REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych

Ustawa o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych /Fot. Fotolia
Ustawa o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zasadniczym celem ustawy o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych, czyli tak zwanej ustawy o pomocy frankowiczom, jest wsparcie kredytobiorców, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji po znacznym wzroście kursu franka. Kontrowersje budzi jednak nie tylko sama ustawa, ale nieustannie zmieniany wymiar tej pomocy, który do pierwotnego poziomu, tj. modelu 50/50 obniżony został przez Senat.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych przygotowana została przez Platformę Obywatelską. Ustawa dotyczy przy tym przede wszystkim frankowiczów, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji po gwałtownym wzroście kursu franka. Założeniem ustawy jest to, że frankowiczom umożliwi się przewalutowanie ich kredytów po kursie z dnia sporządzenia umowy restrukturyzacyjnej, przy czym jednocześnie wyliczona zostanie różnica pomiędzy kosztami kredytu po przewalutowaniu, a kosztami, jakie poniósłby kredytobiorca od razu zaciągając kredyt w złotówkach. Zgodnie z zamysłem projektu ustawy, połowa różnicy kursowej miałaby zostać kredytobiorcy umorzona, a druga połowa mogłaby podlegać preferencyjnym warunkom kredytowania niehipotecznego. Niezabezpieczony hipotecznie kredyt nie tylko nie obciążałby hipoteki, ale i nie byłby drogi, ponieważ preferencyjne oprocentowanie wynosić miało dokładnie 1,5 proc., czyli równowartość poziomu stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Zmiany posejmowe

Sejm przyjął projekt ustawy dotyczącej pomocy frankowiczom, jednak zmodyfikował jej wymiar uwzględniając poprawki zgłoszone przez Sojusz Lewicy Demokratycznej. Te zakładały, że umorzeniu podlegało będzie nie 50, a 90 proc. wyliczonej w dniu restrukturyzacji różnicy kursowej – to banki musiałyby pokryć prawie cały koszt różnic kursowych. Niezmienne także w tym modelu pozostaje założenie, że pozostała część wspomnianej różnicy, tu 10 proc., zamieniona zostanie na preferencyjny kredyt o oprocentowaniu odpowiadającym wysokości stopy referencyjnej NBP.

REKLAMA

Ustawa o przewalutowaniu kredytów obniży wpływy z CIT o 3,5 mld zł

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posłowie naruszyli także inne dotychczasowe założenia ustawy. Przede wszystkim zwiększyli metraż mieszkań i domów, których właściciele mogliby wnioskować o rzeczoną pomoc. Ta, po zmianach, dedykowana byłaby właścicielom mieszkań nie większych od 100 mkw. oraz domów, których powierzchnia nie przekracza 150 mkw. Co jednak warto dodać, z konieczności wywiązania się z obostrzenia maksymalnego metrażu zwolnione są osoby, które wychowują minimum troje dzieci, jednak wyłącznie w przypadku, jeśli współczynnik LTV (wartość kredytu do wartości mieszkania) przekracza poziom 80 proc. Co do zasady, ustawa dotyczy również właścicieli wyłącznie jednej nieruchomości. Wyjątek stanowią tu osoby, które nabyły drugie mieszkanie lub dom w spadku.

Zmiany senatu

Po wprowadzeniu zmian sejmowych projekt ustawy trafił finalnie pod obrady Senatu. Tu od samego początku czuć było niechęć do sejmowych zmian, szczególnie, gdy w temacie wypowiedziała się senacka komisja budżetu i finansów. Koniec końców, Senat przyjął ustawę dotyczącą pomocy frankowiczom, jednak w jej pierwotnej wersji, czyli modelu zakładającym równy podział kosztów różnic kursowych wyliczanych przy restrukturyzacji. To oczywiście zmiana korzystna dla banków. Mniej z jej wprowadzenia zadowoleni są oczywiście sami frankowicze, szczególnie, że zmiana Senatu spowodowała, że ustawa ponownie wylądowała w Sejmie, więc najpewniej nie zostanie uchwalona przez obecny rząd, czyli przed wyborami.

Autor: Portal Skarbiec.biz S.A. największy, niezależny serwis o prawie, finansach i gospodarce.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Portal Skarbiec.Biz S.A.
Portal Skarbiec.Biz S.A. - największy w Polsce niezależny serwis o prawie, finansowaniu, gospodarce i rynku kapitałowym, który zachowuje pełną niezależność od banków, firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Encyklopedia KSeF - od A do Z najważniejsze pojęcia dla księgowych i przedsiębiorców

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

REKLAMA

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

W 2026 r. w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA