REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powstanie ustawa o ogłaszaniu aktów prawnych

Subskrybuj nas na Youtube
Powstanie ustawa o ogłaszaniu aktów prawnych / Fot. Fotolia
Powstanie ustawa o ogłaszaniu aktów prawnych / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rządowe Centrum Legislacji rozpoczęło prace nad nową ustawą o ogłaszaniu aktów prawnych. Głównym powodem przygotowania nowych przepisów jest potrzeba utworzenia powszechnego systemu informacji o prawie, problemy z ogłaszaniem aktów prawnych i prostowaniem zawartych w nich błędów.

REKLAMA

Autopromocja

Prace nad nowymi przepisami są na wczesnym etapie, a RCL prowadzi wstępne konsultacje co do kierunku zmian.

W tej chwili ogłaszanie aktów prawnych regulowane jest przede wszystkim ustawą o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, uchwaloną w 2000 r. Zdaniem RCL, sytuacja dojrzała już do zmiany tej regulacji.

"Na demokratycznym państwie prawa spoczywa obowiązek zapewnienia nieprzerwanego i bezpłatnego dostępu do informacji o prawie. (...) Dotychczasowe rozwiązania prawne i techniczne nie zapewniają właściwego wykonywania tego obowiązku" - mówił Marek Głuch z RCL podczas czwartkowej sesji Forum Wydawców Elektronicznych Dzienników Urzędowych, której celem była m.in. dyskusja o zmianach w prawie.

Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej ma wejść w życie w 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wielokrotnie zwracano uwagę, m.in. w raporcie Centrum Cyfrowego "Mapa drogowa otwartego rządu w Polsce", brak kompleksowego systemu dostępu do informacji o prawie dotyka nie tylko obywateli, ale także organy państwa. Z braku takiego systemu cała administracja publiczna, zarówno rządowa, jak i lokalna, korzysta z płatnych programów oferowanych przez podmioty komercyjne. Skalę problemu może obrazować to, że na podstawie płatnych programów, w których zdarzają się błędy, orzekają w Polsce nierzadko także sądy.

"Uważam to za sytuację paradoksalną, że jesteśmy twórcami prawa, które później kupujemy od firmy komercyjnej, żeby aktualne brzmienie tego prawa poznać. Dlatego musimy to zmienić. To jest rzecz, która wymaga czasu, pieniędzy, zaangażowania i kompetencji zespołu, a także rozstrzygnięcia paru dylematów na poziomie prawnym. Ileś już elementów, takich kamieni, które były niezbędne, żeby w ogóle zacząć to budować, już zrobiliśmy" - przyznał w rozmowie z PAP szef RCL Maciej Berek.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Jak mówił, ambicją RCL jest stworzenie systemu "w formule, w której państwo zapewnia obywatelom bieżący dostęp do aktualnej treści prawa obowiązującego na dozwolony dzień, który tego obywatela interesuje".

"Takiego systemu jeszcze nie mamy, ale zostało już dużo zrobione, żeby w ogóle cokolwiek zmienić w stosunku do stanu zastanego. Teksty jednolite, czyli oficjalnie urzędowe wydawane teksty, które konsolidują tekst pierwotny z wszystkimi zmianami, które w stosunku do rozporządzeń już są obowiązkowe, w stosunku do ustaw jeszcze nie są obowiązkowe, ale w praktyce się już pojawiają. To jest rozwiązanie, które było z inicjatywy rządu i inspiracji RCL. Skutkiem tego mamy jednolity tekst Kodeksu cywilnego po raz pierwszy w historii, teksty ustaw podatkowych" - podkreślił szef RCL.

"Rzeczą, którą już zrobiliśmy, było też ustandaryzowanie formatów, w którym się prawo kieruje do ogłaszania i w którym jest ono później udostępniane. Ileś zaszłości (już uporządkowaliśmy), np. sposób zapisywania i formatowania tekstów aktów ustaw, które były inne na etapie rządowym, inne na etapie sejmowym, na etapie senackim inne, a na etapie publikacji jeszcze inne. Projektujemy ten system informatyczny i nad nim myślimy. Ja zakładam, że naszym obowiązkiem jako agendy rządowej jest to, żeby ten system przygotować. Ale prace się jeszcze nie zakończyły" - dodał.


Inne problemy, jakie skłaniają Rządowe Centrum Legislacji do zmian w prawie, to m.in. konstatacja, że obowiązująca ustawa nie reguluje zagadnień związanych z ogłaszaniem aktów prawnych w sposób kompletny i spójny.

Jak zwracali uwagę dyskutanci podczas sesji, jednym z kluczowych problemów związanych z funkcjonowaniem ustawy jest prostowanie błędów w ogłoszonym tekście aktu prawnego.

Prawo ochrony konkurencji i konsumentów - nowe regulacje

Po pierwsze, jak podkreślał Marek Głuch z RCL, ustawa nie rozstrzyga, na czym polega błąd podlegający sprostowaniu, a ponadto umożliwia wyłącznie korektę ogłoszonego aktu prawnego.

Tymczasem - jak mówił - błąd może polegać zarówno na niezgodności między treścią wydanego aktu prawnego a treścią aktu prawnego przekazanego do publikacji, jak i na niezgodności aktu przekazanego do publikacji a treścią opublikowanego aktu prawnego. Błąd może być także utożsamiony z oczywistą omyłką pisarską - błędem dotyczącym pisowni, ortografii i interpunkcji. Zdaniem Głucha, uregulowania wymagają wszystkie te sytuacje.

Dyskutanci zwracali uwagę, że wszystkie te przypadki nie należą do rzadkich i często nie wiadomo, jak je prostować, ani kto powinien i ma uprawnienia, by to zrobić. (PAP)

mww/ gma/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy przez internet w roku? Twoje dane trafiły do urzędu skarbowego. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem opodatkowania

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Księgowy jest chroniony dopiero, gdy wykupi rozszerzoną polisę OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA