REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznesowe certyfikaty językowe - jaki egzamin dla pracowników?

Katarzyna Różańska-Polakowska

REKLAMA

Wbrew pozorom, certyfikatów potwierdzających umiejętności językowe jest bardzo dużo. Ciężko jest także je wartościować, ponieważ odnoszą się do wielu dziedzin i mogą odegrać różną rolę w określonych rejonach świata. Jednak w czasach, gdy znajomość przynajmniej jednego języka obcego jest wspólna dla większości ogłoszeń rekrutacyjnych, warto dobrze wybrać egzaminy, na które firma skieruje pracowników.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

Znajomość języka angielskiego w CV wpisuje mnóstwo osób. Niestety, znacznie mniejsza ich liczba może potwierdzić tą znajomość konkretnym certyfikatem. Odgrywają one szczególnie istotną rolę dla osób, które będą pracować za granicą, lub na stałe w swojej pracy mają kontakt z osobami  z zagranicy. Ponieważ jednak znacząco różnią się od siebie - decyzja, który egzamin odbyć, albo na który skierować pracowników powinna być przemyślana. Zobaczmy zatem, w czym można wybierać... Zacznijmy od certyfikatów ogólnych.


Certificate in Advanced English (CAE)


Jeden z najpopularniejszych egzaminów językowych. Koncentruje się na codziennej znajomości języka I świadczy o opanowaniu go w sposób pozwalający na swobodną komunikację z obcokrajowcami. Potwierdzają one kwalifikacje językowe przewodników turystycznych i pilotów wycieczek, a także osób przekwalifikowujących się na nauczycieli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znajomość języków obcych a szanse na rynku pracy


Certificate of Proficiency in English (CPE)


To zdecydowanie najtrudniejszy z angielskich egzaminów językowych. Wymaga bardzo obszernej znajomości słownictwa, perfekcyjnej znajomości gramatyki i umiejętności rozróżniania niuansów. Jednym słowem egzamin CPE wymaga biegłości językowej przez niektórych nazywanej poziomem rodzimego użytkownika języka angielskiego. W Wielkiej Brytanii i wielu innych krajach egzamin ten jest wymagany przy ubieganiu się przez obcokrajowca o przyjęcie na studia. CPE świadczy o znajomości języka angielskiego wymaganej od pracowników ministerstwa, jest też honorowany przez Urząd Służby Cywilnej. Oba certyfikaty są znane i stosowane w przemyśle i handlu na całym świecie.


The European Language Certificates (TELC)


Certyfikat ten można uzyskać po zdaniu egzaminu, który sprawdza znajomość języka, kładąc szczególny nacisk na umiejętność porozumiewania się, a nie na znajomość gramatyki. Certyfikaty TELC uwzględniają różne poziomy zaawansowania językowego i w chwili obecnej obejmują dziesięć języków europejskich; Główny nacisk położony jest na wyrobienie kompetencji komunikacyjnych, tak potrzebnych w kontaktach prywatnych czy zawodowych. Dlatego certyfikaty TELC adresowane są nie do lingwistów, lecz do np. inżynierów, techników, urzędników, lekarzy, prawników, ekonomistów, a także studentów kierunków nielingwistycznych.

Zapraszamy do odwiedzenia forum ZUS i prawo pracy

Jaki kurs językowy dla firmy?

Egzaminy TELC honorowane są w krajach na terenie całej Unii Europejskiej i poświadczają osiągnięcie wysokiego poziomu sprawności językowej. W Polsce posiadanie certyfikatu TELC jest niezbędne w ubieganiu się o status Urzędnika Mianowanego, są oficjalnie uznawane przez administrację Rzeczpospolitej Polskiej jako potwierdzenie znajomości języka.

Są też certyfikaty szczególnie ukierunkowane na zastosowanie w biznesie.


TOEIC (R)


To egzamin sprawdzający znajomość języka angielskiego w środowisku międzynarodowego biznesu. Skupia się na testowaniu biegłości posługiwania się językiem w biurze, podczas spotkań, negocjacji czy podróży służbowych. Zapewnia precyzyjny pomiar umiejętności językowych, w zakresie rozumienia ze słuchu, czytania oraz gramatyki. TOEIC(R) jest obecnie najbardziej popularnym egzaminem na świecie, wybieranym przez menedżerów ds. zarządzania zasobami ludzkimi, specjalistów ds. rekrutacji, uczelnie państwowe oraz prywatne i administrację państwową.

 


TFI


Jest to egzamin sprawdzający znajomość języka francuskiego w środowisku międzynarodowego biznesu. Egzamin ten certyfikuje znajomość języka francuskiego osób, dla których francuski nie jest językiem ojczystym. Sprawdza i potwierdza znajomość języka francuskiego środowisku pracy i życia osób dorosłych, od poziomu początkującego do zaawansowanego - niezależnie od wykonywanego zawodu czy posiadanego wykształcenia.


WiDaF


To egzamin sprawdzający znajomość języka niemieckiego w środowisku międzynarodowego biznesu. Jest przeznaczony do certyfikowania znajomości niemieckiego w biznesie i w codziennym środowisku pracy. WiDaF jest też wykorzystywany przez wiele firm do pomiaru skuteczności szkoleń i selekcji pracowników.


London Chamber of Commerce & Industry (LCCI)


Obejmuje zagadnienia z dziedzin biznesu, począwszy od IT, przez accounting i sektory bardziej wyspecjalizowane jak Secretarial, Administration, Marketing, Management. Kwalifikacje będą honorowane przez pracodawców, ministerstwa, uniwersytety oraz instytucje finansowe na całym świecie.


Business Preliminary, Business Vantage, Business Higher (BEC)


To egzaminy uznawane przez największe firmy na całym świecie. Sprawdzają znajomość języka angielskiego osób posługujących się nim w pracy biurowej oraz w kontaktach międzynarodowych. BEC składa się z 4 części: czytanie, pisanie, rozumienie ze słuchu, mówienie; Certyfikat BEC jest ważny bezterminowo.


IELTS


Jest międzynarodowym egzaminem sprawdzającym znajomość języka angielskiego na poziomie A2 - C2. Jest wymagany w przypadku chęci podjęcia studiów lub pracy w Australii, Nowej Zelandii i Kanadzie. Jest też uznawany w polskiej służbie cywilnej. Istnieją 2 wersje egzaminów IELTS: ogólny oraz akademicki.

Na koniec warto wspomnieć o jeszcze dwóch certyfikatach:


The International Legal English Certificate (IELC) i Test of Legal English Skills (TOLES)


Sprawdzają one posługiwanie się językiem prawniczym stosowanym w światowym handlu, pisanie oficjalnych listów oraz komunikację przy pomocy poczty elektronicznej, tworzenie dokumentów prawnych, poprawne stosowanie struktur gramatycznych (tylko egzamin TOLES); posługiwanie się językiem negocjacji (tylko egzamin TOLES).

„Informacja o certyfikacie FCE/CAE w CV na pewno skutecznie poszerzy kompetencje pracownika, jako że są to chyba najbardziej rozpoznawalne egzaminy w Polsce i na całym świecie. Należy jednak pamiętać, że dotyczą one angielskiego ogólnego. Jeśli chcemy, aby pracownicy ugruntowali znajomość business English pomoże TOEIC, LCCI lub BEC. Te kursy będą wystarczające, aby odpowiednio wywiązywać się z oczekiwań pracodawcy i swobodnie współpracować z międzynarodowymi partnerami.” - komentuje Katarzyna Różańska-Polakowska  agencji translatorskiej Skrivanek.

Jak zatem widać, jest wiele możliwości oficjalnego potwierdzenia znajomości języka obcego. Certyfikatów jest znacznie więcej, tu zostały wyszczególnione najpopularniejsze, cieszące się ugruntowaną renomą w międzynarodowym środowisku biznesowym. Które wybrać? Nie ma jednej odpowiedzi, wszystko zależy od indywidualnych potrzeb i poziomu znajomości języka...


Autor: Katarzyna Różańska-Polakowska, Koordynator Szkoleń Językowych, Skrivanek Sp. z o. o.

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie PIT w 2024 roku. Rekordowo szybkie zwroty podatku - średnio 15 dni od złożenia deklaracji

Krajowa Administracja Skarbowa podsumowała ostatni "sezon  PIT-owy", czyli rozliczenie podatkowe dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2023 roku. 95%, czyli ponad 23 mln deklaracji podatkowych za 2023 r. podatnicy złożyli elektronicznie, z czego większość, bo aż 13,8 mln przez usługę Twój e-PIT. Tylko 1,4 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. W tym roku urzędy skarbowe rekordowo szybko zwracały nadpłaty podatku – średnio w ciągu 15 dni. Pierwszy raz z usługi Twój e-PIT skorzystali przedsiębiorcy, którzy złożyli w ten sposób ponad 910 tys. dokumentów. OPP mogą w tym roku otrzymać rekordowa sumę 1,9 mld zł.

Kolejna wygrana podatnika w NSA: Organy podatkowe nie wykazały nienależytej staranności podatnika przy weryfikacji rzetelności dostawców przy odliczeniu VAT

W dniu 29 maja 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA), po dwukrotnym odraczaniu publikacji orzeczenia (pierwotna data rozprawy: 8 maja 2024 r.), uchylił zaskarżony przez podatnika wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku o sygn. akt I SA/Gd 703/19 z 29 października 2019 r., przyjmując że wbrew wydanemu wyrokowi WSA organy podatkowe nie zgromadziły wystarczających dowodów na podważenie dobrej wiary podatnika. W wyroku o sygn. akt I FSK 423/20 NSA nie zgodził się z sądem pierwszej instancji odnośnie wykazania przez organy zasadności pozbawienia podatnika prawa do odliczenia VAT wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług. 

Podwyżka minimalnego wynagrodzenia od 2025 roku. 53% średniej płacy. Hojność na cudzy koszt. Wyższe koszty pracy podniosą ceny i będą przerzucone na konsumentów

W czwartek 13 czerwca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję podwyżki minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2025 roku do kwoty 4626 zł brutto (3 483,51 zł netto). Jednocześnie w przyszłym roku minimalna stawka godzinowa na zleceniu i podobnych umowach cywilnoprawnych wynosić ma 30,20 zł brutto. Te propozycje rządu skomentował nieprzychylnie Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Publikujemy poniżej treść stanowiska Rzecznika MŚP w sprawie wzrostu płacy minimalnej od przyszłego roku.

Przedsiębiorcy MŚP: Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku

Zdaniem przedsiębiorców nowa pensja minimalna zabije sektor MŚP. "Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku. Na negatywny wpływ znaczących wzrostów wysokości pensji minimalnej na działanie sektora MŚP zwracaliśmy uwagę już w 10 postulatach handlu dla nowego rządu" - piszą w komunikacie.

REKLAMA

Znów zmiany w akcyzie na wino. Co to oznacza dla cen tego trunku? Czy smakosze win zapłacą więcej?

Minister Finansów planuje przedłużyć o 1 rok (czyli do końca 2025 roku) okres ważności znaków akcyzy (banderol) naniesionych na opakowania jednostkowe win i wyrobów winiarskich, które są obecnie na rynku. Chodzi o wina wprowadzone do obrotu przed 2022 rokiem, które są oznaczone tzw. „starymi” znakami akcyzy. Ważność banderol akcyzowych tych win była już wcześniej dwukrotnie przedłużana. Ta zmiana, dokonywana w interesie firm z branży winiarskiej – by dać im więcej czasu na sprzedaż zapasów tych win – nie powinna skutkować podwyżką cen win.

Najniższa krajowa 2025 - ile od stycznia? Jakie brutto w umowie, ile netto do wypłaty na rękę? Jakie koszty pracodawcy płacy minimalnej?

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę (zwane też najniższą krajową lub płacą minimalną) ma wynieść 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa dla umów zlecenia i podobnych umów cywilnoprawnych od 1 stycznia 2025 r. wynosić ma 30,20 zł brutto. Takie są propozycje Rady Ministrów przedstawione 13 czerwca 2024 r.

Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?

W praktyce zdarza się nie tak rzadko, że wystawiony paragon z NIP nabywcy zawiera błędną stawkę VAT. Czy i jak można skorygować taki paragon z błędną stawką VAT?

Fiskus dowie się, że prowadzisz działalność gospodarczą bez rejestracji. Zmiany od 1 lipca 2024 r. Co wynika z nowych przepisów?

W dniu 5 czerwca 2024 r. Senat przyjął bez poprawek rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, który implikuje unijną dyrektywę DAC7 uszczelniającą system podatkowy we wszystkich krajach UE. Jeśli Prezydent podpisze ustawę, zacznie ona obowiązywać już od 1 lipca br. Nowe przepisy związane są z wprowadzeniem obowiązku raportowania danych przez platformy sprzedażowe tj. Allegro, OLX czy Booking dotyczących ilości oraz wartości transakcji dokonywanych przez ich użytkowników

REKLAMA

Kiedy i w jakich okolicznościach pracodawca ma obowiązek zwiększyć wymiar urlopu wypoczynkowego? Czy każdy pracownik może na to liczyć?

W jakich sytuacjach i terminach pracownik nabywa prawo do zwiększonego wymiaru urlopu wypoczynkowego? Kiedy pracodawca ma obowiązek udzielić dodatkowych dni urlopu? Co wynika z przepisów?

Zwolnienie z VAT dla małych firm. Minister Finansów szykuje istotne zmiany w ustawie o VAT

Nowelizacja ustawy o VAT ma pozwolić na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w VAT w Polsce przez małe firmy (do 200 tys. zł rocznej wartości sprzedaży) mające siedzibę w innym państwie członkowskim UE. A polskie małe firmy będą mogły również korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Tak wynika z założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, które zostały opublikowane 12 czerwca 2024 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

REKLAMA