REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obniżone składki ZUS nie tylko dla nowych firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obniżone składki ZUS nie tylko dla nowych firm
Obniżone składki ZUS nie tylko dla nowych firm

REKLAMA

REKLAMA

Obniżone składki na ubezpieczenia społeczne przysługują przedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą. Ale w niektórych wypadkach mogą z nich skorzystać także ci, którzy już mają doświadczenie w biznesie.

Osoby, które rozpoczynają działalność gospodarczą, mogą przez 24 miesiące płacić obniżone składki na ubezpieczenia społeczne. Ich wysokość uzależniona jest od minimalnego wynagrodzenia, jakie obowiązuje w danym roku. Różnica między kwotą płaconą przez początkujących a sumą, jaką ZUS-owi musi oddawać przedsiębiorca ze stażem dłuższym niż dwa lata, jest spora. W tym roku wyniesie ona łącznie (dla wszystkich 12 miesięcy) pond 6,8 tys. zł.

REKLAMA

Obniżone składki ZUS wracają po zakończeniu kooperacji z byłym pracodawcą

REKLAMA

Jednak w niektórych przypadkach z obniżonych składek mogą korzystać także ci, którzy mają doświadczenie w biznesie. Dzieje się tak na przykład wtedy, gdy osoba prowadząca firmę rozpoczynała od współpracy z byłym pracodawcą, ale później z niej zrezygnowała.

Przepisy mówią, że osobom rozpoczynającym działalność gospodarczą, które świadczą usługi na rzecz byłego pracodawcy, nie przysługują stawki obniżone. Nie ma za to w nich nic o sytuacji, kiedy taka osoba początkowo kooperuje ze swoją starą firmą, a następnie zmienia zleceniodawcę. Tę sprawę jednak rozwiązał sam ZUS. W dostępnym na stronie Zakładu poradniku jest mowa, że warunek o niewspółpracowaniu z byłym pracodawcą nie dotyczy wyłącznie startu firmy, ale obejmuje cały 24-miesięczny okres, w którym początkujący przedsiębiorca ma prawo do obniżonych składek. Jeśli więc w tym czasie zaprzestanie takiej kooperacji, będzie mógł stosować niższą podstawę, wynoszącą 30% płacy minimalnej (czyli obecnie 504 zł), przy wyliczaniu należnych składek. Tę możliwość jednak straci po upływie 2 lat od uruchomienia firmy.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przerwa nie zawsze jest konieczna

Zgodnie z przepisami, z obniżonych stawek ZUS mogą korzystać także osoby, które już prowadziły firmę, ale ją zamknęły. Warunkiem jest, aby od zakończenia działalności do ponownego uruchomienia upłynęło 60 miesięcy, czyli pięć lat.

Jednak ta zasada dotyczy tylko osób, które w ciągu ostatnich 5 lat prowadziły działalność gospodarczą w kraju. Ci, którzy mieli firmę za granicą – w jednym z krajów Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (obejmuje poza UE także Norwegię, Islandię i Lichtenstein) lub w Szwajcarii – będą mogli skorzystać z niższych składek praktycznie od razu po uruchomieniu firmy w kraju. Po prostu zasada nieprowadzenia działalności gospodarczej przez 60 miesięcy przed ponownym startem dotyczy wyłącznie firm podległych prawu polskiemu.

Liczy się brak działalności, a nie zawiadomienie

Przy decyzji o tym, czy od zamknięcia poprzedniej firmy upłynęło wymagane 60 miesięcy, ZUS bierze pod uwagę faktyczne zakończenie działalności, nie zaś wypełnienie obowiązków biurokratycznych. Tak wynik z wydanej przez lubelski oddział ZUS interpretacji (decyzja nr 1489/2012). Chodziło o przedsiębiorcę, który prowadził działalność od listopada 1999 r. do 1 marca 2000 r., jednak o zakończeniu działalności poinformował Urząd Miasta dopiero 3 lutego 2012 r. I w tym samym dniu złożył wniosek o rejestrację nowej działalności.

ZUS uznał, że należy mu się prawo do obniżonych stawek, jako że znaczenie ma data faktycznego zakończenia działalności. To zaś nastąpiło w marcu 2000 r. Fakt, że informacja o zakończeniu została złożona później, nie odbiera więc przedsiębiorcy prawa do opłacania obniżonych składek.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA