REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kiedy otrzymasz brytyjską emeryturę?
Kiedy otrzymasz brytyjską emeryturę?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy, kto zdecydował się na podjęcie pracy na terenie Wysp Brytyjskich, ma możliwość uzyskania prawa do tamtejszej emerytury. Panuje opinia, że jest ona o wiele atrakcyjniejsza od Polskiej; ale czy jest to prawda, każdy musi ocenić sam. Dlatego też przedstawiamy poniżej najistotniejsze informacje dotyczące brytyjskich świadczeń emerytalnych.

Rodzaje brytyjskich emerytur

Mówiąc o emeryturach wypłacanych w Wielkiej Brytanii, należy pamiętać, że mogą one pochodzić z trzech różnych źródeł: od państwa, z własnych oszczędności, oraz własnych oszczędności wzbogaconych przez pracodawcę. W zależności od tego właśnie kryterium, wyróżniamy:

REKLAMA

REKLAMA

- State Pension – to właśnie podstawowa emerytura wypłacana przez państwo

- Personal Pension -  jest to tzw. prywatna emerytura,  na której wysokość wpływają składki wpłacone przez zainteresowanego przez czas jego pracy

- Workplace Pension -  czyli emerytura, która pochodzi z firmowego funduszu emerytalnego

REKLAMA

Kiedy można uzyskać prawo do emerytury w UK?

Prawo takie nabywa się w momencie spełnienia następujących kryteriów: osiągnięcia odpowiedniego wieku emerytalnego, oraz przepracowania określonego czasu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiek emerytalny

Zagadnienie wieku emerytalnego w świetle brytyjskiego prawa jest nieco skomplikowane, a to dlatego, że przepisu są obecnie dostosowywane do pogarszającej się sytuacji demograficznej tamtejszego społeczeństwa, które po prostu się starzeje. Innymi słowy, wiek emerytalny ma w UK tendencję zwyżkową; o ile obecnie wynosi on 66 lat (tak mówi ustawa o tzw. New State Pension), docelowo ma on osiągnąć 68. Przejście na emeryturę dla osób w wieku 68 lat będzie dotyczyć tych urodzonych po 5 kwietnia 1978 roku.

Niemniej każdy kto planuje przejście na emeryturę w Anglii, może samodzielnie obliczyć wiek, w którym stanie się to możliwe. Wystarczy skorzystać z kalkulatora zamieszczonego na stronie https://www.gov.uk/state-pension-age a następnie postępując zgodnie z zamieszczonymi na niej instrukcjami obliczyć moment  przejścia na emeryturę.

Staż pracy

Zgodnie z przepisami obowiązującymi w UK, prawo do otrzymania emerytury przysługuje tym osobom, które osiągnęły wiek emerytalny i przepracowały co najmniej 10 lat, przy czym nie musi to być 10 lat przepracowanych ciągle. Trzeba jednak wiedzieć, że okres 10 lat uprawnia jedynie do wypłat emerytury częściowej; pełna państwowa emerytura, czyli wspomniane wyżej  State Pension należy się  jedynie tym, którzy przepracowali okres 35 lat.

Wysokość emerytury

Wysokość State Pension wynosi obecnie 168,60 GBP tygodniowo (New State Pension) lub 129,20 GBP (Basic State Pension). Gdyby jednak ktoś chciał przejść na emeryturę po upływie 10 lat, otrzyma zaledwie ok. 48 GBP/tydz.

Wysokość emerytury Personal Pension, czyli emerytury prywatnej zależy od indywidualnych dochodów pracownika, wysokości opłacanych przez niego składek społecznych oraz indywidualnych planów emerytalnych, w ramach których oszczędzał.

Co do Workplace Pension, sprawa wygląda następująco: ten typ emerytury polega na tym, że pracodawca pobiera określony procent od pensji pracownika, następnie dokłada do niego pewną kwotę, tworząc tym samym swego rodzaju fundusz emerytalny dla osoby zatrudnionej.  Wysokość Workplace Pension jest zależna od dochodu, od którego odprowadzano składki. Warto także wiedzieć, że Workplace Pension jest obowiązkowa dla wszystkich zatrudnionych na terenie UK będącym w przedziale wiekowym między 22 rokiem życia a wiekiem emerytalnym oraz osiągających zarobki wyższe niż 10 000 GBP rocznie. Gdyby osoba zainteresowana tym rodzajem świadczenia zarabiała mniej, przystąpienie do Workplace Pension będzie kwestią jej wyboru.

Informacje dodatkowe

Inaczej niż w Polsce, prawo do emerytury brytyjskiej nie jest przyznawane „automatycznie”. Osoba zainteresowana otrzymaniem emerytury State Pension musi samodzielnie złożyć odpowiedni wniosek, telefonicznie lub listownie.

Jest jeszcze jeden warunek uprawniający do uzyskania państwowej emerytury w UK; jest nim regularne opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne; gdyby obowiązek ten został z jakichkolwiek przyczyn zaniedbany, otrzymanie świadczenia emerytalnego może stanąć pod znakiem zapytania.

 

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA