REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od wynagrodzenia członków zarządu i rady nadzorczej spółka z o.o. musi opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Kostrzewa

REKLAMA

Nasza firma jest spółką z o.o., w związku z czym mamy zarząd i radę nadzorczą. Zarówno członkowie zarządu, jak i członkowie rady nadzorczej wykonują swoje obowiązki na podstawie powołania. Z żadną z tych osób spółka nie zawarła umowy o pracę lub umowy zlecenia. Czy od wypłacanego tym osobom wynagrodzenia powinniśmy opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Członkowie zarządu, z którymi spółki z o.o. nie łączy stosunek pracy bądź umowa zlecenia lub inna umowa o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia, nie podlegają obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Oznacza to, że od ich wynagrodzenia nie należy opłacać składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Natomiast członkowie rady nadzorczej spółki z o.o. pobierający z tytułu pełnienia tej funkcji świadczenie pieniężne powinni zostać zgłoszeni do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego. Posiadanie statusu członka rady nadzorczej nie stanowi tytułu do ubezpieczeń społecznych. Tak więc członkowie rady nadzorczej od świadczenia pieniężnego otrzymywanego z tytułu pełnienia tej funkcji nie płacą składek na ubezpieczenia społeczne, natomiast płacą składki na ubezpieczenie zdrowotne.

UZASADNIENIE

Tytuły do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego zostały określone w art. 6 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych i art. 66 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Wśród tytułów, z którymi ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych wiąże obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, nie zostały wymienione tytuły w postaci bycia członkiem zarządu czy też członkiem rady nadzorczej. Nie oznacza to jednak, że świadczenia wypłacane członkowi zarządu bądź rady nadzorczej zawsze są wolne od składek na ubezpieczenia społeczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają bowiem pracownicy oraz zleceniobiorcy (tj. osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia). Szczególnie w przypadku członków zarządu zdarza się (rzadziej w przypadku członków rady nadzorczej z uwagi na charakter ich obowiązków), że swoje obowiązki pełnią oni w ramach stosunku pracy lub na podstawie umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia (np. kontrakt menedżerski). W takim przypadku ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych i ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych traktuje ich jako pracowników lub zleceniobiorców. Tym samym podlegają oni obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego na takich samych zasadach jak pozostali pracownicy i zleceniobiorcy.

PRZYKŁAD

Jan Kowalski został powołany na członka zarządu spółki akcyjnej. Spółka akcyjna zawarła z nim umowę o pracę, w której szczegółowo określono prawa i obowiązki Jana Kowalskiego związane ze świadczeniem pracy na tym stanowisku. Od dnia nawiązania stosunku pracy Jan Kowalski podlega obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.

Jeżeli natomiast podstawą pełnienia funkcji członka zarządu lub rady nadzorczej jest wyłącznie akt powołania, z którym nie wiąże się nawiązanie stosunku pracy lub zawarcie którejś z wymienionych umów cywilnoprawnych, to w przypadku członka zarządu nie ma obowiązku ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Natomiast członek rady nadzorczej ma w tej sytuacji obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, ale tylko wtedy, gdy z tytułu pełnienia tej funkcji pobiera świadczenie pieniężne. Obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego nie są bowiem objęci ci członkowie rad nadzorczych, którzy z tytułu pełnionej funkcji nie pobierają świadczenia pieniężnego.

PRZYKŁAD

Anna Nowak została powołana na członka rady nadzorczej spółki z o.o. Z tytułu pełnienia tej funkcji nie pobiera żadnego świadczenia pieniężnego, dlatego nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego.

l art. 6 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 21, poz. 125

l art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a) i e) oraz art. 66 ust. 1 pkt 35 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - Dz.U. Nr 210, poz. 2135; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

Piotr Kostrzewa

ekspert w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA