REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zapłatę zaległych składek na ubezpieczenia społeczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marianna Kępska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka wypłaciła w ubiegłym roku dwóm pracownikom, którzy mieli miejsce zamieszkania poza miejscowością, w której znajduje się siedziba spółki, dodatki na dojazdy do pracy. Jako płatnik naliczaliśmy i odprowadzaliśmy zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Nie naliczaliśmy jednak i nie odprowadzaliśmy z tego tytułu składek na ubezpieczenia społeczne. Ponieważ działanie takie było nieprawidłowe, zaległe składki na ubezpieczenia społeczne potrąciliśmy z bieżących wypłat wynagrodzeń w drugim kwartale tego roku. Czy w związku z tym powinniśmy skorygować deklaracje PIT-4 oraz informacje PIT-11 za rok 2006 r.? Czy możemy zaliczyć do kosztów odsetki zapłacone z tytułu nieterminowej wpłaty na konto ZUS?

RADA

Nie. W przedstawionej przez Państwa sytuacji nie należy składać korekty deklaracji PIT-4 i informacji PIT-11 za 2006 r. Ponieważ zaległe składki na ubezpieczenia społeczne zostały zapłacone dopiero w roku bieżącym, to można je potrącić z wynagrodzeń otrzymywanych przez pracowników dopiero w tym roku. Zapłacone przez Państwa spółkę odsetki z tytułu nieterminowej wpłaty należności na konto ZUS, bez względu na przyczynę opóźnienia, nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE

Z przedstawionej sytuacji wynika, że Państwa spółka nie pobrała oraz nie przekazała we właściwym terminie składek na ubezpieczenia społeczne od wypłaconych dwóm pracownikom - mającym miejsce zamieszkania poza miejscowością, w które znajduje się siedziba Państwa spółki - dodatków na dojazdy do pracy. Należne kwoty pobrali Państwo dopiero z wynagrodzeń wypłaconych tym pracownikom w II kwartale tego roku.

Państwa spółka, będąca zakładem pracy, jest zobowiązana jako płatnik obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od niej przychody ze stosunku pracy. Wypłacane pracownikom dodatki na dojazd do pracy w innej miejscowości, niż ta, w której pracownik zamieszkuje, powinny być kwalifikowane jako przychody ze stosunku pracy.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 32 ust. 2 updof za dochód ze stosunku pracy uważa się:

uzyskane w ciągu miesiąca przychody z wykonywanej pracy oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).

Z powyższego jednoznacznie wynika, że kwoty składek na ubezpieczenia społeczne podlegają odliczeniu dopiero w miesiącu ich potrącenia (po uiszczeniu wpłaty na konto ZUS).

W związku z tym w przedstawionej przez Państwa sytuacji nie istnieją żadne podstawy, aby w związku z dokonaniem w bieżącym roku zapłaty zaległych składek na ubezpieczenia społeczne dwóch pracowników Państwa spółka miała obowiązek sporządzenia korekty miesięcznych deklaracji PIT-4 za 2006 r. Spółka nie powinna również sporządzać korekty dostarczonej pracownikom informacji PIT-11 za 2006 r.

Również pracownicy Państwa spółki nie mogą skorygować złożonych do 30 kwietnia br. zeznań rocznych za rok 2006 r. Gdyby tak zrobili, byłoby to niezgodne ze stanem faktycznym, tj. kwotą faktycznie uzyskanych przez nich w 2006 r. przychodów.

Również organy podatkowe stoją na stanowisku, że w przypadku zapłaty z bieżących wynagrodzeń zaległych składek na ubezpieczenia społeczne nie należy korygować złożonych uprzednio deklaracji.

W piśmie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 29 marca 2006 r., nr 1471/DPF/415/140/05/PP/2 czytamy, że:

Spółka pobrała w latach 1999-2004 zaliczki na podatek dochodowy, wykazując je w deklaracjach PIT-4, oraz sporządziła informacje PIT-11 zawierające faktyczne uzyskane przez pracowników przychody, jak również faktycznie pobrane składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz zaliczki na podatek. W związku z powyższym brak jest podstaw do sporządzania korekt deklaracji PIT-4 i informacji PIT-11 za powyższe okresy. Natomiast kwoty zaległych składek za okres 1999-2004 r. na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i FGŚP oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne pobranych po kontroli ZUS, Spółka ma obowiązek uwzględnić przy naliczaniu zaliczek na podatek dochodowy za okres, w którym dokonano tych rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych zgodnie z ustaleniami kontroli.

Odnosząc się do drugiej części pytania, należy stwierdzić, że zapłacone przez Państwa spółkę odsetki z tytułu nieterminowej wpłaty należności na konto ZUS, bez względu na przyczynę opóźnienia, nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów. Z brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 21 updop jednoznacznie wynika bowiem, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa.

l art. 31, art. 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost. zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

Marianna Kępska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA