REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadpłacone składki ZUS. Jak odzyskać? Do kiedy trzeba złożyć korekty deklaracji i raportów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nadpłacone składki ZUS. Jak odzyskać? Do kiedy trzeba złożyć korekty deklaracji i raportów?
Nadpłacone składki ZUS. Jak odzyskać? Do kiedy trzeba złożyć korekty deklaracji i raportów?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

ZUS informuje, że korekty deklaracji i raportów dotyczące zwrotu nadpłaconych składek ubezpieczeniowych w latach 1999-2021 płatnicy muszą złożyć do końca 2023 roku. Jak to zrobić? Na kontach płatników składek jest obecnie ponad 2,5 mld PLN nadpłat! 

ZUS oddaje pieniądze (nadpłacone składki). Korekty trzeba złożyć do końca 2023 roku. 2,5 mld zł do zwrotu

W dokumentach zatytułowanych: „Dotyczy: zmiany terminów przekazywania korekt dokumentów rozliczeniowych” - rozsyłanych do płatników składek, za pośrednictwem portalu ZUS PUE - ZUS wskazuje, że dokumenty za okres rozliczeniowy od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. można skorygować wyłącznie w terminie do 31 grudnia 2023 r. 

Z przesłanych pism jasno wynika, że jest to ostatni moment na odzyskanie nadpłaconych składek, gdyż dokumenty korygujące okresy przed styczniem 2022 r. muszą zostać przekazane do ZUS przed 1 stycznia 2024 r. Gdy ten termin upłynie, ZUS - jak sam deklaruje - „Nie przyjmie korekt dokumentów rozliczeniowych…”.

Sam ZUS wskazuje, że na kontach płatników składek jest zarejestrowanych ponad 2,5 mld PLN nadpłat (!), a wiele jeszcze korekt dokumentów nie zostało przekazanych do rozliczenia. Dlatego jest to najwyższy czas, aby wykonać analizę poprawności rozliczeń z ZUS i odzyskać nadpłacone składki, nawet od 1999 roku. 
Z doświadczenia wiemy, że te nadpłaty najczęściej występują w składkach na ubezpieczenie społeczne w tym na ubezpieczenie wypadkowe, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Polecamy: „Roczne rozliczenie składki zdrowotnej”

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak odzyskać nadpłacone składki – krok po kroku? Korekta deklaracji i raportów

Proces ten należy rozpocząć od identyfikacji nadpłat w przesłanych do ZUS kompletach rozliczeniowych

Następnie, żeby odzyskać nadpłacone składki należy sporządzić korekty deklaracji rozliczeniowych. W tym celu należy dokonać odpowiednich zmian na formularzach:

  • ZUS DRA – korekta dotyczy danych zawartych wyłącznie w deklaracji rozliczeniowej,
  • ZUS RCA – korekta dotyczy imiennych raportów miesięcznych o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach,
  • ZUS RSA – korekta dotyczy imiennych raportów miesięcznych o wypłaconych świadczeniach i przerwach w opłacaniu składek.

Żeby skorygować deklaracje, należy przygotować nowy komplet dokumentów rozliczeniowych za miesiąc, który podlega korekcie. W polu „Identyfikator…” należy podać kolejny numer deklaracji za dany miesiąc (np. 02, 03). 

Ważne

Co istotne, komplet korygujących dokumentów rozliczeniowych składa się z imiennych raportów miesięcznych dołączonych do deklaracji rozliczeniowej, a imienne raporty miesięczne składamy wyłącznie za tych ubezpieczonych, których korekta dotyczy

Deklaracja rozliczeniowa musi uwzględniać rozliczenie wszystkich pracowników po korekcie za dany miesiąc. Imienny raport korygujący musi być oznaczony tym samym „Identyfikatorem raportu”, co deklaracja rozliczeniowa korygująca, do której jest dołączony.

Jeżeli natomiast, korekta dotyczy wyłącznie składek na Fundusz Pracy lub Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, to nie należy do zestawu rozliczeniowego załączać imiennych raportów miesięcznych, a jedynie w deklaracji rozliczeniowej wskazać prawidłowe kwoty składek na te fundusze.

REKLAMA

Komplety korygujące możemy przekazać do ZUS na dwa sposoby:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • za pośrednictwem programu Płatnik – przygotowane komplety korygujące należy dołączyć do zestawu, następnie podpisać bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu i wysłać do ZUS,
  • za pośrednictwem aplikacji ePłatnik na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) – należy podpisać dokument bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu lub profilem zaufanym ePUAP i wysłać do ZUS.

Płatnicy składek mają określony czas na wykonanie korekt dokumentów rozliczeniowych i jest to:

  • 7 dni od kiedy płatnik składek (spółka) zauważy błąd lub od momentu uprawomocnienia decyzji ZUS,
  • 30 dni od kiedy ZUS prześle protokół kontroli.

Sprawdzenie salda rozliczeń na PUE ZUS

Po przyjęciu i przetworzeniu przez ZUS korygujących kompletów rozliczeniowych, płatnik składek może sprawdzić aktualny stan rozliczeń konta na PUE ZUS w „Panelu płatnika”, w zakładce „Salda bieżące”. Jeżeli widnieją kwoty w kolumnie „Saldo MA” oznacza to, że na koncie zarejestrowana jest nadpłata. Korzystając z dostępnych zakładek w PUE ZUS, można sprawdzić saldo bieżące ogółem, saldo miesięczne za okres ostatnich 12 miesięcy według stanu na koniec każdego z nich, ogółem oraz w podziale na poszczególne fundusze (FUS, FUZ, FP i FGŚP, FEP).

Nadpłata może być zaliczona na poczet zaległości składkowych albo na poczet bieżących i przyszłych składek ZUS

Jeżeli Płatnik posiada zaległości, to stwierdzona nadpłata zostanie zaliczona na poczet tych zaległości. 

W przypadku braku zaległości, nadpłaty zostaną zaliczone z urzędu na poczet bieżących lub przyszłych składek, a co za tym idzie płatnik składek może pomniejszyć bieżące lub przyszłe zobowiązanie do ZUS o kwotę nadpłaty.

 

Zwrot nadpłaconych składek ZUS. Wniosek na druku: RZS-P

Innym rozwiązaniem jest zwrot składek ZUS na konto płatnika, ale dotyczy to wyłącznie nieprzedawnionych składek
Aby ZUS zwrócił środki należy złożyć w tym celu druk: RZS-P - wniosek płatnika składek o zwrot nienależnie opłaconych składek
Wniosek ten, można złożyć w placówce, przez PUE lub za pośrednictwem poczty albo kuriera. 
ZUS zwraca nadpłatę w ciągu 30 dni od dnia, w którym wpłynie wniosek o zwrot nienależnie opłaconych składek lub wpłynie imienny raport korygujący za ubezpieczonego, którego dotyczy nadpłata oraz deklaracja rozliczeniowa korygująca. 
W przypadku braku zwrotu w terminie 30 dni, płatnikowi należne są odsetki w wysokości jak od zaległości podatkowych.

Ważne

Na odzyskanie nadpłaconych składek za okresy przypadające przez styczniem 2022 roku zostało niewiele czasu, dlatego warto już rozpocząć ten proces. 

Podstawa prawna:

  • Art. 11 ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1621).
  • Art. 48d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U.z 2022 r. poz. 1009, z późn. zm.).

autor: Michał Wodnicki, partner w CRIDO, Human Advisory Services

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA