REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna w Kodeksie pracy – komentarz eksperta

Konrad Gierula, Dyrektor Działu Prawnego Luxoft Poland
Konrad Gierula, Dyrektor Działu Prawnego Luxoft Poland

REKLAMA

REKLAMA

Wiele firm oczekuje zmian w Kodeksie pracy w zakresie uregulowania przepisów o pracy zdalnej. Przedsiębiorstwa nadal funkcjonują w oparciu o tzw. ustawę covidową. W dobie luzowania restrykcji pracodawcy chcą wprowadzenia jasnych przepisów, które zdefiniują zasady wykonywania pracy zdalnej. Projekt ustawy, który proponuje rząd wymaga doprecyzowania. Jednak warto podkreślić, że jest to ważny krok w kierunku usystematyzowania pracy zdalnej.

Dostrzegają to zarówno firmy z branży IT, jak i inne. Dobrym rozwiązaniem byłoby umożliwienie wszystkim pracodawcom uczestnictwa w przygotowywaniu zapisów dotyczących pracy zdalnej. Firmy z branży IT nie są tu jedynymi czy pierwszymi zainteresowanymi. Jednak to one dysponują zasobami technicznymi oraz znają uwarunkowania, które umożliwiłyby trafne skonstruowanie zasad tej formy pracy. Nowe przepisy powinny być korzystne nie tylko dla pracownika, ale też i pracodawcy.

REKLAMA

Autopromocja

Praca zdalna - postulaty branży IT

Niestabilna sytuacja na rynku wymusza na firmach IT dynamiczne zmiany oraz ciągłą gotowość na nowe wyzwania. Dlatego uregulowanie pracy zdalnej w przepisach prawa jest potrzebne i oczekiwane także przez tę branżę. Firmy informatyczne wskazują cztery największe potrzeby, na które powinna odpowiadać ustawa.

Po pierwsze, uregulowania wymaga kwestia kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej przez pracownika. W ustawie powinny znaleźć się jasne i precyzyjne zapisy na ten temat. Wiele pytań nasuwa zapis dotyczący obowiązku pokrycia „kosztów energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej” (art. 6724 § 1 pkt 2 in fine projektu ustawy). Czy ma to polegać na rozliczeniu każdemu pracownikowi jego indywidualnego rachunku obejmującego świadczenie usług telekomunikacyjnych? Czy rachunek ten musi być wystawiony na dane pracownika, czy może zostać wystawiony również na członka rodziny, partnera? Czy pracodawca ma pokryć koszty takich usług w całości, skoro pracownik wykorzystuje je do świadczenia pracy zdalnej przez 8 godzin w dzień powszedni, a w pozostałe godziny i dni korzystając z usług na cele prywatne? Czy pracodawcy są gotowi rozliczyć znaczną liczbę wniosków pracowników miesięcznie z odrębnymi indywidualnymi rachunkami i kwotami?

Po drugie, proponowanym przepisom brakuje wprowadzenia możliwości pracy zdalnej ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy. Nie chodzi tutaj o określoną w art. 6733 pracę zdalną okazjonalną znacząco ograniczoną czasowo (do 24 dni w roku kalendarzowym). Wnioskowane rozszerzenie możliwości wprowadzenia pracy zdalnej poleceniem pracodawcy (art. 6719 § 3 projektu ustawy) w przypadku szczególnych potrzeb pracodawcy nie spotkało się jednak z akceptacją twórców nowego prawa.

Praca zdalna z zagranicy

REKLAMA

Dwa kolejne postulaty przedstawicieli firm informatycznych dotyczyły wykonywania pracy za granicą. Zasadne byłoby uszczegółowienie reguł wykonywania pracy zdalnej poza granicami kraju. Koniecznie i niezbędne jest doprecyzowanie zmian nie tylko w Kodeksie pracy, ale także w ustawach dotyczących podatku dochodowego oraz ubezpieczeń społecznych. Wiele krajów, w tym także będących członkami Unii Europejskiej, wprowadziło do swego ustawodawstwa odrębne rozwiązania dla tzw. Nomadów. Chodzi o pracowników podróżujących po innych krajach i wykonujących pracę czy świadczących usługi z ich terytorium. W Polsce takie rozwiązania nie zostały jeszcze wdrożone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czwarty postulat dotyczył konieczności uregulowania sposobu zawierania umowy na odległość. Na ten moment umowa między stronami musi być zawarta na piśmie i podpisana przez obie strony odręcznym podpisem. Dzieje się tak, ponieważ pracownicy nie posiadają podpisów elektronicznych kwalifikowanych bezpiecznym certyfikatem. Postulat umożliwienia zawierania umowy o pracę zdalną w formie dokumentowej był mocno akcentowany przez przedstawicieli firm IT podczas rządowego procesu legislacyjnego. Nie został jednak wprowadzony do projektu ustawy.

Wyścig z czasem

Rynek IT jest pionierem pod względem wdrożenia pracy zdalnej. Firmy z branży od dawna budują na niej swoją konkurencyjność. Głównym powodem są pogłębiające się braki wyspecjalizowanych pracowników IT. Zarówno w Polsce, jak i w Europie. Obawy stwarza  realne niebezpieczeństwo przeregulowania pracy zdalnej, ponieważ w projekcie ustawy znalazło się wiele niedoprecyzowanych rozwiązań. Podobnie zadziało się w przypadku telepracy w obecnie obowiązujących przepisach prawa. Przeregulowanie tej formy pracy spowodowało, że z telepracy korzystało niewiele osób, a pracodawcy podchodzili do niej nieufnie.

W przypadku branży IT występuje jeszcze inna obawa: wyścig z czasem. Zmiany w przepisach dotyczące pracy zdalnej mogą być niedopasowane do potrzeb rynku w momencie wejścia ich w życie. Rośnie oczekiwanie pracy z każdego miejsca na globie, a nie tylko z „każdorazowo uzgodnionego z pracodawcą” (art. 6718 projektu ustawy).

Autor: Konrad Gierula, Dyrektor Działu Prawnego Luxoft Poland

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stopy NBP spadną w II połowie 2025 r. Ile wyniesie rata kredytu po obniżce o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Banki już zaczęły cięcia. Jak wzrośnie zdolność kredytowa?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

Wymiana tachografów w 2025 r. Komisja Europejska wprowadziła okres przejściowy. Edukacja zamiast kar - co to oznacza w praktyce?

Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele G2V2. Do końca lutego 2025 roku służby kontrolne w krajach UE mają stosować łagodniejsze podejście, rezygnując z kar na rzecz edukacji. Choć dla wielu firm transportowych to ulga, ekspert Inelo przestrzega - dokument nie daje pełnej gwarancji ochrony przed mandatami. Co więcej, sierpniowy termin wymiany kolejnej generacji tachografów nie przewiduje takiego ułatwienia.

REKLAMA

Obniżenie kapitału zakładowego w spółce z o.o. Jak to zrobić i kiedy warto

Czym jest obniżenie kapitału zakładowego, jak je przeprowadzić w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz w jakich sytuacjach może się to okazać korzystną decyzją?

Co to jest inwestycja w obcym środku trwałym? Tylko ulepszenie, czy także remont?

Pojęcie „inwestycji w obcym środku trwałym” nie zostało bezpośrednio zdefiniowane zarówno w ustawie o PIT jak i w ustawie o CIT. W związku z tym, u podatnika, mogą pojawić się wątpliwości przy próbie ustalenia, czy dana czynność będzie spełniała znamię inwestycji w obcym środku trwałym.

REKLAMA