REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi podatkowe na pobyt dzieci pracowników w przedszkolach i żłobkach w 2016 r.

Ulgi podatkowe na pobyt dzieci pracowników w przedszkolach i żłobkach / Fot. Fotolia
Ulgi podatkowe na pobyt dzieci pracowników w przedszkolach i żłobkach / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wprowadza nowe ulgi podatkowe o charakterze prorodzinnym. Przedsiębiorca, który utworzy zakładowy żłobek, przedszkole czy klub malucha, wydatek na ten cel będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Za koszt podatkowy zostaną uznane także dodatkowe świadczenia, wypłacone pracownikowi, których celem jest sfinansowanie pobytu dziecka w przedszkolu czy żłobku. Środki te będą też zwolnione z podatku. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

Autopromocja

Ministerstwo Finansów przygotowało kolejną propozycję zmian w ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz od osób prawnych. Celem nowelizacji jest wprowadzenie do przepisów kolejnej ulgi podatkowej o charakterze prorodzinnym, tym razem dotyczącej dofinansowania pobytu dzieci pracowników w przedszkolach czy żłobkach.

300 zł na dziecko bez podatku

Resort chce do katalogu świadczeń wolnych od podatku dopisać kolejne. Chodzi o kwoty, wypłacane przez pracodawcę, a których celem jest dofinansowanie pobytu dzieci pracowników w przedszkolu, żłobku czy klubie dziecięcym. W projekcie ustawy znalazło się jednak górne ograniczenie tego dofinansowania – zwolnione z podatku będzie świadczenie nieprzekraczające 300 zł na każde dziecko pracownika, które uczęszcza do tych placówek.

Świadczenia rodzinne w 2016 r. nawet po przekroczeniu progu dochodowego - projekt "złotówka za złotówkę"

Przy czym pracodawca może wypłacać takie dodatkowe kwoty zarówno jeśli dzieci pracowników uczęszczają do żłobka, przedszkola czy klubu malucha utworzonego przy zakładzie, jak i tym, którzy swoje pociechy posyłają do innych placówek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo zastrzega, że wydatki ponoszone przez pracownika muszą być udokumentowane. Chodzi o uniknięcie sytuacji, kiedy zatrudniony nie płaci za pobyt dziecka a i tak otrzymuje owe 300 zł dofinansowania.

Powiększy się katalog kosztów uzyskania przychodu

Jednocześnie resort finansów proponuje, aby kwoty wypłacane pracownikom na dofinansowanie pobytu ich dzieci np. w przedszkolu stały się kosztem uzyskania przychodu dla pracodawców. Tutaj także wprowadzono górny limit, który wynosi 300 zł.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Jednak to niejedyna zmiana w katalogu kosztów uzyskania przychodu. W projekcie nowelizacji obu ustaw podatkowych zapisano, że przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów działalności wydatki na utworzenie i prowadzenie zakładowego żłobka, przedszkola czy klubu malucha, a także na ich prowadzenie. Pracodawca tworzący zakładowe przedszkole czy żłobek będzie mógł zaliczyć w koszty zarówno wydatki inwestycyjne, związane z budową, jak i inne wydatki na środki trwałe poniesione na tym etapie.


Poza tym odliczeniu będą podlegać także koszty prowadzenia takiej placówki, ponoszone przez pracodawcę. Przy czym ich wysokość została ograniczona do 300 zł na każde dziecko, które korzysta z opieki.

Z odpisów będą mogli korzystać zarówno pracodawcy, będący osobami fizycznymi, jak i firmy mające osobowość prawną.

Prezydencki projekt ustawy rodzinnej - ułatwienia dla pracujących rodziców

Nowe przepisy w przyszłym roku

Zgodnie z projektem, odliczeniu będą podlegać tylko te wydatki, które zostały sfinansowane przez przedsiębiorcę. Jeśli jednak otrzymał on dotację lub w inny sposób pozyskał zewnętrzne środki na utworzenie przyzakładowego żłobka czy przedszkola, odliczeń nie będzie.

Resort finansów proponuje, aby nowe przepisy weszły w życie 1 stycznia 2016 r.

Marek Siudaj

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA