REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. III

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. III /Fot. Fotolia
Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. III /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku to najlepszy czas na podsumowanie ostatnich dwunastu miesięcy pod kątem zmian w polskim prawie. W czterech kolejnych publikacjach przedstawimy Państwu ranking TOP 10 zmian w prawie w 2014 r. W rankingu tym znajdą się naszym zdaniem, najważniejsze nowelizacje dotychczas obowiązujących aktów prawnych oraz nowe akty prawne, które weszły w życie w mijającym roku. W poniższej publikacji zaprezentujemy kolejne akty prawne naszego rankingu.

Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. I
Ranking najważniejszych zmian w prawie w 2014 r. – cz. II

REKLAMA

Autopromocja

V miejsce w rankingu TOP 10 naszej kancelarii zajmuje ustawa z dnia 24 maja 2013 r. o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2013 r., poz. 941, ze zm.), której część przepisów weszła w życie 1 lipca 2014 r. Podstawowym celem ww. przepisów, jak i całej nowelizacji, jest ustawowe zagwarantowanie łatwego dostępu do treści ksiąg wieczystych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Ponadto nowelizacja wprowadziła możliwość samodzielnego wydrukowania odpisu lub wyciągu z księgi wieczystej oraz zaświadczenia o zamknięciu księgi wieczystej, uzyskanych z systemu teleinformatycznego. Co przy tym istotne, ww. wydruki posiadają moc odpisów wydawanych przez sąd. Ponadto nowelizacja dopuściła możliwość wielokrotnego, nieograniczonego wyszukiwania ksiąg wieczystych przez określone podmioty (komorników, notariuszy, organy ścigania itp.), na podstawie zgody Ministra Sprawiedliwości wydawanej w drodze decyzji. Rozwiązanie to umożliwi zaś ww. podmiotom wyszukiwanie ksiąg wieczystych nie tylko po numerze, ale także np. według nazwiska właściciela.

VI miejsce w ww. rankingu w naszej ocenie zajmują ex aequo zmiany dotyczące przepisów Kodeksu postępowania cywilnego oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych wprowadzone w 2014 roku.

  • Pierwsza grupa tych zmian została przyjęta ustawą z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2014 r., poz. 293, ze zm.), która weszła w życie w dniu 10 kwietnia 2014 r. i dotyczyła kwestii związanych z klauzulami wykonalności. W nowelizacji przede wszystkim wyraźnie wskazano w przypadku jakich tytułów egzekucyjnych, postanowienie o nadaniu klauzuli wykonalności wydawane jest w formie uproszczonej, tj. bez spisywania odrębnej sentencji, przez umieszczenie na tytule egzekucyjnym klauzuli wykonalności i opatrzenie jej podpisem sędziego albo referendarza sądowego, który wydaje postanowienie. W nowelizacji przewidziano także, że postanowienie o nadaniu klauzuli wykonalności w części, w jakiej przyznano w nim wierzycielowi zwrot kosztów postępowania, podlega wykonaniu bez potrzeby zaopatrywania go w klauzulę wykonalności. W ramach nowelizacji określono ponadto, że postanowienie o nadaniu klauzuli wykonalności wymienia także tytuł egzekucyjny, a w razie potrzeby oznacza świadczenie podlegające egzekucji i zakres egzekucji oraz wskazuje czy orzeczenie podlega wykonaniu jako prawomocne, czy jako natychmiast wykonalne. Ponadto w nowelizacji ustalono, że klauzula wykonalności powinna zawierać stwierdzenie, że tytuł egzekucyjny, na którym została umieszczona uprawnia do egzekucji. Jednocześnie określono, że klauzulę wykonalności podpisuje sędzia albo referendarz sądowy.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

  • Druga grupa zmian wynika z ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2014 r., poz. 435), która weszła w życie w dniu 18 kwietnia 2014 r. W ramach tej nowelizacji uzupełniono stosowne przepisy o sformułowania, które wskazują wprost, że postanowienia w przedmiocie zwrotu kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu, i to zarówno zapadłe w pierwszej, jak i w drugiej instancji, mogą zostać zaskarżone w drodze zażalenia. Jednocześnie w przypadku orzeczeń sądu drugiej instancji, co do których jak dotąd nie dopuszczano możliwości kontroli, określony został tryb oraz sąd właściwy do rozpoznania zażalenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Trzecią nowelizacją jest ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1296), która weszła w życie 27 października 2014 r. Nowelizacja wprowadziła szereg zmian, które mają przyczynić się do uproszenia i przyspieszenia postępowania sądowego w sprawach cywilnych. Najdonioślejszą z nich jest dopuszczenie m.in. możliwości sporządzania przez przewodniczącego ustnych uzasadnień orzeczeń podczas posiedzeń, których przebieg utrwalany jest za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk albo obraz i dźwięk. Ponadto w postępowaniu apelacyjnym przewidziano możliwość zrezygnowania z przedstawienia sprawozdania dotyczącego stanu rozpatrywanej sprawy, w tym zarzutów i wniosków apelacyjnych, które jak dotąd jeden z sędziów składu orzekającego obligatoryjnie dokonywał po wywołaniu sprawy. Istotną zmianą jest ponadto przyjecie kolejnego wyjątku od zasady sporządzania uzasadnień wyroków sądu apelacyjnego z urzędu, tj. wprowadzenie regulacji, iż także uzasadnienie wyroku zmieniającego zaskarżony wyrok sporządzane jest na wniosek. Nowelizacja określiła również wysokość opłaty od wniosku o wydanie na podstawie akt zapisu dźwięku albo obrazu i dźwięku z przebiegu posiedzenia wynoszącą 15 złotych za zapis.

VII miejsce niniejszego rankingu zajmuje ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze, ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1306), która wejdzie w życie w dniu 31 grudnia 2014 r. Nowelizacja wprowadzi istotne zmiany dotyczące postępowania upadłościowego wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czyli tzw. upadłości konsumenckiej. Przygotowane zmiany mają przede wszystkim zliberalizować przesłanki ogłoszenia upadłości. Jedną z kluczowych zmian, która ma służyć realizacji tego celu, jest przyjęcie zasady, że sąd może oddalić wniosek o ogłoszenie upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej jedynie, gdy stan jej niewypłacalności powstał lub zwiększył się wskutek umyślnego działania lub rażącego niedbalstwa tej osoby. Ponadto nowelizacja przewiduje możliwość zawarcia układu pomiędzy konsumentem a jego wierzycielami, celem uniknięcia całkowitej likwidacji majątku konsumenta. Nowe przepisy wprowadzą też zasadę ponoszenia przez Skarb Państwa tymczasowo kosztów postępowania w przypadku, gdy konsument nie ma wystarczających środków na ich pokrycie. Nowelizacja skróci też do 3 lat maksymalny okres, w którym będzie można zobowiązać konsumenta do dokonywania ustalonej w planie spłaty wierzycieli, a ponadto przewiduje, że w sytuacji, gdy dłużnik nie jest zdolny do jakichkolwiek spłat, sad umorzy jego zobowiązania. W wyniku nowelizacji zmniejszeniu ulegnie też opłata od wniosku o ogłoszenie upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej z kwoty 200 zł do 30 zł. Podstawowym celem zmian ma być ułatwienie ogłoszenie upadłości przez konsumentów, aby jak najliczniejsza ich grupa osób mogła w trudnej sytuacji uwolnić się od długów.

Akty prawne umieszczone na ostatnich trzech pozycjach naszego rankingu TOP 10 zostaną omówione w następnej publikacji.


Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA