Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ZUS zwróci nadpłatę składki zdrowotnej. Warunek to wypełnienie wniosku

Piotr Juszczyk
Doradca podatkowy w firmie inFakt. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Wieloletni praktyk w dziedzinie księgowości. Specjalizuje się w tematach prawa podatkowego, księgowości oraz prowadzenia biznesu. Na co dzień pomaga przedsiębiorcom, przekładając przepisy na prosty język.
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej
ZUS zwróci nadpłatę składki zdrowotnej. Pod jakim warunkiem?
Shutterstock

Po dokonaniu rocznego rozliczenia składki zdrowotnej przedsiębiorca może dodatkowo złożyć wniosek o zwrot nadpłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne. Uwaga: może być na to tylko kilka dni, w zależności od dnia złożenia rozliczenia rocznego.

Rozliczenie roczne składki zdrowotnej

Na podstawie przepisów Polskiego Ładu osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, podatku liniowego lub ryczałtu muszą rozliczyć roczną składkę zdrowotną do 22 maja 2023 roku
– Składka zdrowotna przybrała wszystkie cechy podatku dochodowego, czyli jest uzależniona od przychodu lub dochodu oraz należy ją rozliczać rocznie. Jest jednak jedna znacząca różnica. Składkę trzeba opłacać zawsze, nawet jeśli przedsiębiorca ponosi stratę w działalności gospodarczej – tłumaczy Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy w inFakcie.

Jak liczona jest kwota zwrotu składki zdrowotnej?

Zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, jeśli suma składek wpłaconych na ubezpieczenie zdrowotne za poszczególne miesiące roku składkowego albo roku kalendarzowego jest wyższa od rocznej składki na ubezpieczenie zdrowotne (ustalonej od rocznej podstawy), ubezpieczonemu przysługuje zwrot różnicy między sumą comiesięcznych składek a wyliczoną składką roczną.

Polecamy: „Roczne rozliczenie składki zdrowotnej”

Zwrot składki zdrowotnej dla skali i podatku liniowego

Dla podatników rozliczających się na skali podatkowej i podatku liniowym roczną podstawą do obliczenia składki zdrowotnej jest wysokość przychodów, pomniejszona o koszty oraz o składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe, o ile nie zostały one zaliczone wcześniej do kosztów uzyskania przychodów. 

Wysokość składki zdrowotnej dla skali podatkowej wynosi 9% podstawy opodatkowania, a dla podatku liniowego 4,9%. Jednak w obu przypadkach nie może być ona niższa niż 9% minimalnego wynagrodzenia. Za rok 2022 minimalna składka miesięczna wynosiła więc 270,90 zł. 

– Jeśli przykładowo w pierwszej połowie roku przedsiębiorca uzyskał wysoki dochód, a w drugiej połowie roku zanotował stratę, nadal powinien opłacać co miesiąc minimalną składkę zdrowotną. Jednak, jeśli jego dochód z pierwszej połowy roku przekroczył podstawę dla minimalnej składki, to w rozliczeniu rocznym powstanie nadpłata – tłumaczy Piotr Juszczyk. 

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej dla ryczałtowców

W przypadku podatników rozliczających się metodą podatku zryczałtowanego, podstawę składki zdrowotnej stanowi przychód roczny, pomniejszony o składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe. 

Roczna składka zdrowotna dla przedsiębiorcy na ryczałcie, który prowadził działalność przez całe 12 miesięcy, zależy od rocznego przychodu i wynosi:

  • 4031,28 zł (12 x 335,94 zł) dla maksymalnie 60 tys. zł przychodu;
  • 6718,68 zł dla przychodu między 60 tys. zł a 300 tys. zł. Miesięczna wysokość składki zdrowotnej w roku 2022 wynosiła 559,89 zł.; 
  • 12 093,72 zł (12 x 1 007,81 zł) dla przychodu powyżej 300 tys. zł.

Ryczałtowcy składkę zdrowotną mogą opłacać na dwa sposoby. Po pierwsze progresywnie, czyli wraz z przekroczeniem progu wzrasta wysokość składki. Drugim sposobem jest wyliczenie wysokości składki na podstawie przychodu z roku poprzedzającego. W tym przypadku mogą powstać nadpłaty, jeśli w 2021 r. osiągnięto przychody w progu wyższym niż przychody z roku 2022.

 

Wniosek o zwrot składki zdrowotnej do 31 maja 2023 roku

Termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty jest bardzo krótki. W niektórych przypadkach podatnicy będą mieli na to tylko kilka dni. Po złożeniu rozliczenia rocznego (co przedsiębiorcy mogą zrobić do 22 maja), ZUS wystawi podatnikowi wniosek o zwrot nadpłaty i dopiero wtedy będzie można zatwierdzić ten wniosek w ZUS PUE. Po jego zatwierdzeniu ZUS będzie miał 3 miesiące na zwrot nadpłaty na wskazane przez podatnika konto. 

Powstaje przy tym jeszcze jeden znaczący problem. – Podatek dochodowy można korygować do 5 lat wstecz. Powstaje więc pytanie: w jaki sposób będzie można skorygować składkę zdrowotną, jeśli po jej rozliczeniu przedsiębiorca dokona korekty w swoich przychodach i kosztach? Termin ustawowy „ostatecznie” sugeruje, że rozliczenie roczne nie będzie mogło już być korygowane. Czy to oznacza, że po korekcie składki niedopłaty lub nadpłaty podatku nie będą w żaden sposób uwzględniane? Przedsiębiorcy będą musieli złożyć korekty w miesięcznych rozliczeniach tam, gdzie nastąpiła zmiana podstawy składki zdrowotnej. A jeśli rozliczenie roczne będzie nienaruszalne, to stwierdzenie niedopłaty lub nadpłaty będzie odbywać się w porozumieniu z ZUS. Dlatego warto już dziś przejrzeć deklaracje za 2022 rok pod kątem ewentualnych korekt i przygotować się do rozliczenia rocznego. Terminy na nie będą krótkie, a złożony dokument – ostateczny – podsumowuje Piotr Juszczyk.

Polecamy: Jak odzyskać nadpłacone składki ZUS? Uwaga! Wnioski tylko do końca 2023 roku.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak