REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsumenci będą mieli więcej praw – nowelizacja ustawy o prawach konsumenta

Subskrybuj nas na Youtube
Konsumenci będą mieli więcej praw – nowelizacja ustawy o prawach konsumenta / Fot. Fotolia
Konsumenci będą mieli więcej praw – nowelizacja ustawy o prawach konsumenta / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 25 grudnia 2014 r. wejdą w życie znowelizowane przepisy ustawy o prawach konsumenta, które implikują wymogi dyrektywy Parlamentu Europejskiej i Rady Nr 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów. Ustawa została opublikowana 24 czerwca 2014 r., jednak ustawodawca słusznie przewidział aż sześciomiesięczne vacatio legis, aby przedsiębiorcy mieli wystarczająco dużo czasu na zapoznanie się oraz dostosowanie się do nowych przepisów.

Ustawa o prawach konsumenta wprowadza sporo istotnych zmian. Do pierwszej z nich należy zaliczyć fakt, iż wydłuża się okres na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość - z 10 dni na 14 dni. Dzięki temu popularne zakupy przez internet będą bezpieczniejsze. Dodatkowo w ustawie wskazany jest wymóg wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności. Ponadto konsument kupujący produkt w momencie wykrycia jego wady i złożenia reklamacji będzie mógł wybrać formę jego naprawienia pomiędzy naprawą, wymianą, obniżeniem ceny oraz odstąpieniem od umowy. Co więcej – jeżeli konsument nie zostanie poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy w odpowiednim ustawowym terminie, wspomniany termin 14-dniowy wydłuży się do okresu rocznego (aktualnie są to 3 miesiące, więc zmiana jest zasadnicza).  Oprócz tego, w sytuacji odstąpienia od umowy jest jednoznacznie wskazane, iż to klient ponosi koszty odesłania towaru, lecz jedynie w sytuacji, gdy został o tych kosztach wcześniej poinformowany. Jeśli nie – koszty pokrywa sprzedający. To zmiana o tyle istotna, że aktualnie nie jest to wyraźnie uregulowane i pojawiały się liczne kontrowersje, kto wtedy płaci za odesłanie towaru.

REKLAMA

Autopromocja

Nowa ustawa o prawach konsumenta okiem konsumenta

REKLAMA

Dodatkowo zmienia się czas, w którym przyjmuje się, że wada istniała już w momencie sprzedaży – z 6 miesięcy do roku. Zmiana ta jest ważna ze względu na fakt, iż obecnie wiele reklamacji złożonych po upływie półrocznego terminu od zakupu jest automatycznie odrzucanych. Nie zmieni się jednak czas na złożenie reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową i ten termin wciąż będzie wynosił dwa lata od daty zakupu.

Z punktu widzenia konsumentów istotną zmianą jest również rozszerzenie obowiązku informacyjnego przedsiębiorców i to nie tylko w przypadku zakupów w sieci. Przy okazji każdej transakcji będą oni musieli być wyraźnie poinformowani o danych przedsiębiorcy czy wszelakich kosztach, które będą musieli ponieść. W sytuacji zakupów internetowych sprzedawca będzie miał obowiązek zadbania o to, aby klient już w chwili zamawiania odpłatnego towaru lub usługi potwierdził, iż zdaje sobie sprawę, jakie poniesie koszty z tytułu transakcji oraz że musi niezwłocznie zapłacić za zakup. W razie braku takiej zgody umowa nie będzie zawarta. Wymagane jest również udzielenie wspomnianych informacji oraz późniejszej umowy na papierze lub na innym trwałym nośniku, ale tylko za zgodą konsumenta.

Zmiany w prawie konsumenckim

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konkludując, pozytywne aspekty tej ustawy dla klienta są łatwo zauważalne. Łatwiej będzie reklamować towary (np. zamiast ciągłego oddawania wadliwego sprzętu do naprawy, będzie mógł wymienić go na nowy),  domniemanie o ukrytej wadzie wydłuża się z 6 na 12 miesięcy, z góry wiadomo, kto będzie ponosił koszty za odesłanie towaru w razie odstąpienia od umowy, a konsumenci będą generalnie lepiej poinformowani o warunkach dokonywanych zakupów.


Autor: Piotr Dobrowolski


O zmianach w prawie konsumenckim piszemy w Monitorze Księgowego. Zachęcamy do bieżącej lektury czasopisma. Kup stałą prenumeratę Monitora Księgowego >>

Interesuje Cię tylko ten temat. Kup e-booka Obowiązki sprzedawcy po zmianach w prawie konsumenckim – wskazówki praktyczne >>


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA