Umowa z Liberią o wymianie informacji podatkowych
REKLAMA
REKLAMA
Polecamy: INFORFK Platforma Księgowych i Kadrowych
Dotychczas Polska nie była związana umową z Liberią o wymianie informacji w sprawach podatkowych. Zawarcie takiej umowy, jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, stało się możliwe z chwilą, gdy zmieniło się podejście administracji Liberii do kwestii wymiany informacji podatkowych z innymi krajami. Liberia zawarła już umowy o wymianie informacji w sprawach podatkowych, m.in. z Danią, Finlandią, Holandią, Szwecją, W. Brytanią.
Umowę wprowadza ustawa z dnia 7 lutego 2014 r. o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Liberii o wymianie informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Nowym Jorku dnia 7 sierpnia 2013 r. - Dziennik Ustaw z 7 kwietnia 2014 poz. 450
Umowa zgodna z wytycznymi OECD
Umowa z Liberią została przygotowana w oparciu o wybrane postanowienia Modelowej Konwencji OECD, odnoszące się do wymiany informacji w sprawach podatkowych. Warto nadmienić, że ze względu na stosowane rozwiązania podatkowe, OECD umieściła Republikę Liberii na tzw. szarej liście krajów, które nie stosują międzynarodowych standardów w dziedzinie opodatkowania. Po wejściu w życie Umowy między Polską a Liberią, stanie się ona częścią funkcjonujących już w Polsce mechanizmów wymiany informacji podatkowych z innymi krajami. Umowa dotyczy, w przypadku Polski, podatku dochodowego od osób prawnych i fizycznych oraz podatku od towarów i usług a w przypadku Liberii wszystkich podatków, bez względu na ich rodzaj czy nazwę, nałożonych w dacie podpisania omawianej Umowy.
Zmiany umów o wymianie informacji podatkowych
Zasady wymiany informcji podatkowych
Obowiązek Strony proszonej o pomoc w dostarczeniu informacji nie jest ograniczony przez miejsce zamieszkania, siedzibę lub obywatelstwo osoby, której informacje dotyczą lub przez miejsce zamieszkania, siedzibę lub obywatelstwo osoby posiadającej bądź sprawującej nadzór nad informacjami będącymi przedmiotem wniosku. Umowa ogranicza się do wymiany informacji na żądanie i nie obejmuje wymiany spontanicznej lub automatycznej. Informacje w sprawach podatkowych będą wymieniane bez względu na to, czy Strona proszona o pomoc potrzebuje ich dla własnych celów podatkowych, jak również niezależnie od tego, czy czyn podlegający dochodzeniu stanowi przestępstwo na podstawie prawa Strony proszonej o pomoc, która jest zobowiązana do podjęcia wszelkich starań w celu dostarczenia informacji Stronie wnioskującej. W przypadku tzw. rajów podatkowych, do których zalicza się Liberię, przy braku podatków dochodowych, informacje dotyczące dochodów rezydentów i nierezydentów, nie są gromadzone przez organy państwa. Dlatego tak istotne są zapisy zobowiązujące Strony Umowy do nie odmawiania pomocy administracyjnej partnerowi umowy do przekazania informacji, w sytuacji braku wewnętrznego interesu Strony proszonej o dostarczenie informacji. Strona wnioskująca zobowiązana jest do złożenia oświadczenia, że jej wniosek jest zgodny z jej ustawodawstwem lub praktyką administracyjną, wymagane jest także podanie celu podatkowego, dla którego informacja jest poszukiwana.
Zapraszamy do dyskusji na forum
W Umowie znajdują się szczegółowe definicje i regulacje dotyczące wzajemnej wymiany informacji, zobowiązania Stron Umowy w tej materii, zakres przekazywanych informacji, kwestie kontroli podatkowej i in.
Strony Umowy uzgodniły, że zwykłe koszty związane z udzieleniem pomocy zostaną poniesione przez Stronę proszoną o pomoc.
Umowa jest ważnym krokiem w kierunku rozwoju współpracy dwustronnej w sprawach podatkowych to jest, przede wszystkim, do podjęcia rozmów na temat zawarcia pełnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Republiką Liberii.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat