REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powstanie ustawa o ogłaszaniu aktów prawnych

Powstanie ustawa o ogłaszaniu aktów prawnych / Fot. Fotolia
Powstanie ustawa o ogłaszaniu aktów prawnych / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rządowe Centrum Legislacji rozpoczęło prace nad nową ustawą o ogłaszaniu aktów prawnych. Głównym powodem przygotowania nowych przepisów jest potrzeba utworzenia powszechnego systemu informacji o prawie, problemy z ogłaszaniem aktów prawnych i prostowaniem zawartych w nich błędów.

REKLAMA

Autopromocja

Prace nad nowymi przepisami są na wczesnym etapie, a RCL prowadzi wstępne konsultacje co do kierunku zmian.

W tej chwili ogłaszanie aktów prawnych regulowane jest przede wszystkim ustawą o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, uchwaloną w 2000 r. Zdaniem RCL, sytuacja dojrzała już do zmiany tej regulacji.

"Na demokratycznym państwie prawa spoczywa obowiązek zapewnienia nieprzerwanego i bezpłatnego dostępu do informacji o prawie. (...) Dotychczasowe rozwiązania prawne i techniczne nie zapewniają właściwego wykonywania tego obowiązku" - mówił Marek Głuch z RCL podczas czwartkowej sesji Forum Wydawców Elektronicznych Dzienników Urzędowych, której celem była m.in. dyskusja o zmianach w prawie.

Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej ma wejść w życie w 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wielokrotnie zwracano uwagę, m.in. w raporcie Centrum Cyfrowego "Mapa drogowa otwartego rządu w Polsce", brak kompleksowego systemu dostępu do informacji o prawie dotyka nie tylko obywateli, ale także organy państwa. Z braku takiego systemu cała administracja publiczna, zarówno rządowa, jak i lokalna, korzysta z płatnych programów oferowanych przez podmioty komercyjne. Skalę problemu może obrazować to, że na podstawie płatnych programów, w których zdarzają się błędy, orzekają w Polsce nierzadko także sądy.

"Uważam to za sytuację paradoksalną, że jesteśmy twórcami prawa, które później kupujemy od firmy komercyjnej, żeby aktualne brzmienie tego prawa poznać. Dlatego musimy to zmienić. To jest rzecz, która wymaga czasu, pieniędzy, zaangażowania i kompetencji zespołu, a także rozstrzygnięcia paru dylematów na poziomie prawnym. Ileś już elementów, takich kamieni, które były niezbędne, żeby w ogóle zacząć to budować, już zrobiliśmy" - przyznał w rozmowie z PAP szef RCL Maciej Berek.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Jak mówił, ambicją RCL jest stworzenie systemu "w formule, w której państwo zapewnia obywatelom bieżący dostęp do aktualnej treści prawa obowiązującego na dozwolony dzień, który tego obywatela interesuje".

REKLAMA

"Takiego systemu jeszcze nie mamy, ale zostało już dużo zrobione, żeby w ogóle cokolwiek zmienić w stosunku do stanu zastanego. Teksty jednolite, czyli oficjalnie urzędowe wydawane teksty, które konsolidują tekst pierwotny z wszystkimi zmianami, które w stosunku do rozporządzeń już są obowiązkowe, w stosunku do ustaw jeszcze nie są obowiązkowe, ale w praktyce się już pojawiają. To jest rozwiązanie, które było z inicjatywy rządu i inspiracji RCL. Skutkiem tego mamy jednolity tekst Kodeksu cywilnego po raz pierwszy w historii, teksty ustaw podatkowych" - podkreślił szef RCL.

"Rzeczą, którą już zrobiliśmy, było też ustandaryzowanie formatów, w którym się prawo kieruje do ogłaszania i w którym jest ono później udostępniane. Ileś zaszłości (już uporządkowaliśmy), np. sposób zapisywania i formatowania tekstów aktów ustaw, które były inne na etapie rządowym, inne na etapie sejmowym, na etapie senackim inne, a na etapie publikacji jeszcze inne. Projektujemy ten system informatyczny i nad nim myślimy. Ja zakładam, że naszym obowiązkiem jako agendy rządowej jest to, żeby ten system przygotować. Ale prace się jeszcze nie zakończyły" - dodał.


Inne problemy, jakie skłaniają Rządowe Centrum Legislacji do zmian w prawie, to m.in. konstatacja, że obowiązująca ustawa nie reguluje zagadnień związanych z ogłaszaniem aktów prawnych w sposób kompletny i spójny.

Jak zwracali uwagę dyskutanci podczas sesji, jednym z kluczowych problemów związanych z funkcjonowaniem ustawy jest prostowanie błędów w ogłoszonym tekście aktu prawnego.

Prawo ochrony konkurencji i konsumentów - nowe regulacje

Po pierwsze, jak podkreślał Marek Głuch z RCL, ustawa nie rozstrzyga, na czym polega błąd podlegający sprostowaniu, a ponadto umożliwia wyłącznie korektę ogłoszonego aktu prawnego.

Tymczasem - jak mówił - błąd może polegać zarówno na niezgodności między treścią wydanego aktu prawnego a treścią aktu prawnego przekazanego do publikacji, jak i na niezgodności aktu przekazanego do publikacji a treścią opublikowanego aktu prawnego. Błąd może być także utożsamiony z oczywistą omyłką pisarską - błędem dotyczącym pisowni, ortografii i interpunkcji. Zdaniem Głucha, uregulowania wymagają wszystkie te sytuacje.

Dyskutanci zwracali uwagę, że wszystkie te przypadki nie należą do rzadkich i często nie wiadomo, jak je prostować, ani kto powinien i ma uprawnienia, by to zrobić. (PAP)

mww/ gma/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA