REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapomoga losowa udzielona pracownikowi ze środków bieżących spółki

Wioletta Bukowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka postanowiła wspomóc finansowo jednego ze swoich pracowników, którego ze względu na częściową utratę słuchu czeka kosztowna operacja. Zapomoga ta zostanie wypłacona z bieżących środków pracodawcy, bowiem spółka nie ma obowiązku tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Czy świadczeniodawcy przysługuje prawo zaliczenia do kosztów podatkowych wartości udzielonej pomocy? Czy po stronie pracownika powstanie przychód podatkowy?

RADA

Zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów zapomogi pieniężnej wypłaconej pracownikowi ze środków bieżących spółki może stanowić dla pracodawcy poważne ryzyko podatkowe. Dla pracownika otrzymane w związku z chorobą wsparcie finansowe podlega zwolnieniu z podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w danym roku kwoty 2280 zł. Nadwyżka ponad tę kwotę stanowi dla niego przychód z tzw. innych źródeł.

UZASADNIENIE

Działalność socjalna pracodawcy na rzecz pracownika, także w formie rzeczowej lub pieniężnej pomocy materialnej, jest z reguły finansowana z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W związku z tym, iż odpis na ów fundusz obciąża w całości koszty podatkowe, pracodawca zyskuje możliwość pośredniego zrekompensowania udzielonej pomocy. Ustawodawca zabrania bowiem bezpośredniego rozliczania w kosztach wydatków poniesionych na działalność socjalną realizowaną w ramach ZFŚS.

Nie wszyscy pracodawcy mają jednak obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, a co za tym idzie - dokonywania odpisów. Pojawia się wobec tego problem: czy udzielona przez te jednostki pomoc socjalna na rzecz pracowników może obciążać koszty działalności?

Odpowiedź zależy od sposobu interpretowania art. 16 ust. 1 pkt 45 updop. Przepis ten stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z powołanymi przepisami.

Część podatników, których ustawa nie obliguje do tworzenia ZFŚS (z racji stanu zatrudnienia niższego od 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty), uważa, że odwołanie się - w treści cytowanego powyżej przepisu - do przepisów ustawy o ZFŚS wyłącza ich z podmiotowego zakresu tej regulacji, bowiem norma została ustanowiona jedynie w celu zapobiegania podwójnemu odliczaniu tych samych wydatków.

Organy podatkowe uznają ten pogląd za błędny, twierdząc, że art. 16 ust. 1 pkt 45 updop dotyczy wszystkich pracodawców, a nie tylko tych, którzy utworzyli zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. W piśmie z 5 września 2005 r. nr US.III-415/22/136/05 wydanym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach stwierdzono, że:

do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć tzw. koszty pracownicze. Pojęcie to obejmuje przede wszystkim wynagrodzenia wypłacone pracownikom za pracę wykonywaną przez nich w ramach stosunku pracy. W ramach tych wydatków nie mieszczą się jednak wydatki na cele tzw. socjalno-bytowe ponoszone przez pracodawców na rzecz pracowników i ich rodzin, gdyż nie mają one bezpośredniego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie nie ma lub mieć nie może bezpośredniego wpływu na wielkość osiągniętego przychodu. Dodatkowo należy wskazać, iż nawet w sytuacji, gdyby wydatek, o którym mowa w zapytaniu, został sfinansowany z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, to i tak nie mógłby być on zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów.

Jedynym sposobem na finansowe wspomożenie pracownika, które dla pracodawcy nie straci waloru kosztowego, będzie potraktowane udzielonego świadczenia jako elementu należnego pracownikowi wynagrodzenia za pracę. Takie ujęcie przekazanych kwot wymaga umowy (na piśmie) między pracodawcą a pracownikiem, w której zostaną określone wysokość świadczenia oraz termin jego wypłaty.

Zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym w doktrynie i judykaturze wszelkie świadczenia dla pracowników, zarówno te obligatoryjne, jak i uznaniowe, mające swoje źródło w umowie o pracę uważa się za koszt uzyskania przychodu pracodawcy. Potwierdzenie tej tezy znajdziemy w piśmie Ministerstwa Finansów z 27 lutego 1995 r., nr: PO 3/IP-722-126/95, w którym czytamy, że:

Wszelkie wydatki ponoszone przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych na rzecz swoich pracowników, tj. zarówno wydatki bezpośrednie wynikające z zatrudnienia, jak i pośrednie (nawet jeżeli obowiązek ich ponoszenia nie wynika z układu zbiorowego pracy lub innych aktów prawnych), od dnia 1 stycznia 1995 r. stanowią koszty uzyskania przychodów. Natomiast u osób fizycznych równowartość tych wydatków dotyczących bezpośrednio poszczególnych pracowników stanowi przychód wpływający na wysokość dochodu do opodatkowania, w tym także przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, chyba że przychód (dochód) ten jest zwolniony od podatku (...).

Potraktowanie pomocy finansowej otrzymanej od pracodawcy jako dodatkowego (zwiększonego) wynagrodzenia będzie jednak miało, z punktu widzenia pracownika, negatywne konsekwencje.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 26 updof wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł.

Jeśli zatem kwoty wypłacone przez pracodawcę z myślą o pokryciu kosztów leczenia pracownika będą stanowić formalnie część wynagrodzenia za pracę, utracą jednocześnie status zapomogi, a co za tym idzie - pracownik nie będzie mógł skorzystać z powyższego zwolnienia z podatku.

Z kolei wyodrębnienie omawianego świadczenia jako wsparcia finansowego w chorobie da wprawdzie pracownikowi możliwość uniknięcia podatku (do kwoty nieprzekraczającej w danym roku 2280 zł.), ale jednocześnie wyłączy ten wydatek z kosztów podatkowych pracodawcy.

W tej sytuacji obydwie strony powinny rozważyć, biorąc pod uwagę zwłaszcza wysokość planowanej pomocy, które z przedstawionych rozwiązań jest korzystniejsze.

- art. 3 ust. 1 i 3 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U z 2007 r. Nr 89, poz. 589

- art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 793

- art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Wioletta Bukowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

REKLAMA

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA

Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

REKLAMA