REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w jednym zakładzie można ustalić różne pory nocne

Magdalena Opalińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chcemy wprowadzić w naszej firmie różne pory nocne dla poszczególnych grup pracowników. Inne pory nocne obowiązywałyby pracowników pracujących w biurze, inne pracujących na produkcji, a jeszcze inne wykonujących pracę w terenie. Czy jest dopuszczalne ustalenie w regulaminie pracy różnych pór nocnych obowiązujących w tym samym zakładzie?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nie ma przeszkód, aby w Państwa zakładzie w regulaminie pracy były ustalone różne pory nocne dla poszczególnych grup pracowników.

UZASADNIENIE

W przypadkach uzasadnionych organizacją pracy mogą Państwo ustalić dla różnych grup pracowników różne godziny pory nocnej. Inna pora nocna będzie obowiązywać wówczas pracowników pracujących w biurze, inna pracowników pracujących na produkcji, a jeszcze inna pracowników wykonujących pracę w terenie.

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca w regulaminie pracy ustalił porę nocną następująco:

pora nocna dla pracowników pracujących w biurze trwa 8 godzin od godz. 21.00 do godz. 5.00,

pora nocna dla pracowników pracujących na produkcji trwa 8 godzin od godz. 22.00 do godz. 6.00,

pora nocna dla pracowników wykonujących pracę w terenie trwa 8 godzin od godz. 23.00 do godz. 7.00.

Takie ustalenie pory nocnej w zakładzie jest prawidłowe.

Różne pory nocne powinny być ustalone dla poszczególnych grup pracowników jednego zakładu, np. pracowników danego wydziału. Nie powinny być natomiast wyodrębniane dla pojedynczych pracowników.

Należy przyjąć, że w przypadku pracowników pracujących na zmiany, nie można ustalać różnych godzin pory nocnej dla poszczególnych zmian. Może to bowiem prowadzić do pozbawienia pracowników dodatku za pracę w nocy.

Pracodawca powinien określić godziny pory nocnej w regulaminie pracy bądź w układzie zbiorowym lub w informacji o warunkach zatrudnienia (w przypadku gdy w zakładzie nie obowiązuje regulamin pracy lub układ zbiorowy). Pora nocna powinna obejmować 8 godzin między godz. 21.00 a 7.00. Pracodawca powinien konkretnie ustalić godzinę rozpoczęcia i zakończenia pory nocnej, tj. powinien wskazać, które z 10 godzin między 21.00 a 7.00 stanowią u niego godziny pory nocnej.

Zagrożenie

Zapis w regulaminie pracy, że „pora nocna obejmuje 8 godzin między godzinami 21.00 a 7.00” jest nieprawidłowy.

W przypadku niewskazania przez pracodawcę pory nocnej, należy przyjąć, że porą nocną są wszystkie godziny w przedziale czasowym między godzinami 21.00 a 7.00.

Pracodawca ustalając porę nocną musi mieć na uwadze, że w porze nocnej nie wolno zatrudniać:

• kobiet w ciąży,

• pracownic i pracowników opiekujących się dziećmi w wieku do 4 lat (chyba że wyrażą na to zgodę),

• pracowników młodocianych,

• pracowników niepełnosprawnych (chyba że pracownik jest zatrudniony przy pilnowaniu mienia lub gdy na wniosek zatrudnionej osoby wyrazi na to zgodę lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników lub, w razie jego braku, lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą).

• art. 29 § 3, art. 1041 § 1 pkt 4, art. 1517 § 1, § 3, art. 1518, art. 178, art. 203 § 2 Kodeksu pracy,

• art. 15 ust. 3, art. 16 ustawy z 27 października 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92 ze zm.).

Magdalena Opalińska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA