REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy powtarzające się kilkutygodniowe wyjazdy pracowników do pracy w Danii to podróż służbowa czy oddelegowanie

Anna Sadowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy firmą budowlaną. Świadczymy usługi w Polsce i Danii. Co dwa tygodnie wysyłamy naszych pracowników na trzy tygodnie do pracy w Danii. Wyjeżdża tam jednak tylko kilku pracowników. Praktycznie za każdym razem jedzie ktoś inny. Jak powinniśmy potraktować takie wyjazdy: jako podróż służbową czy oddelegowanie? Czy pracownikom tym przysługują diety i inne świadczenia związane z podróżą służbową? Czy możemy zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodu? Co należy zrobić, jeżeli praca za granicą będzie trwała dłużej niż 2 lata? Gdzie płacić wówczas składki ZUS i podatek?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

O zakwalifikowaniu wyjazdów Państwa pracowników do Danii jako podróży służbowych lub jako oddelegowania będzie decydował cel i charakter ich wyjazdu. Jeśli nie jest on związany ze zmianą miejsca wykonywania pracy wskazaną w umowie o pracę, tylko z wykonaniem określonego zadania, to mamy do czynienia z podróżą służbową. W takim przypadku pracownikom będą przysługiwały diety oraz inne świadczenia, m.in. zwrot kosztów przejazdów, hoteli. Świadczenia te będą stanowiły Państwa koszty uzyskania przychodów. Natomiast jeśli wyjazd wiąże się ze zmianą umowy o pracę w zakresie miejsca wykonywania pracy, to jest oddelegowaniem. Pracownikom oddelegowanym nie przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży. Istnieje jednak możliwość zwolnienia z opodatkowania i oskładkowania części ich wynagrodzenia.

Pobyt pracownika za granicą dłużej niż 2 lata ma taki skutek, że podatek i składki na ubezpieczenia społeczne powinny być odprowadzane w takim przypadku w Danii.

UZASADNIENIE

Pracodawca może powierzyć pracownikowi wykonywanie określonego zadania służbowego poza stałym miejscem pracy. Wykonywanie zadań może odbywać się w ramach podróży służbowej lub w formie czasowego oddelegowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podróż służbowa

O zakwalifikowaniu wyjazdu jako podróży służbowej lub oddelegowania decyduje określenie miejsca pracy w umowie o pracę.

Podróż służbowa to wykonywanie przez pracownika na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy. Po wykonaniu zadania służbowego pracownik wraca do swojego stałego miejsca pracy i swoich dotychczasowych obowiązków. Natomiast oddelegowanie wiąże się z czasową zmianą miejsca wykonywania pracy oraz niekiedy ze zmianą podporządkowania organizacyjnego (służbowego). Nowe miejsce pracy musi być wskazane w umowie o pracę. Często pracownicy oddelegowani mają określone w umowie o pracę wynagrodzenie w walucie kraju, do którego zostali oddelegowani.

W Państwa sytuacji, jeśli wysyłanie pracowników do Danii wiąże się z wykonaniem określonego zadania, bez zmiany (w umowie o pracę) miejsca wykonywania pracy oraz podporządkowania służbowego, to wyjazd ma charakter podróży służbowej. Pracownicy delegowani w podróż służbową powinni otrzymać od Państwa polecenie wyjazdu służbowego poza granicę kraju, w którym musi być określone miejsce i termin wykonania zadania.

Pracownikom odbywającym podróż służbową przysługują określone świadczenia z tego tytułu, m.in. diety oraz zwrot innych kosztów związanych z podróżą służbową (art. 755 k.p.). Świadczenia te są zwolnione z podatku oraz składek na ubezpieczenia społeczne, pod warunkiem że nie przekraczają limitów określonych dla pracowników sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

Świadczenia te będą mogli Państwo zaliczyć do kosztów działalności firmy.

Oddelegowanie

Natomiast oddelegowanie pracownika polega na czasowej zmianie miejsca wykonywania pracy i podporządkowania organizacyjnego (służbowego).

WAŻNE!

Pracownik oddelegowany to wykonujący pracę przez ograniczony czas w innym państwie członkowskim niż to, w którym zazwyczaj pracuje (art. 2 pkt 1 Dyrektywy 96/71/WE z 16 grudnia 1996 r., Dz.U. UE L z 21 stycznia 1997 r.).

REKLAMA

Pracownik oddelegowany nadal podlega polskiemu ustawodawstwu. Oznacza to, że składki na ubezpieczenia społeczne będą opłacane w Polsce. Potwierdzeniem faktu podlegania ubezpieczeniom w Polsce w okresie wykonywania pracy za granicą jest dokument E-101, który wydawany jest przez właściwą miejscowo dla pracodawcy jednostkę ZUS. Pracownik oddelegowany, by otrzymać formularz E-101, musi spełnić jednocześnie kilka warunków, m.in. przewidywany okres wykonywania przez niego pracy za granicą nie może przekraczać 12 miesięcy oraz nie może zostać skierowany w miejsce innej osoby, której okres skierowania upłynął. Pracownik musi być przez cały okres oddelegowania podporządkowany poleceniom pracodawcy co do czasu, miejsca i rodzaju wykonywania pracy.

Pracodawca, który występuje o wydanie dla swoich pracowników formularza E-101, musi wykazać się, że prowadzi przeważającą działalność w kraju (m.in. posiada tutaj siedzibę, zarząd, większość obrotów osiąga na terenie kraju). Jeśli nie zostaną spełnione te wszystkie warunki, ZUS nie wyda formularza E-101 dla pracownika oddelegowywanego do pracy za granicę. Wówczas musiałby być on zgłoszony do ubezpieczeń społecznych w kraju, do którego został oddelegowany (poradnik: „UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE OSÓB PRZEMIESZCZAJĄCYCH SIĘ W UNII” na stronie www.zus.pl).

Pracownikom oddelegowanym nie przysługują diety i inne należności związane z podróżą służbową. Istnieje jednak możliwość zwolnienia części ich wynagrodzenia z podatku i składek na ubezpieczenia społeczne. Nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne część wynagrodzenia pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców w wysokości równowartości diety (określonej w rozporządzeniu w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju), przysługującej z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, za każdy dzień pobytu. Jednak miesięczny przychód tych osób, stanowiący podstawę wymiaru składek, nie może być niższy od kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy (kwota ta jest określona w ustawie budżetowej na dany rok).

Natomiast z podstawy opodatkowania została zwolniona część przychodów w kwocie odpowiadającej 30% diety za każdy dzień pobytu za granicą, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (art. 21 pkt 20 updof).

Dłuższy, niż 2 lata, pobyt pracownika za granicą będzie się wiązać z tym, że będzie on zobowiązany do odprowadzenia podatku i składek na ubezpieczenia społeczne w państwie, w którym wykonuje pracę (art. 3 pkt 2a updof).

W przypadku opodatkowania będzie to przekroczenie 183 dni w ciągu roku podatkowego pobytu pracownika w danym państwie (art. 3 ust. 1a updof).

Natomiast w przypadku podlegania ubezpieczeniom społecznym wiąże się to z przekroczeniem 12 miesięcy (okres, na jaki został wydany formularz E-101) pobytu w danym kraju. Jednak w wyjątkowych przypadkach (np. przedłużenie prac nad kontraktem) okres podlegania ustawodawstwu państwa oddelegowującego może zostać przedłużony powyżej 12 miesięcy.

• art. 29 § 1 pkt 2, art. 755 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672

• § 2 pkt 16 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - Dz.U. Nr 161, poz. 1106; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2434

• art. 3, art. 21 pkt 20 ustawy z 26 lipca 1997 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

• § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju - Dz.U. Nr 236, poz. 1991

Anna Sadowska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA