REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadpłacone składki ZUS. Jak odzyskać? Do kiedy trzeba złożyć korekty deklaracji i raportów?

Nadpłacone składki ZUS. Jak odzyskać? Do kiedy trzeba złożyć korekty deklaracji i raportów?
Nadpłacone składki ZUS. Jak odzyskać? Do kiedy trzeba złożyć korekty deklaracji i raportów?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

ZUS informuje, że korekty deklaracji i raportów dotyczące zwrotu nadpłaconych składek ubezpieczeniowych w latach 1999-2021 płatnicy muszą złożyć do końca 2023 roku. Jak to zrobić? Na kontach płatników składek jest obecnie ponad 2,5 mld PLN nadpłat! 

ZUS oddaje pieniądze (nadpłacone składki). Korekty trzeba złożyć do końca 2023 roku. 2,5 mld zł do zwrotu

W dokumentach zatytułowanych: „Dotyczy: zmiany terminów przekazywania korekt dokumentów rozliczeniowych” - rozsyłanych do płatników składek, za pośrednictwem portalu ZUS PUE - ZUS wskazuje, że dokumenty za okres rozliczeniowy od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. można skorygować wyłącznie w terminie do 31 grudnia 2023 r. 

Z przesłanych pism jasno wynika, że jest to ostatni moment na odzyskanie nadpłaconych składek, gdyż dokumenty korygujące okresy przed styczniem 2022 r. muszą zostać przekazane do ZUS przed 1 stycznia 2024 r. Gdy ten termin upłynie, ZUS - jak sam deklaruje - „Nie przyjmie korekt dokumentów rozliczeniowych…”.

Sam ZUS wskazuje, że na kontach płatników składek jest zarejestrowanych ponad 2,5 mld PLN nadpłat (!), a wiele jeszcze korekt dokumentów nie zostało przekazanych do rozliczenia. Dlatego jest to najwyższy czas, aby wykonać analizę poprawności rozliczeń z ZUS i odzyskać nadpłacone składki, nawet od 1999 roku. 
Z doświadczenia wiemy, że te nadpłaty najczęściej występują w składkach na ubezpieczenie społeczne w tym na ubezpieczenie wypadkowe, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Polecamy: „Roczne rozliczenie składki zdrowotnej”

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak odzyskać nadpłacone składki – krok po kroku? Korekta deklaracji i raportów

Proces ten należy rozpocząć od identyfikacji nadpłat w przesłanych do ZUS kompletach rozliczeniowych

Następnie, żeby odzyskać nadpłacone składki należy sporządzić korekty deklaracji rozliczeniowych. W tym celu należy dokonać odpowiednich zmian na formularzach:

  • ZUS DRA – korekta dotyczy danych zawartych wyłącznie w deklaracji rozliczeniowej,
  • ZUS RCA – korekta dotyczy imiennych raportów miesięcznych o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach,
  • ZUS RSA – korekta dotyczy imiennych raportów miesięcznych o wypłaconych świadczeniach i przerwach w opłacaniu składek.

Żeby skorygować deklaracje, należy przygotować nowy komplet dokumentów rozliczeniowych za miesiąc, który podlega korekcie. W polu „Identyfikator…” należy podać kolejny numer deklaracji za dany miesiąc (np. 02, 03). 

Ważne

Co istotne, komplet korygujących dokumentów rozliczeniowych składa się z imiennych raportów miesięcznych dołączonych do deklaracji rozliczeniowej, a imienne raporty miesięczne składamy wyłącznie za tych ubezpieczonych, których korekta dotyczy

Deklaracja rozliczeniowa musi uwzględniać rozliczenie wszystkich pracowników po korekcie za dany miesiąc. Imienny raport korygujący musi być oznaczony tym samym „Identyfikatorem raportu”, co deklaracja rozliczeniowa korygująca, do której jest dołączony.

Jeżeli natomiast, korekta dotyczy wyłącznie składek na Fundusz Pracy lub Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, to nie należy do zestawu rozliczeniowego załączać imiennych raportów miesięcznych, a jedynie w deklaracji rozliczeniowej wskazać prawidłowe kwoty składek na te fundusze.

REKLAMA

Komplety korygujące możemy przekazać do ZUS na dwa sposoby:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • za pośrednictwem programu Płatnik – przygotowane komplety korygujące należy dołączyć do zestawu, następnie podpisać bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu i wysłać do ZUS,
  • za pośrednictwem aplikacji ePłatnik na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) – należy podpisać dokument bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu lub profilem zaufanym ePUAP i wysłać do ZUS.

Płatnicy składek mają określony czas na wykonanie korekt dokumentów rozliczeniowych i jest to:

  • 7 dni od kiedy płatnik składek (spółka) zauważy błąd lub od momentu uprawomocnienia decyzji ZUS,
  • 30 dni od kiedy ZUS prześle protokół kontroli.

Sprawdzenie salda rozliczeń na PUE ZUS

Po przyjęciu i przetworzeniu przez ZUS korygujących kompletów rozliczeniowych, płatnik składek może sprawdzić aktualny stan rozliczeń konta na PUE ZUS w „Panelu płatnika”, w zakładce „Salda bieżące”. Jeżeli widnieją kwoty w kolumnie „Saldo MA” oznacza to, że na koncie zarejestrowana jest nadpłata. Korzystając z dostępnych zakładek w PUE ZUS, można sprawdzić saldo bieżące ogółem, saldo miesięczne za okres ostatnich 12 miesięcy według stanu na koniec każdego z nich, ogółem oraz w podziale na poszczególne fundusze (FUS, FUZ, FP i FGŚP, FEP).

Nadpłata może być zaliczona na poczet zaległości składkowych albo na poczet bieżących i przyszłych składek ZUS

Jeżeli Płatnik posiada zaległości, to stwierdzona nadpłata zostanie zaliczona na poczet tych zaległości. 

W przypadku braku zaległości, nadpłaty zostaną zaliczone z urzędu na poczet bieżących lub przyszłych składek, a co za tym idzie płatnik składek może pomniejszyć bieżące lub przyszłe zobowiązanie do ZUS o kwotę nadpłaty.

 

Zwrot nadpłaconych składek ZUS. Wniosek na druku: RZS-P

Innym rozwiązaniem jest zwrot składek ZUS na konto płatnika, ale dotyczy to wyłącznie nieprzedawnionych składek
Aby ZUS zwrócił środki należy złożyć w tym celu druk: RZS-P - wniosek płatnika składek o zwrot nienależnie opłaconych składek
Wniosek ten, można złożyć w placówce, przez PUE lub za pośrednictwem poczty albo kuriera. 
ZUS zwraca nadpłatę w ciągu 30 dni od dnia, w którym wpłynie wniosek o zwrot nienależnie opłaconych składek lub wpłynie imienny raport korygujący za ubezpieczonego, którego dotyczy nadpłata oraz deklaracja rozliczeniowa korygująca. 
W przypadku braku zwrotu w terminie 30 dni, płatnikowi należne są odsetki w wysokości jak od zaległości podatkowych.

Ważne

Na odzyskanie nadpłaconych składek za okresy przypadające przez styczniem 2022 roku zostało niewiele czasu, dlatego warto już rozpocząć ten proces. 

Podstawa prawna:

  • Art. 11 ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1621).
  • Art. 48d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U.z 2022 r. poz. 1009, z późn. zm.).

autor: Michał Wodnicki, partner w CRIDO, Human Advisory Services

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA