REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy powtarzające się kilkutygodniowe wyjazdy pracowników do pracy w Danii to podróż służbowa czy oddelegowanie

Anna Sadowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy firmą budowlaną. Świadczymy usługi w Polsce i Danii. Co dwa tygodnie wysyłamy naszych pracowników na trzy tygodnie do pracy w Danii. Wyjeżdża tam jednak tylko kilku pracowników. Praktycznie za każdym razem jedzie ktoś inny. Jak powinniśmy potraktować takie wyjazdy: jako podróż służbową czy oddelegowanie? Czy pracownikom tym przysługują diety i inne świadczenia związane z podróżą służbową? Czy możemy zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodu? Co należy zrobić, jeżeli praca za granicą będzie trwała dłużej niż 2 lata? Gdzie płacić wówczas składki ZUS i podatek?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

O zakwalifikowaniu wyjazdów Państwa pracowników do Danii jako podróży służbowych lub jako oddelegowania będzie decydował cel i charakter ich wyjazdu. Jeśli nie jest on związany ze zmianą miejsca wykonywania pracy wskazaną w umowie o pracę, tylko z wykonaniem określonego zadania, to mamy do czynienia z podróżą służbową. W takim przypadku pracownikom będą przysługiwały diety oraz inne świadczenia, m.in. zwrot kosztów przejazdów, hoteli. Świadczenia te będą stanowiły Państwa koszty uzyskania przychodów. Natomiast jeśli wyjazd wiąże się ze zmianą umowy o pracę w zakresie miejsca wykonywania pracy, to jest oddelegowaniem. Pracownikom oddelegowanym nie przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży. Istnieje jednak możliwość zwolnienia z opodatkowania i oskładkowania części ich wynagrodzenia.

Pobyt pracownika za granicą dłużej niż 2 lata ma taki skutek, że podatek i składki na ubezpieczenia społeczne powinny być odprowadzane w takim przypadku w Danii.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Pracodawca może powierzyć pracownikowi wykonywanie określonego zadania służbowego poza stałym miejscem pracy. Wykonywanie zadań może odbywać się w ramach podróży służbowej lub w formie czasowego oddelegowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podróż służbowa

O zakwalifikowaniu wyjazdu jako podróży służbowej lub oddelegowania decyduje określenie miejsca pracy w umowie o pracę.

Podróż służbowa to wykonywanie przez pracownika na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy. Po wykonaniu zadania służbowego pracownik wraca do swojego stałego miejsca pracy i swoich dotychczasowych obowiązków. Natomiast oddelegowanie wiąże się z czasową zmianą miejsca wykonywania pracy oraz niekiedy ze zmianą podporządkowania organizacyjnego (służbowego). Nowe miejsce pracy musi być wskazane w umowie o pracę. Często pracownicy oddelegowani mają określone w umowie o pracę wynagrodzenie w walucie kraju, do którego zostali oddelegowani.

W Państwa sytuacji, jeśli wysyłanie pracowników do Danii wiąże się z wykonaniem określonego zadania, bez zmiany (w umowie o pracę) miejsca wykonywania pracy oraz podporządkowania służbowego, to wyjazd ma charakter podróży służbowej. Pracownicy delegowani w podróż służbową powinni otrzymać od Państwa polecenie wyjazdu służbowego poza granicę kraju, w którym musi być określone miejsce i termin wykonania zadania.

Pracownikom odbywającym podróż służbową przysługują określone świadczenia z tego tytułu, m.in. diety oraz zwrot innych kosztów związanych z podróżą służbową (art. 755 k.p.). Świadczenia te są zwolnione z podatku oraz składek na ubezpieczenia społeczne, pod warunkiem że nie przekraczają limitów określonych dla pracowników sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

Świadczenia te będą mogli Państwo zaliczyć do kosztów działalności firmy.

Oddelegowanie

Natomiast oddelegowanie pracownika polega na czasowej zmianie miejsca wykonywania pracy i podporządkowania organizacyjnego (służbowego).

WAŻNE!

Pracownik oddelegowany to wykonujący pracę przez ograniczony czas w innym państwie członkowskim niż to, w którym zazwyczaj pracuje (art. 2 pkt 1 Dyrektywy 96/71/WE z 16 grudnia 1996 r., Dz.U. UE L z 21 stycznia 1997 r.).

Pracownik oddelegowany nadal podlega polskiemu ustawodawstwu. Oznacza to, że składki na ubezpieczenia społeczne będą opłacane w Polsce. Potwierdzeniem faktu podlegania ubezpieczeniom w Polsce w okresie wykonywania pracy za granicą jest dokument E-101, który wydawany jest przez właściwą miejscowo dla pracodawcy jednostkę ZUS. Pracownik oddelegowany, by otrzymać formularz E-101, musi spełnić jednocześnie kilka warunków, m.in. przewidywany okres wykonywania przez niego pracy za granicą nie może przekraczać 12 miesięcy oraz nie może zostać skierowany w miejsce innej osoby, której okres skierowania upłynął. Pracownik musi być przez cały okres oddelegowania podporządkowany poleceniom pracodawcy co do czasu, miejsca i rodzaju wykonywania pracy.

Pracodawca, który występuje o wydanie dla swoich pracowników formularza E-101, musi wykazać się, że prowadzi przeważającą działalność w kraju (m.in. posiada tutaj siedzibę, zarząd, większość obrotów osiąga na terenie kraju). Jeśli nie zostaną spełnione te wszystkie warunki, ZUS nie wyda formularza E-101 dla pracownika oddelegowywanego do pracy za granicę. Wówczas musiałby być on zgłoszony do ubezpieczeń społecznych w kraju, do którego został oddelegowany (poradnik: „UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE OSÓB PRZEMIESZCZAJĄCYCH SIĘ W UNII” na stronie www.zus.pl).

Pracownikom oddelegowanym nie przysługują diety i inne należności związane z podróżą służbową. Istnieje jednak możliwość zwolnienia części ich wynagrodzenia z podatku i składek na ubezpieczenia społeczne. Nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne część wynagrodzenia pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców w wysokości równowartości diety (określonej w rozporządzeniu w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju), przysługującej z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, za każdy dzień pobytu. Jednak miesięczny przychód tych osób, stanowiący podstawę wymiaru składek, nie może być niższy od kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy (kwota ta jest określona w ustawie budżetowej na dany rok).

Natomiast z podstawy opodatkowania została zwolniona część przychodów w kwocie odpowiadającej 30% diety za każdy dzień pobytu za granicą, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (art. 21 pkt 20 updof).

Dłuższy, niż 2 lata, pobyt pracownika za granicą będzie się wiązać z tym, że będzie on zobowiązany do odprowadzenia podatku i składek na ubezpieczenia społeczne w państwie, w którym wykonuje pracę (art. 3 pkt 2a updof).

W przypadku opodatkowania będzie to przekroczenie 183 dni w ciągu roku podatkowego pobytu pracownika w danym państwie (art. 3 ust. 1a updof).

Natomiast w przypadku podlegania ubezpieczeniom społecznym wiąże się to z przekroczeniem 12 miesięcy (okres, na jaki został wydany formularz E-101) pobytu w danym kraju. Jednak w wyjątkowych przypadkach (np. przedłużenie prac nad kontraktem) okres podlegania ustawodawstwu państwa oddelegowującego może zostać przedłużony powyżej 12 miesięcy.

• art. 29 § 1 pkt 2, art. 755 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672

• § 2 pkt 16 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - Dz.U. Nr 161, poz. 1106; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2434

• art. 3, art. 21 pkt 20 ustawy z 26 lipca 1997 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

• § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju - Dz.U. Nr 236, poz. 1991

Anna Sadowska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA