REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znajomość języków obcych a szanse na rynku pracy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z ostatniego badania Eurobarometru* wynika, że ponad 40% pracodawców z sektora produkcyjnego oczekuje zaawansowanej znajomości języka od absolwentów studiów wyższych. Przeglądając oferty pracy można zaobserwować, w jak wielu z nich wśród wymagań pojawia się znajomość co najmniej jednego języka obcego, najczęściej angielskiego.

Kodeks pracy 2013 z komentarzem

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Dziś nikogo nie trzeba przekonywać, że znajomość języków obcych jest jedną z podstawowych umiejętności niezbędnych w pracy. Choć to z pozoru absurdalne, taki sam wymóg pojawia się zarówno na etatach dyrektorskich, jak i związanych z podstawową obsługą biura. Powodów takiej sytuacji jest wiele. W dobie rosnącego bezrobocia i rekordowej liczby osób bezrobotnych z wyższym wykształceniem, jest to kolejne kryterium zawężające wybór pracownika. Znajomość języka obcego, to także otwarte drzwi pozwalające na dalszy rozwój. Co ciekawe, podobny trend panuje w praktycznie każdej branży, w każdym regionie Polski...

Bez znajomości języka obcego nie ma co myśleć o znalezieniu dobrej pracy i rozwoju zawodowym. A jaki język jest najbardziej pożądany przez pracodawców? Nie da się zaprzeczyć, że język angielski jest niezwykle ważny w międzynarodowej komunikacji. Jego znajomość coraz częściej uznawana jest za podstawową umiejętność. W ogromnej części Europy, a także i poza nią, angielski jest tak powszechny, że nie jest już nawet uznawany za język obcy, przynajmniej w sferze biznesowej. Nic dziwnego - językiem angielskim jako natywnym posługuje się aż 365 mln ludzi na całym świecie, natomiast przewiduje się, że globalnie posługuje się nim nawet 1,6 mld osób.

Czy angielski ma konkurencję? Do tej pory na drugim miejscu figurował hiszpański. Jednak według raportu Bloomberga „The Languages of business” z sierpnia 2011 roku wynika, że obecnie zajmuje on dopiero czwartą pozycję, ustępując przede wszystkim mandaryńskiemu, który ma ponad miliard użytkowników. Kolejne miejsca zajmuje język francuski z 68 milionami użytkowników w 27 krajach, w których jest to język urzędowy, oraz arabski, który ma ponad 220 milionów użytkowników. Hiszpański kończy dopiero na czwartym miejscu.

REKLAMA

Trudny pośrednik, czyli pracodawca w urzędzie pracy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co niesie za sobą wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę

Zapraszamy do odwiedzenia forum ZUS i prawo pracy

Według przewidywań organizacji OECD do roku 2030 wśród sześciu największych gospodarek świata znajdą się Chiny, USA, Indie, Japonia, Brazylia oraz Rosja. W związku  tym jasne jest, że znajomość języków obowiązujących w tych krajach z pewnością zwiększy szanse na otrzymanie atrakcyjnej posady w firmach działających na rynku międzynarodowym.

Niedawno na zlecenie Komisji Europejskiej powstał raport „Languages for Jobs”. Wynika z niego, że rynki rozwijające się są dla europejskich przedsiębiorstw niezwykle ważne, a odpowiednie umiejętności językowe pracowników pozwolą im konkurować o miejsca pracy w dowolnym miejscu na świecie. We wspomnianym raporcie eksperci powołani przez Komisję Europejską, przytoczyli wyniki ankiety ELAN przeprowadzonej na prawie 2 000 małych i średnich przedsiębiorstw z całej Unii. Oprócz osób władających językiem angielskim, na liście życzeń tychże firm znaleźli się pracownicy posługujący się również niemieckim, francuskim, rosyjskim i hiszpańskim.

 

Nie należy zapominać o językach krajów ościennych, z którymi prowadzi się wymianę handlową na poziomie regionalnym. Ze względu na fakt, iż stanowi ona znaczące źródło przychodu wielu firm operujących w danym regionie, firmy te stale poszukują pracowników, dzięki którym łatwiejsze będzie budowanie relacji biznesowych. Stąd mnóstwo ofert, między innymi w obsłudze klienta, sprzedaży, marketingu i reklamie, gdzie wymogiem podstawowym jest znajomość języka czeskiego, słowackiego, węgierskiego, a także litewskiego. Europejscy pracodawcy są skłonni oferować takim pracownikom znacznie wyższe wynagrodzenie.

- Język angielski jest na tyle powszechny, że jego znajomość często uznawana jest za podstawową umiejętność, standard na równi z obsługą komputera. Znajomość dodatkowego języka obcego jest coraz mocniejszym atutem, który może bezpośrednio przełożyć się zarówno na wysokość wynagrodzenia, jak i prestiż. - dodaje Tomasz Pietrzyk z agencji translatorskiej Skrivanek Polska.

Waloryzacja 2013. O ile wzrosną emerytury, renty i dodatki?

Czy wynagrodzenie z umowy o dzieło zawartej z udziałowcem spółki jest kosztem podatkowym

 

Autor: Tomasz Pietrzyk, Skrivanek Sp. z o. o.

 

Przypisy:

Eurobarometer 304, 2010 ''Employers' perception of graduate employability'', dostępny na: http://ec.europa.eu/languages/news/20101210-wanted-in-the-future-language-skills_en.htm

ELAN Study: "Effects on the European Union Economy of Shortages of Foreign Language Skills in Enterprise" (European Commission, 2006). dostępny na:  

http://ec.europa.eu/languages/languagesmean-business/files/elan-full-report_en.pdf

Fremdsprachen für die Wirtshaft (Foreign languages for business), kompilacja prac naukowych i raportów opublikowanych przez Austriacki Institut für Bildungsforschung der Wirtschaft (2008). dostępny na: http://www.ibw.at/media/ibw/fb143.pdf

Languages for Jobs: Providing multilingual communication skills for the labour market, European Commission, dostępny na: http://ec.europa.eu/languages/pdf/languages-for-jobs-report_en.pdf

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA