REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w jednym zakładzie można ustalić różne pory nocne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Opalińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chcemy wprowadzić w naszej firmie różne pory nocne dla poszczególnych grup pracowników. Inne pory nocne obowiązywałyby pracowników pracujących w biurze, inne pracujących na produkcji, a jeszcze inne wykonujących pracę w terenie. Czy jest dopuszczalne ustalenie w regulaminie pracy różnych pór nocnych obowiązujących w tym samym zakładzie?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nie ma przeszkód, aby w Państwa zakładzie w regulaminie pracy były ustalone różne pory nocne dla poszczególnych grup pracowników.

UZASADNIENIE

W przypadkach uzasadnionych organizacją pracy mogą Państwo ustalić dla różnych grup pracowników różne godziny pory nocnej. Inna pora nocna będzie obowiązywać wówczas pracowników pracujących w biurze, inna pracowników pracujących na produkcji, a jeszcze inna pracowników wykonujących pracę w terenie.

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca w regulaminie pracy ustalił porę nocną następująco:

pora nocna dla pracowników pracujących w biurze trwa 8 godzin od godz. 21.00 do godz. 5.00,

pora nocna dla pracowników pracujących na produkcji trwa 8 godzin od godz. 22.00 do godz. 6.00,

pora nocna dla pracowników wykonujących pracę w terenie trwa 8 godzin od godz. 23.00 do godz. 7.00.

Takie ustalenie pory nocnej w zakładzie jest prawidłowe.

Różne pory nocne powinny być ustalone dla poszczególnych grup pracowników jednego zakładu, np. pracowników danego wydziału. Nie powinny być natomiast wyodrębniane dla pojedynczych pracowników.

Należy przyjąć, że w przypadku pracowników pracujących na zmiany, nie można ustalać różnych godzin pory nocnej dla poszczególnych zmian. Może to bowiem prowadzić do pozbawienia pracowników dodatku za pracę w nocy.

Pracodawca powinien określić godziny pory nocnej w regulaminie pracy bądź w układzie zbiorowym lub w informacji o warunkach zatrudnienia (w przypadku gdy w zakładzie nie obowiązuje regulamin pracy lub układ zbiorowy). Pora nocna powinna obejmować 8 godzin między godz. 21.00 a 7.00. Pracodawca powinien konkretnie ustalić godzinę rozpoczęcia i zakończenia pory nocnej, tj. powinien wskazać, które z 10 godzin między 21.00 a 7.00 stanowią u niego godziny pory nocnej.

Zagrożenie

Zapis w regulaminie pracy, że „pora nocna obejmuje 8 godzin między godzinami 21.00 a 7.00” jest nieprawidłowy.

W przypadku niewskazania przez pracodawcę pory nocnej, należy przyjąć, że porą nocną są wszystkie godziny w przedziale czasowym między godzinami 21.00 a 7.00.

Pracodawca ustalając porę nocną musi mieć na uwadze, że w porze nocnej nie wolno zatrudniać:

• kobiet w ciąży,

• pracownic i pracowników opiekujących się dziećmi w wieku do 4 lat (chyba że wyrażą na to zgodę),

• pracowników młodocianych,

• pracowników niepełnosprawnych (chyba że pracownik jest zatrudniony przy pilnowaniu mienia lub gdy na wniosek zatrudnionej osoby wyrazi na to zgodę lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników lub, w razie jego braku, lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą).

• art. 29 § 3, art. 1041 § 1 pkt 4, art. 1517 § 1, § 3, art. 1518, art. 178, art. 203 § 2 Kodeksu pracy,

• art. 15 ust. 3, art. 16 ustawy z 27 października 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92 ze zm.).

Magdalena Opalińska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA