REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ustawa o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych /Fot. Fotolia
Ustawa o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zasadniczym celem ustawy o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych, czyli tak zwanej ustawy o pomocy frankowiczom, jest wsparcie kredytobiorców, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji po znacznym wzroście kursu franka. Kontrowersje budzi jednak nie tylko sama ustawa, ale nieustannie zmieniany wymiar tej pomocy, który do pierwotnego poziomu, tj. modelu 50/50 obniżony został przez Senat.

REKLAMA

Ustawa o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych przygotowana została przez Platformę Obywatelską. Ustawa dotyczy przy tym przede wszystkim frankowiczów, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji po gwałtownym wzroście kursu franka. Założeniem ustawy jest to, że frankowiczom umożliwi się przewalutowanie ich kredytów po kursie z dnia sporządzenia umowy restrukturyzacyjnej, przy czym jednocześnie wyliczona zostanie różnica pomiędzy kosztami kredytu po przewalutowaniu, a kosztami, jakie poniósłby kredytobiorca od razu zaciągając kredyt w złotówkach. Zgodnie z zamysłem projektu ustawy, połowa różnicy kursowej miałaby zostać kredytobiorcy umorzona, a druga połowa mogłaby podlegać preferencyjnym warunkom kredytowania niehipotecznego. Niezabezpieczony hipotecznie kredyt nie tylko nie obciążałby hipoteki, ale i nie byłby drogi, ponieważ preferencyjne oprocentowanie wynosić miało dokładnie 1,5 proc., czyli równowartość poziomu stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Zmiany posejmowe

Sejm przyjął projekt ustawy dotyczącej pomocy frankowiczom, jednak zmodyfikował jej wymiar uwzględniając poprawki zgłoszone przez Sojusz Lewicy Demokratycznej. Te zakładały, że umorzeniu podlegało będzie nie 50, a 90 proc. wyliczonej w dniu restrukturyzacji różnicy kursowej – to banki musiałyby pokryć prawie cały koszt różnic kursowych. Niezmienne także w tym modelu pozostaje założenie, że pozostała część wspomnianej różnicy, tu 10 proc., zamieniona zostanie na preferencyjny kredyt o oprocentowaniu odpowiadającym wysokości stopy referencyjnej NBP.

Ustawa o przewalutowaniu kredytów obniży wpływy z CIT o 3,5 mld zł

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posłowie naruszyli także inne dotychczasowe założenia ustawy. Przede wszystkim zwiększyli metraż mieszkań i domów, których właściciele mogliby wnioskować o rzeczoną pomoc. Ta, po zmianach, dedykowana byłaby właścicielom mieszkań nie większych od 100 mkw. oraz domów, których powierzchnia nie przekracza 150 mkw. Co jednak warto dodać, z konieczności wywiązania się z obostrzenia maksymalnego metrażu zwolnione są osoby, które wychowują minimum troje dzieci, jednak wyłącznie w przypadku, jeśli współczynnik LTV (wartość kredytu do wartości mieszkania) przekracza poziom 80 proc. Co do zasady, ustawa dotyczy również właścicieli wyłącznie jednej nieruchomości. Wyjątek stanowią tu osoby, które nabyły drugie mieszkanie lub dom w spadku.

Zmiany senatu

Po wprowadzeniu zmian sejmowych projekt ustawy trafił finalnie pod obrady Senatu. Tu od samego początku czuć było niechęć do sejmowych zmian, szczególnie, gdy w temacie wypowiedziała się senacka komisja budżetu i finansów. Koniec końców, Senat przyjął ustawę dotyczącą pomocy frankowiczom, jednak w jej pierwotnej wersji, czyli modelu zakładającym równy podział kosztów różnic kursowych wyliczanych przy restrukturyzacji. To oczywiście zmiana korzystna dla banków. Mniej z jej wprowadzenia zadowoleni są oczywiście sami frankowicze, szczególnie, że zmiana Senatu spowodowała, że ustawa ponownie wylądowała w Sejmie, więc najpewniej nie zostanie uchwalona przez obecny rząd, czyli przed wyborami.

Autor: Portal Skarbiec.biz S.A. największy, niezależny serwis o prawie, finansach i gospodarce.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Portal Skarbiec.Biz S.A.
Portal Skarbiec.Biz S.A. - największy w Polsce niezależny serwis o prawie, finansowaniu, gospodarce i rynku kapitałowym, który zachowuje pełną niezależność od banków, firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

REKLAMA

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA