Konsumenci będą mieli więcej praw – nowelizacja ustawy o prawach konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
Ustawa o prawach konsumenta wprowadza sporo istotnych zmian. Do pierwszej z nich należy zaliczyć fakt, iż wydłuża się okres na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość - z 10 dni na 14 dni. Dzięki temu popularne zakupy przez internet będą bezpieczniejsze. Dodatkowo w ustawie wskazany jest wymóg wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności. Ponadto konsument kupujący produkt w momencie wykrycia jego wady i złożenia reklamacji będzie mógł wybrać formę jego naprawienia pomiędzy naprawą, wymianą, obniżeniem ceny oraz odstąpieniem od umowy. Co więcej – jeżeli konsument nie zostanie poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy w odpowiednim ustawowym terminie, wspomniany termin 14-dniowy wydłuży się do okresu rocznego (aktualnie są to 3 miesiące, więc zmiana jest zasadnicza). Oprócz tego, w sytuacji odstąpienia od umowy jest jednoznacznie wskazane, iż to klient ponosi koszty odesłania towaru, lecz jedynie w sytuacji, gdy został o tych kosztach wcześniej poinformowany. Jeśli nie – koszty pokrywa sprzedający. To zmiana o tyle istotna, że aktualnie nie jest to wyraźnie uregulowane i pojawiały się liczne kontrowersje, kto wtedy płaci za odesłanie towaru.
REKLAMA
Nowa ustawa o prawach konsumenta okiem konsumenta
Dodatkowo zmienia się czas, w którym przyjmuje się, że wada istniała już w momencie sprzedaży – z 6 miesięcy do roku. Zmiana ta jest ważna ze względu na fakt, iż obecnie wiele reklamacji złożonych po upływie półrocznego terminu od zakupu jest automatycznie odrzucanych. Nie zmieni się jednak czas na złożenie reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową i ten termin wciąż będzie wynosił dwa lata od daty zakupu.
Z punktu widzenia konsumentów istotną zmianą jest również rozszerzenie obowiązku informacyjnego przedsiębiorców i to nie tylko w przypadku zakupów w sieci. Przy okazji każdej transakcji będą oni musieli być wyraźnie poinformowani o danych przedsiębiorcy czy wszelakich kosztach, które będą musieli ponieść. W sytuacji zakupów internetowych sprzedawca będzie miał obowiązek zadbania o to, aby klient już w chwili zamawiania odpłatnego towaru lub usługi potwierdził, iż zdaje sobie sprawę, jakie poniesie koszty z tytułu transakcji oraz że musi niezwłocznie zapłacić za zakup. W razie braku takiej zgody umowa nie będzie zawarta. Wymagane jest również udzielenie wspomnianych informacji oraz późniejszej umowy na papierze lub na innym trwałym nośniku, ale tylko za zgodą konsumenta.
Konkludując, pozytywne aspekty tej ustawy dla klienta są łatwo zauważalne. Łatwiej będzie reklamować towary (np. zamiast ciągłego oddawania wadliwego sprzętu do naprawy, będzie mógł wymienić go na nowy), domniemanie o ukrytej wadzie wydłuża się z 6 na 12 miesięcy, z góry wiadomo, kto będzie ponosił koszty za odesłanie towaru w razie odstąpienia od umowy, a konsumenci będą generalnie lepiej poinformowani o warunkach dokonywanych zakupów.
Autor: Piotr Dobrowolski
O zmianach w prawie konsumenckim piszemy w Monitorze Księgowego. Zachęcamy do bieżącej lektury czasopisma. Kup stałą prenumeratę Monitora Księgowego >>
Interesuje Cię tylko ten temat. Kup e-booka Obowiązki sprzedawcy po zmianach w prawie konsumenckim – wskazówki praktyczne >>
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat