REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od wynagrodzenia członków zarządu i rady nadzorczej spółka z o.o. musi opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Kostrzewa

REKLAMA

Nasza firma jest spółką z o.o., w związku z czym mamy zarząd i radę nadzorczą. Zarówno członkowie zarządu, jak i członkowie rady nadzorczej wykonują swoje obowiązki na podstawie powołania. Z żadną z tych osób spółka nie zawarła umowy o pracę lub umowy zlecenia. Czy od wypłacanego tym osobom wynagrodzenia powinniśmy opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne?

RADA

REKLAMA

Członkowie zarządu, z którymi spółki z o.o. nie łączy stosunek pracy bądź umowa zlecenia lub inna umowa o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia, nie podlegają obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Oznacza to, że od ich wynagrodzenia nie należy opłacać składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Natomiast członkowie rady nadzorczej spółki z o.o. pobierający z tytułu pełnienia tej funkcji świadczenie pieniężne powinni zostać zgłoszeni do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego. Posiadanie statusu członka rady nadzorczej nie stanowi tytułu do ubezpieczeń społecznych. Tak więc członkowie rady nadzorczej od świadczenia pieniężnego otrzymywanego z tytułu pełnienia tej funkcji nie płacą składek na ubezpieczenia społeczne, natomiast płacą składki na ubezpieczenie zdrowotne.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Tytuły do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego zostały określone w art. 6 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych i art. 66 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Wśród tytułów, z którymi ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych wiąże obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, nie zostały wymienione tytuły w postaci bycia członkiem zarządu czy też członkiem rady nadzorczej. Nie oznacza to jednak, że świadczenia wypłacane członkowi zarządu bądź rady nadzorczej zawsze są wolne od składek na ubezpieczenia społeczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają bowiem pracownicy oraz zleceniobiorcy (tj. osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia). Szczególnie w przypadku członków zarządu zdarza się (rzadziej w przypadku członków rady nadzorczej z uwagi na charakter ich obowiązków), że swoje obowiązki pełnią oni w ramach stosunku pracy lub na podstawie umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia (np. kontrakt menedżerski). W takim przypadku ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych i ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych traktuje ich jako pracowników lub zleceniobiorców. Tym samym podlegają oni obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego na takich samych zasadach jak pozostali pracownicy i zleceniobiorcy.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Jan Kowalski został powołany na członka zarządu spółki akcyjnej. Spółka akcyjna zawarła z nim umowę o pracę, w której szczegółowo określono prawa i obowiązki Jana Kowalskiego związane ze świadczeniem pracy na tym stanowisku. Od dnia nawiązania stosunku pracy Jan Kowalski podlega obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.

Jeżeli natomiast podstawą pełnienia funkcji członka zarządu lub rady nadzorczej jest wyłącznie akt powołania, z którym nie wiąże się nawiązanie stosunku pracy lub zawarcie którejś z wymienionych umów cywilnoprawnych, to w przypadku członka zarządu nie ma obowiązku ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Natomiast członek rady nadzorczej ma w tej sytuacji obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, ale tylko wtedy, gdy z tytułu pełnienia tej funkcji pobiera świadczenie pieniężne. Obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego nie są bowiem objęci ci członkowie rad nadzorczych, którzy z tytułu pełnionej funkcji nie pobierają świadczenia pieniężnego.

PRZYKŁAD

Anna Nowak została powołana na członka rady nadzorczej spółki z o.o. Z tytułu pełnienia tej funkcji nie pobiera żadnego świadczenia pieniężnego, dlatego nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego.

l art. 6 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 21, poz. 125

l art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a) i e) oraz art. 66 ust. 1 pkt 35 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - Dz.U. Nr 210, poz. 2135; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

Piotr Kostrzewa

ekspert w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA