myśl postanowień nowelizacji agenci rozliczeniowi zostali zobowiązani do przekazywania akceptantom (na ich żądanie) informacji dotyczącej wysokości i rodzajów opłat nakładanych przez nich na akceptantów. Ma to na celu udostępnienie akceptantom pełnej informacji o kosztach związanych z przyjmowaniem płatności kartą płatniczą.

Autopromocja

Istotne zmiany dotyczą także umów gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej oraz umów ubezpieczenia zawieranych przez instytucje świadczące usługi przekazu pieniężnego. Mowa tu o umowach zawieranych w celu ochrony środków pieniężnych otrzymywanych od użytkowników na wykonanie transakcji płatniczych. Zmiany przyjęte nowelizacją polegają na wprowadzeniu regulacji, zgodnie z którymi wysokość świadczenia z tytułu gwarancji bankowej lub ubezpieczenia ma być ograniczona do wysokości wpłat wniesionych przez użytkowników. Zmiana ta precyzuje, że zakres umowy gwarancji lub ubezpieczenia obejmuje nie więcej niż wysokość środków służących wykonaniu transakcji płatniczej i obejmuje zwrot wpłat wniesionych na poczet wykonania tych transakcji.

Zapraszamy na forum Księgowość

Podatek od nieruchomości w 2014 r.

Nowelizacja wprowadziła również nowe oraz doprecyzowała już istniejące regulacje związane z powstawaniem i funkcjonowaniem instytucji pieniądza elektronicznego oraz oddziałów zagranicznych instytucji pieniądza elektronicznego. W tym zakresie warto odnotować, że w nowelizacji przewidziano możliwość żądania przez KNF zwiększenia funduszy własnych przez instytucję pieniądza elektronicznego. Żądanie to może jednak dotyczyć zwiększenia funduszy własnych do wysokości nie większej niż 120% kwoty, która byłaby wynikiem zastosowania określonej w ustawie i stosownym rozporządzeniu metody obliczania funduszy własnych.

Podsumowując, na podstawie nowelizacji wprowadzono szereg przepisów, których podstawowym zadaniem jest ułatwienie dostępu do rynku pieniądza elektronicznego, a także popularyzacja obrotu bezgotówkowego. Zmiany przyjęte nowelizacją, zgodnie z założeniem ustawodawcy, mają umożliwić dalszy rozwój rynku pieniądza elektronicznego, a w konsekwencji poprawić dynamikę wzrostu gospodarczego. Z czasem przekonamy się, czy nowe przepisy przyczynią się do realizacji tych celów.

 

Kasy rejestrujące - nowe kryteria i warunki techniczne od 1 października 2013 r.

Patrycja Dzięgielewska, radca prawny
Magdalena Suwińska, aplikant radcowski

 

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dlaczego gospodarka strefy euro słabnie wobec USA od czasu wprowadzenia waluty euro?

    W ciągu 25 lat od wprowadzenia euro przewaga gospodarcza Stanów Zjednoczonych nad strefą euro zwiększyła się niemal trzykrotnie. W 1999 r. roku, kiedy wprowadzono walutę euro, gospodarka USA była o 11% większa niż gospodarka strefy euro pod względem parytetu siły nabywczej. Od tego czasu różnica ta wzrosła do 30% - piszą eksperci Allianz Trade w obszernym opracowaniu Allianz Research: „Europa wydaje się pozostawać w tyle za Stanami Zjednoczonymi na wielu frontach” w lutym 2024 r.

    Masz czteroletnie obligacje skarbowe indeksowane inflacją? Opłaca się teraz sprzedać i kupić nowe takie same

    Czteroletnie obligacje indeksowane inflacją otrzymają w marcu 2024 r. oprocentowanie niższe niż Ministerstwo Finansów oferuje za nowe papiery tego samego typu. Ze strony inwestorów racjonalnym działaniem byłoby umorzenie starszych serii i zakup nowych papierów. Konwersja może dotyczyć papierów o wartości około…  84 mld zł. Tak radzi w komentarzu z 23 lutego 2024 r. Emil Szweda z Obligacje.pl,

    Zakup startupu - jak nie kupić kota w worku? Kluczowe: due dilligence. Poradnik dla inwestora

    Akwizycja firmy jest inwestycją, która ma się opłacać. To oczywiste twierdzenie staje się jeszcze bardziej prawdziwe w przypadku nabycia startupu, który kupuje się po to, by rozwijać biznes z pomysłem, mający duży potencjał. Zakup startupu zazwyczaj jest łatwiejszy niż założenie firmy od zera, szczególnie takiej, która ma się okazać jednorożcem w świecie biznesu. Jednak podjęcie takiego kroku jest obarczone sporym ryzykiem. Aż 9 na 10 nowo tworzonych startupów upada, z czego 20 proc. kończy działalność w ciągu pierwszego roku, a kolejne 50 proc. nie utrzymuje się na rynku dłużej niż 5 lat [Źródło: Startup Genome]. Można dyskutować z tymi statystykami, ale jeżeli nawet są prawdziwie tylko w połowie, to i tak wskazują na pewne negatywne zjawisko. Ryzyka biznesowego przy zakupie startupu nie da się zupełnie wyeliminować, ale można zadbać o to, by ograniczyć je do minimum. 

    Żądanie zmniejszenia kary umownej – sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania. Orzeczenie Sądu Najwyższego

    Występując o zmniejszenie kary umownej dłużnik jest zobligowany wskazać, do jakiej wysokości zmniejszenia żąda. Wyinterpretować to może również sąd, pod warunkiem, że taką możliwość daje całokształt działań procesowych dłużnika. Sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania, jeśli z działań strony nie wynika chęć zgłoszenia żądania o to - orzekł w wyroku z 16 listopada 2022 r. Sąd Najwyższy (sygn. akt II CSKP 578/22).

    Przekształcenie, połączenie, wniesienie aportu a możliwość stosowania estońskiego CIT

    Estoński CIT staje się coraz bardziej popularną formą opodatkowania spółek. Warto jednak wskazać, że wiąże się z nią szereg ograniczeń i warunków, jakie musi spełnić spółka, aby móc korzystać z dobrodziejstw estońskiego CIT.

    MF: Kasowy PIT od 2025 roku. Niedługo pojawi się projekt

    W Ministerstwie Finansów toczą się już prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. wdrożenia w polskim systemie podatkowym kasowego PIT. W najbliższych dniach projekt ten ma zostać wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Takie informacje przekazał 22 lutego 2024 r. w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman. Ale te nowe przepisy wejdą w życie nie wcześniej niż od 2025 roku.

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe?

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe w 2024 roku? Od czego zależy wysokość kary?

    Składka zdrowotna na ryczałcie - progi przychodów w 2024 roku

    O wysokości składki zdrowotnej dla podatników na ryczałcie decydują progi osiąganych przychodów oraz wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Jak prawidłowo obliczyć składkę zdrowotną dla ryczałtu w 2024 roku?

    Ulga dla seniorów przed otrzymaniem emerytury - co mówi prawo?

    Czy seniorzy mogą korzystać z ulgi podatkowej w PIT przed otrzymaniem emerytury, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego? Chodzi o zwolnienie w podatku dochodowym nazywane „ulgą dla pracujących seniorów”.

    Niestaranny pracodawca zapłaci podatek za oszustwo pracownika. Wyrok TSUE nie usuwa wszystkich wątpliwości i nie daje wytycznych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 30 stycznia 2024 r. orzekł, że pracownik wykorzystujący dane swego pracodawcy do wystawiania fałszywych faktur jest zobowiązany do zapłaty wskazanej w nich kwoty podatku  Ale takie konsekwencje powinny dotknąć pracownika pod warunkiem, że pracodawca (podatnik VAT) dochował należytej staranności, rozsądnie wymaganej w celu kontrolowania działań swojego pracownika. Jeżeli pracodawca takiej staranności nie dochował, to poniesie konsekwencje sam i będzie musiał zapłacić podatek.

    REKLAMA