REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznesowe certyfikaty językowe - jaki egzamin dla pracowników?

Katarzyna Różańska-Polakowska

REKLAMA

Wbrew pozorom, certyfikatów potwierdzających umiejętności językowe jest bardzo dużo. Ciężko jest także je wartościować, ponieważ odnoszą się do wielu dziedzin i mogą odegrać różną rolę w określonych rejonach świata. Jednak w czasach, gdy znajomość przynajmniej jednego języka obcego jest wspólna dla większości ogłoszeń rekrutacyjnych, warto dobrze wybrać egzaminy, na które firma skieruje pracowników.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

Znajomość języka angielskiego w CV wpisuje mnóstwo osób. Niestety, znacznie mniejsza ich liczba może potwierdzić tą znajomość konkretnym certyfikatem. Odgrywają one szczególnie istotną rolę dla osób, które będą pracować za granicą, lub na stałe w swojej pracy mają kontakt z osobami  z zagranicy. Ponieważ jednak znacząco różnią się od siebie - decyzja, który egzamin odbyć, albo na który skierować pracowników powinna być przemyślana. Zobaczmy zatem, w czym można wybierać... Zacznijmy od certyfikatów ogólnych.


Certificate in Advanced English (CAE)


Jeden z najpopularniejszych egzaminów językowych. Koncentruje się na codziennej znajomości języka I świadczy o opanowaniu go w sposób pozwalający na swobodną komunikację z obcokrajowcami. Potwierdzają one kwalifikacje językowe przewodników turystycznych i pilotów wycieczek, a także osób przekwalifikowujących się na nauczycieli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znajomość języków obcych a szanse na rynku pracy


Certificate of Proficiency in English (CPE)


To zdecydowanie najtrudniejszy z angielskich egzaminów językowych. Wymaga bardzo obszernej znajomości słownictwa, perfekcyjnej znajomości gramatyki i umiejętności rozróżniania niuansów. Jednym słowem egzamin CPE wymaga biegłości językowej przez niektórych nazywanej poziomem rodzimego użytkownika języka angielskiego. W Wielkiej Brytanii i wielu innych krajach egzamin ten jest wymagany przy ubieganiu się przez obcokrajowca o przyjęcie na studia. CPE świadczy o znajomości języka angielskiego wymaganej od pracowników ministerstwa, jest też honorowany przez Urząd Służby Cywilnej. Oba certyfikaty są znane i stosowane w przemyśle i handlu na całym świecie.


The European Language Certificates (TELC)


Certyfikat ten można uzyskać po zdaniu egzaminu, który sprawdza znajomość języka, kładąc szczególny nacisk na umiejętność porozumiewania się, a nie na znajomość gramatyki. Certyfikaty TELC uwzględniają różne poziomy zaawansowania językowego i w chwili obecnej obejmują dziesięć języków europejskich; Główny nacisk położony jest na wyrobienie kompetencji komunikacyjnych, tak potrzebnych w kontaktach prywatnych czy zawodowych. Dlatego certyfikaty TELC adresowane są nie do lingwistów, lecz do np. inżynierów, techników, urzędników, lekarzy, prawników, ekonomistów, a także studentów kierunków nielingwistycznych.

Zapraszamy do odwiedzenia forum ZUS i prawo pracy

Jaki kurs językowy dla firmy?

Egzaminy TELC honorowane są w krajach na terenie całej Unii Europejskiej i poświadczają osiągnięcie wysokiego poziomu sprawności językowej. W Polsce posiadanie certyfikatu TELC jest niezbędne w ubieganiu się o status Urzędnika Mianowanego, są oficjalnie uznawane przez administrację Rzeczpospolitej Polskiej jako potwierdzenie znajomości języka.

Są też certyfikaty szczególnie ukierunkowane na zastosowanie w biznesie.


TOEIC (R)


To egzamin sprawdzający znajomość języka angielskiego w środowisku międzynarodowego biznesu. Skupia się na testowaniu biegłości posługiwania się językiem w biurze, podczas spotkań, negocjacji czy podróży służbowych. Zapewnia precyzyjny pomiar umiejętności językowych, w zakresie rozumienia ze słuchu, czytania oraz gramatyki. TOEIC(R) jest obecnie najbardziej popularnym egzaminem na świecie, wybieranym przez menedżerów ds. zarządzania zasobami ludzkimi, specjalistów ds. rekrutacji, uczelnie państwowe oraz prywatne i administrację państwową.

 


TFI


Jest to egzamin sprawdzający znajomość języka francuskiego w środowisku międzynarodowego biznesu. Egzamin ten certyfikuje znajomość języka francuskiego osób, dla których francuski nie jest językiem ojczystym. Sprawdza i potwierdza znajomość języka francuskiego środowisku pracy i życia osób dorosłych, od poziomu początkującego do zaawansowanego - niezależnie od wykonywanego zawodu czy posiadanego wykształcenia.


WiDaF


To egzamin sprawdzający znajomość języka niemieckiego w środowisku międzynarodowego biznesu. Jest przeznaczony do certyfikowania znajomości niemieckiego w biznesie i w codziennym środowisku pracy. WiDaF jest też wykorzystywany przez wiele firm do pomiaru skuteczności szkoleń i selekcji pracowników.


London Chamber of Commerce & Industry (LCCI)


Obejmuje zagadnienia z dziedzin biznesu, począwszy od IT, przez accounting i sektory bardziej wyspecjalizowane jak Secretarial, Administration, Marketing, Management. Kwalifikacje będą honorowane przez pracodawców, ministerstwa, uniwersytety oraz instytucje finansowe na całym świecie.


Business Preliminary, Business Vantage, Business Higher (BEC)


To egzaminy uznawane przez największe firmy na całym świecie. Sprawdzają znajomość języka angielskiego osób posługujących się nim w pracy biurowej oraz w kontaktach międzynarodowych. BEC składa się z 4 części: czytanie, pisanie, rozumienie ze słuchu, mówienie; Certyfikat BEC jest ważny bezterminowo.


IELTS


Jest międzynarodowym egzaminem sprawdzającym znajomość języka angielskiego na poziomie A2 - C2. Jest wymagany w przypadku chęci podjęcia studiów lub pracy w Australii, Nowej Zelandii i Kanadzie. Jest też uznawany w polskiej służbie cywilnej. Istnieją 2 wersje egzaminów IELTS: ogólny oraz akademicki.

Na koniec warto wspomnieć o jeszcze dwóch certyfikatach:


The International Legal English Certificate (IELC) i Test of Legal English Skills (TOLES)


Sprawdzają one posługiwanie się językiem prawniczym stosowanym w światowym handlu, pisanie oficjalnych listów oraz komunikację przy pomocy poczty elektronicznej, tworzenie dokumentów prawnych, poprawne stosowanie struktur gramatycznych (tylko egzamin TOLES); posługiwanie się językiem negocjacji (tylko egzamin TOLES).

„Informacja o certyfikacie FCE/CAE w CV na pewno skutecznie poszerzy kompetencje pracownika, jako że są to chyba najbardziej rozpoznawalne egzaminy w Polsce i na całym świecie. Należy jednak pamiętać, że dotyczą one angielskiego ogólnego. Jeśli chcemy, aby pracownicy ugruntowali znajomość business English pomoże TOEIC, LCCI lub BEC. Te kursy będą wystarczające, aby odpowiednio wywiązywać się z oczekiwań pracodawcy i swobodnie współpracować z międzynarodowymi partnerami.” - komentuje Katarzyna Różańska-Polakowska  agencji translatorskiej Skrivanek.

Jak zatem widać, jest wiele możliwości oficjalnego potwierdzenia znajomości języka obcego. Certyfikatów jest znacznie więcej, tu zostały wyszczególnione najpopularniejsze, cieszące się ugruntowaną renomą w międzynarodowym środowisku biznesowym. Które wybrać? Nie ma jednej odpowiedzi, wszystko zależy od indywidualnych potrzeb i poziomu znajomości języka...


Autor: Katarzyna Różańska-Polakowska, Koordynator Szkoleń Językowych, Skrivanek Sp. z o. o.

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: lista 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA