REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od wynagrodzenia członków zarządu i rady nadzorczej spółka z o.o. musi opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Kostrzewa

REKLAMA

Nasza firma jest spółką z o.o., w związku z czym mamy zarząd i radę nadzorczą. Zarówno członkowie zarządu, jak i członkowie rady nadzorczej wykonują swoje obowiązki na podstawie powołania. Z żadną z tych osób spółka nie zawarła umowy o pracę lub umowy zlecenia. Czy od wypłacanego tym osobom wynagrodzenia powinniśmy opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Członkowie zarządu, z którymi spółki z o.o. nie łączy stosunek pracy bądź umowa zlecenia lub inna umowa o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia, nie podlegają obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Oznacza to, że od ich wynagrodzenia nie należy opłacać składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Natomiast członkowie rady nadzorczej spółki z o.o. pobierający z tytułu pełnienia tej funkcji świadczenie pieniężne powinni zostać zgłoszeni do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego. Posiadanie statusu członka rady nadzorczej nie stanowi tytułu do ubezpieczeń społecznych. Tak więc członkowie rady nadzorczej od świadczenia pieniężnego otrzymywanego z tytułu pełnienia tej funkcji nie płacą składek na ubezpieczenia społeczne, natomiast płacą składki na ubezpieczenie zdrowotne.

UZASADNIENIE

Tytuły do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego zostały określone w art. 6 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych i art. 66 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

REKLAMA

Wśród tytułów, z którymi ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych wiąże obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, nie zostały wymienione tytuły w postaci bycia członkiem zarządu czy też członkiem rady nadzorczej. Nie oznacza to jednak, że świadczenia wypłacane członkowi zarządu bądź rady nadzorczej zawsze są wolne od składek na ubezpieczenia społeczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają bowiem pracownicy oraz zleceniobiorcy (tj. osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia). Szczególnie w przypadku członków zarządu zdarza się (rzadziej w przypadku członków rady nadzorczej z uwagi na charakter ich obowiązków), że swoje obowiązki pełnią oni w ramach stosunku pracy lub na podstawie umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia (np. kontrakt menedżerski). W takim przypadku ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych i ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych traktuje ich jako pracowników lub zleceniobiorców. Tym samym podlegają oni obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego na takich samych zasadach jak pozostali pracownicy i zleceniobiorcy.

PRZYKŁAD

Jan Kowalski został powołany na członka zarządu spółki akcyjnej. Spółka akcyjna zawarła z nim umowę o pracę, w której szczegółowo określono prawa i obowiązki Jana Kowalskiego związane ze świadczeniem pracy na tym stanowisku. Od dnia nawiązania stosunku pracy Jan Kowalski podlega obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.

Jeżeli natomiast podstawą pełnienia funkcji członka zarządu lub rady nadzorczej jest wyłącznie akt powołania, z którym nie wiąże się nawiązanie stosunku pracy lub zawarcie którejś z wymienionych umów cywilnoprawnych, to w przypadku członka zarządu nie ma obowiązku ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Natomiast członek rady nadzorczej ma w tej sytuacji obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, ale tylko wtedy, gdy z tytułu pełnienia tej funkcji pobiera świadczenie pieniężne. Obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego nie są bowiem objęci ci członkowie rad nadzorczych, którzy z tytułu pełnionej funkcji nie pobierają świadczenia pieniężnego.

PRZYKŁAD

Anna Nowak została powołana na członka rady nadzorczej spółki z o.o. Z tytułu pełnienia tej funkcji nie pobiera żadnego świadczenia pieniężnego, dlatego nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego.

l art. 6 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 21, poz. 125

l art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a) i e) oraz art. 66 ust. 1 pkt 35 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - Dz.U. Nr 210, poz. 2135; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

Piotr Kostrzewa

ekspert w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA