REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obniżone składki ZUS nie tylko dla nowych firm

Obniżone składki ZUS nie tylko dla nowych firm
Obniżone składki ZUS nie tylko dla nowych firm

REKLAMA

REKLAMA

Obniżone składki na ubezpieczenia społeczne przysługują przedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą. Ale w niektórych wypadkach mogą z nich skorzystać także ci, którzy już mają doświadczenie w biznesie.

Osoby, które rozpoczynają działalność gospodarczą, mogą przez 24 miesiące płacić obniżone składki na ubezpieczenia społeczne. Ich wysokość uzależniona jest od minimalnego wynagrodzenia, jakie obowiązuje w danym roku. Różnica między kwotą płaconą przez początkujących a sumą, jaką ZUS-owi musi oddawać przedsiębiorca ze stażem dłuższym niż dwa lata, jest spora. W tym roku wyniesie ona łącznie (dla wszystkich 12 miesięcy) pond 6,8 tys. zł.

REKLAMA

REKLAMA

Obniżone składki ZUS wracają po zakończeniu kooperacji z byłym pracodawcą

Jednak w niektórych przypadkach z obniżonych składek mogą korzystać także ci, którzy mają doświadczenie w biznesie. Dzieje się tak na przykład wtedy, gdy osoba prowadząca firmę rozpoczynała od współpracy z byłym pracodawcą, ale później z niej zrezygnowała.

Przepisy mówią, że osobom rozpoczynającym działalność gospodarczą, które świadczą usługi na rzecz byłego pracodawcy, nie przysługują stawki obniżone. Nie ma za to w nich nic o sytuacji, kiedy taka osoba początkowo kooperuje ze swoją starą firmą, a następnie zmienia zleceniodawcę. Tę sprawę jednak rozwiązał sam ZUS. W dostępnym na stronie Zakładu poradniku jest mowa, że warunek o niewspółpracowaniu z byłym pracodawcą nie dotyczy wyłącznie startu firmy, ale obejmuje cały 24-miesięczny okres, w którym początkujący przedsiębiorca ma prawo do obniżonych składek. Jeśli więc w tym czasie zaprzestanie takiej kooperacji, będzie mógł stosować niższą podstawę, wynoszącą 30% płacy minimalnej (czyli obecnie 504 zł), przy wyliczaniu należnych składek. Tę możliwość jednak straci po upływie 2 lat od uruchomienia firmy.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

REKLAMA

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przerwa nie zawsze jest konieczna

Zgodnie z przepisami, z obniżonych stawek ZUS mogą korzystać także osoby, które już prowadziły firmę, ale ją zamknęły. Warunkiem jest, aby od zakończenia działalności do ponownego uruchomienia upłynęło 60 miesięcy, czyli pięć lat.

Jednak ta zasada dotyczy tylko osób, które w ciągu ostatnich 5 lat prowadziły działalność gospodarczą w kraju. Ci, którzy mieli firmę za granicą – w jednym z krajów Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (obejmuje poza UE także Norwegię, Islandię i Lichtenstein) lub w Szwajcarii – będą mogli skorzystać z niższych składek praktycznie od razu po uruchomieniu firmy w kraju. Po prostu zasada nieprowadzenia działalności gospodarczej przez 60 miesięcy przed ponownym startem dotyczy wyłącznie firm podległych prawu polskiemu.

Liczy się brak działalności, a nie zawiadomienie

Przy decyzji o tym, czy od zamknięcia poprzedniej firmy upłynęło wymagane 60 miesięcy, ZUS bierze pod uwagę faktyczne zakończenie działalności, nie zaś wypełnienie obowiązków biurokratycznych. Tak wynik z wydanej przez lubelski oddział ZUS interpretacji (decyzja nr 1489/2012). Chodziło o przedsiębiorcę, który prowadził działalność od listopada 1999 r. do 1 marca 2000 r., jednak o zakończeniu działalności poinformował Urząd Miasta dopiero 3 lutego 2012 r. I w tym samym dniu złożył wniosek o rejestrację nowej działalności.

ZUS uznał, że należy mu się prawo do obniżonych stawek, jako że znaczenie ma data faktycznego zakończenia działalności. To zaś nastąpiło w marcu 2000 r. Fakt, że informacja o zakończeniu została złożona później, nie odbiera więc przedsiębiorcy prawa do opłacania obniżonych składek.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA