REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zapłatę zaległych składek na ubezpieczenia społeczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marianna Kępska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka wypłaciła w ubiegłym roku dwóm pracownikom, którzy mieli miejsce zamieszkania poza miejscowością, w której znajduje się siedziba spółki, dodatki na dojazdy do pracy. Jako płatnik naliczaliśmy i odprowadzaliśmy zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Nie naliczaliśmy jednak i nie odprowadzaliśmy z tego tytułu składek na ubezpieczenia społeczne. Ponieważ działanie takie było nieprawidłowe, zaległe składki na ubezpieczenia społeczne potrąciliśmy z bieżących wypłat wynagrodzeń w drugim kwartale tego roku. Czy w związku z tym powinniśmy skorygować deklaracje PIT-4 oraz informacje PIT-11 za rok 2006 r.? Czy możemy zaliczyć do kosztów odsetki zapłacone z tytułu nieterminowej wpłaty na konto ZUS?

RADA

Nie. W przedstawionej przez Państwa sytuacji nie należy składać korekty deklaracji PIT-4 i informacji PIT-11 za 2006 r. Ponieważ zaległe składki na ubezpieczenia społeczne zostały zapłacone dopiero w roku bieżącym, to można je potrącić z wynagrodzeń otrzymywanych przez pracowników dopiero w tym roku. Zapłacone przez Państwa spółkę odsetki z tytułu nieterminowej wpłaty należności na konto ZUS, bez względu na przyczynę opóźnienia, nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE

Z przedstawionej sytuacji wynika, że Państwa spółka nie pobrała oraz nie przekazała we właściwym terminie składek na ubezpieczenia społeczne od wypłaconych dwóm pracownikom - mającym miejsce zamieszkania poza miejscowością, w które znajduje się siedziba Państwa spółki - dodatków na dojazdy do pracy. Należne kwoty pobrali Państwo dopiero z wynagrodzeń wypłaconych tym pracownikom w II kwartale tego roku.

Państwa spółka, będąca zakładem pracy, jest zobowiązana jako płatnik obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od niej przychody ze stosunku pracy. Wypłacane pracownikom dodatki na dojazd do pracy w innej miejscowości, niż ta, w której pracownik zamieszkuje, powinny być kwalifikowane jako przychody ze stosunku pracy.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 32 ust. 2 updof za dochód ze stosunku pracy uważa się:

uzyskane w ciągu miesiąca przychody z wykonywanej pracy oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).

Z powyższego jednoznacznie wynika, że kwoty składek na ubezpieczenia społeczne podlegają odliczeniu dopiero w miesiącu ich potrącenia (po uiszczeniu wpłaty na konto ZUS).

W związku z tym w przedstawionej przez Państwa sytuacji nie istnieją żadne podstawy, aby w związku z dokonaniem w bieżącym roku zapłaty zaległych składek na ubezpieczenia społeczne dwóch pracowników Państwa spółka miała obowiązek sporządzenia korekty miesięcznych deklaracji PIT-4 za 2006 r. Spółka nie powinna również sporządzać korekty dostarczonej pracownikom informacji PIT-11 za 2006 r.

Również pracownicy Państwa spółki nie mogą skorygować złożonych do 30 kwietnia br. zeznań rocznych za rok 2006 r. Gdyby tak zrobili, byłoby to niezgodne ze stanem faktycznym, tj. kwotą faktycznie uzyskanych przez nich w 2006 r. przychodów.

Również organy podatkowe stoją na stanowisku, że w przypadku zapłaty z bieżących wynagrodzeń zaległych składek na ubezpieczenia społeczne nie należy korygować złożonych uprzednio deklaracji.

W piśmie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 29 marca 2006 r., nr 1471/DPF/415/140/05/PP/2 czytamy, że:

Spółka pobrała w latach 1999-2004 zaliczki na podatek dochodowy, wykazując je w deklaracjach PIT-4, oraz sporządziła informacje PIT-11 zawierające faktyczne uzyskane przez pracowników przychody, jak również faktycznie pobrane składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz zaliczki na podatek. W związku z powyższym brak jest podstaw do sporządzania korekt deklaracji PIT-4 i informacji PIT-11 za powyższe okresy. Natomiast kwoty zaległych składek za okres 1999-2004 r. na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i FGŚP oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne pobranych po kontroli ZUS, Spółka ma obowiązek uwzględnić przy naliczaniu zaliczek na podatek dochodowy za okres, w którym dokonano tych rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych zgodnie z ustaleniami kontroli.

Odnosząc się do drugiej części pytania, należy stwierdzić, że zapłacone przez Państwa spółkę odsetki z tytułu nieterminowej wpłaty należności na konto ZUS, bez względu na przyczynę opóźnienia, nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów. Z brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 21 updop jednoznacznie wynika bowiem, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa.

l art. 31, art. 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost. zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

Marianna Kępska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA