REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zapłatę zaległych składek na ubezpieczenia społeczne

Marianna Kępska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka wypłaciła w ubiegłym roku dwóm pracownikom, którzy mieli miejsce zamieszkania poza miejscowością, w której znajduje się siedziba spółki, dodatki na dojazdy do pracy. Jako płatnik naliczaliśmy i odprowadzaliśmy zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Nie naliczaliśmy jednak i nie odprowadzaliśmy z tego tytułu składek na ubezpieczenia społeczne. Ponieważ działanie takie było nieprawidłowe, zaległe składki na ubezpieczenia społeczne potrąciliśmy z bieżących wypłat wynagrodzeń w drugim kwartale tego roku. Czy w związku z tym powinniśmy skorygować deklaracje PIT-4 oraz informacje PIT-11 za rok 2006 r.? Czy możemy zaliczyć do kosztów odsetki zapłacone z tytułu nieterminowej wpłaty na konto ZUS?

RADA

Nie. W przedstawionej przez Państwa sytuacji nie należy składać korekty deklaracji PIT-4 i informacji PIT-11 za 2006 r. Ponieważ zaległe składki na ubezpieczenia społeczne zostały zapłacone dopiero w roku bieżącym, to można je potrącić z wynagrodzeń otrzymywanych przez pracowników dopiero w tym roku. Zapłacone przez Państwa spółkę odsetki z tytułu nieterminowej wpłaty należności na konto ZUS, bez względu na przyczynę opóźnienia, nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE

Z przedstawionej sytuacji wynika, że Państwa spółka nie pobrała oraz nie przekazała we właściwym terminie składek na ubezpieczenia społeczne od wypłaconych dwóm pracownikom - mającym miejsce zamieszkania poza miejscowością, w które znajduje się siedziba Państwa spółki - dodatków na dojazdy do pracy. Należne kwoty pobrali Państwo dopiero z wynagrodzeń wypłaconych tym pracownikom w II kwartale tego roku.

Państwa spółka, będąca zakładem pracy, jest zobowiązana jako płatnik obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od niej przychody ze stosunku pracy. Wypłacane pracownikom dodatki na dojazd do pracy w innej miejscowości, niż ta, w której pracownik zamieszkuje, powinny być kwalifikowane jako przychody ze stosunku pracy.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 32 ust. 2 updof za dochód ze stosunku pracy uważa się:

uzyskane w ciągu miesiąca przychody z wykonywanej pracy oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).

Z powyższego jednoznacznie wynika, że kwoty składek na ubezpieczenia społeczne podlegają odliczeniu dopiero w miesiącu ich potrącenia (po uiszczeniu wpłaty na konto ZUS).

W związku z tym w przedstawionej przez Państwa sytuacji nie istnieją żadne podstawy, aby w związku z dokonaniem w bieżącym roku zapłaty zaległych składek na ubezpieczenia społeczne dwóch pracowników Państwa spółka miała obowiązek sporządzenia korekty miesięcznych deklaracji PIT-4 za 2006 r. Spółka nie powinna również sporządzać korekty dostarczonej pracownikom informacji PIT-11 za 2006 r.

Również pracownicy Państwa spółki nie mogą skorygować złożonych do 30 kwietnia br. zeznań rocznych za rok 2006 r. Gdyby tak zrobili, byłoby to niezgodne ze stanem faktycznym, tj. kwotą faktycznie uzyskanych przez nich w 2006 r. przychodów.

Również organy podatkowe stoją na stanowisku, że w przypadku zapłaty z bieżących wynagrodzeń zaległych składek na ubezpieczenia społeczne nie należy korygować złożonych uprzednio deklaracji.

W piśmie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 29 marca 2006 r., nr 1471/DPF/415/140/05/PP/2 czytamy, że:

Spółka pobrała w latach 1999-2004 zaliczki na podatek dochodowy, wykazując je w deklaracjach PIT-4, oraz sporządziła informacje PIT-11 zawierające faktyczne uzyskane przez pracowników przychody, jak również faktycznie pobrane składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz zaliczki na podatek. W związku z powyższym brak jest podstaw do sporządzania korekt deklaracji PIT-4 i informacji PIT-11 za powyższe okresy. Natomiast kwoty zaległych składek za okres 1999-2004 r. na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i FGŚP oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne pobranych po kontroli ZUS, Spółka ma obowiązek uwzględnić przy naliczaniu zaliczek na podatek dochodowy za okres, w którym dokonano tych rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych zgodnie z ustaleniami kontroli.

Odnosząc się do drugiej części pytania, należy stwierdzić, że zapłacone przez Państwa spółkę odsetki z tytułu nieterminowej wpłaty należności na konto ZUS, bez względu na przyczynę opóźnienia, nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów. Z brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 21 updop jednoznacznie wynika bowiem, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa.

l art. 31, art. 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost. zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

Marianna Kępska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA