REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obniżone składki ZUS nie tylko dla nowych firm

Obniżone składki ZUS nie tylko dla nowych firm
Obniżone składki ZUS nie tylko dla nowych firm

REKLAMA

REKLAMA

Obniżone składki na ubezpieczenia społeczne przysługują przedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą. Ale w niektórych wypadkach mogą z nich skorzystać także ci, którzy już mają doświadczenie w biznesie.

Osoby, które rozpoczynają działalność gospodarczą, mogą przez 24 miesiące płacić obniżone składki na ubezpieczenia społeczne. Ich wysokość uzależniona jest od minimalnego wynagrodzenia, jakie obowiązuje w danym roku. Różnica między kwotą płaconą przez początkujących a sumą, jaką ZUS-owi musi oddawać przedsiębiorca ze stażem dłuższym niż dwa lata, jest spora. W tym roku wyniesie ona łącznie (dla wszystkich 12 miesięcy) pond 6,8 tys. zł.

REKLAMA

Autopromocja

Obniżone składki ZUS wracają po zakończeniu kooperacji z byłym pracodawcą

Jednak w niektórych przypadkach z obniżonych składek mogą korzystać także ci, którzy mają doświadczenie w biznesie. Dzieje się tak na przykład wtedy, gdy osoba prowadząca firmę rozpoczynała od współpracy z byłym pracodawcą, ale później z niej zrezygnowała.

Przepisy mówią, że osobom rozpoczynającym działalność gospodarczą, które świadczą usługi na rzecz byłego pracodawcy, nie przysługują stawki obniżone. Nie ma za to w nich nic o sytuacji, kiedy taka osoba początkowo kooperuje ze swoją starą firmą, a następnie zmienia zleceniodawcę. Tę sprawę jednak rozwiązał sam ZUS. W dostępnym na stronie Zakładu poradniku jest mowa, że warunek o niewspółpracowaniu z byłym pracodawcą nie dotyczy wyłącznie startu firmy, ale obejmuje cały 24-miesięczny okres, w którym początkujący przedsiębiorca ma prawo do obniżonych składek. Jeśli więc w tym czasie zaprzestanie takiej kooperacji, będzie mógł stosować niższą podstawę, wynoszącą 30% płacy minimalnej (czyli obecnie 504 zł), przy wyliczaniu należnych składek. Tę możliwość jednak straci po upływie 2 lat od uruchomienia firmy.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przerwa nie zawsze jest konieczna

Zgodnie z przepisami, z obniżonych stawek ZUS mogą korzystać także osoby, które już prowadziły firmę, ale ją zamknęły. Warunkiem jest, aby od zakończenia działalności do ponownego uruchomienia upłynęło 60 miesięcy, czyli pięć lat.

Jednak ta zasada dotyczy tylko osób, które w ciągu ostatnich 5 lat prowadziły działalność gospodarczą w kraju. Ci, którzy mieli firmę za granicą – w jednym z krajów Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (obejmuje poza UE także Norwegię, Islandię i Lichtenstein) lub w Szwajcarii – będą mogli skorzystać z niższych składek praktycznie od razu po uruchomieniu firmy w kraju. Po prostu zasada nieprowadzenia działalności gospodarczej przez 60 miesięcy przed ponownym startem dotyczy wyłącznie firm podległych prawu polskiemu.

Liczy się brak działalności, a nie zawiadomienie

Przy decyzji o tym, czy od zamknięcia poprzedniej firmy upłynęło wymagane 60 miesięcy, ZUS bierze pod uwagę faktyczne zakończenie działalności, nie zaś wypełnienie obowiązków biurokratycznych. Tak wynik z wydanej przez lubelski oddział ZUS interpretacji (decyzja nr 1489/2012). Chodziło o przedsiębiorcę, który prowadził działalność od listopada 1999 r. do 1 marca 2000 r., jednak o zakończeniu działalności poinformował Urząd Miasta dopiero 3 lutego 2012 r. I w tym samym dniu złożył wniosek o rejestrację nowej działalności.

ZUS uznał, że należy mu się prawo do obniżonych stawek, jako że znaczenie ma data faktycznego zakończenia działalności. To zaś nastąpiło w marcu 2000 r. Fakt, że informacja o zakończeniu została złożona później, nie odbiera więc przedsiębiorcy prawa do opłacania obniżonych składek.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA