REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna w Kodeksie pracy – komentarz eksperta

Konrad Gierula, Dyrektor Działu Prawnego Luxoft Poland
Konrad Gierula, Dyrektor Działu Prawnego Luxoft Poland

REKLAMA

REKLAMA

Wiele firm oczekuje zmian w Kodeksie pracy w zakresie uregulowania przepisów o pracy zdalnej. Przedsiębiorstwa nadal funkcjonują w oparciu o tzw. ustawę covidową. W dobie luzowania restrykcji pracodawcy chcą wprowadzenia jasnych przepisów, które zdefiniują zasady wykonywania pracy zdalnej. Projekt ustawy, który proponuje rząd wymaga doprecyzowania. Jednak warto podkreślić, że jest to ważny krok w kierunku usystematyzowania pracy zdalnej.

Dostrzegają to zarówno firmy z branży IT, jak i inne. Dobrym rozwiązaniem byłoby umożliwienie wszystkim pracodawcom uczestnictwa w przygotowywaniu zapisów dotyczących pracy zdalnej. Firmy z branży IT nie są tu jedynymi czy pierwszymi zainteresowanymi. Jednak to one dysponują zasobami technicznymi oraz znają uwarunkowania, które umożliwiłyby trafne skonstruowanie zasad tej formy pracy. Nowe przepisy powinny być korzystne nie tylko dla pracownika, ale też i pracodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna - postulaty branży IT

Niestabilna sytuacja na rynku wymusza na firmach IT dynamiczne zmiany oraz ciągłą gotowość na nowe wyzwania. Dlatego uregulowanie pracy zdalnej w przepisach prawa jest potrzebne i oczekiwane także przez tę branżę. Firmy informatyczne wskazują cztery największe potrzeby, na które powinna odpowiadać ustawa.

Po pierwsze, uregulowania wymaga kwestia kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej przez pracownika. W ustawie powinny znaleźć się jasne i precyzyjne zapisy na ten temat. Wiele pytań nasuwa zapis dotyczący obowiązku pokrycia „kosztów energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej” (art. 6724 § 1 pkt 2 in fine projektu ustawy). Czy ma to polegać na rozliczeniu każdemu pracownikowi jego indywidualnego rachunku obejmującego świadczenie usług telekomunikacyjnych? Czy rachunek ten musi być wystawiony na dane pracownika, czy może zostać wystawiony również na członka rodziny, partnera? Czy pracodawca ma pokryć koszty takich usług w całości, skoro pracownik wykorzystuje je do świadczenia pracy zdalnej przez 8 godzin w dzień powszedni, a w pozostałe godziny i dni korzystając z usług na cele prywatne? Czy pracodawcy są gotowi rozliczyć znaczną liczbę wniosków pracowników miesięcznie z odrębnymi indywidualnymi rachunkami i kwotami?

Po drugie, proponowanym przepisom brakuje wprowadzenia możliwości pracy zdalnej ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy. Nie chodzi tutaj o określoną w art. 6733 pracę zdalną okazjonalną znacząco ograniczoną czasowo (do 24 dni w roku kalendarzowym). Wnioskowane rozszerzenie możliwości wprowadzenia pracy zdalnej poleceniem pracodawcy (art. 6719 § 3 projektu ustawy) w przypadku szczególnych potrzeb pracodawcy nie spotkało się jednak z akceptacją twórców nowego prawa.

REKLAMA

Praca zdalna z zagranicy

Dwa kolejne postulaty przedstawicieli firm informatycznych dotyczyły wykonywania pracy za granicą. Zasadne byłoby uszczegółowienie reguł wykonywania pracy zdalnej poza granicami kraju. Koniecznie i niezbędne jest doprecyzowanie zmian nie tylko w Kodeksie pracy, ale także w ustawach dotyczących podatku dochodowego oraz ubezpieczeń społecznych. Wiele krajów, w tym także będących członkami Unii Europejskiej, wprowadziło do swego ustawodawstwa odrębne rozwiązania dla tzw. Nomadów. Chodzi o pracowników podróżujących po innych krajach i wykonujących pracę czy świadczących usługi z ich terytorium. W Polsce takie rozwiązania nie zostały jeszcze wdrożone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czwarty postulat dotyczył konieczności uregulowania sposobu zawierania umowy na odległość. Na ten moment umowa między stronami musi być zawarta na piśmie i podpisana przez obie strony odręcznym podpisem. Dzieje się tak, ponieważ pracownicy nie posiadają podpisów elektronicznych kwalifikowanych bezpiecznym certyfikatem. Postulat umożliwienia zawierania umowy o pracę zdalną w formie dokumentowej był mocno akcentowany przez przedstawicieli firm IT podczas rządowego procesu legislacyjnego. Nie został jednak wprowadzony do projektu ustawy.

Wyścig z czasem

Rynek IT jest pionierem pod względem wdrożenia pracy zdalnej. Firmy z branży od dawna budują na niej swoją konkurencyjność. Głównym powodem są pogłębiające się braki wyspecjalizowanych pracowników IT. Zarówno w Polsce, jak i w Europie. Obawy stwarza  realne niebezpieczeństwo przeregulowania pracy zdalnej, ponieważ w projekcie ustawy znalazło się wiele niedoprecyzowanych rozwiązań. Podobnie zadziało się w przypadku telepracy w obecnie obowiązujących przepisach prawa. Przeregulowanie tej formy pracy spowodowało, że z telepracy korzystało niewiele osób, a pracodawcy podchodzili do niej nieufnie.

W przypadku branży IT występuje jeszcze inna obawa: wyścig z czasem. Zmiany w przepisach dotyczące pracy zdalnej mogą być niedopasowane do potrzeb rynku w momencie wejścia ich w życie. Rośnie oczekiwanie pracy z każdego miejsca na globie, a nie tylko z „każdorazowo uzgodnionego z pracodawcą” (art. 6718 projektu ustawy).

Autor: Konrad Gierula, Dyrektor Działu Prawnego Luxoft Poland

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA