REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co niesie za sobą wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Gołębiewski

REKLAMA

Z początkiem 2013 roku miesięczne minimalne wynagrodzenie za pracę brutto wzrosło z kwoty 1.500 PLN do kwoty 1.600 PLN.

Oznacza to w praktyce podwyżkę dla pracowników, którzy przy zatrudnieniu na pełen etat zarabiają obecnie mniej niż 1.600 złotych miesięcznie. Wyższe wynagrodzenie dotyczyć będzie również osób podejmujących nową pracę w 2013 roku. Najniższe wynagrodzenie osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy będzie proporcjonalnie niższe.

REKLAMA

REKLAMA

Przy tym, obowiązuje wciąż zasada wyrażona w ustawie z dnia 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, zgodnie z którą wynagrodzenie pracownika w okresie jego pierwszego roku pracy może być obniżone do 80% wynagrodzenia minimalnego.

Wynagrodzenia minimalnego nie należy utożsamiać z płacą zasadniczą. Przy obliczaniu jego wysokości należy uwzględniać bowiem także inne przysługujące pracownikowi składniki wynagrodzenia i świadczenia, które GUS zalicza do wynagrodzeń osobowych. Należą do nich inne poza wynagrodzeniem zasadniczym składniki wynagrodzenia, jak prowizje i premie, dodatki za staż pracy, funkcyjne oraz za warunki pracy. Ustawodawca wyłączył jednak z wynagrodzenia minimalnego nagrody jubileuszowe, odprawy z tytułu emerytury lub renty oraz wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych. Dość powszechnie przyjmuje się też, że w skład wynagrodzenia minimalnego nie wchodzi dodatek z tytułu pracy w porze nocnej.

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Urlop macierzyński i ojcowski w 2013 r.

Wpływ minimalnego wynagrodzenia na świadczenia pracownicze w 2013 r.

Ułatwienia dla przedsiębiorców - mniej obowiązków wobec Inspekcji Sanitarnej i PIP

Czy niewykorzystany urlop na żądanie przechodzi na kolejny rok

Nowe rozwiązania w zakresie czasu pracy

Nowe kwoty dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych

 

 

Należy podkreślić, że ze względu na bezwzględnie obowiązujący charakter przepisów o wynagrodzeniu minimalnym, pracownicy zarabiający obecnie poniżej 1.600 złotych brutto miesięcznie nabędą w przyszłym roku uprawnienie do wyższego wynagrodzenia, niezależnie od tego czy jego wzrost znajdzie swoje formalne odzwierciedlenie w aneksie do umowy o pracę czy choćby zostanie im on w jakiejkolwiek formie zakomunikowany.

Więcej na ten temat znajdziesz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń
Zamów prenumeratę Monitora Prawa Pracy i Ubezpieczeń >>

Podwyższenie wynagrodzenia minimalnego o 100 złotych nie oznacza oczywiście, że o taką właśnie kwotę wzrosną realne pobory osób otrzymujących obecnie najniższe dopuszczalne wynagrodzenie - kwotę tę należy bowiem pomniejszyć o należny podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenia społeczne. Tak więc osoba zarabiająca obecnie 1.500 złotych brutto zyska „na  rękę” bez mała 70 złotych miesięcznie. Z drugiej strony, jeśli wziąć pod uwagę część składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, do których finansowania zobowiązani są pracodawcy, ponoszony przez nich koszt płacy wzrośnie o ponad 100 złotych. Wzrosną również inne pozapłacowe koszty zatrudnienia. Minimalne wynagrodzenie za pracę stanowi bowiem w ramach prawa pracy istotną wartość referencyjną, w oparciu o którą ustala się wysokość szeregu świadczeń należnych pracownikom. I tak przykładowo, wzrost wynagrodzenia minimalnego odbije się na odpowiednim wzroście następujących świadczeń należnych pracownikom:

- dodatku za pracę w porze nocnej,

- minimalnej wysokości wynagrodzenia za czas przestoju w pracy,

- wysokości odszkodowania, którego może dochodzić pracownik z tytułu nierównego traktowania w zatrudnieniu lub mobbingu,

- czy wreszcie maksymalnej wysokości odprawy z tytułu zwolnienia grupowego bądź zwolnienia indywidualnego wyłącznie z przyczyn nie leżących po stronie pracownika (15-krotność minimalnego wynagrodzenia).

 

 

Indywidualne prawo pracy

Kalkulator wynagrodzeń

Kalkulator wylicza wartość pensji netto z brutto oraz brutto z netto

Kalkulator stażu pracy

 

Składki na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorców

Składka na ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorców

Wymiar czasu pracy - okresy rozliczeniowe

Wynagrodzenie minimalne (lub jego odpowiednia część) stanowi również podstawę dla wyliczenia kwoty wolnej o potrąceń dokonywanych w myśl przepisów Kodeksu pracy.

Ocena instytucji wynagrodzenia minimalnego nie jest jednoznaczna. Niewątpliwie jej celem jest zapewnienie zatrudnionym pewnego minimum pozwalającego im na zapewnienie podstawowych potrzeb życiowych. Z drugiej strony, wzrost kosztów pracy spowodowany podniesieniem kwoty wynagrodzenia minimalnego może potęgować trudności ze znalezieniem legalnego zatrudnienia przez osoby niżej kwalifikowane i „wypychać” je do szarej strefy.

Grzegorz Gołębiewski,

radca prawny w kancelarii prawnej Chajec, Don-Siemion & Żyto w Warszawie

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria prawna Chajec, Don-Siemion & Żyto

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA