REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ustalając wysokość zwrotu kosztów nauki sfinansowanej przez pracodawcę, należy brać pod uwagę okresy niewykonywania pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maurycy Organa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza pracownica ukończyła studia, na które została przez nas skierowana. Dofinansowaliśmy jej studia i zawarliśmy z nią pisemną umowę zobowiązującą do zwrotu tych kosztów w przypadku rozwiązania umowy o pracę w okresie 3 lat od dnia ich ukończenia. Pracownica po ukończeniu studiów zaszła w ciążę, przebywała na zwolnieniu lekarskim, a następnie na urlopie macierzyńskim i wychowawczym. Powróciła do pracy w zeszłym miesiącu i od razu złożyła wypowiedzenie umowy o pracę. Umowa o pracę rozwiąże się na 3 miesiące przed upływem 3 lat, licząc od dnia ukończenia studiów. Czy możemy od tej pracownicy żądać zwrotu jedynie 3/36 kosztów studiów, jeżeli w okresie tych 3 lat (do dnia rozwiązania umowy o pracę) faktyczne pracowała tylko 4 miesiące?

RADA

REKLAMA

Nie. Mogą Państwo żądać zwrotu 3/7 kwoty przekazanej pracownicy, gdyż okresów niezdolności do pracy, urlopu macierzyńskiego i wychowawczego nie uwzględnia się w okresie zatrudnienia przy ustalaniu wysokości kwoty, jaką pracownica ma zwrócić za opłacone przez Państwa studia.

UZASADNIENIE

Pracodawca będzie mógł żądać zwrotu opłaconych przez siebie kosztów nauki - po jej ukończeniu - jeżeli:

1) podnoszenie kwalifikacji realizowane jest w formach szkolnych lub pozaszkolnych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) pomiędzy pracownikiem i pracodawcą została zawarta pisemna umowa zobowiązująca pracownika do zwrotu tych kosztów;

3) umowa o pracę została rozwiązana przez pracownika za wypowiedzeniem lub przez pracodawcę bez wypowiedzenia z winy pracownika - w okresie 3 lat od dnia ukończenia nauki;

4) nie zachodzą okoliczności wyłączające obowiązek zwrotu kosztów wynikające z następujących przyczyn rozwiązania umowy o pracę: szkodliwy wpływ wykonywanej pracy na zdrowie pracownika, brak możliwości dalszego zatrudnienia ze względu na inwalidztwo lub utratę zdolności do wykonywania dotychczasowej pracy, przeprowadzenie się pracownika do innej miejscowości w związku ze zmianą miejsca zatrudnienia małżonka, przeprowadzenie się pracownika do innej miejscowości ze względu na zawarcie związku małżeńskiego z osobą zamieszkałą w tej miejscowości.

Zwrot kosztów nauki następuje proporcjonalnie do czasu pracy od zakończenia nauki do dnia rozwiązania umowy o pracę.

PRZYKŁAD

Pracodawca skierował pracownika na studia zaoczne. Sfinansował koszt studiów w wysokości 28 800 zł. Pracownik miał przepracować 36 miesięcy po ukończeniu studiów. Rozwiązał jednak umowę za wypowiedzeniem po 33 miesiącach pracy od ukończenia studiów. Pracownik nie dopracował więc 3 miesięcy do wymaganych 36 miesięcy. W takim przypadku pracodawca powinien otrzymać zwrot:

2400 zł [(28 800 zł x 3 miesiące) : 36 miesięcy] = [86 400 : 36 miesięcy] = 2400 zł.

Wyliczając wysokość kosztów nauki podlegających zwrotowi, nie należy uwzględniać całego okresu zatrudnienia pracownika po ukończeniu szkolenia/studiów, ale wyłącznie czas pracy pracownika w okresie 3 lat po ukończeniu nauki. Czasem pracy jest z kolei okres, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy do wykonywania pracy w wyznaczonym miejscu (art. 128 § 1 Kodeksu pracy). Okresy nieobecności w pracy, takie jak: choroba, urlop macierzyński, czy też urlop wychowawczy, nie mogą być więc uznane za czas pracy. Okresy te powinny być wyłączone z czasu, jaki pracownik miał do przepracowania po zakończeniu nauki.

PRZYKŁAD

Pracodawca skierował pracownicę na studia zaoczne. Sfinansował jej koszt studiów w wysokości 28 800 zł. Pracownica miała przepracować 36 miesięcy po ukończeniu studiów. Rozwiązała jednak umowę za wypowiedzeniem po 33 miesiącach od ukończenia studiów. W okresie 33 miesięcy pracownica pracowała jedynie przez 4 miesiące. Resztę czasu, tj. 29 miesięcy, spędziła na zwolnieniu lekarskim, urlopie macierzyńskim i urlopie wychowawczym. Okres ten należy wyłączyć z okresu 36 miesięcy, które pracownica miała przepracować po zakończeniu nauki. W takim przypadku pracodawcy przysługuje zwrot kosztów studiów obliczany w następujący sposób:

[(28 800 zł x 3 miesiące) : 7 miesięcy] = [86 400 : 7 miesięcy] = 12 342,86 zł.

• § 6 ust. 1, 2 i 4, § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych - Dz.U. Nr 103, poz. 472; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216

Maurycy Organa

radca prawny

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA