REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzja w sprawie niewypłacania świadczenia urlopowego i rezygnacji z tworzenia zfśs

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Marcinowska

REKLAMA

Pracodawcy do końca stycznia muszą podjąć decyzję w sprawie niewypłacania świadczenia urlopowego lub nietworzenia funduszu świadczeń socjalnych. Dotyczy to pracodawców zatrudniających mniej niż 20 osób na pełne etaty.

Ustawa z 4 marca 2004 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych w art. 3 daje pracodawcom zatrudniającym według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników na pełne etaty możliwość wyboru pomiędzy tworzeniem funduszu świadczeń socjalnych a wypłacaniem świadczeń urlopowych.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Pracodawcy o których mowa wyżej mogą zrezygnować z prowadzenia działalności socjalnej, ale muszą w sposób prawidłowy przekazać swoim pracownikom decyzję w sprawie niewypłacania świadczenia urlopowego i nietworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Skuteczne zwolnienie się z obowiązku wypłaty świadczenia urlopowego w przypadku pracodawcy, który nie tworzy regulaminu wynagradzania ani nie jest objęty układem zbiorowym wymaga przekazania tej informacji pracownikom w pierwszym miesiącu danego roku kalendarzowego w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Obowiązek może być zrealizowany przez wręczenie pracownikom pism czy zamieszczenie informacji na tablicy ogłoszeń (lub intranecie). Pracodawca, który do 31 stycznia danego roku nie zwolni się z obowiązku wypłacania świadczenia urlopowego, a świadczenia nie będzie wypłacał, będzie popełniał wykroczenie przeciwko prawom pracownika i w razie ewentualnej kontroli PIP będzie podlegał karze grzywny1.

 

Przykład zawiadomienia pracowników - pracodawca, który nie jest objęty przepisami wewnątrzzakładowymi, zatrudniający wg stanu na 1 stycznia danego roku mniej niż 20 osób przeliczeniu na pełne etaty


Warszawa 3 stycznia 2011


Komunikat dla pracowników Spółki X


Informujemy, że na podstawie art.3 ust 3a ustawy z 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych w 2011 roku  nie  będzie tworzony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych ani nie będzie wypłacane świadczenie urlopowe.

Zarząd Spółki X

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Należy również pamiętać, że obowiązek informowania pracowników jest powtarzalny co oznacza że, nawet jeżeli od kliku lat pracodawca nie wypłaca świadczeń urlopowych, informację pracownikom należy przedstawiać każdego roku kalendarzowego.

Uważać powinni również pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników (ale mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty) ponieważ postanowienie w sprawie nietworzenia funduszu, zmniejszenia odpisu lub niewypłacania świadczenia urlopowego muszą zawrzeć w regulaminie wynagradzania. Na taką zmianę zgodę musi wyrazić przedstawiciel pracowników (jeżeli u pracodawcy nie działa organizacja związkowa). Jeżeli pracodawca uzyska zgodę przedstawiciela pracowników na zmianę w regulaminie wynagradzania wejdą one w życie po 14 dniach od ich ogłoszenia.

________________________________________________

1.Orzecznictwo sądowe w tym zakresie jest mniej rygorystyczne niż stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy. Stanowi, że opóźnienie w przekazaniu informacji nie powoduje obowiązku wypłaty świadczeń urlopowych ( Wyrok z 1.03.2007r - I OSK 814/06, wyrok z 15.01.2008 syg.akt. XII Pa 442/07).Chcąc uniknąć jednak sporów sądowych  najlepiej trzymać się terminów wskazanych ustawą.

Magdalena Marcinowska

Outsourcing Rachunkowości

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA