REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak święta Bożego Narodzenia wpływają na wymiar czasu pracy w grudniu br.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku dni świąt Bożego Narodzenia są w tym samym tygodniu. W związku z tym, o ile godzin obniżają one wymiar czasu pracy pracowników? Ile godzin do przepracowania mają pracownicy w grudniu br.?

RADA

REKLAMA

Święta bożonarodzeniowe obniżają wymiar czasu pracy w grudniu br. łącznie o 16 godzin. Pracownicy zatrudnieni na pełny etat w grudniu br. mają do przepracowania 168 godzin.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Każde święto zaliczane do dni wolnych od pracy przypadające w innym dniu niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin (art. 130 § 2 Kodeksu pracy). Święta Bożego Narodzenia przypadają w tym roku w czwartek (25 grudnia) i piątek (26 grudnia). Takie rozłożenie dni świątecznych powoduje, że każde z tych świąt obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Łącznie zatem oba dni świąteczne obniżają wymiar czasu pracy w grudniu br. o 16 godzin. Nie ma w tym przypadku znaczenia, w jakim systemie czasu pracy pracuje pracownik. Oznacza to, że nawet gdy pracownik pracuje w systemie czasu pracy, w którym dopuszczalne jest rozszerzenie godzin pracy do 12 godzin na dobę, oba święta występujące w grudniu br. obniżają wymiar czasu pracy o 16 godzin. Gdyby któryś z grudniowych dni świątecznych przypadał w niedzielę, nie obniżałby w ogóle wymiaru czasu pracy.

Do 29 listopada 2006 r. obowiązywał przepis, zgodnie z którym, jeżeli dwa święta występowały w tym samym tygodniu, to wymiar czasu pracy o 8 godzin obniżało tylko jedno z tych świąt. Jednak obecnie ta regulacja nie obowiązuje, a zatem nie ma znaczenia dla obliczania wymiaru czasu pracy fakt, że oba święta występują w tym samym tygodniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W grudniu br. powinni Państwo zaplanować pracownikom pracę w wymiarze 168 godzin. Ustalając ten wymiar czasu pracy, należy:

Krok 1

Pomnożyć 40 godzin przez liczbę pełnych tygodni występujących w grudniu br.

W grudniu br. przypadają 4 pełne tygodnie w okresie od 1 grudnia do 28 grudnia, a zatem 40 godzin x 4 tygodnie = 160 godzin.

Krok 2

Dodać do otrzymanej w powyższy sposób liczby godzin iloczyn 8 godzin i pozostałych w grudniu br. dni wykraczających poza pełne tygodnie. Dotyczy to tylko dni przypadających od poniedziałku do piątku.

W grudniu br. są 3 takie dni, występujące od 29 do 31 grudnia br., czyli 160 godzin + 24 godziny (8 godzin x 3 dni) = 184 godziny.

Krok 3

Od otrzymanej liczby godzin należy odjąć 8 godzin z tytułu każdego święta występującego w grudniu br. w innym dniu niż niedziela.

W grudniu br. są 2 dni świąteczne - 25 i 26 grudnia. Oba te dni przypadają w inny dzień niż niedziela, a zatem 184 godziny - 16 godzin (8 godzin x 2 dni) = 168 godzin.

Jeżeli praca w Państwa zakładzie odbywa się w systemie równoważnym czasu pracy, można rozplanować w grudniu br. godziny pracy w następujący sposób:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 130 § 1 i 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 586

• art. 4 ustawy z 18 października 2006 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy - Dz.U. Nr 217, poz. 1587

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA