REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ustalając wysokość zwrotu kosztów nauki sfinansowanej przez pracodawcę, należy brać pod uwagę okresy niewykonywania pracy

Maurycy Organa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza pracownica ukończyła studia, na które została przez nas skierowana. Dofinansowaliśmy jej studia i zawarliśmy z nią pisemną umowę zobowiązującą do zwrotu tych kosztów w przypadku rozwiązania umowy o pracę w okresie 3 lat od dnia ich ukończenia. Pracownica po ukończeniu studiów zaszła w ciążę, przebywała na zwolnieniu lekarskim, a następnie na urlopie macierzyńskim i wychowawczym. Powróciła do pracy w zeszłym miesiącu i od razu złożyła wypowiedzenie umowy o pracę. Umowa o pracę rozwiąże się na 3 miesiące przed upływem 3 lat, licząc od dnia ukończenia studiów. Czy możemy od tej pracownicy żądać zwrotu jedynie 3/36 kosztów studiów, jeżeli w okresie tych 3 lat (do dnia rozwiązania umowy o pracę) faktyczne pracowała tylko 4 miesiące?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie. Mogą Państwo żądać zwrotu 3/7 kwoty przekazanej pracownicy, gdyż okresów niezdolności do pracy, urlopu macierzyńskiego i wychowawczego nie uwzględnia się w okresie zatrudnienia przy ustalaniu wysokości kwoty, jaką pracownica ma zwrócić za opłacone przez Państwa studia.

UZASADNIENIE

Pracodawca będzie mógł żądać zwrotu opłaconych przez siebie kosztów nauki - po jej ukończeniu - jeżeli:

REKLAMA

1) podnoszenie kwalifikacji realizowane jest w formach szkolnych lub pozaszkolnych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) pomiędzy pracownikiem i pracodawcą została zawarta pisemna umowa zobowiązująca pracownika do zwrotu tych kosztów;

3) umowa o pracę została rozwiązana przez pracownika za wypowiedzeniem lub przez pracodawcę bez wypowiedzenia z winy pracownika - w okresie 3 lat od dnia ukończenia nauki;

4) nie zachodzą okoliczności wyłączające obowiązek zwrotu kosztów wynikające z następujących przyczyn rozwiązania umowy o pracę: szkodliwy wpływ wykonywanej pracy na zdrowie pracownika, brak możliwości dalszego zatrudnienia ze względu na inwalidztwo lub utratę zdolności do wykonywania dotychczasowej pracy, przeprowadzenie się pracownika do innej miejscowości w związku ze zmianą miejsca zatrudnienia małżonka, przeprowadzenie się pracownika do innej miejscowości ze względu na zawarcie związku małżeńskiego z osobą zamieszkałą w tej miejscowości.

Zwrot kosztów nauki następuje proporcjonalnie do czasu pracy od zakończenia nauki do dnia rozwiązania umowy o pracę.

PRZYKŁAD

Pracodawca skierował pracownika na studia zaoczne. Sfinansował koszt studiów w wysokości 28 800 zł. Pracownik miał przepracować 36 miesięcy po ukończeniu studiów. Rozwiązał jednak umowę za wypowiedzeniem po 33 miesiącach pracy od ukończenia studiów. Pracownik nie dopracował więc 3 miesięcy do wymaganych 36 miesięcy. W takim przypadku pracodawca powinien otrzymać zwrot:

2400 zł [(28 800 zł x 3 miesiące) : 36 miesięcy] = [86 400 : 36 miesięcy] = 2400 zł.

Wyliczając wysokość kosztów nauki podlegających zwrotowi, nie należy uwzględniać całego okresu zatrudnienia pracownika po ukończeniu szkolenia/studiów, ale wyłącznie czas pracy pracownika w okresie 3 lat po ukończeniu nauki. Czasem pracy jest z kolei okres, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy do wykonywania pracy w wyznaczonym miejscu (art. 128 § 1 Kodeksu pracy). Okresy nieobecności w pracy, takie jak: choroba, urlop macierzyński, czy też urlop wychowawczy, nie mogą być więc uznane za czas pracy. Okresy te powinny być wyłączone z czasu, jaki pracownik miał do przepracowania po zakończeniu nauki.

PRZYKŁAD

Pracodawca skierował pracownicę na studia zaoczne. Sfinansował jej koszt studiów w wysokości 28 800 zł. Pracownica miała przepracować 36 miesięcy po ukończeniu studiów. Rozwiązała jednak umowę za wypowiedzeniem po 33 miesiącach od ukończenia studiów. W okresie 33 miesięcy pracownica pracowała jedynie przez 4 miesiące. Resztę czasu, tj. 29 miesięcy, spędziła na zwolnieniu lekarskim, urlopie macierzyńskim i urlopie wychowawczym. Okres ten należy wyłączyć z okresu 36 miesięcy, które pracownica miała przepracować po zakończeniu nauki. W takim przypadku pracodawcy przysługuje zwrot kosztów studiów obliczany w następujący sposób:

[(28 800 zł x 3 miesiące) : 7 miesięcy] = [86 400 : 7 miesięcy] = 12 342,86 zł.

• § 6 ust. 1, 2 i 4, § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych - Dz.U. Nr 103, poz. 472; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216

Maurycy Organa

radca prawny

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA