REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w jednym zakładzie można ustalić różne pory nocne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Opalińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chcemy wprowadzić w naszej firmie różne pory nocne dla poszczególnych grup pracowników. Inne pory nocne obowiązywałyby pracowników pracujących w biurze, inne pracujących na produkcji, a jeszcze inne wykonujących pracę w terenie. Czy jest dopuszczalne ustalenie w regulaminie pracy różnych pór nocnych obowiązujących w tym samym zakładzie?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nie ma przeszkód, aby w Państwa zakładzie w regulaminie pracy były ustalone różne pory nocne dla poszczególnych grup pracowników.

UZASADNIENIE

W przypadkach uzasadnionych organizacją pracy mogą Państwo ustalić dla różnych grup pracowników różne godziny pory nocnej. Inna pora nocna będzie obowiązywać wówczas pracowników pracujących w biurze, inna pracowników pracujących na produkcji, a jeszcze inna pracowników wykonujących pracę w terenie.

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca w regulaminie pracy ustalił porę nocną następująco:

pora nocna dla pracowników pracujących w biurze trwa 8 godzin od godz. 21.00 do godz. 5.00,

pora nocna dla pracowników pracujących na produkcji trwa 8 godzin od godz. 22.00 do godz. 6.00,

pora nocna dla pracowników wykonujących pracę w terenie trwa 8 godzin od godz. 23.00 do godz. 7.00.

Takie ustalenie pory nocnej w zakładzie jest prawidłowe.

Różne pory nocne powinny być ustalone dla poszczególnych grup pracowników jednego zakładu, np. pracowników danego wydziału. Nie powinny być natomiast wyodrębniane dla pojedynczych pracowników.

Należy przyjąć, że w przypadku pracowników pracujących na zmiany, nie można ustalać różnych godzin pory nocnej dla poszczególnych zmian. Może to bowiem prowadzić do pozbawienia pracowników dodatku za pracę w nocy.

Pracodawca powinien określić godziny pory nocnej w regulaminie pracy bądź w układzie zbiorowym lub w informacji o warunkach zatrudnienia (w przypadku gdy w zakładzie nie obowiązuje regulamin pracy lub układ zbiorowy). Pora nocna powinna obejmować 8 godzin między godz. 21.00 a 7.00. Pracodawca powinien konkretnie ustalić godzinę rozpoczęcia i zakończenia pory nocnej, tj. powinien wskazać, które z 10 godzin między 21.00 a 7.00 stanowią u niego godziny pory nocnej.

Zagrożenie

Zapis w regulaminie pracy, że „pora nocna obejmuje 8 godzin między godzinami 21.00 a 7.00” jest nieprawidłowy.

W przypadku niewskazania przez pracodawcę pory nocnej, należy przyjąć, że porą nocną są wszystkie godziny w przedziale czasowym między godzinami 21.00 a 7.00.

Pracodawca ustalając porę nocną musi mieć na uwadze, że w porze nocnej nie wolno zatrudniać:

• kobiet w ciąży,

• pracownic i pracowników opiekujących się dziećmi w wieku do 4 lat (chyba że wyrażą na to zgodę),

• pracowników młodocianych,

• pracowników niepełnosprawnych (chyba że pracownik jest zatrudniony przy pilnowaniu mienia lub gdy na wniosek zatrudnionej osoby wyrazi na to zgodę lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników lub, w razie jego braku, lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą).

• art. 29 § 3, art. 1041 § 1 pkt 4, art. 1517 § 1, § 3, art. 1518, art. 178, art. 203 § 2 Kodeksu pracy,

• art. 15 ust. 3, art. 16 ustawy z 27 października 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92 ze zm.).

Magdalena Opalińska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA