REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe sankcje za nieprawidłowości w VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dodatkowe sankcje za nieprawidłowości w VAT
Dodatkowe sankcje za nieprawidłowości w VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zamierza wprowadzić dodatkowe sankcje w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w rozliczeniach VAT. Spowoduje to, że podatnicy, z obawy przed domiarem, będą wybierać mniej korzystne dla siebie rozwiązania, lecz sprzyjające interesom Skarbu Państwa.

Według Waldemara Grzegorczyka, rzecznika Ministerstwa Finansów, likwidacja sankcji VAT okazała się sporą pomyłką. Zachęciła ona nieuczciwe osoby do niepłacenia lub wyłudzania podatków w różnorodny sposób. Jedynym właściwym rozwiązaniem, które umożliwi walkę z tego rodzaju patologiami i wymusi przestrzeganie prawa, jest przywrócenie sankcji. Przymnijmy, że w 1993 r., gdy wprowadzano w Polsce VAT, podatnikom groziła kara aż pięciokrotności podatku należnego. Rok później zredukowano ją do 300%, a w 1997 r. - do 30%. Przepis wprowadzający generalną sankcję został w końcu uchylony. Jednak eksperci z dziedziny podatkowej uważają, że jej przywrócenie jest dość kontrowersyjnym rozwiązaniem.

REKLAMA

REKLAMA

- Na ryzyko domiaru będą narażeni wszyscy podatnicy, w tym ci, których intencją było rzetelne rozliczenie podatku VAT, ale w ocenie organów podatkowych zrobili to w sposób nieprawidłowy. Może się zdarzyć, że z powodu mylnej interpretacji przepisów lub braku odpowiedniej wiedzy będą oni zmuszeni do uiszczenia na rzecz Skarbu Państwa dodatkowego zobowiązania w podatku VAT. Obecnie mechanizm ten obowiązuje w bardzo ograniczonym zakresie - dotyczy jedynie sytuacji nieewidencjonowania obrotu na kasie fiskalnej, który to obowiązek, co do zasady, nie rodzi poważnych wątpliwości. Natomiast w wyniku zastosowania generalnej sankcji mogą zostać ukarani podatnicy, których zamiarem było prawidłowe rozliczenie VAT, a domiar będzie skutkiem jedynie wątpliwości interpretacyjnych, mówi w rozmowie z serwisem agencyjnym MondayNews, Magdalena Dobrowiecka z Kancelarii Podatkowej Skłodowscy.

25 lat za wyłudzenia VAT ma wejść w życie pod koniec 2016 r.

Nie znamy jeszcze projektu kompleksowej nowelizacji VAT – trudno zatem ocenić skalę ryzyka przewidywanego przez ekspertów. Ale sytuacji, w których może dojść do wątpliwości co do prawidłowej wykładni przepisów, prawdopodobnie będzie więcej, ponieważ, zgodnie z zapowiedzią MF, zakres projektowanej nowelizacji jest obszerny. Dodatkowo w listopadzie ub. roku zapowiadana była też likwidacja interpretacji indywidualnych w zakresie podatku VAT. Póki co, są one wydawane, brak też projektu modyfikacji przepisów w tym zakresie. Niemniej jednak, aktualizacja Ordynacji podatkowej obowiązująca od 1 stycznia br., zgodnie z którą nie wydaje się interpretacji indywidualnych, jakich stan faktyczny odpowiada zagadnieniu będącemu przedmiotem interpretacji ogólnej, wskazuje, że zmiany nowelizacyjne zmierzają w kierunku ograniczenia liczby wydawanych interpretacji indywidualnych. Zatem zapowiadana likwidacja tego stanu rzeczy w zakresie VAT nie jest w przyszłości wykluczona.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku osób fizycznych będących podatnikami VAT instytucja domiaru może oznaczać, że de facto każda wykryta nieprawidłowość w opodatkowaniu poskutkuje dodatkowymi sankcjami, poza oczywiście zapłatą należnego podatku. Mogą one polegać na uzupełniającym zobowiązaniu podatkowym wynikającym z ustawy o VAT, tzw. domiarze, albo na sankcji karnoskarbowej, jak np. karze grzywny. W sytuacji działania umyślnego możliwe będzie nałożenie sankcji karnoskarbowej, w postaci grzywny czy kary pozbawienia wolności, na podstawie odpowiednich przepisów. Natomiast jeżeli czynowi nie zostałaby przypisana umyślność, podatnik byłby obciążony sankcją podatkową w postaci domiaru. Taki podział kar może uchronić przed zarzutem niekonstytucyjności sankcji w VAT – podatnik nie będzie karany dwukrotnie za ten sam czyn, ale w praktyce niezależnie, czy jego celem było wyłudzenie VAT czy też nie, zostanie on ostatecznie ukarany.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

- Przykładowo, podatnik, który otrzyma fakturę z wykazanym podatkiem VAT, ma prawo do jego odliczenia. Ale jeśli dana transakcja powinna być zwolniona z VAT, to wtedy odliczenie nie będzie mu przysługiwać. Jeżeli, mimo wątpliwości, skorzysta z nienależnego mu prawa, w przypadku kontroli urzędu skarbowego i uznania, że transakcja była zwolniona z VAT, oprócz zaległości w podatku, może zostać obciążony dodatkową sankcją w postaci domiaru. Oznacza to, że organ podatkowy, wydając decyzję określającą zobowiązanie podatkowe, poza kwotą zaniżenia należnego VAT, bądź zawyżenia VAT naliczonego, określi dodatkowe zobowiązanie w podatku w wysokości, np. 30% kwoty zaniżenia bądź zawyżenia, tłumaczy Magdalena Dobrowiecka.


Zgodnie z Ordynacją podatkową, wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika. Jednak, gdy ma on do wyboru dwa rozwiązania (odliczenie podatku VAT albo rezygnację z odliczenia z powodu wątpliwości, czy dana transakcja jest zwolniona z VAT) może z daleko posuniętej ostrożności, jak i przede wszystkim z obawy przed domiarem, wybrać rozwiązanie mniej korzystne dla siebie, ale bardziej sprzyjające interesom Skarbu Państwa. W takiej sytuacji, podatnik mając wątpliwości, co do prawidłowego rozliczenia, może złożyć wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji. W przypadku ewentualnej likwidacji tego typu możliwości w zakresie podatku VAT będzie on mógł zminimalizować ryzyko błędu w rozliczeniu, kierując się treścią interpretacji ogólnej, jeśli zostanie ona wydana, lub zasięgając porady doradcy podatkowego.

- O tym, czy te sankcje zostaną wprowadzone zadecyduje najpierw rząd, który będzie omawiał projekt ustawy, a następnie parlament. Planowaniem prac zajmuje się Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Resort finansów chciałby, aby rząd rozpoczął prace nad naszymi propozycjami zaraz po wakacjach. W Ministerstwie Finansów trwają obecnie szczegółowe analizy tego, jaka powinna być wysokość sankcji finansowych. Chcemy zaproponować, aby były surowsze w przypadku zaplanowanej działalności przestępczej i łagodniejsze dla zwykłych błędów lub niedopatrzeń. Jednak nic jeszcze nie zostało przesądzone. Jeżeli pojawią się nieprawidłowości wynikające z pomyłek podatników i w konsekwencji dojdzie do niezapłacenia przez nich podatku VAT, ale nie będzie to ciężkie przestępstwo, to o karze ostatecznie zdecyduje sąd, mówi Waldemar Grzegorczyk.

Od stycznia br. obowiązuje podwyższona stawka odsetek za zwłokę od zaległości w podatku VAT w wysokości 150% podstawowej stawki odsetek za zwłokę, która obecnie wynosi 8% w skali roku. To mechanizm prewencyjny, na okoliczność nierzetelnego rozliczenia go przez podatników. Ponadto 15 lipca br. została wprowadzona klauzula nadużycia prawa na gruncie podatku VAT. Zgodnie z uzasadnieniem projektu, jest ona ukierunkowana na dużych przedsiębiorców, przy czym przepisy wprowadzające klauzulę są bardzo ubogie. Zawierają one jedynie definicję nadużycia prawa oraz przepis wskazujący skutki w przypadku wystąpienia jego nadużycia. W szczególności brakuje mechanizmów zabezpieczających stosowanie klauzuli nadużycia prawa, analogicznych do tych, jak wprowadzone dla ogólnej klauzuli obejścia prawa podatkowego, np. opinii Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania, co do zasadności zastosowania klauzuli. Powoduje to, że nieznane jest spektrum zastosowania klauzuli nadużycia prawa w podatku VAT, a potencjalna możliwość użycia przez organy podatkowe jest nieograniczona.

Klauzula nadużycia prawa w VAT od 15 lipca 2016 r.

- Ustawa o VAT jest bardzo obszernym aktem prawnym, my analizujemy ją obecnie przede wszystkim pod kątem wyłudzeń i niepłacenia podatku oraz walki z potencjalnymi oszustwami. Każda branża, w której istnieje szara strefa, jest specyficzna. Z innych przyczyn wynika niepłacenie podatku np. w branży budowlanej, a z zupełnie innych w branży w paliwowej. Musimy tę specyfikę uwzględnić, a wszystkie rozwiązania uszczelniające dokładnie zapisać w projekcie nowelizacji, podsumowuje w rozmowie z serwisem agencyjnym MondayNews, rzecznik Ministerstwa Finansów.

Rozliczanie VAT w obrocie paliwami - zmiany od 1 sierpnia 2016 r.

Zdaniem eksperta z Kancelarii Podatkowej Skłodowscy, przed wprowadzeniem dodatkowej sankcji o szerokim spektrum działania w postaci domiaru, warto przeprowadzić szczegółową analizę, czy istniejące mechanizmy prewencyjne, w postaci podwyższonej stawki odsetek za zwłokę lub odwróconej stawki VAT, czy też klauzuli nadużycia prawa odnoszą odpowiedni skutek. Warto też, aby ewentualne dodatkowe instrumenty uszczelniające VAT były ukierunkowane na prewencję przed wyłudzeniami tego podatku, a zatem aby zwykły podatnik, który zwyczajnie pomylił się w rozliczeniu, nie obawiał się dodatkowej sankcji za swój niezawiniony błąd. Przykładowo, wprowadzony 1 sierpnia br. tzw. pakiet paliwowy ukierunkowany na uszczelnienie VAT wprowadził dodatkowe administracyjne utrudnienia dla podatników, ale ze względu na zasadę neutralności, zmiany te nie oznaczają dodatkowego obciążenia podatkiem dla rozliczających się uczciwie.

Źródło: MondayNews

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA